Jump to content

Tåke!, ingen radar, åpen sjø, hva gjør du?


mateco

Recommended Posts

Jeg må nå bare evle på mitt i hugen til å bli en god båtmann!!

 

Jeg ser for meg at jeg ligger uti havet på min yndede fiskeplass ca 10 nm fra land. Plutselg kommer tåka som sluppet ut av en sekk! Jeg har ingen radar! Ingen AIS! Kun VHF, kompass og kart! På toppen av det hele så ligger jeg midt i leia for nyttetrafikken.

 

HVA GJØR JEG DA???

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Jeg opplevde dette i nordsjøen en gang! Da tåka kom for fullt, midt på natta, i april. Heldigvis hadde jeg radar, og det gjorde alt veldig bra. Jeg bruker ikke radaren så ofte, men i de situasjonene jeg virkelig har bruk for den, så er den utrolig verdifull. Jeg er kjempeglad for at jeg har den nå. Da vi fikk i gang radaren i nordsjøen viste det seg at vi lå i et felt med 8 fiskefartøyer innenfor en nautisk mil. Tåka var så tjukk av vi knapt kunne se konturene av vår egen båt, men det var utrolig verdifult å kunne peile inn de fartøyene vi så at vi kunne få problemer med og høre hva de hadde planlagt, og hvordan de ønsket av vi skulle gå. Foreslår at du investerer i radar hvis du ofte er oppe i denne situasjonen. JEg bruker ikke min så ofte, men de 3-4 gangene jeg hadde bruk for den denne sesongen så var den verdt sin vekt i gull!

Link to post
Guest Avmønstret#

Da ville jeg seilt på bestikk til jeg hadde et sikkert punkt. Så ville jeg seilt videre på bestikk derfra. Dvs sette kompasskurs mot land, fortrinnsvis en plass hvor du ser land før du går på grunn. Beregne hvor lang tid det tar å gå dit så en ikke peiser rett på land.

 

Når du da har "kommet frem" gjelder det å finne ut hvor du er/om du traff, og så lage ett nytt bestikk videre derfra.

 

Kan jo hende at det bare er å seile rett hjem da.. ut fra bestikket.

 

Mener å huske at jeg lært alt dette på båtførerprøven.

Link to post
Nå skriver jo trådstarter at man hverken har kart eller kompass og da er du i deep shit.

 

Nope! KUN VHF, kart og kompass står det!

 

Som nevnt av andre setter jeg en kompasskurs som er relativt trygg, med retning mot land. Deretter går jeg sakte fart, lytter og prøver å få et glimt av omgivelsene når det er mulig. Når jeg da ser land gjelder det å følge dette til jeg er hjemme igjen. Slitsomt, men det går som regel greit. Dette har skjedd meg noen ganger, og det er en utfordring hver gang. Et problem når man går langs land på denne måten: Det er utrolig mange bøyer/fortøyninger som ligger 5-10 meter fra land, som man ikke legger merke til i fint vær! Dette blir det mye sikk sakk'ing av.... :sweat:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei

 

Har du GPS med "track back" er det ein svært god funksjon for å finna heim att.

Har du autopilot så bruk den. Den er svært mykje betre til å styra ein rett kurs enn kva folk flest er.

Det kan tenkast at det beste alternativet er å styra ut av skipsleia og til havs. Gå ikkje til land om du ikkje veit at du finn fram til hamn.

 

Ask

Link to post

Ah, stemmer det! Har vert oppe for lenge jeg nå...

 

Vhfen ville jeg brukt til å gjøre båter i nærheten oppmerksomme på meg, har jeg flaks kan de guide meg i land ved hjep av radar.

 

Ellers så gjelder det å seile på bestikk og ha lav fart. Jeg følger alltid med hvor jeg er selvom kartplotteren viser hvor jeg skal, da skal jeg kunne finne igjen posisjonen på kartet relativt raskt.

Link to post

Så lenge vedkommende vet hvor har er, så er det jp bare å seile dit han ønsker ved hjelp at kart og kompass, (en bør selvsagt kjenne til deviasjonen ved den kurs han seiler)... formoder han også har en klokke og kjenner til hastigheten på båten ved det turtall han velger å gå med.. Da er det rimelig greit å komme seg dit han ønsker..

 

Siden dette også er en favoritt fiskeplass så har han sikkert vært der flere ganger og som en obervant skipper så har naturlig nok lagt merke til kompasskursen han seiler når hen seiler til/fra havn(hvordan skal han eller finne denne plassen?)... en observant skipper kjenner også til hvor lang tid han normalt bruker på denne seilasen.. Dermed er det ikke noen heksekunst etter mitt syn... Eller så må en bruke sansene sine til å obersvere på best mulig måte for å unngå sammenstøt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Guest Avmønstret#

Gjelder å sette en kurs som har gode marginer og er trygg. Er jo mye strøm enkelte plasser langs kysten, og på "feil" tidspunkt vil det gi stort avvik hvis man går på kompasskurs, særlig om man går på tvers.

 

Men siden han fisker når det skjer så kjenner han tidevannet for han fisker på oppadgående. :wink: Om han har flaks kan han satse på å gå når vannet er på topp, og dermed unngå den verste strømmen. Evt. må det jo beregnes avdrift, men det er vel ikke helt enkelt..?

 

Hvis man feks skal gå så og så mange sjømil med x vinkel mot/med strømmen som går i x antall knop. Da ville jeg blitt svett..

 

Om man er i nærheten av ett eller annet fastpunkt, sjømerke, holme osv så kan man jo holde seg der til man har kontroll over situasjonen. I og med at han fisker så vil jo også dybde gi ett fastpunkt. Holder han seg på grunna, eller hølet, eller hva som helst så vet han jo hvor han er.

 

Og når bestikket skal settes ville jeg, i tillegg til kompasskurs, fulgt dybden innover, da har du en slags krysspeiling, to punkt å følge. Da tror jeg faktisk du vil klare å finne frem helt greit. Er det mulig å legge bestikket langs en dybdekurve så er jo det "gull". Da blir kompasskurs sekundært.

Link to post

Et minimum av navigasjonshjelpemidler er nettop kart, kompass, klokke og en kurslinijal. Du vet også at du er 10 nm fra land, på din vante fiskeplass. Du har også VHFen, med den kan du rope opp nærmeste kystradio og få dem til å peile deg.

Som Sydvesten sier så vet du båtens fart ved forskjellige turtall. Du setter ny kurs mot land, beregner når du skal være på neste kurspunkt som kan være et nes som du får visuell kontakt med, setter ny kurs til neste kurspunkt, beregner tid som vil medgå med aktuell fart.

Velger du f.eks. å gå med 5 kn og første kurspunkt er 3 nm unna, så blir formelen (distanse 3 nm * 60 / fart 5nm=36 min). I tillegg må du bruke øyne og ører for å observere annen trafikk.

Avdrift kan også være akutelt og beregne (vind og strøm), men normalt med tåke er at det omtrent ikke er vind, så i løpet av 10 nm og flere satte kurspunkt, så vil sannsynligvis avdrifta være minimal.

 

Har du ikke kurslinial, må du prøve å beregne kurs(paralellforskyve med ett eller annet) på etter annet vis fra kompassrosa i kartet, beregne avstand i kartet med et snøre e.l. Noe å skrive med er også lurt å ha med, helst blyant.

 

Godt sjømannsskap er nettopp det at man tar høyde for dårlig sikt/vær og innrretter seg deretter når en skal på havet. Egne kunnskaper for å takle slike situasjoner er jo viktig. Dette kan en enkelt tilegne seg gjennom aktuell literatur. For meg ville det ha vært flaut å ringe redningsselskapet om assistanse, så lenge fartøy eller liv ikke er i fare, for noe en så absolutt skulle beherske. Å ta en båtpils i en slik situasjon er definitivt ikke løsningen.

Link to post

Ingen som har tenkt å bruke tåkesignal? Mange VHFer har automatisk funksjon for dette (via ekstern "høyttaler") Alternativet er manuelt elektrisk horn, tåkelur på boks og "trompet".

 

Ombord i Kornelia har vi alt dette bortsett fra automatisk via VHF. Kunne ikke falle meg inn å gå ut uten en mulighet for å gi tåkesignal.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Forutsetninger var gitt av trådstarter ja, men det hindrer da ikke at man diskuterer nødvendig utstyr i en slik situasjon. Min prioriterte liste vil være omtrent som dette ( i tillegg til de lovpålagte, lanterner, redningsvest og slikt)

 

Kart

Kompass

Ekkolodd

Logg

Tåkelur

VHF

 

Radar kommer langt ned på denne listen, simpelthen pga pris, strømforbruk, nødvendig plass for montering osv. Prioriteringen jeg har satt opp over koster ikke mange penger, og den kan monteres/tas med i selv små båter.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Hvet ikke hvor mange av dere som har vært på broen på et større fartøy, men der vil man normalt sett ikke høre et tåkesignal fra en lystbåt før man har kjørt den ned. Ikke derved sakt at mann ikke skal gi tåkesignal men det er ingen garanti for at større fartøyer vil høre disse. Er det i tilegg lit sjø kan det utmerket got hende at et større fartøy ikke vil se deg på deres radar heller. Disse er ofte instilt slik at ekko fra mindre båter forsvinner. Derfor baserer jeg meg på og kunne se andre på min egen radar for sikker navigasjon.

Link to post
Hvet ikke hvor mange av dere som har vært på broen på et større fartøy, men der vil man normalt sett ikke høre et tåkesignal fra en lystbåt før man har kjørt den ned. Ikke derved sakt at mann ikke skal gi tåkesignal men det er ingen garanti for at større fartøyer vil høre disse. Er det i tilegg lit sjø kan det utmerket got hende at et større fartøy ikke vil se deg på deres radar heller. Disse er ofte instilt slik at ekko fra mindre båter forsvinner. Derfor baserer jeg meg på og kunne se andre på min egen radar for sikker navigasjon.

Og i tillegg så sitter vi i messen og spøker om at...."der røk det en sjark" Når en bråttsjø slår inn mot skroget. Nei, stakkers de små som blir truffet, mannskapet på de større skipene vil nok bare tro det var en sjø som slo og ikke en liten stakker laget av glassfiber...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...