tohatsudud Startet 21.Februar.2009 Del på Facebook Startet 21.Februar.2009 Hei har en tohatsu 2-takter 8hk 2003 mod kan den trimmes, og i så fall hva må gjøres? på forhånd takk : ) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 22.Februar.2009 Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 Har en 8hk Tohatsu totakter (M8B) fra 2006, som jeg kjøpte lett brukt høsten -07. Var veldig hypp på å få den oppgradert tilsvarende 9,8 hestern, som er like liten og lett. Trodde det var bare å fjerne en struping eller stopper eller noe sånt. Har dessverre funnet ut at det er værre enn som så, men at 8-hestern ikke nødvendigvis trenger å slite så mye mer med å komme opp i plan, kanskje . Se f.eks. her: Er lei av gamle påhengere:-( innlegg #29. Mvh Arne Armoa Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 22.Februar.2009 Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 Det er nok ikke bare bare å gjøre den om til 9,8hk, må vel skifte manifoiler og slikt mener jeg å huske. 9,8hk er ikke sprekere enn 8hk men har høyere max turtall så får du den på plan med 8hk vil du kunne få mer fart med 9,8hk Sitér dette innlegget Link to post
camo Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 låner denne tråden litt eg. har en tohatsu m6b 02 mod 2 takter, denne ser identisk ut som 8 hesteren . noen som vet om denne kan trimmes/skrus opp. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 20.Mars.2012 Del på Facebook Svart 20.Mars.2012 Henter denne opp igjen, noen som vet konkret hvilke deler som må byttes for å få 8 hesteren til å yte 9,8? Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 20.Mars.2012 Del på Facebook Svart 20.Mars.2012 Jeg har både 8hk og 9.8hk 2takt 06 modell. målte de til max en knop forskjell på topp fart på en grand 300 rib 17-18 gps knop. tror turtall og propell er noe lunde likt. Forskjellen ligger i at 9.8 har mer drag og tåler mer tyngde i båten før en ikke får den i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Kaos Svart 20.Mars.2012 Del på Facebook Svart 20.Mars.2012 Heisann ! Tohatsu 2 takter bruker samme motorblokk til 6, 8 og 9,8 hesteren. 6 hesteren har forskjellig forgasser, og propell, som eventuellt må byttes. 8 hesteren har samme propell, samme forgasserhus, med det må byttes 3 dyser i den for å "konvertere den til 9,8. Her lister jeg opp dysene: 3K9032520M Main nozzle 3K9032510M Main jet 3K9032540M Slow jet Skifter du til disse i en 8 hk, så skal den altså bli en 9,8 hk. Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 21.Mars.2012 Del på Facebook Svart 21.Mars.2012 Takk for tipset med dyser og delenummer Eg har en slik 8 hester-blir nok 9,8 nå Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 21.Mars.2012 Del på Facebook Svart 21.Mars.2012 Kan noen som gjør jobben følge opp med bilder og instruks på hvilken dyse som skal hvor? og dele pris? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 21.Mars.2012 Del på Facebook Svart 21.Mars.2012 Tohatsu 2 takter bruker samme motorblokk til 6, 8 og 9,8 hesteren. 6 hesteren har forskjellig forgasser, og propell, som eventuellt må byttes. 8 hesteren har samme propell, samme forgasserhus, med det må byttes 3 dyser i den for å "konvertere den til 9,8. Her lister jeg opp dysene: 3K9032520M Main nozzle 3K9032510M Main jet 3K9032540M Slow jet Skifter du til disse i en 8 hk, så skal den altså bli en 9,8 hk. Er du helt sikker på dette? Jeg har selv hatt en 8 Hk Tohatsu siden 2005 og spurte forhandler om hva som måtte gjøre for at den skulle bli en 9,8. Svaret jeg fikk var at forgasser måtte byttes (ikke bare dyser - kan det være forskjell på diameter på forgasserhalsen?), men de påsto samtidig at hele reedventilplata også måtte byttes. . Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Frøken Fryd Svart 21.Mars.2012 Del på Facebook Svart 21.Mars.2012 Hvis noen sitter på delelistene til disse motorene så kan man jo dobbelsjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Kaos Svart 21.Mars.2012 Del på Facebook Svart 21.Mars.2012 Her Kan dere sammenligne delene selv.. http://tohatsu-nissan-parts.com/Parts%20Catalogs/TOHATSU/2-Stroke/Parts%20Catalog%20M8B-9.8B%20%20(2003)%20-%20(00221030-5).pdf Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Kaos Svart 21.Mars.2012 Del på Facebook Svart 21.Mars.2012 Kan noen som gjør jobben følge opp med bilder og instruks på hvilken dyse som skal hvor? Løs forgasseren, demonter flottørkammeret, der kommer du til alle dysene du ser med en gang hvilke som skal hvor.., du ser ved første øyekast bare 2 av dysene, men den ene må skrues ut for å komme til den siste. Du kan jo også kikke i linken som jeg la til der finner du delenummerene og tegninger som viser hvor de skal. Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.Mars.2012 Del på Facebook Svart 21.Mars.2012 Linken din var feil Prøv her Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Kaos Svart 21.Mars.2012 Del på Facebook Svart 21.Mars.2012 Linken din var feil Prøv her Takker.... Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 (redigert) Står det ikke der at alle tre har forskjellig forgasser?? (ref 4-1) Flere andre komponenter er heller ikke helt like... Redigert 22.Mars.2012 av Luco (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Kaos Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Står det ikke der at alle tre har forskjellig forgasser?? (ref 4-1) Selvsagt, det er forskjellige bestillingsnummer til de forskjellige motorene når det gjelder komplett forgasser med dyser og alt, men se litt lengre ned på siden og sammenligne forgasserhus og hver enkelt del så ser du at det er 3 delenummer som skiller seg ut, men for all del...., jeg har tatt feil før.... http://forums.iboats.com/showthread.php?t=156233 Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Flere andre komponenter er heller ikke helt like... Forgasser er nok grei med nye dyser, men jeg reagerte på at sylinder topp og eksos port er forskjellig. Det er nok verre/ dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.Mars.2012 Del på Facebook Svart 24.Mars.2012 Vil denne være tilstrekkelig? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Mars.2012 Del på Facebook Svart 24.Mars.2012 om det hadde vært så enkelt som å skifte dyser så hadde det nok vært mere kjent. jeg har prøvd å sjekke dette flere ganger, men har funnet ut at det blir noen tusenlapper i utlegg. mye penger bare for liten fartsøkning egentlig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Luco Svart 27.Mars.2012 Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 Når jeg kjøpte den siste 8hk overliggeren som var lokalt her, fikk jeg og beskjed om at det ble for dyrt og at det var mye å skifte.. Er det noen som har gjort oppgraderingen? Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 27.Mars.2012 Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 sylindertopp og veivaksel er forskjellig på 9,9 og 8 hk, mens de er like på 6 og 8 hk, her er det kun dyser som er forskjellig. Har bygd om en 4hk til 5hk, her måtte jeg skifte to dyser + reed ventil platen, totalt kosta detta ca kr 400,- i deler. Tror det blir dyrt å bygge om 6-8 hk til 9,9 ! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Mars.2012 Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Det er vel ingen som skal bygge om noen 8hk til 9,9. Det er snakk om hva forskjellen på en 8hk og en 9,8 er. Det selges jo hele forgassere til disse motorene, er det nok? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 28.Mars.2012 Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Det var nok en skrivefeil fra ole-m sin side vil jeg tro, men som du er inne på Frøken Fryd, 9,9 og 9,8 utgavene er to vidt forskjellige motorer. 9,9 hk er vel egentlig en nedtrimmet 15 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 10.Januar.2014 Del på Facebook Svart 10.Januar.2014 Om man ser i delekatalogen, så ser man at både veivhuset og topplokket er forskjellige. 9,8 har eget, mens dette er likt på 6 og 8 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.