Jump to content

Støyisolering med blymatter


TwinCab

Recommended Posts

Dette har nok vært tatt opp før, men jeg trenger litt mer klarhet i begrepene her. Jeg har planer om støyisolering (antageligvis vibrasjonsstøy) over popell/propellaksel, men det er ikke egentlig her problemet mitt ligger. Jeg vil prøve så kalte blymatter, men hva er egentlig dette og hva kan man få tak i. I fobindelse med at jeg kjøpte porolon fra Maritim for noen år siden, bestilte jeg også blymatter. Det jeg da fikk var hva jeg nærmest vil kalle tunge gummimatter (svarte). Er dette blymatter. Jeg synes ikke de var så veldig tunge og jeg synes heller ikke at det ble noe effektiv støydemping med disse mattene. Hva finnes av "blymatter". Hva slags vekt snakker man og hvor tunge kan de være (kg/m2 pr. cm eller mm tykkelse). Bør det brukes flere lag med forskjellige typer blymatter. Hvem har eventuelt utvalg av forskjellige typer blymatter.

Link to post
Share on other sites

Har brukt bitumenbasert (asfalt plate) selvklebende plater i mine selvbygg høytalere og som dempeplater i mitt stereo anlegg hjemme, dem er glimrende mot vibrajoner og mekanisk støy også akustisk, vekt 7,5kg/m2 og 5mm tykke,fås kjøp hos ELTEK as i Oslo og ljudiga i oslo, men det er sikkert mange flere steder, kanskje biltema, clas  har det.

det jeg opplever det som er hensikten med disse er å gi litt mer tyngde pluss å gjøre matrialet dødt, har det selv i cd spiller, dvd spille og høytalerene, vibrasjoner er noe drit i hi fi miljø :nono:.

Men om dette løser problemet ditt vet jeg ikke, mer info om hvor du skal legge det og hvordan er støyen, mer om båten din, type, motor :flag:

Link to post
Share on other sites

Guest Erik_Rosness

Jeg fikk tips fra en som hadde lang erfraring med støy demping. Først: Gjør det hele tett! Små

åpninger og sprekker "lekker" lyd i stor grad. Tett med gummilister if sikaflex.

 

Deretter dempes vibrasjonene i flatene. Her var en plate som dekket det meste av overflaten godt nok, den behøver ikke å gå helt ut til kantene. Den kan være tynn (ex. alumunium), og den skal "limes" fast i noe som IKKE herder, men forblir klinete guffe.

 

Foruytsetningen er at lyden ikke forplanter seg i konstruksjonen. Det unngår ved gummiføtter

etc.

Link to post
Share on other sites

Asfaltmatter, eller Bitumenmatter, får du kjøpt på MEkonomen og BilExtra, Har brukt disse i bilen min. Funker bra til å dempe resonanser i karosseriet. Kan tenke meg at til stivere/dødere materialet er til mindre effekt har det. Det er nok grunnen til at du ikke fikk noe særlig effekt av det. Samme effekt oppnår du med spray som er nevnt over. Et merke av dette er "NoiseKiller". Dette er MEGET dyrt, men er jo mye lettere enn asfaltplater.

 

Du sier ikke noe om hvilen båt du har, men om du har trebladet propell kan det lønne seg støymessig å bytte til fireblader. Støyen kan være vannet som blir slått opp under båten, og denne strømmen blir jevnere med en fireblader.

Link to post
Share on other sites

hvordan er støyen, mer om båten din, type, motor

Har: Båt Joda 8100 Twin Cab. Hadde: Motor VP TAMD 30, propell 4-bladet B7 18x19

Men motoren blir nå skiftet ut med en VP TAMD 41P. Ny propell blir også 4-bladet.

Antar at motorstøyen blir noe annerledes, forhåpentligvis lavere enn før, men ovennevnte bytting vil neppe ha noen virkning på eventuell propellstøy. Men spørsmålene er fortsatt: Hva finnes av "blymatter". Hva slags vekt snakker man om og hvor tunge kan de være (kg/m2 pr. cm eller mm tykkelse). Bør det brukes flere lag med forskjellige typer blymatter. Hvem har eventuelt utvalg av forskjellige typer blymatter

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at du ikke får akkurat det svaret du spør etter, kan være at problemfeltet kan oppfattes som difust. Hvilket det også er. Hvis du har propellstøy, er dette vibraskjoner som forplanter seg fra propellpulser til skroget. Noen av Forsvarets MTB'er (tror det var disse) hadde denne problamatikken. Forholdet ble løst ved at gummimatter ble festet på undersiden av skroget over propellene, med klaring til skroget der pulseringen fra propellene traff skroget. Kanskje må du sjekke om det er et eller annet du bør/kan gjøre under vann.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at du ikke får akkurat det svaret du spør etter, kan være at problemfeltet kan oppfattes som difust. Hvilket det også er.  

Ja, jeg er for så vidt klar over det. Og jeg spør egentlig ikke om noen løsning på problemet for jeg tror ikke det er mulig å gi noen løsning på forhånd. Jeg har derfor nærmest bestemt meg for å prøve/eksprimentere med bl.a. blymatter (muligens også forskjellige matter) fordi det ikke er så stor flate jeg kan dekke med blymattene og dermed kan det neppe bli noen stor kostnad. Så løsningen for meg er egentlig å prøve og evt. feile, men spørsmålet går egentlig på hvilke produkter finnes og hvor får jeg tak i det. Jeg kan selvfølgelig prøve en ringerunde, men jeg ville først sjekke om det er noen på forumet som har en viss oversikt over slike produkter.
Link to post
Share on other sites

:smile

 

En bekjent av meg brukte 3mm soundstop matte og 50mm porolon i dørken over motoren, han ble kjempe fornøyd.

Disse soundstop mattene er sorte og veldig tung. Jeg vet ikke nøyaktig vekt.

Offshore brukes disse mattene utenpå isolasjonen  for å få ned støyen.

Hvis du snakker med Kaefer Ikm i Stavanger så får du sikkert mer informasjon om disse mattene.

Tlf 51 81 9041  Birger Susort .

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

men spørsmålet går egentlig på hvilke produkter finnes og hvor får jeg tak i det. Jeg kan selvfølgelig prøve en ringerunde, men jeg ville først sjekke om det er noen på forumet som har en viss oversikt over slike produkter.

 

Noen svar har du jo fått,av flere på hvor du kan kjøpe, vekt, tykkelse, (det er jo tre ting og det går vel ikke :lol::eek::flag:)

Link to post
Share on other sites

Nei, det kan vel være at spørsmålet er av en slik karakter at de som har greie på akustikk ikke har tilstrekkelig kompetanse. Sansynligheten for at du kan fylle motorrommet med dempermatter er overhengende.

 

Kan så være det, kom bare med innspill på hvor man kan kjøpe "blyplater" vekt , tykkelse på de platen jeg har brukt og på hva, så han fikk jo svar på noe av det han lurte på. så får han selv vurdere om han kan bruke noen av de.

Det med tre ting var en spøk, tatt ut fra en reklame snutt, men det skjønte du sikkert (kinderegg), har unger ser du.

Link to post
Share on other sites

Halloen folkens !!

 

Nå ska ikkje eg legge meg for mye oppi diskusjonen dokkas , då kan det henda eg får nåken av " verdenmestrane " her på forumet på nakken, dei så stort sett e enige i alt !!

 

E du litt på "sidelinjå "  ,sånn så eg, så gjelde d å passa seg litt her !!

 

Så t saken , har me motorbåt så må me tåla motorstøy , eller kjøpa seilbåt ( å lera å seila ) så sleppe mye av det problemet , ikkje "pakk inn" motorane , d har di ikkje gott av , spesielt ikkje VP !!

 

God Helg !!

 

Leifen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå ska ikkje eg legge meg for mye oppi diskusjonen dokkas , då kan det henda eg får nåken av " verdenmestrane " her på forumet på nakken, dei så stort sett e enige i alt !!

Leifen :yesnod:

Man skal ikke være redd for å få noen svar som kan virke krasse eller sarkastiske. Hulda tror at det er alle fremsatte spørsmål som gjør at dette er et slikt levende forum. Og det er folk her som sitter inne med meget gode kunnskaper og erfaringer med det meste som vedrører båt. Så for all del, bare spør og kommenter. Er det noen som tråkker over streken for det som kan ses på som krenkende etc., har vi moderator som tråkker til og bremser ned. I tillegg har man den muligheten at man kan sende en IM (Intern Mail) til en eller annen hvis det man skal spørre eller kommentere kanskje kan være av mer "privat" karakter.

 

Nå er ikke Hulda med på å bestemme noe som helst. Det er slik Hulda har oppfattet situsjonen siden jeg startet å skrive her for noen måneder siden.

Link to post
Share on other sites

Nå ska ikkje eg legge meg for mye oppi diskusjonen dokkas , då kan det henda eg får nåken av " verdenmestrane " her på forumet på nakken, dei så stort sett e enige i alt !!

 

E du litt på "sidelinjå "  ,sånn så eg, så gjelde d å passa seg litt her !!

 

 

Leifen :yesnod:

Du er inne på noe der... Er det i ferd med å bli et slags hierarki her???

:nono:

Link to post
Share on other sites

Halloen folkens !!

 

Nå ska ikkje eg legge meg for mye oppi diskusjonen dokkas , då kan det henda eg får nåken av " verdenmestrane " her på forumet på nakken,

 

 

Jeg lever nå for mottoet, MAN LÆRER SÅ LENGE MAN LEVER, det gjør ihvertfall jeg :yesnod: :yesnod:, det er derfor jeg er blitt avhengi av dette forumet, lærer ting hele tiden :flag:. nå skal ihvertfall jeg slutte med å dra denne linken helt ut på sidelinja, jeg trekker meg dit jeg (på sidelinja) sorry Twin cab, håper du finner ut av problemet!!

forsatt trivelig helg til alle

 

mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Har mange ganger skrevet om mine positive erfaringer med "blymatter". Disse må ligge "innerst/nederst, ev. supplert med "porolon" ovenpå. Jeg har kjøpt de i en Bilextra butikk. Der får man en pakke med 5 selvklebende 40x50 plater for ca. 200,-

 

Legg gjerne dobbelt lag og godt mot alle "kanter/sjøter".

 

TR

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hvem har eventuelt utvalg av forskjellige typer blymatter.

Jeg trekker fram igjen denne for nå har jeg endelig havnet i mål. Jeg kommer til å isolere med rene blymatter med en vekt på ca. 11,5 kg pr. mm tykkelse pr. m2.

Og disse blymattene fikk jeg jo selvsagt hos den lokale blikkenslageren. Han bruker jo stadig slike i forbindelse med beslagsarbeid - det visste jeg jo på forhånd - - men har bare ikke tenkt på dette i forbindelse med båt.

Kommer nå til å bruke 1,25 mm tykke blymatter, vekt ca. 14 kg/m2, pris kr. 235,- pr. m2.

Link to post
Share on other sites

Jeg holder på med en lignende sjau.

All "svamp" som bare er egnet til å trekke til seg olje og vann er fjernet fra maskinrommet.

Rommet blir dekket med 4 mm, bitumen plater. Oppå der kommer det 1 mm. aluminium. Det blir hva akustikerne kaller en viskoelastisk sperre. Egentlig skulle jeg brukt ikkeherdende Sika, men det er noe griseri.

Dette skulle ta seg av strukturstøy.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg trekker fram igjen denne for nå har jeg endelig havnet i mål. Jeg kommer til å isolere med rene blymatter med en vekt på ca. 11,5 kg pr. mm tykkelse pr. m2.

Og disse blymattene fikk jeg jo selvsagt hos den lokale blikkenslageren. Han bruker jo stadig slike i forbindelse med beslagsarbeid - det visste jeg jo på forhånd - - men har bare ikke tenkt på dette i forbindelse med båt.

Kommer nå til å bruke 1,25 mm tykke blymatter, vekt ca. 14 kg/m2, pris kr. 235,- pr. m2.

 

Kom gjerne med tilbakemelding når du får se (hører) resultatet! Interessant å se om det virker..

Link to post
Share on other sites

Henger meg på her med et ekstra spørsmål!

 

Hvordan kan jeg bygge en kåpe over påhengsmotoren for å redusere støy fra den? tenkte å bruke noe dempmatter som er diskutert her, men det er kanskje viktig å ha riktig form på dekslet  for å reflektere lyden minst mulig, eller mest mulig ut bak båten?

Link to post
Share on other sites

Til puteunderarmen:

På Finnsport 540 som jeg hadde før limte jeg lydfelleskumplater med kontaktlim inni hele dekselet som dekket over Yamahaen. Syntes det hjalp veldig bra på lydnivået.

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut, tenkte å lage et deksel i glassfiber, med sånne matter inni. lurer på om formen har mye å si?

 

Lagde du det dekslet selv eller? det går vel greit å lage snekre en mal i finer og støype glassfibren utenpå eller?

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hei, jeg fant en gammel men god tråd jeg gjerne ville ta opp igjen.

 

Siden det har vært diskuttert opp og ned noen ganger så tenkte jeg dette produktet ville være av interesse :

Bilde

 

Denne har flere lag inkludert et tungt matereale inni skummet. Og ike minst så er den lydabsorberende. Jeg har blitt fortalt at den absoberende egenskapen til disse porolon og liknende platene er veldig dårlig og derfor kreves det pinelig nøyaktighet iforbindelse med sprekker osv.... '

 

Disse forhandles av Spesialprodukter sør AS

 

Ringte de i går og de virket meget hjelpsomme og kunnskapsrike (de kunne tilogmed holde en liten messe/ kurs for innereserte hvis jeg forsto han rett

 

 

Er det noen som har noen erfaring av dette produktet?

 

 

Skal bråket til livs på en eller annen måte!!!!

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...