Fanafjord Startet 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2009 (redigert) Jeg synes det blir mer og mer seilbåtstoff her på forumet. Stadig vekk leser man om folk som skal begynne eller har begynnt å seile. (Er selv i den kategori) Tenkte å lage en poll om dette og om det er tendenser fra å skifte den ene eller andre veien? Redigert 9.Mars.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Akoya Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Mange med seilbåt,og skal ikke bytte!!!!!! Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36\3 http://www.facebook.com/reqs.php#/group.ph...5453&ref=mf Link to post
Sonata 7 Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 a ser man det "pinnebåtene" tar overhånd på båtplassen..... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Vi motorbåtfolk får holde sammen. Kommer ikke til å konvertere. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
RSL Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Vi motorbåtfolk får holde sammen. Kommer ikke til å konvertere. Jeg synes vel egentlig at vi båtfolk får holde sammen jeg. Jeg er midt i konverteringen fra snekke til Seilbåt. Hva fremtiden vil bringe, er det vel ingen som vet. Det er godt mulig jeg en dag bytter tilbake. Når jeg hadde snekka, hilste jeg på alle på sjøen og vil fortsette med det. Det er jo noen i seilbåt som ikke hilser på motorbåtfolk og motsatt. Det er også merkbart at ganske mange som styrer båt fra Flybridge, ikke har nok beveglighet i nakken til å kunne se ned på en snekke og legge merke til at noen hilste. (noen antar også at det er uproblematisk å kjøre i halvplan forbi en liten båt man tar igjen bakfra og at 4 meter eller der omkring burde være nok) *nok surmuling* .... De aller fleste er flinke og jeg kommer uansett til å fortsette å hilse på alt fra kajakk til danskeferger med et stort smil om munnen. De som ikke har lyst å hilse tilbake, skal få slippe det. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Astor Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Jeg er også en slik "hilsemann". Men danskebåten har jeg sluttet å hilse på. Maken til overfladiske folk. Er folk i rimelig nærhet bruker jeg handa mot lua. Skulle bare mangle. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Gunga Din Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Kommer ikke til å konvertere. man må ha litt ambisjoner her i livet...... du har ju en liten halvtaskig mesan...det er en god begynnelse... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
RSL Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Jeg er også en slik "hilsemann". Men danskebåten har jeg sluttet å hilse på. Maken til overfladiske folk. Ærru gæærn??? Når man vinker febrilskt til danskebåten, er det så mange som hilser tilbake at det veier opp for maaange nautiske mil med fritidsbåter. Er været fint, kan det bli mer enn hundre som vinker tilbake. Cruisebåter er enda mer takknemmelig å hilse på. Spesielt på 17.Mai når man har kamuflert båten med bjærkeris (Sambo, mener det ikke er ris men trær jeg drar ombord.... hun om det) og norske flagg. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
JanB Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Sakna alternativ for motorseglar i pollen... Har så langt ikkje svart, men om mogleg hadde svaret blitt slik: Har motorseglar og har ingen planar om å endra. Skifta frå ordinær motorbåt (20 knp) til Nauticat motorseglar (7,5 knp for motor) for to og eit halvt år sidan, og har ikkje angra eit sekund! Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Fanafjord Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Sakna alternativ for motorseglar i pollen... Det var jo en real glipp - men er ikke motorsegler EGENTLIG seilbåter? Uansett, motorseilbåtfolk få stemme alt etter hvordan de føler seg mest hjemme. :similey: Nauticat er jo en fantastisk fin båt... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
sodne Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Vi motorbåtfolk får holde sammen. Kommer ikke til å konvertere Ska kje du snart konvertere til ein sånn ein da? Har registrert at flere vil ha ett delt forum, ett for seil og ett for motor, fortsetter dette trenger en bare en motor tråd Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Fanafjord Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) Har registrert at flere vil ha ett delt forum, ett for seil og ett for motor, fortsetter dette trenger en bare en motor tråd Nå må vi være litt snille, altså. :nono: Har overhodet ikke lagt opp til en skyttergravekamp mellom seilere og motorbåtkjørere. Men det er litt artig å se om det er en trend at seilbåter er i siget. Redigert 10.Mars.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
HaHa Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) Seilbåter siger gjerne bedre enn motorbåter.... så det er en trend. Av de som har svart og har byttet båttype siste to år er det jo en klar overvekt motor-> seil 24 mot seil->motor 6. Hvis forumet ble delt, tror jeg det ville være vanskeligere for en del å bytte underforum enn å bytte båttype... eller tar jeg feil? Redigert 10.Mars.2009 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) Av de som har svart og har byttet båttype siste to år er det jo en klar overvekt motor-> seil 24, seil->motor 6. Nå har vi jo bare 130 svar så langt men det ser ut at det er en trend mot seilbåt. Ikke bare de som har skiftet, men også de som har planer om det. Av tilsammen 49 motorbåteiere har svart 9 (nesten 20 %) at de har planer om å gå over til seilbåt - mens ingen har planer andre veien. I redlighetens navn må vi jo påpeke at det er ikke en representativ spørreundersøkelse, siden folk som har skifteplaner er mer sannsynlig å lese denne tråden og svare på pollen enn andre. Men likevel, jeg har prøvd å holde pollen så nøytral som mulig så jeg tror at pollen kan tolkes dithen at seilbåter er i vinden. Det som overasket meg mest var at seilbåteiere i absolutt antall er faktisk i stor flertall og at mange av de har blitt det nylig. 26 av 78 av seilbåteiere har blitt det de to siste årene. Det er en tredjedel av seilbåteiere som har svart! Få se om tallene enderer seg fremover... Redigert 10.Mars.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Enzo Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) Det jeg reagerer på er at jeg mener det var en lignende tråd for et år eller to siden her inne og da var resultatet noe helt annet , klarer ikke å finne tråden , noen som finner den ? Tror det er denne https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...9A%C3%82%C2%A5t Redigert 10.Mars.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Det har vært så mange poller i det siste at mange ikke gidder å svare. Trolig derfor. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
bliss X Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Uten at jeg kan dokumentere det er det mitt intrykk at mange her på baatplassen har skiftet fra motor til seil, og at det blir stadig flere aktive medlemmer med seilbåt, eller med planer om å kjøpe seilbåt. Det virker som langt færre skifter fra seil til motor, selv om det også forekommer. Har selv gått fra motor til seil, men det begynner å bli en del år siden nå. Kan snart feire 10års jubeleum med seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) Ska kje du snart konvertere til ein sånn ein da? Har registrert at flere vil ha ett delt forum, ett for seil og ett for motor, fortsetter dette trenger en bare en motor tråd jaaaaaaaaaaaa del forumet - så blir vi kvitt seilepinglene som prøver å gjøre en real motorbåteier misunnelig og mobber (og hold dere unna når dere får trøbbel med maskin haha) Redigert 10.Mars.2009 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Tranen2 Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) Har hatt 6 motorbåter fra 1992 til 2007 og gikk over til seilbåt i 2007. Seilbåten skal jeg ha så lenge helsa/alder tillater det... Redigert 10.Mars.2009 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
sodne Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) jaaaaaaaaaaaa del forumet HALLO! Det va barra ein spøk, ikkje start ein diskusjon om deling av forumet på denna tråden. Redigert 10.Mars.2009 av sodne (see edit history) Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Superkul Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) hei hei nei det var virkelig ikke meningen - det var bare en slags støtte til astor - fryktelig veldig årdentlig lei meg - NOT hvis man er plaget med pms så hjelper det med vile Redigert 10.Mars.2009 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
solbris Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Er det ikke litt perverst å bli drevet rundt på havet etter vær og vind sitt forgodtbefinnende ? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Litt usikker på om jeg bør spøke med dette, men jeg tar en sjanse: Motorbåt vs seilbåt..... (sikkert vist i en eller annen tråd før....men jeg ble SÅÅÅÅÅ fristet) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Enzo Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) Solbris. Man er da frie mennesker og kan bestemme selv hvor man vil seile , du vet vel at man kan seile med vinden bakfra , fra siden og nesten rett forut (20-30grader). Hvordan er det med motorbåter , kan de seile i alle retninger i det meste av vær ? Redigert 10.Mars.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Hadde ikke tenkt å stemme i denne pollen, men siden den begynte å vise en så skjev fordeling så måtte jeg gi mitt bidrag for å få % delen lykklige motorbåt eiere opp. Jeg var som noen kanskje husker ,i konverterings modus for ett års tid siden. Men familien satt seg totalt på bakbeina og jeg fant vel ut etterhvert. At jeg var blitt for gammal, til å stresse med alle disse hyssingene og våte laken. Liker å ha det tørt i båten. må tenke på gikta vet dere. Er nok riktig at en seilbåt kan være ute i røffere vær enn en motorbåt. Men hvorfor i all verden skal jeg være ute i åpen sjø i møkka vær????????? Har god tid i båten jeg. Så er det dritt vær, så ligger jeg i ro. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.