Jump to content

Hva skjer med utrangerte båter?

Polarn

Recommended Posts

Et utrolig bra og høyst brennaktuelt spørsmål.

Jeg skulle kvitte meg med en 26' trebåt for noen år siden. Kontaktet lokal myndighet og ble henvist å levere den som restavfall på fyllingen. Det kostet den gangen snaut 2.000 pr tonn. I tillegg ville selvsagt transporten dit også kostet en god slump. Jeg endte opp med å gå løs på den med motorsagen og kjørte den i biter til treavfallet på gjenvinningsstasjonen. Mye arbeid, men sparte noen lapper på jobben.

Kostnaden ved retur av utrangerte båter gjør dessverre at mange velger løsningen å senke skuta etter mørkets frembrudd. Jeg synes det er ganske utrolig at dette spørsmål ikke har vært debattert mer i media i senere år.

Torkjel

Med vennlig hilsen

Torkjel

Trebåter brennes vel vil jeg tro, Plastbåter da?

I min kommune er det gratis å levere på gjennvinningstasjonen, dvs alt er gratis unntatt restavfall. Så en trebåt kan jeg hive der gratis, selv om den er aldri så mye oljebehandlet. Motoren er stål og leveres også gratis.

En plastbåt må jeg betaler kr. 80 pr kbm. Det er ikke veldig mange kbm i en plastbåt. Man betaler for plasten, ikke lufta.

Eneste kriteriet er at det går nedi avfallskontainerene, så en allminnelig båt må nok deles.

Bygdetulling med båtførerbevis!

En gammel trebåt innholder så mye kjemikaler at et santhansbål er rene miljø bomba. Ikke å anbefale om man bryr seg noe. Har også hørt at man må levere trebåter som spesialavfall noe som koster skjorta, men noe usikker på dette. Dette har jeg lyst til å forske litt mer på. Tar en telefon til Oslo kommune i morgen å hører hva de mener.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Jeg sendte akuratt nå en e-post til det interkommunale renovasjonsfirmaet her i kommunen nå. Venter spent på svar!

Hei. Vi har en diskusjon om båter og hvordan disse skal deponeres/gjennvinnes.

1. Trebåt på 20 fot, treverket er delvis råttent men er oljebehandlet i 30 år. Båten har defekt bensinmotor som heller ikke er komplett.

2. Plastbåt på 20 fot som er defekt pga mange sammenstøt. Det er flere hull i skroget, den har en del stål/aluminium (div rekkverk, taufester m.m).

Hvordan skal disse to eksemplene leveres til gjennvinningsstasjon?

Egentlig ikke noe problem, eller er det dét?

Vi har jo Bastard30000, Sleipner93 og så har jo lundberg kommet i tillegg, når det gjelder trebåt og p-kaill, 10ta9c + meg selv når det gjelder plastbåter. Og da blir det jo noe underholdning pluss noen (
j**la
) innmari ;o) lange prosjekt-tråder ut av det
:lol:

Vi jobber og bygger og sliter og svetter og sparer til deler og materialer - og så plutselig er det blitt båt av det igjen... :wink:

En ren vinn-vinn situasjon egentlig...bare kom med båtan, folkens!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Jeg sendte ut denne til Oslo Kommune nå, samme som tom-ass gjorde til sin kommune.

Hei. Vi har en diskusjon om utrangerte båter på baatplassen.no og hvordan disse skal deponeres/gjennvinnes.

1. Trebåt på 20 fot, treverket er delvis råttent men er oljebehandlet i 30 år. Båten har defekt bensinmotor som heller ikke er komplett.

2. Plastbåt på 20 fot som er defekt pga mange sammenstøt. Det er flere hull i skroget, den har en del stål/aluminium (div rekkverk, taufester m.m).

Hvordan skal disse to eksemplene leveres til gjennvinningsstasjon? Og, evt hva vil det koste?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Her er svarene jeg fikk fra mitt lokale renovasjonsselskap:

Hei!

Følgende kan gjøres:

Begge båter bør leveres på Hernesmoen mellom Galterud og Sander.

Som privat abonnent hos GIR er dette kostnadsfritt med unntak av plastskroget som må gå som restavfall og derfor vil bli belastet med kr 80,- pr m3.

1: Motoren tas ut av trebåten. Motoren kan leveres som metall og vil bli tømt for olje og gjenvunnet ved ett eget anlegg.

Treverket kvernes og brukes som fyring i fjernvarmeanlegg. Det spiller ingen rolle om den er oljet da anlegget har avgassrensing tilpasset behandlede materialer.

2: Eventuell motor tas ut som med trebåten. Større metallgjenstander kan med fordel også løsnes. Resten av båten knuses med hjullaster til håndterbar størrelse.

Deretter sendes den til forbrenning i eget anlegg for industriavfall. Mindre metallgjenstander kan sitte igjen da dette blir sortert ut fra asken etter forbrenning.

mvh

Tommy Martinsen

Teknisk leder

Glåmdal Interkommunale Renovasjonsselskap

Da fikk jeg svar fra Veolia, ikke fått noe fra Reovasjonsetaten i Oslo ennå.

Hei!

Viser til Deres mail datert 07.11.08 vedr utrangerte båter.

Vi har følgende forslag på avfallshåndtering av disse;

1. Trebåt.

Treverk som er råttent vil bli behandlet som restavfall.

Motor kan leveres som metall hvis den er demontert, hvis ikke vil den bli behandlet som farlig avfall. Olje og bensin må tappes av, leveres som farlig avfall.

NB! Motor og båt må leveres hver for seg.

2. Plastbåt/ glassfiber båt.

Selve båten vil bli behandlet som restavfall men det er lønnsomt både for dere og miljøet og sortere ut mest mulig på båten.

Som f.eks. stål.

Priser;

Restavfall kr. 1315.- pr tonn

Metall kr. Etter Celsia Indeks

Farlig avfall kr. 0.- Olje fra motor

Frakt av båtene;

Anbefales en 30 m3 åpen hvor båtene blir lastet inn av dere.

Vi setter ut container og henter denne ferdig lastet.

Pris på dette er;

Utsett container kr. 536.-

Innhent container kr. 679.-

Leie 30 m3 kr. 16.- pr dag.

Alle priser er eks mva.

Dette til informasjon.

Ta kontakt hvis noe er uklart.

Med vennlig hilsen

Veolia Miljø Gjenvinning AS Region Midt

Grete Lie Lianes

Salgs- og Miljørådgiver

Direkte telefon: + 47 971 09 242

Faks: + 47 72 89 96 01

www.veolia.no

• 2 måneder senere...

Viser til din e-post datert 07.11.2008 angående utrangerte fritidsbåter og levering av disse. Det er hyggelig å registrere at du er interessert i miljøriktig håndtering av fritidsbåter.

Det foregår en utredning for å avklare hva slags tilbud Renovasjonsetaten (REN) kan tilby for mottak av fritidsbåter i fremtiden, da det ventes en økning i antallet utrangerte båter de neste årene.

Inntil videre gjelder tilbudet vi har til Oslos innbyggere om levering av grovavfall til gjenbruksstasjon. Grunnet plassbegrensninger har kun vår gjenbruksstasjon på Grønmo i dag muligheter til å ta imot fritidsbåter.

I den forbindelse henviser REN til våre leveringsbetingelser.

Innbyggere i Oslo kommune kan levere inntil 2,5 m3 avfall gratis på Grønmo gjenbruksstasjon, noe som tilsvarer en båt på omlag 14 fot. Med andre ord kan vi ta imot båter opp til denne størrelsen. Avfallsmengder over 2,5 m3 tas ikke imot.

Ved levering til våre gjenbruksstasjoner skal alt avfall være sortert i rene fraksjoner/avfallstyper, dvs at båter som består av flere avfallstyper må demonteres før levering på gjenbruksstasjonen.

Eksempelvis motor (olje og drivstoff må tappes), treverk, glass etc.

Hos REN vil avfallet få en forsvarlig behandling og så langt det lar seg gjøre materialgjenvinnes. Resterende avfallstyper går til energigjenvinning.

Minner om at drift av våre gjenbruksstasjoner dekkes av kommunens renovasjonsgebyr, og er derfor kun et tilbud til Oslo kommunes innbyggere.

Ellers kan vi opplyse om at Statens forurensingstilsyn (SFT) har utarbeidet en rapport om utrangerte fritidsbåter, der det foreslås at myndighetene oppmuntrer bransjen til å arbeide for å finne fram til gode løsninger for å sikre miljøriktig håndtering av gamle fritidsbåter.

Ta kontakt dersom det er noe som er uklart!

Mvh

Jan Haakon Killerud

Avdelingsingeniør I

Tjenesteseksjonen i Utviklingsavdelingen Oslo Kommune, Renovasjonsetaten

Hei!

Da har arbeidsgiveren min endelig gitt et "offisielt" svar, så da kan jeg komme med et tips :wink: ! det er riktig med grensen på 2.5 m3, men det er utrolig hvor mye en båt kan krympes ved bruk av motorsag! Kapp i mindre biter (bruk støvmaske!), og stable inni hverandre. Da får du fort plass til en større båt enn 14', dessuten kan du kjøre flere turer. :yesnod: OBS: Dette gjelde bare Oslo-borgere! :wink:

Hilsen Sindre

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...