Jump to content

Kan man trimme tohatsu 8hk ?


tohatsudud

Recommended Posts

Har en 8hk Tohatsu totakter (M8B) fra 2006, som jeg kjøpte lett brukt høsten -07. Var veldig hypp på å få den oppgradert tilsvarende 9,8 hestern, som er like liten og lett. Trodde det var bare å fjerne en struping eller stopper eller noe sånt. Har dessverre funnet ut at det er værre enn som så, men at 8-hestern ikke nødvendigvis trenger å slite så mye mer med å komme opp i plan, kanskje :smiley: .

 

Se f.eks. her: Er lei av gamle påhengere:-( innlegg #29.

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
  • 5 måneder senere...
  • 2 år senere...

Heisann !

Tohatsu 2 takter bruker samme motorblokk til 6, 8 og 9,8 hesteren.

 

6 hesteren har forskjellig forgasser, og propell, som eventuellt må byttes.

8 hesteren har samme propell, samme forgasserhus, med det må byttes 3 dyser i den for å "konvertere den til 9,8.

 

Her lister jeg opp dysene:

 

3K9032520M Main nozzle

3K9032510M Main jet

3K9032540M Slow jet

 

Skifter du til disse i en 8 hk, så skal den altså bli en 9,8 hk.

 

Kaptein_Kaos

Link to post
Tohatsu 2 takter bruker samme motorblokk til 6, 8 og 9,8 hesteren.

 

6 hesteren har forskjellig forgasser, og propell, som eventuellt må byttes.

8 hesteren har samme propell, samme forgasserhus, med det må byttes 3 dyser i den for å "konvertere den til 9,8.

 

Her lister jeg opp dysene:

 

3K9032520M Main nozzle

3K9032510M Main jet

3K9032540M Slow jet

 

Skifter du til disse i en 8 hk, så skal den altså bli en 9,8 hk.

Er du helt sikker på dette? Jeg har selv hatt en 8 Hk Tohatsu siden 2005 og spurte forhandler om hva som måtte gjøre for at den skulle bli en 9,8. Svaret jeg fikk var at forgasser måtte byttes (ikke bare dyser - kan det være forskjell på diameter på forgasserhalsen?), men de påsto samtidig at hele reedventilplata også måtte byttes.

.

Link to post

Kan noen som gjør jobben følge opp med bilder og instruks på hvilken dyse som skal hvor?

 

Løs forgasseren, demonter flottørkammeret, der kommer du til alle dysene du ser med en gang hvilke som skal hvor.., du ser ved første øyekast bare 2 av dysene, men den ene må skrues ut for å komme til den siste.

 

Du kan jo også kikke i linken som jeg la til der finner du delenummerene og tegninger som viser hvor de skal.

 

Kaptein_Kaos

Link to post

Står det ikke der at alle tre har forskjellig forgasser?? (ref 4-1)

 

Selvsagt, det er forskjellige bestillingsnummer til de forskjellige motorene når det gjelder komplett forgasser med dyser og alt, men se litt lengre ned på siden og sammenligne forgasserhus og hver enkelt del så ser du at det er 3 delenummer som skiller seg ut, men for all del...., jeg har tatt feil før....

 

http://forums.iboats.com/showthread.php?t=156233

 

Kaptein_Kaos

Link to post

om det hadde vært så enkelt som å skifte dyser så hadde det nok vært mere kjent.

jeg har prøvd å sjekke dette flere ganger, men har funnet ut at det blir noen tusenlapper i utlegg.

mye penger bare for liten fartsøkning egentlig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...