Jump to content

Ferrosementskrog, noen som har erfaringer?


JanS/EIR

Recommended Posts

Hei!

Nå trenger jeg litt rådgiving her inne. Siden "GYGRA" flyttet til Molde i fjor har jeg vært på båtkikking.

Har kommet over en ferrosementbåt som virker fristende, bra overbygning i alu og innredning moden for

restaurering/oppussing. Men jeg har ikke peiling på dette materialet. Hører at slike skrog bare blir sterkere med årene,

og at de har en levetid på minst 75 år. Båten er i 20-årsalderen, så den bør da være testet ut?

Vil tro at kvaliteten på selve byggearbeidet har mye å si her?

Har søkt en del på nettet, men det var relativt tynt, det er kanskje ikke så mange slike i bruk

her på kysten. Håper noen kan bidra med tips! :smiley:

mvh

JanS

Redigert av JanS/Bamse (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Er den lykkelige eier av en 47,5 fot ex-reketråler bygd som nr 6 av 15 på verft i Farsund i -73 :flag: .

Har eid ho fra nov - 07, og har noen erfaringer , både selvopplevde og fra andre.

 

For å ta det beste først, så er det et vanvittig seiglivet skrogmateriale, så lenge alle sår o.l. blir tettet og malt over.

Herder de første 20 åra, sies det, og så varer det "evig"

Teknikken ble utviklet på 1850-tallet, så det er testet og utprøvd over tid

Kondens forekommer ikke ombord.

Kjølig under dekk om sommeren, lunt om vinteren.

Rimelig i innkjøp.

Lett å støpe nytt og reparere.

Lukter ikke "plastikk"

"Dødt" materiale, dvs lekkasje forekommer ikke. Har den dekk i samme materiale så er ho tett både oven- og nedenfra.

Gøy å ha noe som ikke "alle" har.

 

Bakdeler:

Kanskje ikke så lett å selge?

Rust i armeringa er skummelt, kan være vanskelig å oppdage.

Må være veldig forsiktig i is, tåler ikke så mye "skjæring"

Viktig å få med noen som KAN ferrosement og kikke på skuta før handel.

Ikke bra hvis det er gjort "snarveier" under byggeprosessen.

Mange rare myter, ikke regnet som spes "sossete" :giggle: :giggle: :giggle: (-som om det skulle bety noe...)

 

Sikkert noen andre her inne som har meninger /opplevelser, bare å lene seg tilbake og ta i mot tips & råd.

Lykke til, enten du velger det ene eller andre!

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Link to post
Share on other sites

Tror slike båter varer omtrent evig. Naturligvis er korrekt betong, armering og håndtverk viktig der som ellers. Er båten du ser på bygget av profesjonelle, burde kvaliteten være sikret. En del seilere har blitt bygget i ferrosement med hensikt på jordomseiling. Foruten at de er rimelige å bygge, var naturligvis styrken noe man var opptatt av. Her kommer det forunderlige inn at de er ikke sterke mot knusing, f.eks. i forbindelse med grunnstøting. Dette på tross av at betong er strekt i trykk, og svakt i strekk. Skroget vil kunne krakelere, og da skal muligheten for å kunne reparere være meget begrenset.

 

Metoden fikk liksom en boom på sekstitallet, for så å dø ut. Boomen før det inbiller jeg meg var rundt første verdenskrig da en del lektere etc. ble bygget i ferrosement. Syd på Killingen inne i Oslo lå det et slikt lektervrak. Vraket ville ikke dø og bli borte. En skulle tro at armeringen skulle rustet vekk og 'muringen' falle fra hverandre, men den prosesse gikk i såfall særdeles langsomt. Da jeg vandret rundt der på -60- og 70-tallet lå den der. Og den hadde visst ligget der siden før siste krig.

 

Personlig er jeg fornøyd med at jeg valgte stål. Men hadde jeg kommet over et godt kjøp av en murkjeller, så ville jeg nok slått til.

Link to post
Share on other sites

Har hatt en ferrosement Collin Archer 39' (1988) i tre år. Tidligere eiere sier de ikke har hatt dårlige erfaringer med dette skroget, tvert imot. Det samme er min erfaring, selv om den er noe begrenset. Jeg har prøvd å lese meg litt opp på dette, og kortversjonen går ut at det er den fagmessige utførelsen ved bygging som er helt avgjørende. Utslag av rust er ikke noe godt tegn! Er det mye av dette bør man holde seg unna, for dette er et problem som ikke går over av seg selv. Begrensende forekomster kan pusses ned eller sandblåses og "hermetiseres" med epoxy.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Takk for greie tilbakemeldinger!

Må vel innrømme at kjøpelysten er på stigende etter det jeg ser. Hvordan en ferrosementbåt er å selge igjen er ikke godt å si, denne selgeren sitter med 5 sider e-post etter 2 dager! Tydelig at det er flere enn meg som ikke tar "sossefaktoren" så høytidelig.

 

Eneste skroget jeg har sett ved selvsyn er et vrak på Folla-kysten. Et ganske stort lastefartøy som står på et skjær der. Har riktignok fått en knekk på midten,

men det står ellers ganske intakt på skjæret, og har etter det folk sier stått der siden krigen, eller like etter. Og Folda i all sin velde er ikke akkurat nådig i sin behandling av et strandet skrog!

 

Det følger med en Ford-Sabb på 68 HK, antagelig er det modell 2712? Fant modellen i erfaringsdatabasen (takk til Ingar!), kjekt å ha den forhånden.

Kanskje noen har erfaringer med den også? Mener å ha hørt at den modellen er mye brukt i større sjarker?

 

Er stadig imponert over hvor fort gode tips og råd dukker opp på dette forumet!

mvh

JanS

 

(red) Dette med is var litt overraskende, trodde dette materialet ble hardere enn det meste? Men det er ikke mange dagene vi ser den sorten her i Trøndelag.

Redigert av JanS/Bamse (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Leste om en familie fra Bergenskanten en gang som reiste på jordomseiling med en Colin Archer i ferrosement. Mener på at båten het Red Admiral eller noe sånn, oppkalt etter en sommerfugl om jeg ikke husker helt feil. Og de var i alle fall meget fornøyd med ferrosement som byggemateriale! Så jeg ville ikke vært i tvil, dette er ting som tåler det meste!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har heller ingen betenkeligheter til ferrosement i det jeg selv har lest om emnet. Har også lest til meg at de finnes måter å skjekke skroget på mht. betongsyke /karbonatisering og ph-verdier.

 

Utleding om dette vil jeg spare leserene for grunnet min mangelfulle kunnskap. Det ville isåfall blitt synsing. :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

img_0143.jpg

 

Denne som er omtalt fra Tønsbergfjorden. Den har ligget der i uminnelige tider. Var vist emigrantskip e.l.

Det finnes noen ferrosement båter i Vestfold.

Det ble laget noen Collin Arscher modeller her tidlig på 90 tallet. Bl.a flere 35 fotere og en 45 foter

Det seiler noen vakre eksemplarer i søndre Vestfold i allefall.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Leste om en familie fra Bergenskanten en gang som reiste på jordomseiling med en Colin Archer i ferrosement. Mener på at båten het Red Admiral eller noe sånn, oppkalt etter en sommerfugl om jeg ikke husker helt feil. Og de var i alle fall meget fornøyd med ferrosement som byggemateriale! Så jeg ville ikke vært i tvil, dette er ting som tåler det meste!

 

No seglar herr og fru Hoff rundt jorda i "White Admiral". Etter kva eg har forstått så er det ein tyskbygd katamaran (Baltic Cat) bygd av finer og epoxy.

 

Salka Valka frå Færøyane er òg av ferrosement og kom jorda rundt den òg. Turen er velbeskreve i to bøker. Båten er no norsk.

 

Eg kan ikkje så mykje om ferrosement, men i 1999 vurderte eg å kjøpa eit par CA av ferrosement. Eg er svært glad det ikkje blei noko av.

 

Etter kva eg forstår så er dei sterkaste skrogmaterialane stål deretter alu, glassfiber, tre og så ferrosement.

 

Båtar av ferrosement har òg eit dårleg rykte pga. mykje dårleg sjølvbygg eg er difor vanskelege å selga.

 

Det skal òg vera nokre "menigheter" for ferrosementbåtar i UK.

 

 

Ask

Redigert av Ask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Jan.

Får du tak i denne båten så ikke nøl. Er den bygget etter forskriftene så holder den ut din levetid. Har selv eid en Canadisk Seabird og ble veldig fornøyd med den. Solgte den p.g.a. flytting og treger mye på at det ble gjort. At denne byggemetoden er eldgammel er så sin sak, men det bygges fortsatt nye båter. Ser at det henvises til litteratur og Sam nevner de viktigste bøkene. Der finner du alt du trenger å vite om FC båter.

 

Er - eller blir - båten behandlet med epoxy (flere strøk) så kan du trygt bruke denne som "isbryter". Har selv ligget / seilt i is og det var aldri noe antydning til nedbrytning i vannlinja. Til og med en kai måtte gi etter for FC da rullingen begynte å knuse kaia.

 

Eneste argument mot å kjøpe en FC båt er vist den er under 40 fot. Blir for tunge i forhold til lengden som seilbåt.

 

Ta en titt på denne siden.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Takker for flere innspill.

Har lest det meste på linkene som er tipset, og det er mye interessant her.

Ser ut til at selve byggearbeidet er avgjørende for kvaliteten på materialet,

men når båten har vært i bruk i noenogtyve år skulle vel konstruksjonen være rimelig

utprøvd. Prøver å finne ut hvem som bygde den og hvor. Har ikke fått "hånd på" den enda, men jobber med saken!

Det er snakk om en motorbåt på ca 30 fot, jawik!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

30 fot ligger vel omtrent på 6 tonn. Skulle det vise seg antydning til at armeringen er avdekket noen steder kan en benytte anledningen til å kjøre strøm - millivolt - gjennom for å forbedre metallets egenskaper. Leste om dette for noen år siden og det var nokså utbredt, men finner ikke noe litteratur om dette fenomenet. En ting vi lærte fort var å ha med seg en liten boks med ferdigbetong i tilfelle skrogskader. Vann har en som oftest ombord. Det var en familie som seilte langtur og var kommet til England og som var uheldig og gikk på en molo slik at båten tok inn vann. De fikk båten inn på grunt vann. Pumpet ut vannet og forberedte seg på reparasjon. Rensket hullet og la inn ny betong. Alt dette mellom flo og fjære. Hvilken andre båttyper kunne en ha gjort dette på...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Har lest at Canada var langt frampå med ferrosementskog på 60-70 tallet,

men så døde det mer eller mindre ut.

Du skulle ikke ha bilder av den Seabird'n? Reparasjonsutstyr var smart og

enkelt ja, selv med opptil flere tommeltotter.

Men selger er relativt passiv enda, så jeg lurer......

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

I dykkeklubben vår har vi ei 39 fot skøyte i ferrosement. Båten er solid om man grunnstøter langs kjøl/stevn, men vi hadde en episode for etpar år siden der vi lå inntil fjellet, og så kom det noe svell, som gjorde ay båten "satt seg" på bunnen. En nevestor stein kom rett gjennom bunnen og laget et hull, som vannet fosset inn gjennom. Kunne virke som om armeringen her bare var hønsenetting - og da skulle det ikke så mye til. Tror aldri det ville skjedd på en plast eller trebåt.

 

 

-koh :diving:

Link to post
Share on other sites

Du skulle ikke ha bilder av den Seabird'n?

Er utenfor tilgang til egen server. Skal se hva jeg finner på Onsdag fk.

 

Kunne virke som om armeringen her bare var hønsenetting - og da skulle det ikke så mye til. Tror aldri det ville skjedd på en plast eller trebåt.

 

Det finnes også råtne egg blant FC båtene som det finnes blant plast og trebåter.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Har hatt ferrocement båt i noen år nå, og er veldig fornøyd med båten. Det er nok en del båter ute på markedet av varierende kvalitet. Jeg brukte ca 20 år på å finne en som jeg likte. Mange båter ser OK ut ved første øyekast, men det visete seg ofte at det var benyttet uegnede materialer i armeringen, og eller at armeringen ikke var utført i hht. "boka"

Antatt levetid for et ferrocement skrog er ca 200 år.

Båten min er forøverig til salgs, jeg er på jakt etter mindre båt.

Jeg har insett at jeg ikke kan være 35 hele tida.....

hilsen

cassie

Link to post
Share on other sites

Bildene jeg fant er papirbilder og det ser ut for at du allerede har funnet et prosjekt av interesse.

 

Forøvrig har jeg vist brukt opp kvoten min på BP's bildeplassering. Ikke mere plass for meg :headbang: vist ikke Ingar kan utføre noen mirakler.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Joda, jawik, jeg jobber med saken, det er selger som er veldig opptatt i jobben.

Det hadde likevel vært interessant med bilder av den Seabird'n---

Ingar pleier å fikse slike mirakler med ekstra serverplass, ikke sant Ingar? :smiley:

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...