Jump to content

Er hekkaggregat en svakhet?


Pelle Parafin

Recommended Posts

Vedlikehold og driftskostnadene er vesentlig høgare på drev. Båten må på land for å ta vedlikehold av drev, og også for å peile oljen. Vedlikeholdet på aksling er tilnærmet lik null, kun skifte olje på gear og av og til presse greas i akselhylse hvis den er fettsmurt.

Eit drev er vel egentlig en "svakhet", men følger man service og bytter belg etter foreskriftene så skal det vere pålitelig.

Sjølv liker eg best konvensjonelt framdrift med aksling og ror, synest det er bedre å holde en stø kurs med det spesielt i lave hastigheter, men som du seier, så er manøvreringsegenskapene bedre med drev.

Link to post

Jeg er også litt interessert i dette og prøvde i en annen tråd å få fram sånn antydningsvis hva årlig vedlikehold er på:

1. Fast aksling. Det er vel noe i nærheten av null, annet enn at det må skiftes anoder og at propellakslingshylsen kan være et ork (lekkasje, på land for vedlikehold eller bytte osv)

2. Drev. Har en oppfatning av at dette gir en viss vedlikeholdskostnad. Hva koster det normalt hvis et verksted skal ta service på dette?

3. Større utenbordsmotor (90 HK og oppover). Mener at noen antyder 2-4000 hvis en tar årlig service hos verksted. Eller hur?

 

Hva så med forsikring? Er det langt dyrere å forsikre båt med drev og utenbordsmotor vs fast aksling, eller hva ligger dette på?

 

Dette er jo de fast årlige kostnadene en må se litt på før en går til anskaffelse av det ene eller andre; holdt litt opp mot drivstoffutgifter mv. Det er selvsagt mange andre forhold også (båttype, hva du er ute etter, bruksmønster osv), men jeg velger å se litt bort fra dette nå.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Mulig jeg er helt paa trynet, men for min del, saa synes jeg at man har tilnerma null kontrol paa drev naar man bakker....

Min erfaring er det motsatte. Det er betydelig bedre kontroll med drev. Med aksling er man avhengig av å få vann i fart over roret for styreeffekt. Med drev har man en umiddelbar effekt av styringen - forutsatt at man har propellen i gang.

Link to post

Det årlige vedlikeholdet av et drev er ikke værre enn at kompisen min som er utdannet programerer klarer det. Jeg gjør alt som har med båt å gjøre selv og hadde jeg ikke kunnet gjøre det så hadde jeg ikke hatt båt. Prisene som marinaene, merkeverkstedene osv. tar for vedlikehold av båt er etter min mening rett og slett ran.

Bruk pengene på godt verktøy og servicemanualer, gjør jobben selv.

 

Lagt til: Holder man seg til Mercruiser så peiler man oljen ved å kikke ned i maskinrommet, innvendig ekspansjonstank for oljen. Faktisk etter min mening verdens beste grunn til å velge drev i fra våre superkristne og hamburgerfråtsende venner.

Link to post

Helt klart at du har mye bedre kontroll ved bakking dersom du har drev. Har du baugpropell i tillegg, kan du bakke inn akkurat der du vil uten problem. Du kan til og med så godt som gå sidelengs.

 

Et drev blir jo som en påhengsmotor, og for de som har bakket med en påhengsmotor kjenner jo effekten av det. Du kan jo styre akkurat dit du vil...forutsatt at det ikke er altfor mye sidevind som vil styre baugen.

 

Med strak aksling er det propellens dreieretning som bestemmer til hvilken side du bakker. Har du baugpropell vil det avhjelpe problemet noe. Sidelengs kan du derimot ikke gå med strak aksel, hvis du da ikke har hekkthruster også.

Link to post

Jeg har hatt både strak aksling og 2 generasjoner Mercruiser drev. Hvis du skifter olje/impeller selv er de årlige kostnadene relativt små, det er verkstedtimer som virkelig er dyrt.

Det koster selvsagt mye penger hvis du går på grunn, det gjør det med stiv aksling og påhengsmotor også.

Jeg har flere ganger vært på ubehagelig grunt vann, da er det fint å kunne tilte drevet opp. Ikke må jeg ha dykker for å undersøke/skifte propell heller.

 

Det er fordeler og ulemper ved enhver fremdriftsløsning i båt, det viktigste er at du vedlikeholder og lærer å bruke det du har.

Angående kontroll akterover og ved fortøyning gjorde iallefall jeg det like lett med snekka mi som med "propellen i ræva" :smiley:

 

Det er vel også et spørsmål om båttype, pris og tilgjengelighet. Har ikke noe imot drev på båter som min og f.eks daycruisere mens på bruksbåter ala Viksund 770 eller NB 820 hadde jeg ønsket strak aksel.

.

.

bmhe

Link to post

Er vel ikke mye tvil om at det er mere arbeid med drev en aksel, vil jeg tro. Når det gjelder manøvrering, synes jeg stadig jeg ser båter med drev og påhenger, som egentlig bare har kontroll på hvilken retning propellen skal, mens baugen lever sitt eget liv i vindretningen. Forsåvidt mange nyere båter med aksel, som også driver av hurtig, men mere jevnt med hele båten. Beste båt jeg har manøvrert uten hjelp av thruster(e), var min gamle Viksund 27 columbi. Styrte like fint begge veier bakover, og lite avdrift. Var aldri avhengig av å kunne snu der jeg gikk inn, det var bare å bakke samme vei ut, selv i frisk bris skrått forfra. Litt mer samsvar mellom seilfeste og vindfang på eldre båter. Tør våge den påstand at størsteparten av nyere motorbåter i dag med enkel innstalasjon, er nærmest umulig å finmanøvrere uten thrustere, så fort det blåser litt, så det er godt thrustere er mere tilgjengelig for fritidsbåt enn i gamle dager.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...