Jump to content

Ny dørk i Fairline 42 , fra teppe til parkett


hanssae

Recommended Posts

Nå har jeg "endelig" blitt så lei av teppet at jeg gjør alvor av planen jeg har hatt en stund om å legge ny dørk i båten.

Bestemte meg tidlig for å bruke parkett både pga klikk systemet, som gjør det mulig å sette sammen små og store felter på en enkel måte , og at det er så mange typer tre og velge mellom.

Etter endel prøving og grubling , gikk vi for Jarrah fra Kährs , ett Australsk tre som har tradisjonelt blitt brukt til båtbygging, jernbanesviller og telefonstolper på grunn av sin robusthet og hardhet.

 

Det var mye styr med å få ut teppet , men i dag var første dagen med legging ,

så nå er det ingen vei tilbake :smash:

 

009.jpg012.jpg

 

001.jpg0005.jpg

Link to post
Share on other sites

Det var flott å se på, men jeg håper du har lagt parketten flytende slik at du slipper problemer ved store temperatursvingninger. Dette er vel en tung og stiv båt slik at du slipper problemer med vridninger etc.

Regner med at du har lagt fuktsperre under og at du forsegler hele flaten med en god lakk.

(Å legge parkett i trapper eller på/rundt luker er vel ikke noe vanskeligere enn vanlig dørkplater...)

Link to post
Share on other sites

Hvordan gjør du det med parketten mtp. at det noen steder fast dørk og andre steder motorromsluker etc? som må kunne åpnes?

Jeg har ikke lyst på lister , så jeg skal prøve å legge kant i kant med så liten åpning som mulig.

Dei enkelte "platene" blir limt med tec7 til luker og dørk , som er 50 mm finer.

Link to post
Share on other sites

Jeg deler de superlativene du har fått.

Det skal bli spennende å høre erfaringene dine med denne parketten under relativt store variasjoner i luftfuktighet og temperatur.

Jeg har noe erfaring med at lakkert gulv kan bli litt glatt for ungene som kommer løpende inn i salongen etter bading på plattformen og har derfor lagt et spesialsydd heldekkende teppe oppå "skipsgulvet". Vi har blitt svært fornøyd med dette.

Link to post
Share on other sites

Det skal bli spennende å høre erfaringene dine med denne parketten under relativt store variasjoner i luftfuktighet og temperatur.

Er faktisk nokså spent på dette selv .

Men jeg tror ( og håper ) at problemer med fuktighet og temperatur er betydelig overdrevet når det gjelder så små flater det er snakk om her.

 

Time will show :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da var jeg ferdig med puslespillet :smiley:

Det som gjenstår nå er finjustering og liming av dei forskjellige feltene.

Det har vert endel fintenking for å få sammenhengen i treet til å gå over fugene , itillegg til at fugene skal være minst mulig synlige.

 

Her har jeg splittet hele lengden som går over lukekanten , for deretter lime bitene forran og bak luken.

004.jpg

 

Babord lukefelt er klar for liming.

00005.jpg

 

Her er luken limt og hengsler og handtak er fellt ned.

006.jpg018.jpg

 

Her gjenstår det liming og nedfelling av hengsler , samt justere og liste kanten.

021.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det ble virkelig flott!

 

Vi har sett litt på Phantom og P serien til Princess. Har blitt anbefalt å ikke bytte ut teppene i hele båten - Princess leverer kun teppe i salongen - pga støydemping i båten. Har du noen tanker om hvordan støyen fra motorene blir med parkett?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...