Skvulpen Startet 10.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2004 Stadig nye spørsmål i forb. med "nybåten" ... (Skibsplast 655 / Suzuki DF 115). Båten har en tendens til å dreie mot styrbord i en viss hastighet (når jeg går 10 - 15 knop, beveger meg opp mot planfart), må da faktisk holde igjen ganske hardt i rattet. For å kompensere dette vet jeg at man kan skru og vri på det såkalte trimroret som befinner seg under antikavitasjonsplaten på påhengeren. Leser så i Suzuki-instruksjonboken følgende: "Hvis båten har en tendens til å gå mot styrbord, flytt den bakre enden av trimroret mot styrbord". Tilsvarende motsatt hvis båten drar mot babord. Nå lurer jeg fryktelig, for jeg trodde dette skulle være stikk motsatt? Virker ikke dette trimroret som "andre ror" da, dvs. at dersom bakparten på dette dreies mot styrbord så vil båten gå enda mer mot styrbord??? Må bare bekjenne at dette forstår jeg ikke. Er det trykkfeil i instruksjonsboka? Eller kan noen forklare meg de fysiske lover her? Kan legge til for ordens skyld at trimroret nå står rett bakovervendt, peker altså ikke til noen av sidene. Skal selvsagt prøve meg frem, men det var nå greit å få et grunnlag for å forstå hva det er som skjer der bak (noe jeg trodde at jeg gjorde ...) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 10.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2004 Hei! Det er helt riktig, slik det står i instruksjonsboka. Du må tenke deg at når du svinger trimroret slik at det ikke peker rett bakover lenger, men litt til styrbord, så vil vannstrømmen under fart tvinge trimroret til å stå rett bakover. Dermed vil motoren tvinges til å svinge litt mindre til styrbord. Prøv dette i små steg, så vil du se at det virker! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 10.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2004 :yesnod: Aha! NÅ forstår jeg! Ble jo veldig logisk når du forklarer det slik ... Tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.