Jump to content

Ikke særlig klokere!


Al-Tec

Recommended Posts

Spørsmålet om noen hadde erfaring med billigradar engasjerte tydeligvis forsamlingen, og utløste en diskusjon om hvor vidt man har bruk for dette eller ikke, i tillegg til diskusjonen om forskjellen på billige og dyre radarer. Betyr dette at de som snakker nedsettende om billigradaren har dårlige erfaringer med denne? I så fall takker jeg for svaret! Da er det bedre å legge på noen tusenlapper! Når det gjelder spørsmålet om å ha bruk for en radar, så er svaret: vet ikke, men jeg kjøper en allikevel :confused:

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Hei Jon_P,

 

Ja det ble litt av en "diskusjon"  :confused:

 

Mitt budskap er relativt enkelt: En dyrere radar er vanligvis bedre enn en billigere radar.

Hvis man da har satt av f.eks 15.000 til kjøp av radar sitter man etter min oppfatning med to muligheter:

a) kjøpe en ny radar til 15.000 og leve med de mulighetene og de begrensningene den gir

b) kjøpe en brukt radar til 15.000  -  med de usikkerhetene det kan innebære  -  og få en radar som har vesentlig større bruksmuligheter enn den billige.

 

For min egen del ville jeg vurdert mulighet b) meget nøye.

 

mvh

Poseidon

(som har brukt flere radarer enn jeg har tall på....)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Mange forskjellige meninger i radardiskusjonen. Enden på visa er at Jon_P ikke vet om han har bruk for radar eller ikke, men kjøper en uansett. Du verden. Dette er ikke en duppeditt til 20 kroner, men en virkelig dyr duppeditt til nærmere 20.000 kroner.

 

Poseidon er tydeligvis av den oppfatning at en brukt radar til 15.000 er et bedre valg for Jon_P. Mulig det. Jeg har ikke peiling på radarer. En 120cm åpen antenne på toppen av Wikingboat'en ville jeg tro kan se ganske teit ut. Nærmest en Karlsson på Taket med propell på ryggen. En forsterket Karlsson.

 

Etter en kjapp gjennomlesning, er det faktisk bare Lasse som stiller det spørsmålet alle burde stille seg: Hvem har bruk for radar? Jeg vet med 100% sikkerhet at jeg ikke er blandt dem.

 

Radar er vanskelig å bruke, tar tid å lære og krever en del oppmerksomhet sies det. Javel. Hvis jeg da totalt har en viss mengde oppmerksomhet å rutte med, så betyr vel det at radarbruken bidrar til mindre oppmerksomhet til andre ting? Kartplotter, kart, utsikt, ekkolodd, passasjerer, kona, den j**la motortemperaturen  osv.  Er ikke det en farlig vei å gå?

 

Som 95% av fritidsflåten bruker jeg båten bare om dagen. Bare om sommeren. Nesten bare langs kysten. I god sikt gjør de gluggene jeg har i hodet god nytte. I dårlig sikt? Da ligger jeg og drikker min ankerdram. Jeg hører nemlig alltid på værmeldingen må vite. Morgentåka kan glemmes. Da sover jeg min søte søvn trygt fortøyd.

 

Så hva skal jeg med radar på min fritidsbåt? Installasjon av en oppmerksomhetstjeler er ikke særlig lurt, spør du meg. Men ingen spør....

 

Hadde jeg vært avhengig av båt, brukt den hele året, brukt den ofte om natten, brukt den til havs og i skipsleia, bodd et sted der plutselige tåkebanker er vanlig, ja da skal jeg være første mann til å revurdere. For min del har jeg aldri kjørt båt i tykk tåke noensinne, aldri blitt overrasket av tåke noensinne. Selvfølgelig finnes tåka og det er en teoretisk mulighet for at jeg havner oppi den. Selv oppdaterte værvarsler tar feil nå og da. Men likevel......

 

 

Det siste jeg nå vil gjøre, det aller siste,  er å brenne av 15.000 for å finne ut om dette er en kjekk ting i min båt. Mine penger vokser ikke på treet i hagen.

 

Er det virkelig ikke flere på baatplassen som stiller spørsmål ved selve grunnlaget? Radar er ikke Guds gave til fritidsbåteierene. Mulig det er Guds gave til nyttetrafikken.

 

Lotus

 

PS: Er meget takknemlig hvis noen kunne fortelle meg hvor feil jeg tar og hvorfor nettopp jeg bør bruke 20.000 på en kakeboks i toppen av targaen.

Link to post
Share on other sites

.......Er det virkelig ikke flere på baatplassen som stiller spørsmål ved selve grunnlaget? Radar er ikke Guds gave til fritidsbåteierene. Mulig det er Guds gave til nyttetrafikken. Lotus - PS: Er meget takknemlig hvis noen kunne fortelle meg hvor feil jeg tar og hvorfor nettopp jeg bør bruke 20.000 på en kakeboks i toppen av targaen.

Er det en ting jeg har lært meg i løpet av de siste 2 år her på baatplassen, så er det å IKKE innlate seg på en diskusjon med Lotus - den er umulig å vinne, likevel! :wink:  - Jeg tar nå sjansen alikevel, vet ikke hvorfor, kanskje jeg føler meg ekstra djerv i dag?  :headbang:

 

En diskussjon om man har bruk for en radar er, for meg, omtrent like håpløs som om man har bruk for en varmtvannsbereder og dusj på badeplattformen..... begge deler er, FOR MEG like uinteressant! Har ikke bruk for hverken radar eller varmtvannsdusj når jeg er på båten.

 

Er på en måte litt enig med deg, jeg ville heller ikke bruke 15 til 20.000 på en radar - men hvis andre har lyst til det, hvorfor ikke?

 

MEN, jeg påstår jo ikke derfor at alle andre, som har det ene eller det andre, har kastet penger ut av vinduet for det! Dem om det - har noen lyst på det, så hvorfor ikke? Det som ser ut som sløsing med penger for noen, er en viktig prioritet for andre. Dette har bilindustrien, og selvfølgelig lystbåtindustrien, forlengst funnet ut av - de selger ikke biler eller båter - De selger DRØMMER!

 

Vi må bare innrømme det, før eller senere - En båteier tenker ikke RASJONELLT uansett!  :lol: Dette har mere med følelser å gjøre. Dette handler av og til om en gammel drøm, om en uforklarlig "dragning" mot et eller annet, det være seg utstyr til, eller selve båten. Hvor rasjonellt er det å eie en 28' RIB med 2 X 250 utemmede, Japanske hester bakpå? Det er ikke rasjonellt, det er en drøm (...for noen...).

:cryin: ...med ønske om at hver man må ha og finne sin drøm.....

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...En båteier tenker ikke RASJONELLT uansett!

Nei, det skal jeg være den første til å skrive under på. Løp og kjøp... :nono: He, he.. Ellers synes jeg å lese mellom linjene til Lotus at setningene kanskje er ført med en penn hvis ambisjon er å provosere litt for å få fram konkrete argumenter. Når det gjelder selve saken om radar, tror jeg at andre får mene og synse om den. Hadde jeg hatt nok penger (Les: Nok til å kunne bruke på dyre duppeditter som ikke strengt tatt er nødvendig), hadde jeg nok kjøpt meg radar jeg også. Ikke for at jeg har bruk for det, men fordi jeg er nysgjerrig på teknologien og i tillegg er duppeditt freak, som sikkert en del andre på baatplassen også er. Dårlig/dyr kombinasjon forresten - båtdilla med sans for duppeditter... :headbang:
Link to post
Share on other sites

Kanskje JEG er litt kvalifisert?? :headbang: Kjøpte for noen år siden en liten brukt LCD-radar (med "kakeboks" på taket). Den er vanskelig å lese i sollys, har forholdsvis bred stråle, ikke noe særlig "automatikk", kort sagt "billigvare"!!

MEN: Jeg har brukt noe tid til å lære å BRUKE den, kjenner dens begrensninger og svakheter, og er fornøyd med "dingsen"!! Den viser meg om andre båter er i nærheten og retning og avstand til disse, jeg finner staker, holmer, moloer osv. osv., og DET holder for meg! Har gått i tett tåke med bare papirkart og kompass (+ lodd) og "billigradaren" som hjelpemiddel, og ikke hatt problemer med å finne frem.

Om jeg har BEHOV for den?? Tja, DEN diskusjonen vil jeg IKKE ta opp med Lotus i hvert fall :lol: Radaren er IKKE det første jeg skrur på før jeg går ut en solblank dag (jeg Kan jo å bruke den), men det hender at jeg ikke kommer i havn før dagslyset forsvinner, og det HENDER at det er tåke på Trøndelagskysten, og DA er den "kjekk å ha"!! Det som forbauset meg mest, var at den registrerte en meget lav speedbåt i over 30 knop 3-4 nautiske mil unna, og i kikkerten så jeg bare to hoder + toppen av påhengsmotoren....

Min konklusjon: En billig radar som fungerer og som du KAN å bruke, er MYE bedre enn ingen radar når behovet melder seg! :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Er du virkelig ikke blitt noe klokere???

Det kom da vitterlig flere tilbakemeldinger på hvor vidt  man har bruk for "billigradar"

J.fr svar fra bla. Dreggen.

Du må imidlertid selv vurdere ditt båtbruk mot radarens nytte-faktor. Dersom båten utelukkende brukes på solfylte sommerdager i juli, samt alltid er trygt fortøyd ved mørkets frembrudd, går kost/nytte-funksjonen opplagt i radarens disfavør.

Dersom du derimot bruker båten på mørke høstkvelder, natterstid, eller har opplevd at havtåka har kommet fossende mens du har vært utpå, har du selvsagt sett behovet for radar.

 

Radar er og blir et fantastisk hjelpemiddel, uansett dimensjon på kake-antenna. Du bør imidlertid være klar over at de helt minste JRC-100 m.fl. er en ren kollisjonsradar.

Link to post
Share on other sites

For at det skal bli overkommelig for våre etterkommere å finne igjen det som måtte komme fram ifbm radar - bør vi ikke heller komme oss over til tråden hvor det hele startet, eventuelt at Jon_P redigerer tittelen på denne tråden til noe mer hensiktsmessig?

Link to post
Share on other sites

Så dette med bruktkjøp. Er det så veldig lurt når det gjelder elektronikk ?

Tenker ikke på å kjøpe 30-40 år gammelt utstyr men der slumper til en og annen 5-10 år gammel radar og det kan være et godt kjøp. Prisene synker ganske kjapt så "value for money" kan være ganske god med bruktelektronikk. Enkelte mener de skal få gjen bortimot det de betalte for radaren en gang og det er jo håpløst.

 

Om DU har bruk for radar? Det vet ikke jeg, men den forrige diskusjonen satte fokus på en del momenter som må tas med i betraktningen. Mange tror at radaren kan brukes omtrent som en kartplotter og det mener jeg er en stor misforståelse.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Om DU har bruk for radar? Det vet ikke jeg, men den forrige diskusjonen satte fokus på en del momenter som må tas med i betraktningen. Mange tror at radaren kan brukes omtrent som en kartplotter og det mener jeg er en stor misforståelse.....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er vel verre om det er en som tror at plotteren kan brukes som radar :-)

Link to post
Share on other sites

Det siste jeg nå vil gjøre, det aller siste,  er å brenne av 15.000 for å finne ut om dette er en kjekk ting i min båt. Mine penger vokser ikke på treet i hagen.

 

Er det virkelig ikke flere på baatplassen som stiller spørsmål ved selve grunnlaget? Radar er ikke Guds gave til fritidsbåteierene. Mulig det er Guds gave til nyttetrafikken.

 

Lotus

 

PS: Er meget takknemlig hvis noen kunne fortelle meg hvor feil jeg tar og hvorfor nettopp jeg bør bruke 20.000 på en kakeboks i toppen av targaen.

 

Lotus: Vurderingen om bruk av 15.000,- til 20.000,- kroner på en radar er fornuftig, ja den håndterer jeg selv uten hjelp. Spørsmålet var om noen hadde erfaring med billigradarer, og ikke spørsmål om hjelp til å disponere egen konto! Håper du forstår hva jeg mener!

 

Jon _P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Hei Jon_P!  :seeya:

Brukt i Sverige:

Radar JRC 1000 - 6.500,- Skr

http://www2.blocket.se/view/2576321.htm?l=0&c=1&city=0

 

Radar Apelco LDR 9910 LCD - 3.900,- Skr

http://www2.blocket.se/view/2576207.htm?l=0&c=1&city=0

:cheers:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Jon_P

Du sier du håndterer vurderingene rundt bruk av 15-20.000 er furnuftig eller ei selv. Ja selvsagt gjør du det.  Du påpeker samtidig at du ikke aner om du har bruk for radar, men kjøper en likevel.

 

Jeg påpeker bare at hvis JEG ikke ante om jeg hadde bruk for en ting eller ikke, ville jeg nå ikke lagt så mye penger i det. Har man bruk for radar? Kan man ikke svare et klart ja, er svaret antagelig et like klart nei, pengene tatt i betraktning, monteringen tatt i betraktning.

 

La oss anta for et lite øyeblikk at jeg er kona di.  :smiley:

Dere er ikke lottomillionærer og har akkurat klart å spare 20.000 ekstra. Kona vil pusse opp soverommet deres med ny tapet, gardiner, gardinstenger og bedre dobbeltseng. Du vil ha radar til båten. Da er det greit å vite HVORFOR du trenger radar og at i din situasjon er det veldig kjekt. F.eks. aktiv båtbruker, natt som dag året rundt og den bidrar dermed til betydelig sikkerhetsøkning og lettere navigering bla, bla, bla...

 

Hadde det vært kona mi og jeg hadde dratt historien med at jeg vet ikke helt om jeg har bruk for radaren, men kjøper den likevel, hadde nok resultatet blitt at jeg malte, snekret parkett og tapetserte til langt på natt. Radaren kunne jeg se langt etter.

 

Min fremgangsmåte for dyre båtduppeditter er som følger:

1. Finne ut om jeg har god bruk for dingsen, eller om den gir meg stor glede.

2. Sjekke at kostnaden i forhold til nytten/gleden er akseptabel.

3. Overbevise kona om duppedittens fortreffelighet og at jeg veldig, veldig veldig ønsker meg den.

 

Noen ganger vinner jeg. Andre ganger taper jeg. Noen ganger ryker jeg ut allerede på punkt 1 eller punkt 2. Like greit. For klarer jeg ikke å svare på mine egne spørsmål, klarer jeg neppe å svare på kona sine.

 

Lotus

(som nylig er ferdig med oppussingen av soverommet)

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder spørsmålet om å ha bruk for en radar, så er svaret: vet ikke, men jeg kjøper en allikevel :smiley:

 

Jon_P

OK, kanskje litt sent i denne diskusjonen,...

 

Helt riktig er det bare du som kan svare på spørsmålet om behov / nytte av radaren omord hos deg!

 

Det er da en ting jeg saver når jeg har hurtiglest de svarene som du har fått her, og vet ikke om dette har blitt bragt opp seperat i annen post, men jeg tråkker inn her med en del erfaring fra utlandet, og gjerne en litt subjektiv vinkel fra regelverkets side:

 

Vet du hvilke forpliktelser du vil få med å installere en radar ombord ?

 

IHH til regelverket er du, som skipper, ansvarlig for å holde utkikk med alle tilgjengelige virkemidler som du har tilgjengelig.

 

Dette medfører jo da selvsagt at hvis du har radar ombord, ikke bruker den, eller ikke kan bruke den, og samtidig er involvert i en kollisjon / uhell, så kan du bli holdt ansvarlig for uhellet, da du ved korrekt bruk av alle tilgjengelige hjelpemiddler, kunne ungått den ovenfornevnte situasjon. Ref. "Det er alle sjøfaredes ansvar å gjøre alt mulig for unngå en ulykke / kollisjon. Jeg har ikke regelverket tilgjengelig her, men kan finne paragrafene osv., som jeg viser til her.

 

Jeg vet at i fjordnorge er det ikke så tettpakket med båter som i "The Solent" eller den Engelske kanalen, men da dette har blitt bragt opp her borte har ansvaret for kollisjon mellom lystbåter og eller med nyttetransport, altid blitt lagt ved den parten som ikke har fult utnyttet tilgjengelig utstyr. Dette uansett hvem som i prinsippet hadde vikeplikt osv., Ref. alle sjøfarendes ansvar ...

 

Jeg forstår at Poseidon driver med kursvirksomhet, og kan sikkert gi et mer utfyllende svar vedrørende regelverket som gjelder....

 

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Kjøpte båt med radar, trente og trente i dagslys, men følte aldri

at jeg fikk ordentlig dreisen på tolkningen av radarbildet.

Stjal oppmerksomheten gjorde den også. Regner meg som rimelig

oppegående når det gjelder tekniske dubbeditter. Men følte meg dum

med radaren. I fjor vår demonterte jeg hele dritten, har ikke angret et sekund.

Føler meg nå litt klokere igjen. Billig eller dyr, spiller ingen rolle, radar er langt

nede på kjektåhalisten.

Men hva står det egentlig her: batactqav1010a

 

Mvh

Ben

Link to post
Share on other sites

Hei Jon_P

Du sier du håndterer vurderingene rundt bruk av 15-20.000 er furnuftig eller ei selv. Ja selvsagt gjør du det.  Du påpeker samtidig at du ikke aner om du har bruk for radar, men kjøper en likevel.

 

Jeg påpeker bare at hvis JEG ikke ante om jeg hadde bruk for en ting eller ikke, ville jeg nå ikke lagt så mye penger i det. Har man bruk for radar? Kan man ikke svare et klart ja, er svaret antagelig et like klart nei, pengene tatt i betraktning, monteringen tatt i betraktning.

 

La oss anta for et lite øyeblikk at jeg er kona di.  :smash:

Dere er ikke lottomillionærer og har akkurat klart å spare 20.000 ekstra. Kona vil pusse opp soverommet deres med ny tapet, gardiner, gardinstenger og bedre dobbeltseng. Du vil ha radar til båten. Da er det greit å vite HVORFOR du trenger radar og at i din situasjon er det veldig kjekt. F.eks. aktiv båtbruker, natt som dag året rundt og den bidrar dermed til betydelig sikkerhetsøkning og lettere navigering bla, bla, bla...

 

Hadde det vært kona mi og jeg hadde dratt historien med at jeg vet ikke helt om jeg har bruk for radaren, men kjøper den likevel, hadde nok resultatet blitt at jeg malte, snekret parkett og tapetserte til langt på natt. Radaren kunne jeg se langt etter.

 

Min fremgangsmåte for dyre båtduppeditter er som følger:

1. Finne ut om jeg har god bruk for dingsen, eller om den gir meg stor glede.

2. Sjekke at kostnaden i forhold til nytten/gleden er akseptabel.

3. Overbevise kona om duppedittens fortreffelighet og at jeg veldig, veldig veldig ønsker meg den.

 

Noen ganger vinner jeg. Andre ganger taper jeg. Noen ganger ryker jeg ut allerede på punkt 1 eller punkt 2. Like greit. For klarer jeg ikke å svare på mine egne spørsmål, klarer jeg neppe å svare på kona sine.

 

Lotus

(som nylig er ferdig med oppussingen av soverommet)

OK, ditt ekteskap og ditt liv. Når jeg spør etter erfaringer med et produkt, er alle andre svar enn det jeg spør om irrelevante!

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder spørsmålet om å ha bruk for en radar, så er svaret: vet ikke, men jeg kjøper en allikevel :lol:Jon_P

I tillegg spurte du om ovennevnte. Fortalte at du i forrige streng ikke fikk noe godt svar av noen og at du uansett kom til å kjøpe en likevel.

 

Da er det vel lov å gi deg et vurderingsgrunnlag før du brenner av 15-20.000? Mange ville bli takknemlig for svarene både i denne strengen og i den forrige. Svarene setter ting litt i perspektiv.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...