Marwin Startet 11.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2004 (Har forandret headingen på denne tråden, for å stå mere i stil med utviklingen) Teleflexen sitter bom fast. Noen som har tips om hva slags "lurium-olje" jeg bør sprøyte på ved utløpet av slangen for å løsne svineriet?? (Tror det er salt / rust som er årsaken...) Takknemlig for gode svar! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
PerGunnar Svart 11.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2004 Hei Marwin! Jeg hadde samme problem i fjor høst. Hos meg viste det seg at aluminiumsrøret, som "stål-staget" går igjennom, hadde fått seg en knekk på midten. Dette satt rimelig godt fast. Jeg sprayet med CRC 5-56 (lot det virke i 10-15 minutter), og banket staget gjennom røret. Løsnet styremekanismen fra båten først slik at braketten som holder dette på plass ikke skulle ta skade. Kjøpte nytt aluminiums-rør til en 100-lapp, og nå er alt i orden igjen. Smurte fett inni røret før jeg tredde staget igjennom... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 11.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2004 Hallo Marwin! Jeg har sendt deg en IM Sitér dette innlegget Link to post
akkar Svart 11.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2004 HE HE HE Velkommen i klubben . På min motor en Honda 115 var oxo kablen festet seg i år. Fremgangs måten min var å løsne kablen fra gjennomførings røret , for så å spraye med rustløser . Så kommmer det som ikke var så gøy , måtte fram med hammeren å banke på enden . Når enden ikke var synelig mere , brukte jeg en 12 mm gjengestang som dor . Kablen kom millimeter for millimeter ut av gjennomføringen (masse banking ). Det viste seg at enden på kablen var litt bøyd å derfor hadde festet seg . Brukte så en stålbørste fra et 12 kaliber`s pussesett . montert på en boremaskin for å pusse bortall rusten fra gjennomføringsrøret . Måtte montere en ny kabel . Lykke til med demonteringen . Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 11.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2004 Vet ikke hva slags båt dette gjelder men på min yamarin og mercury påhenger skjedde dette etter vinteropplag. Fant da ut at det er i det røret som motoren vipper rundt at styringa satt fast. Det er en smørenippel på dette røret men det smører kun vippefunksjonen og ikke kabelen. Tok da å koblet av teleflexen og vridde med en skiftenøkken mens guttungen forsiktig vrei på rattet. Dette gikk bra for oss. Smurte deretter med olje så godt jeg kunne. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 11.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2004 Er du sikker på at det en en Teleflex du har? Sjelden slike problemer med den,men derimot Ultraflex har en tendens til å feste deg Sitér dette innlegget Link to post
akkar Svart 11.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2004 Er du sikker på at det en en Teleflex du har? Sjelden slike problemer med den,men derimot Ultraflex har en tendens til å feste deg Hva mener du da er forskjellen mellom ultraflex å teleflex ? r det noe forskjell i metallet ? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 13.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2004 Hva er forskjellen?? Men får ikke gjort noe med dette før etter Eliaden på Lillestrøm uansett. Pinsehelga er avsatt til denne jobben. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
KAT Svart 13.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2004 Monterte inn dette settet med meget bra resultat. KAT Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2004 Takk for hintet, KAT. Tok kontakt med leverandøren og kjøper denne inretningen når Eliaden er over. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
giver Svart 16.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2004 Hei Denne saken burde vel kunne monteres på motorkontroller også? mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2004 Siste: Var i båten (lagret i hus 5 km unna) og sprøytet på "Tefoil" (teflonolje) som har vært suveren i mange tilfeller tidligere. Trangt å komme til i motorbrønnen med opptiltet motor; Og DA oppdaget jeg en liten "knopp" på undersiden av innfestingen av styrekabelen på motoren: SMØRENIPPEL!! Den står så j¥€%lig til at det var UMULIG å se den! Nå er spørsmålet om jeg skal presse inn rustløser, teflon-olje eller fett i første omgang.... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
KAT Svart 16.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2004 Hei Denne saken burde vel kunne monteres på motorkontroller også? mvh giver De medfølgende mutterene i pakken passer på standard rør for styringen. Om de passer for motorkontroller tror jeg ikke. Men det kan kanskje løses ved å bore et hull i den eksisterende mutteren og sette inn en smørenippel. Den står så j¥€%lig til at det var UMULIG å se den! Nå er spørsmålet om jeg skal presse inn rustløser, teflon-olje eller fett i første omgang.... Tror ikke du får smurt styrekablene med den smørenippelen. Den smører mest sannsynlig bare glidelageret for tiltingen av motoren. KAT Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2004 Da får jeg håpe at det er i glidelagret det sitter (har ikke vært smurt på 5 år...). Sjekket samtidig om det er plass til hydraulisk rattpumpe i konsollen, og DET er det. Så hvis ikke "svineriet" løsner litt fort etter Eliaden, monterer jeg denne i stedet. (Både det, OG ny autopilot har ligget uåpnet i orginalembalasjen i 4-5 år...) Endelig fått lastet båten opp på ny bilhenger og fått den hjem i hagen. Går i gang med jobben med styringen nå, men er redd jeg må demontere ganske mye før jeg får ut styreslangen; Meget stiv sak... Synd at hele pinsen går før jeg får båten på vannet!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 31.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2004 Hadde det enda vært "elektrisk" det handlet om, ville jeg ha hatt løsning, men "mekkanikk" er no dritt når jeg ikke vet hvordan svineriet er kontruert; Har demontert ratt og styring, skrudd, vridd, banket, smurt, bannet og bedt, men elendigheta sitter BOM fast! På toppen kom Bat&Scooter AS med tilbud om 15.000,- for den gamle motoren (Suzuki 55Hk -87-modell, gått meget lite og er i topp stand) mot kjøp av ny 75Hk Yamaha 2-takt insprøytningsmotor til 70.000,- ferdig montert... Med styring (har pumpe og sylinder sjøl, + autopilot type 5000). Valgets kval 55 lapper ER mye penger! Forresten: Den hydrauliske rattpumpa jeg har, er av type Ulstein Tennfjord WP12; Den har bare 2 tilkoblinger for slanger... Skal det ikke være en tilkobling for lufting / ekspansjon / påfylling også??? I flg. tegningene i instruksjonen for autopiloten, skal det være 3. Noen som har tips?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 1.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 Hadde det enda vært "elektrisk" det handlet om, ville jeg ha hatt løsning, men "mekkanikk" er no dritt når jeg ikke vet hvordan svineriet er kontruert; Forresten: Den hydrauliske rattpumpa jeg har, er av type Ulstein Tennfjord WP12; Den har bare 2 tilkoblinger for slanger... Skal det ikke være en tilkobling for lufting / ekspansjon / påfylling også??? I flg. tegningene i instruksjonen for autopiloten, skal det være 3. Noen som har tips?? Siste: Den 3. tilkoblingen er i senter bak på pumpa og påfyllingen er i fronten (toppen, når slangetilkoblingene er vendt nedover). Info kom fra Ulstein Tennfjord, som også sender ny bruksanvisning GRATIS! Bra service!Da ender "storryen" med at jeg fjerner "mekadriten" og monterer hydraulisk! Tusen takk for innspill, mailer osv. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
PeterB Svart 2.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2004 Jeg fikk løsnet min vede å pøse på med CRC og tilslutt bruke store rørtenge og vri styrestaget løs fra røret. Men da må du først ta kabelen ut av "Styresnekka". Jeg her et annet problem, er det noen som kan hjelpe med "kilen" som sitter inne i snekka, den er blitt borte (overtatt gammel båt). Leverandøren sier det bard er å kjøpe ny styring, men jeg synes det er for galt når resten er i sin skjønneste orden. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2004 Velkommen! Vil anbefale deg, hvis mulig, å poste et nærbildet av problemet samt opplyse om hva slags styring det er snakk om, det finnes en mengde modeller på markedet. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 5.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2004 ENDELIG! Med god hjelp av Båt & Scooter med "vibratorhammer" og nylaget sleidehammer (etter velvillig tegning av TMe) klarte vi å få demontert "svineriet". De før omtalte smørenipler hadde ingenting med saken å gjøre (de smører bare tilten, som KAT sa), men det var mye stivnet fett og salt som ble renset ut. Mye rensing og smøring med før omtalte "Tefoil" (teflonolje) gjorde susen, så nå dreier jeg rattet med lillefingeren!! Og selve styreslangen (teleflexen) er også i orden. Og da er det nesten for ille å hive ut styringa, og jeg står fortsatt med ny hydraulisk styring OG autopilot (type ST5000) i orginal-embalasjen Og selvfølgelig begynte det å regne + nordavind, så jeg kom ikke på sjøen i kveld heller!! Takk til alle kommentarer og bidrag i "fortvilelsens stund" Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Pjolter Svart 6.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2004 Bra jobbet med å få løsnet det da. Spennende å høre om du velger hydrauliske eller teleflexen.... Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Marwin Svart 13.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2004 Hiver ut Teleflexen!! Fikk godt betalt for den gamle motoren (i meget god stand), setter på E-techmotoren nå og fikk tak i slanger osv. mellom den nye rattpumpa og autopumpa i går (kostet over 2 laken for noen "slangebiter"). Men VÆRET frister ikke til båtturer foreløpig. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Slagskibet Svart 13.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2004 Blunka du da sommeren for forbi du også? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 13.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2004 Blunka du da sommeren for forbi du også? Nei... Har den vært her? Søren og, det måtte ha skjedd mens jeg satt nede på kontoret i kjelleren og stablet backup-filer forrige dagen Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 12.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2004 Ja, det ble sommer, okay!! 3 uker med DET været, og båten fortsatt på land O.T.: Tre stk avkom bor på Sørrlandet, og de ønsket meg og maddammen HJERTELIG velkommen nedover i ferien (med en bønn om å ta med en bunt kabel og en kasse stikkontakter m.m.m.) Såh, det ble "kabelspikertur" istedet for båttur! (Innhentet anbud fra lokale installatører hadde gjordt mitt tidligere yrke MEGET atraktivt for dem ) Well, mesteparten av sommeren er gått, og båten er kommet tilbake til hagen (etter motor-montering). Resten av arbeidet må jeg ta sjøl (nå haster det ikke lenger, så nå skal det gjøres HELT ferdig): Heiv som sagt ut teleflexen (den er overhalt, i orden og rimelig til salgs... :) Hydraulisk styring er ferdig montert, autopilotpumpa også. Hadde litt jobb med luftinga av systemet (grisejobb!), men det fungerer; Det som overasket meg var at istedet for 3,5 tørn fra borde til borde (teleflex) , er det nå hele 11 tørn Holder på å sveive meg ihjel! I følge boka til Tennfjord (som fulgte med) er dette normalt Vurderer å montere ekstra "sveiv" på rattet for å kunne vri rundt fort nok ved manuvrering Så nå er det elektriske igjen: Kabler fra motor til instrumenter, motorkontroller, startsperre, alarmer, osv. Kabler til motor på hydraulikken, rorindikator og Fluxgate-kompass osv. Samt til kontrollenheten..... Spekulerte lenge på hvordan rorindikatoren skulle monteres: Ikke kunne den stå i motorbrønnen, for der er det for mye sjøsprut samt at den står utsatt til; Løsningen ble montasje inne i et rom på siden av brønnen og en stiv "pianotråd" gjennom et dertil egnet knøttlite hull i siden på brønnen; Indikatoren har fjær-retur, så DET ser ut til å fungere bra. Værre var problemet med: Hvordan styre båten men kun dorgemotoren ute?? Det hadde vært kjekt å kunne bruke autopiloten under dypvannsdorging, og å bruke den store motoren som ror, fungerer ikke så bra! Fant ikke noen løsning på dette problemet før jeg besøkte Fiskerimessa i går: Der var det lite firma ( www.sea-tek.no ) som gav løsningen: 1,5 meter med ultrafleksibel, tynn teleflexkabel med 25 cm slaglengde; Koster knapt 500 kroner Når alt dette er ferdig, er det bare å henge på plass "instrumentparken" (demontert under motormontering av tyverihensyn), dra inn til motorforhandleren (Fishe fritid) for justering av motoren (må gjøre med PC!!!), og SÅHH er jeg klar for sjøsetting..... Men så skal det jobbes litt innimellom, så det kan vel tenkes at snøen kommer før alt er klart Trøsten er at NESTE sesong skal jeg ut TIDLIG Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.