Jump to content

Fastlåst kuleventil for pumpetoalett

Djupevågen

Recommended Posts

God kveld !

Jeg har en 21 fots båt, med et lite pumpetoalett foran. Nå er hendelen på kuleventilen på ”utvannet” knekt, og kranen står fast i åpen stilling. Det er jeg ikke noe glad for, så denne må byttes.

Ødelagt kuleventil:

04012009381.jpg

Nå viser det seg at hele ventilen sitter bom fast. Det sitter i alle fall så hardt at en vanlig pumpetang ikke er stor nok for å få løsnet verken selve stengekrana eller noen av de andre delene som eventuelt må byttes. Jeg har med skyvelær målt ”skruene” på stoppekranen til 53 mm.

Det blir litt sånn "landkrabbe-rørlegger-spørsmål" dette, men før jeg bruker mer makt, er det noen som har noen tips eller ide for hvordan jeg bør gripe an arbeidet med å byttet denne kuleventilen ?

Må hele gjennomføringen i skroget ut – eller kan man bare bytte noen av de ”indre” delene ?

Samme ventil:

04012009385.jpg

Utvendig:

04012009386.jpg

Jeg ville skiftet alt, uten tvil! Om du velger dette, kan følgende arbeidsgang anbefales: Bruk vinkelsliper, slip den utvendige ringen av gjennomføringen uten å skade skroget, og slå løs det hele innover. Deretter monterer du ny gjennomføring med litt sikaflex mellom denne og skroget, og ny ventil og slangestuss med stry og gjengepasta. Da burde det bli 100% tett og holde i mange år!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du kan jo iallefall anse deg selv som heldig som fikk kula til å stoppe i åpen posisjon. Min kilte seg i stengt posisjon, så jeg måtte frem med bøtta.. :sad:

Jeg synes nesten det ser ut som du kan havne i samme trøbbel som meg med tanke på at ventilen står nærme et skott eller en vegg. Min skroggjennomføring står så tett inntil en vegg at jeg ikke kan skru den nye ventilen ned på skroggjennomføringen, siden håndtaket vil komme i konflikt med veggen. Jeg så meg nødt till å drive litt hærverk for å få alt ifra hverandre, og sannsynligvis enda litt mer for å få det på plass igjen.

Hvis det kan bli et problem for deg når du skal ha alt isammen igjen, ville jeg vurdert muligheten for å gjøre følgende; Feste ventilen i skroggjennomføringen etter du har tredd den gjennom skroget, men før du har limt den fast.

Du kan nok ha et poeng, Cerveza.

Her kommer et bilde mer ovenifra. Som du ser, stoppet kula i åpen stilling. Jeg slapp billigere enn deg forstår jeg .... :smiley:

Men som du kanskje også ser kan det faktisk bli litt trangt hvis man må vri ventilen rundt. Så jeg hadde håpet det ville være mulig å skru på gjennomføringen så lenge at det kun er den siste strammingen som må gjøres med ventilen.

04012009384.jpg

Hei.

Jeg ville også byttet hele stasen.

Når du skrur på ny ventil med hamp og f.eks. permatex (den lysebrune typen) så er det bare å ta av håndtaket når du monterer.

Prøv deg fram med mengde hamp, inntil du får ventilen tight i rett posisjon, så monterer du på håndtaket igjen.

Med hamp trenger du heller ikke å "blodteite", det hoder tett med ganske lite moment.

Lykke til.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Følg Index sine råd og ha en med deg som kan dusje vann på med spylelsange etter hvert som du sliper. Slipe litt, kjøle, slipe litt, kjøle...osv.... husk vernebriller!!

Du kan også bruke roterende fil på drill, da filer du 45 grader i forhold til hullet i gjennomføringen til den utvendige flensen faller av. Med denne metoden blir det ikke så varmt som med vinkelkutter.

Byttet samme type septikventil hvor det var omtrent like trangt. "Min løsning" ble å skru strammeringen tilbake til ventilen med fastnøkkel.

Fikk da 2-3 cm som gjorde at ytteringen kunne dyttes ut fra skroget og kappes med baufilblad med flathåndtak og dra resten inn.

Index er inne på hvordan monteringen ble gjort, min tabbe var at da jeg remonterte håndtaket, slo dette inn mot skroget så alt måtte av og snues igjen.

Tips for silikon/sika er å la denne størkne noe, før du trekker til strammeringen det siste stykket. Bruk hamp på gjengene !

Pass også på å holde gjennomføringen i ro, når du skrur til ventilen.

Slik gjorde jeg for å få hendelen i "riktig pos" når ventilen ble skrudd på plass. Klem fast skroggjennomføringen i høvelbenk el. l. Skru ventilen på og helt ned. Sett merke på gjennomføringen for posisjon i forhold til båten (slik at hendelen kommer på riktig plass). Monter skroggjennomføringen og la sikafleksen herde ett døgn. Skru på ventilen og bruk sikafleks. Ventilen kan da skrues helt inn og hendelen kommer i riktig pos.

Ser ut av bildene som det kan være lurt å skifte hele ventilen ja, men dersom den ikke lekker (går ut fra at den gjør det p.gr.a silikonet), så er det jo mulig å få skiftet selve håndtaket vil jeg tro, og spraye den for å løsne selve kula i ventilen. Men er ventilen noen år er det ingenting å lure på: skift hele.

Ellers så er det lurt å spraye alle kuleventiler før vinteropplag slik at de ikke setter seg fast.

Redigert av Swande (see edit history)

Jeg kjøpte meg en metallfil til drillen, og brukte denne for å slipe ned "kanten" utvendig slik at den flensen på skroggjennomføringen falt av. Det gikk egentlig ganske så greit - messingen var grei å file i, og jeg unngikk sår i båten. Det var da en enkel sak å trekke hele ventilen inn i båten.

Beviset :

24012009396.jpg

Så nå er det bare å gå ut for å kjøpe nytt, rense skikkelig opp i hullet, og montere sammen en ny og mer sikker ventil !

Redigert av Djupevågen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...