Jump to content

skifte stevnelager tresfjord29ac


scania

Recommended Posts

har skrudd av propellen og mutrer til stevna lagret,da trudde jeg i min villfarelse at den bare var og dra av,men nei her sitter det bjønn.kan se ut som det har vært støpt bak der også for når jeg skraper med kniven så kommer det fiber fram.den vannsmurte hylsa er gummien inntørka,men det er kanskje ikke det som er stevnelagret(dette har jeg ikke greie på da jeg bare har hatt drev før)det er ivertfall slark på0,5-10mm bak der.det var vibrasjoner når jeg kjørte i et spesielt turtal i sommer.det er noen hakk i propellen også så det hadde kanskje vært lurt og fått noen til å se på den, vet ikke om den går og få balansert hvis det er ubalanse eller hakk i den? jeg må kanskje skru av noe inni båten eller?

 

tresfjord_29_ac_001.jpg

 

tresfjord_29_ac_008.jpg

 

her er et bilde av båte inne i varmt verksted. :wink:

Link to post
Share on other sites

Stevnlageret er skrudd fast på hylserøret og det kan tenkes at dette er støpt fast. Får du ut de to boltene kan du muligens klare å skru lageret av, men mest sannsynlig må du få løsnet selve hylsa der den måtte være festet inne i båten.

Lageret kan også være festet med sika el.lign og sitte godt fast i dette.

Link to post
Share on other sites

da var det plutselig ikke så fort gjort alikevell.er hylsa gjenga utvendig og skrudd inn i lagret? hvis det må en ha på gjenge tetning når du monterer den igjen for å få det tett?må vel løsne hylsa lenger fram i båten også da tenker jeg. hm det var kanskje ikke så ille og bytte belger på drevet alikevel. :confused:

Link to post
Share on other sites

Ja, alle antagelsene stemmer...

Men du sier slark på0,5-10mm bak der.

Regner med at du mener 0.5-1mm? Isåfall er dette helt normalt og bør ikke føre til vibrasjonsproblemer.

 

PS: dette er ikke noe man gjør hver dag, kan holde i tusenvis av gangtimer. Og selve stevlageret kan taes ut uten å demontere holderen. (men akslingen må ut, innebærer at roret må av)

Er lagerhylsen av messing pleier den å sitte noe %#&"!#, eneste måte er å dele den i to med stikksag. Når man setter i nytt lar man det stikke ut noen cm slik at man får tak i det med rørtang neste gang.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer det Ingvar svarte. Jeg har en Tresfjord 29 og skiftet stevlageret flere år siden, ror må av og akslingen må ut. Det var litt av en jobb, brukte en skjærfil blad (det hjelper vis du skaffer en blad holder som kommer inni stevnen). Når det gamle vannsmurte lageret er gjennom skåret er det bare å slå det ut inne ifa med en passe akslings lengde. Når det gjelder vibrasjons kan det være truste lageret på akva led som er dårlig.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
Er det letter og få av de to sett skruene på stevnelageret når hele cuttles er ta?Eller går det og borre disse ut og sette i ny? :fishing:

Mine to sett skruer var HELT forsvundet: Der var 2 huller, som vi skar nyt gevind (gjenge) i, da det nye leje var på plads.

Du kan godt fjerne lejet (save lejet ud), uden at fjerne holdeskruerne, men hvis du gør som Arvid-A, som trak lejet ud, er det måske nødvendigt at fjerne skruerne først. Jeg tror, at det er mest almindeligt at fjerne lejet, ved at save det ud. Har hørt, at der skal trækkes med en kraft på over 5 tons, hvis man vælger den metode. :sweat:

Redigert av Uffe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare en ting til jeg for ikke stevnelageret helt inntil stevne i båten,for helt inn der de to skruene ska dras til,men ikke helt inntil i midten er det bare og fyllee på med sika og dra til?ca 5 mm gløppe midt runt hylsa.

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Bare en ting til jeg for ikke stevnelageret helt inntil stevne i båten,for helt inn der de to skruene ska dras til,men ikke helt inntil i midten er det bare og fyllee på med sika og dra til?ca 5 mm gløppe midt runt hylsa.

Stævnlejet er "press-fit". Det passer så godt ind i stævnrøret, at det skal bankes ind. :headbang: Brug TRÆKLODS eller nylonhammer og slå ikke på lejet med en hammer. Det er en god ide at varme stævnrøret og afkøle stævnlejet i fryser. Du skal IKKE bruge sika.

Som du kan se er mit leje heller ikke ført helt ind. De to huller, som sikrer at vandet kan strømme ind skal også være fri. (Kun det ene er synligt på billedet.) Du kan også i midten af stævnrøret se den ene af de to nye sett skruer

nyt_staevnroersleje.jpg

Redigert av Uffe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte på selve stevnlageret jeg løsnet dette litt i går,og det ligger ikke helt plant inntil hekken på båten.Jeg prøvde og løsne stevnlaggeret i går og la i mellom litt for og prøve og rikke dette ut men ga opp da dette var skrudd fast i hylsa.Derfor ble det en liten gløppe.

Det var der jeg skal bruke sika,og ikke der cutless lager skal inn i stevnlageret.Kommer med bilder i morgen. :flag::flag_da: Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Har jobbet litt i dag men sagbladet var for kort ca 14 cm.fikk tatt noe https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/blad.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/bak_stevnelaager.jpg sprekke som jeg har gjort rent og fått dratt dette lengre sammen med sika i mellom org runt https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/sprekke.jpg. For ta rest i morgen må ha lengre bla til saga.Har dunket og sagd i timer i dag. :fishing:.Blir veldig mye kaffe og røk og båtprat i finværet :wink: Og en ting til fikk av den ene sett skruen i da en til på andre siden men denne glipper med umbracoen.

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Har jobbet litt i dag men sagbladet var for kort ca 14 cm.fikk tatt noe

Ja det er hårdt arbejde at fjerne et stævnrørsleje :smash:

Har tænkt på dig idag, men du er da kommet langt. Når først man kan bøje messingdelene sammen mod centrum varer det ikke længe før end det slipper. Mit leje er 14 cm langt, så en stiksav på kun 14 cm rækker ikke hele vejen.

Sådan så mit leje ud da det endelig efter 3 eller 4 timer kom ud:

img_2867.jpg

Jeg er sikker på at du lykkes med det i morgen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei er inne på tanken med spettmetoden,angående siste sett skruen så passer nesten 3 mm umbraco men denne blir litt løs.4mm blir for stor finner ikke 3,5mm men tenkte hvis jeg muligens borrer og prøver denne stygge ikke les grisepikk :giggle: Kansje jeg for dette til. :wink:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg hadde også problem med å få ut den ene setskruen, så jeg lot den stå til jeg hadde saget ut cuttleslageret. Og da det var ute og settskruen ikke sto i spenn mot lageret (den er jo ikke skrudd inn i lageret, men presser kun mot det), gikk settskruen ut helt uten problem med liten billig 6-kantnøkkel.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Heisan i dag ble det fest fikk tak i lengre blad til saga og volla beklager dårlig bilde https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/006.jpg.Jagge meg fikk jeg ut sett skruen også tok torx og slo inn i skruen og volla https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/008.jpg .Og til sist demonterte jeg pakkboks ser att det er noen riper der innefor simmringer skal jeg bytte hele dritten eller går dette bra? Meget dårlig bilde igjen https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/014.jpg. :cheers: fettsmurt pakk boks

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Og til sist demonterte jeg pakkboks ser att det er noen riper der innefor simmringer skal jeg bytte hele dritten eller går dette bra? Meget dårlig bilde igjen https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/014.jpg. :cheers: fettsmurt pakk boks

På den ene side: var den tæt før bliver den nok tæt igen, MEN

på den anden side: du får ikke bedre lejlighed til at skifte lejet end nu, og det skulle være ganske enkelt. Lars H skiftede simmringe og havde lejet ude, da han var gennem processen. Han skal nok give dig råd igen. :wink:

Glæder mig på dine vegne, husker stadig følelsen da bæstet endelig gav slip :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen jeg tok like vel og kjøpte meg nytt stevne lager og hylse rør,fikk ligsom helt roen he he.Men jeg har en gløppe på ca 4mm midt på stevnelager,kan jeg bygge opp litt med sparkel eller epoxi?Har ikke helt lyst til og fylle opp med så tykkt lag med sika.Og så må jeg borre nye hull til stevnelager for de gamle var større avstand fra verandre enn det nye.Kommer med bilder senere i uka.Går det og bruke syrefaste franske tre skruer da det er vansklig og komme til fra innersiden?Ellers så har jeg de gamle skruene som låser seg på innersiden når jeg drar til husker ikke hva de heter.MvhBjørn :fishing:

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...