toholthe Startet 16.November.2008 Del på Facebook Startet 16.November.2008 Hei, lurer på når jeg paralellkobler to batterier i forbruksbanken om det er samme om jeg tar ut pluss og minus på samme batteri, eller om det bør taes fra hvert batteri. Batteriene står på hver sin side av båten, og det er derfor ikke så lett å få til alt. 2. Må isåfall trekke 3 ledninger mellom batteriene. Noen som har noen meninger om den ene eller andre er fordelaktig? Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Over enhver leding har du ett spenningsfall. Hvis ledningen mellom batteriene er dimmensjonert rett så er dette minimalt og alt i alt kan du anse begge minuspolene for samme elektriske punkt... Jeg ville nok tatt ut strøm der det var kortest og hatt grove kabler mellom batteriene... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 I ditt tilfelle er nok alt.1 det beste. Da slipper du unødvendig spenningsfall i den tredje ledningen... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Som langemannen sier, "det kommer an på". Forbinder du batteriene med to 10 kvadrat kabler (en for pluss og en for minus) og disse er 3m lange hver og lader med 70A fra dynamoen, vil det "bakerste" batteriet få ca. 0,4 volt lavere spenning enn det "fremste". Men øker du kvadratet til 70 kvadrat, blir bare spenningstapet til det "bakerste" batteriet 0,06 volt. (litt rask hoderegning) Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Servicemannen Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Hvis du bruker alt.1 bør du innstallere minimal 90mm kabler i mellem batteriene. Hvis du har spennfall blir babord batteri slavebatteri og den tar livet av banken. Altid mest sunt å koble opp alt.2 dersom du bruker der alle sellene jevnt. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
OT-flyktning Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Jeg leser stadig om behov for de voldsomme ledningstversnitt mellom batteriene. Har selv noe sånt på min båt fra forrige eier. Må demontere disse for å kunne sjekke syren i batteriene. Jeg skjønner det egentlig ikke 1.) ved 2 parallelle - og i utgangspunkt identiske - batterier går 50% av strømmen inn/ut av det første batteriet, kun de andre 50% går over den korte stumpen mellom batteriene 2.) selv om det under ladingen først skulle bli en spenningsfall så blir ladestrømmen ganske rask atskillig mindre enn de f eks 70A som din dynamo har som etternavn. Og tilsvarende synker spenningsfallet. Legger til: men ellers er alt 2 noe bedre - noe, Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 16.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2008 Ok, tror jeg går for alt. 1 med litt dimensjon på kablene. Er jo uansett ikke de store strømmene som går her. Takk for svar. Torbjørn Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Hvis du har spennfall blir babord batteri slavebatteri og den tar livet av banken. Den forsto jeg ikke helt. Hva er det du mener ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 de andre 50% går over den korte stumpen mellom batteriene I henhold til trådstarter, var det vel ikke snakk om "korte stumper" med et batteri på hver side av båten (dersom han ikke har kano da)? Legger til: men ellers er alt 2 noe bedre - noe, Helt riktig, alt 2 er bedre. Om det er "noe" bedre eller "mye" bedre avhenger som sagt av kvadrat på kabel og lengde på disse kablene. Men det jeg stusser på i alle slike diskusjoner er hvorfor en skal nøye seg med "nesten" godt når det hverken er vanskelig eller særlig kostbart å få det "helt" godt? Her sitter en med båter i 100-tusen eller millionklassen, og så skal en spare på noen kabler? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
OT-flyktning Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Stemmer, la litt for sent merke til dette med BB og SB. Ellers er det hos meg en hindring: disse h#¤%&/ tykke kablene kan ikke bøyes tilbake slik at jeg kan ta av lokkene for å sjekke batterisyren. Jeg MÅ demontere hele greia med fare for kortslutninger osv - helt bortsett fra at det gjøres noe sjeldnere. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Som langemannen sier, "det kommer an på". Forbinder du batteriene med to 10 kvadrat kabler (en for pluss og en for minus) og disse er 3m lange hver og lader med 70A fra dynamoen, vil det "bakerste" batteriet få ca. 0,4 volt lavere spenning enn det "fremste". Men øker du kvadratet til 70 kvadrat, blir bare spenningstapet til det "bakerste" batteriet 0,06 volt. (litt rask hoderegning)Lars H. Hei, Jeg tror du har glemt overganger mellom batteri/polsko, polsko/kabelsko og kabelsko/ledning. Noen millivolt her og noen millivolt der.. For de fleste tilfeller vil det klare seg med 50 mm2. Det er antagelig ikke saå stor prisforskjell på å legge 3 50mm2 ledninger en 2 70 mm2 ledninger. Om du skal reklamere på batteriene en dag er det greit å vite at man ikke har valgt noen lettvint løsning, som leverandøren kan skylde på. Velg alternativ 2 med 50 mm2 JRK Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Hei Det er eit tredjealternativ. Strekk kablar frå + til + og - til -. Lag koplingspunkt mitt på kablane. Då er det like langt til kvart batteri, og dei får forhåpentlegvis like spenning. Ulempa er at dette koplingspunktet kanskje kjem under dørken. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Det er eit tredjealternativ. Strekk kablar frå + til + og - til -. Lag koplingspunkt mitt på kablane. Det eneste du oppnår med dette er et ekstra spenningsfall i enda en kopling. Slik bør det koples: Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Du bruker alternativ 2. I tillegg sørger du for litt ekstra slakk på plussledningen til forbrukere slik at den blir omtrent like lang som minusledningen til forbrukere. Så kan du drite glatt i kabeldimensjoner av feiteste slag og bare ha passelig tykkelse til den strømmen som går. Begge batterier vil få nøyaktig samme ladespenning og det spiller plutselig ingen rolle at batteriene står på hver sin side av båten eller kabeldimensjonen som brukes. Det blir litt spenningsfall i tynnere kabler når man trekker mye strøm, men når dynamoen lader og etter hvert når reguleringsspenningen, blir begge batterier toppet med den samme spennningen - og det er den riktige spenningen, da spenningsfallet er minimalt når batteriene toppes - rett og slett fordi strømmen er minimal. Mix har tegninga i innlegget over. Du bare sørger for at lednigene fra den sorte og den røde pila blir omtrent like lange. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Du bare sørger for at lednigene fra den sorte og den røde pila blir omtrent like lange. Hei, Hvorfor mener du dette er viktig? JRK Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Ja hvorfor mener jeg det? Kan ikke skjønne det selv en gang, for det spiller jo ingen rolle. Det gikk visst litt for fort i svingene. Det er ledningene som forbinder batteriene som skal være omtrent like lange. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 17.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2008 Men da blir det jo tre ledninger under dørken istedenfor to, det var jo det jeg ville ungå. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 17.November.2008 Del på Facebook Svart 17.November.2008 Ja, livet er kjipt, men da kan du jo bare bruke ditt alternativ nr. 1 og bruke tykke kabler slik som Servicemannen sier. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 17.November.2008 Del på Facebook Svart 17.November.2008 Du legger kablene inn i kjølevannslanger. Der har dem mer motstand mot vannintregning. Endene kan du stenge med kitt vis de er fare for vann inn der, ellers ha dem opne til lufting. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 17.November.2008 Del på Facebook Svart 17.November.2008 Ja, livet er kjipt, men da kan du jo bare bruke ditt alternativ nr. 1 og bruke tykke kabler slik som Servicemannen sier. Jeg anbefaler alternativ nr. 2 Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.