Jump to content

Halvlederradar fra Navico


abbor

Recommended Posts

Navico har i dag presentert verdens første halvlederradar for fritidsbåter. Den nye 48cm dome antenna kan brukes sammen med Simrad NX serien, den nye Lowrance HDS serien samt Northstar 800i og M84/121.

 

På korte hold ser radarbildene helt rå ut, dette kommer vel av at en halvlederradar ikke har sidelober. Med denne radaren er det slutt på oppvarmingstid, levetiden er som for vanlig elektronikk, ikke som en Magnetron som "brenner ut" etter noen tusen timer. Utsendt effekt er b are 100mW som gjør at en kan stå midt i strålen, dette vil gi nye monteringsmuligheter.

 

Navico Braodband Radar

 

Skjermbilder

 

 

Lowrance har også kommet med mer informasjon om sine nye plottere/ekkolodd i HDS serien. Disse kan leveres med digitalt ekkolodd som i Lowrance Braodband Sounder innebygd.

 

Hva er HDS?

 

HDS Revolution

Link to post
Share on other sites

Tja, for å øke markedsandeler ved å spise seg inn hos konkurrentene. Vil vel tro at Ray vil gjøre det de kan for å hindre dette... Dersom Navico kan levere en radarboks til f.eks 2/3 av prisen på en Rayboks med minst like gode spesifikasjoner, alternativt en dyrere boks med betydelig bedre spec., vil det være en kjempefordel for både Navico, du og meg.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er nok lite sannsynlig at Navico radaren blir tilpasset Raymarine hvis ikke Navico kjøper Raymarine også. Et oppkjøp kan selvsagt ikke utelukkes, Garmin var i seriøse forhandlinger med Raymarine om overtagelse tidligere i år. Men veldig sannsynlig er det vel heller ikke i dagens finansielle situasjon.

 

Prisen på de nye radarene som er en 45cm dome vil ligge mellom dagens 45 og 60cm antenner.

Link to post
Share on other sites

Her er et sitat fra en artikkel på nettsiden batliv.com:

 

"En radar virker på den måten at det sendes ut et lydsignal som kommer tilbake og blir målt. Simrads nye radar sender ut bølger av lyd i forskjellige frekvenser."

 

Her roter vel båtjournalisten(eller representanten fra Navico). En radar har da vel alltid sendt ut(og mottatt) elektromagnestiske bølger. Jeg kan ikke forestille meg at det brukes lydbølger for radarformål. Elektromagnetiske bølger har i luft en ca. hastighet på 300000 kilometer per sekund(km/s) mens lyd i luft har en ca. fart på 330 meter per sekund(m/s). Lydbølger brukes primært under havoverflaten(hydroakustikk) i eksempelvis ekkolodd og sonarer, men også i posisjoneringssystemer som for eksempel Hydroakustisk Posisjons Referanse(HPR). Lenger nede i artikkelen nevnes forresten mikrobølger, og da mener jeg man er på rett spor igjen.

 

Hele artikkelen:

 

Revolusjonerende radar fra Navico - Den norske elektronikk giganten har hentet inn militærteknologi som gir mange fordeler.

Link to post
Share on other sites

Veldig spennede teknologi. Er det ingen bakdeler sammenlignet med Magnetron-radare ?

Ser at de foreløpig ikke er godkjent av FCC m.fl.

 

Skal bli moro å se hva prisleie blir på denne radaren.

Nå som strålingsfaren er eliminert blir helt sikkert radar ett naturlig valg for flere småbåt eiere.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Skal bli moro å se hva prisleie blir på denne radaren.

 

Så en kan vel vente en listepris på 16-18 tusen.

 

Ifølge artikkelen jeg linket til, vil prisen bli mellom kr 15000,- og kr 20000,-. Med andre ord har abbor truffet godt.

 

Sitat fra artikkelen i batliv.com:

 

"Radaren vil koste mellom 15.000 til 20.000. Den vil ikke bli leveringsklar før andre kvartal."

Link to post
Share on other sites

Ifølge artikkelen som det vises til i Båtliv er det jo nesten ikke grenser hvor mange fordeler det er med den nye radaren i forhold til de "tradisjonelle" småbåtradarene; mindre stråling, lettere montering, enklere kabelfremføring, bedre bilde, o.a. Det skal bli interessant å høre brukererfaringer fra det første nedlemmet her på BP som anskaffer produktet. Jeg lurer på hva som er rekkevidden, og hvordan den håndterer sterke regnbøyer og vanskelige værforhold.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ingen som har hevdet at den nye radaren er stålefri, bare det at den sender ut et i radarsammenheng svært svakt signal. Navico sier det er 10% av en vanlig mobiltelefon, har også sett tallet 100mW en plass. Det er jo ikke utsendt effekt som er viktig hverken for radarer eller ekkolodd, det er signal til støyforhold i hele signalkjeden i fra utsendt signal til detektert refleksjon.

Link to post
Share on other sites

Neida. Riktig det Abbor.

Men.

Den bruker 17 W i operasjon, og 1.6 W i standby. Hvorfor standby på en radar uten stråling og uten magnetron?

Til sammenligning bruker Furuno 1623 36 W i operasjon, og 8 W i watchman. 2kW radar.

 

Den har PRF på 200 mS og 1 mS burst.

Da må disse 15.4 W den bruker omsettes til noe mer enn 100 mW burst.

Hvis ikke må det bli varmt oppi der.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har forstått det sender en CWFM radar ut et kontinuerlig signal. Signalet moduleres med en trekantpuls på denne måten kan mottatt signal skilles fra utsendt. Forskjellen mellom mottatt frekvens sammenlignet med frekvensen radaren sender ut i øyeblikket brukes til å bestemme avstanden. Radaren har også seperat antenne for sending og mottak.

 

Vil anta at svært lite av signalbehandlingen her er analog, så mesteparten av strømtrekket på 15,4W er jeg helt sikker at går med til den digitale signalbehandlingen. Eksemplevis hvis en en litt større FPGA brukes til signalbehandlingen, går det fort 10W eller mer bare i denne komponenten.

Link to post
Share on other sites

Honeywell har akkurat presentert teknologien for en X-band halvlederrader, denne baserer seg i motsetning til Navico sin på en pulskompresjonsteknologi. Pulskompresjon er samme teknologi som brukes på IMO S-band halvlederradarer og halvleder værradarer. Desverre har de ikke planlagt å markedsføre slike produkter selv, men ser seg om etter en partner for å lage produkter for fritidsbåter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...