Jump to content

Redningsselskapet kårer Norges nasjonalbåt


SRA

Recommended Posts

Mange gode forrslag.

Skulle tro at overfor utlandet, vil Vikingskip ha størst slagkraft, men da blir vel våre gode naboer fornermet.

Nordlandsbåt og tilsvarende båter Har betydd mye for handel i landet.

Oselvar er ein god tradisjonsbærer.

Jakt og Colin Archer er også gode kandidater.

Fritt valg fra desse

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post

Saga 27 ble kåret til tidenes norske motorbåt i en avstemming i regi av Båtliv i 2005. Den kan kanskje være en kandidat i kåringen av Norges nasjonalbåt? Det var båtfolket(eller var det muligens folk i båt :lol: ) som stemte den frem. Men kan hende er en slik "saktegående" gammeldags snekke ironisk nok likevel for moderne til å være med i en slik kåring? Ut fra artikkelen på Redningsselskapet sine sider kan det virke som man er ute etter en båt som har hatt større økonomisk og praktisk betydning for det norske folk i et historisk perspektiv.

 

(1) Saga 27 er tidenes norske motorbåt. Snekke-mafiaen har talt! Saga 27 vant Båtlivs avstemming om tittelen "Tidenes norske motorbåt".

 

(2) Saga 27 er tidenes norske motorbåt. Snekke-mafiaen har talt! Saga 27 vant Båtlivs avstemming om tittelen "Tidenes norske motorbåt".

Link to post

Helt enig i at Colin Archer er et sterkt kort i denne sammenheng, men vil jeg vil gjerne trekke frem 30-tallets IOD-båter som et alternativ. Disse vakre regattabåtene har fått sin kjøl strukket på samme sted som mang en Archer-skute..

 

http://en.wikipedia.org/wiki/International_One_Design

 

Bjarne Aas har riktignok ikke designet denne vakre båttypen (Cornelius Shields), men han hadde nærmest monopol på produksjon av disse. Båtene ble eksportert til hele verden og ble i så måte symbolsk på norsk håndtverk og skipsbyggerkunst. Man kan vel kanskje påstå at dette er ett av høydepunktene i norsk innflytelse på internasjonal seilsport?! Med unntak av våre dyktige konger i Fram-båtene selvfølgelig...

D3 - GOC - På sjøen nesten daglig

Link to post

Holder vi oss båter og ikke skip (vikingskip) så er nok Colin Archer den båtbetegnelsen som er best kjent rundt om i verden, selv om det er mer som generelt begrep enn som en enkelt båtmodell. Sånn sett er vel redningsskøytene en god kandidat, men ut fra antall båter er jeg litt usikker på om dette er nasjonalbåten.

 

Skal nasjonalbåten vurderes ut fra historisk betydning for kystnorge så er det vel heller listringen eller listerskøyta som bør være Norges nasjonalbåt.

Link to post

Tresnekka er vel Norges nasjonalbåt, uten tvil? Snekka finnes under forskjellige navn kysten rundt og har eksistert i over et halvt hundre år. Andre steder kalles den kogg, sjekte osv.

'Snekka er mitt valg på Norges nasjonalbåt! :flag:

 

Uansett så må det bli en motorbåt som topper listen. Seilbåtbølgen er kommet de siste årene. I gamle dager var det kun "fiffen" som seilte. :wink:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Holder vi oss båter og ikke skip (vikingskip) så er nok Colin Archer den båtbetegnelsen som er best kjent rundt om i verden, selv om det er mer som generelt begrep enn som en enkelt båtmodell. Sånn sett er vel redningsskøytene en god kandidat, men ut fra antall båter er jeg litt usikker på om dette er nasjonalbåten.

 

Skal nasjonalbåten vurderes ut fra historisk betydning for kystnorge så er det vel heller listringen eller listerskøyta som bør være Norges nasjonalbåt.

 

Slutter meg til dette. Regattabåter eller lystbåter av plastikk har betydd svært lite for nasjonen Norge.

Det har derimot ovennevnte båttyper :smash:

Link to post
Hvalerskøyta

JA! Som representant for en rekke tradisjonelt bygde bruksbåter langs kysten, og som var blant inspiratorene for båtbyggeren Colin Archer.

(Jeg trodde først bildet var av "Blixten", som er en 33' replika - bygd for cirka 30 år siden - av en Hvalerskøyte-type, men det var nok en annen båt på bildet)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...