SRA Startet 28.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2009 Norge har både nasjonalfugl og nasjonalinstrument, men ingen nasjonalbåt. – Båten har trolig hatt mye mer å si for Norge enn både fossekallen og hardingfela, sier kommunikasjonssjef i Redningsselskapet, Ingvar Johnsen. mer info her Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 28.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2009 Må jo bli Scand Baltic 29.. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
SRA Svart 28.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2009 Oselvar - det må det bli!! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2009 COLIN ARCHER.......(redningsskøytene!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2009 Bavaria - så klart! Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 28.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2009 Syns vel egentlig at Fjord burde nomineres - selv om de er gått inn i historien på norske hender. Ellers bør vel Askeladden virkelig fortjene å være med i kampen - selv om det gikk ille sist høst, ser det ut som navnet og båtene vil leve videre. Hva med en egen avstemming blandt BP`s venner.. noen som legger opp en avstemming ??? Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Masserarti Svart 28.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2009 COLIN ARCHER.......(redningsskøytene!) Colin Archer, flottere båter finnes vell ikke ? Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 28.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2009 Colin Archer, flottere båter finnes vell ikke ? Enig Redningsskøytemodellen. Solide skøyter som er brukt både som redningsskøyter, bruksbåter, og også lystbåter bl a jorden rundt og flere av dem er fortsatt i bruk. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
nives Svart 28.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2009 (redigert) Mange gode forrslag. Skulle tro at overfor utlandet, vil Vikingskip ha størst slagkraft, men da blir vel våre gode naboer fornermet. Nordlandsbåt og tilsvarende båter Har betydd mye for handel i landet. Oselvar er ein god tradisjonsbærer. Jakt og Colin Archer er også gode kandidater. Fritt valg fra desse Redigert 28.Februar.2009 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Capitaine Svart 28.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2009 Saga 27 ble kåret til tidenes norske motorbåt i en avstemming i regi av Båtliv i 2005. Den kan kanskje være en kandidat i kåringen av Norges nasjonalbåt? Det var båtfolket(eller var det muligens folk i båt ) som stemte den frem. Men kan hende er en slik "saktegående" gammeldags snekke ironisk nok likevel for moderne til å være med i en slik kåring? Ut fra artikkelen på Redningsselskapet sine sider kan det virke som man er ute etter en båt som har hatt større økonomisk og praktisk betydning for det norske folk i et historisk perspektiv. (1) Saga 27 er tidenes norske motorbåt. Snekke-mafiaen har talt! Saga 27 vant Båtlivs avstemming om tittelen "Tidenes norske motorbåt". (2) Saga 27 er tidenes norske motorbåt. Snekke-mafiaen har talt! Saga 27 vant Båtlivs avstemming om tittelen "Tidenes norske motorbåt". Sitér dette innlegget Link to post
GURIMALLA Svart 28.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2009 Viknes 1030 med flybridge. En moderne båt med flott skrog, flotte sjøegenskaper, flott konstruksjon. Framifrå inovative løsninger med svært akterdekk, stor flybridge og norsk design som er litt anderledes. Sitér dette innlegget Link to post
1852 Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Helt enig i at Colin Archer er et sterkt kort i denne sammenheng, men vil jeg vil gjerne trekke frem 30-tallets IOD-båter som et alternativ. Disse vakre regattabåtene har fått sin kjøl strukket på samme sted som mang en Archer-skute.. http://en.wikipedia.org/wiki/International_One_Design Bjarne Aas har riktignok ikke designet denne vakre båttypen (Cornelius Shields), men han hadde nærmest monopol på produksjon av disse. Båtene ble eksportert til hele verden og ble i så måte symbolsk på norsk håndtverk og skipsbyggerkunst. Man kan vel kanskje påstå at dette er ett av høydepunktene i norsk innflytelse på internasjonal seilsport?! Med unntak av våre dyktige konger i Fram-båtene selvfølgelig... Sitér dette innlegget D3 - GOC - På sjøen nesten daglig Link to post
Sjøtummel Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Holder vi oss båter og ikke skip (vikingskip) så er nok Colin Archer den båtbetegnelsen som er best kjent rundt om i verden, selv om det er mer som generelt begrep enn som en enkelt båtmodell. Sånn sett er vel redningsskøytene en god kandidat, men ut fra antall båter er jeg litt usikker på om dette er nasjonalbåten. Skal nasjonalbåten vurderes ut fra historisk betydning for kystnorge så er det vel heller listringen eller listerskøyta som bør være Norges nasjonalbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 .............. som er best kjent rundt om i verden, får heller ikke glemme Drake . . Soling . . Yngling dom er oxo kjennte rundt om i verden Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Astor Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 (redigert) Tresnekka er vel Norges nasjonalbåt, uten tvil? Snekka finnes under forskjellige navn kysten rundt og har eksistert i over et halvt hundre år. Andre steder kalles den kogg, sjekte osv. 'Snekka er mitt valg på Norges nasjonalbåt! Uansett så må det bli en motorbåt som topper listen. Seilbåtbølgen er kommet de siste årene. I gamle dager var det kun "fiffen" som seilte. Redigert 1.Mars.2009 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Håp Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 I gamle dager seilte vel alle.... eller rodde....... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Uansett så må det bli en motorbåt som topper listen. Seilbåtbølgen er kommet de siste årene. I gamle dager var det kun "fiffen" som seilte. det var dagens nyhet.......motorbåt er og forblir en "parantes" i historien.... Hvalerskøyta Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fanafjord Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Bayliner Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Boywonder Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 COLIN ARCHER.......(redningsskøytene!) Enig. Det er et sterkt kort. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Kodvaag Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 ehhh... Colorline? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
M/S Malene Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Holder vi oss båter og ikke skip (vikingskip) så er nok Colin Archer den båtbetegnelsen som er best kjent rundt om i verden, selv om det er mer som generelt begrep enn som en enkelt båtmodell. Sånn sett er vel redningsskøytene en god kandidat, men ut fra antall båter er jeg litt usikker på om dette er nasjonalbåten. Skal nasjonalbåten vurderes ut fra historisk betydning for kystnorge så er det vel heller listringen eller listerskøyta som bør være Norges nasjonalbåt. Slutter meg til dette. Regattabåter eller lystbåter av plastikk har betydd svært lite for nasjonen Norge. Det har derimot ovennevnte båttyper Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Kan ikke skjønne at plastbåter som har eksistert 30-40 år kan bli noen nasjonalbåt. Mitt forslag er færingen. Den har gjennom århundrer, i forskjellige varianter, vært helt vesentlig for bosetningen langs kysten. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Salt Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Hvalerskøyta JA! Som representant for en rekke tradisjonelt bygde bruksbåter langs kysten, og som var blant inspiratorene for båtbyggeren Colin Archer. (Jeg trodde først bildet var av "Blixten", som er en 33' replika - bygd for cirka 30 år siden - av en Hvalerskøyte-type, men det var nok en annen båt på bildet) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Stoner Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Stemmer i for Færingen Sitér dette innlegget Link to post
LarX Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Uansett så må det bli en motorbåt som topper listen. Seilbåtbølgen er kommet de siste årene. I gamle dager var det kun "fiffen" som seilte. hehe....ikke la fordommene dine komme i veien for historen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.