Jump to content

Motorbåt / Seilbåt - Er det mange som skifter?

Fanafjord

Seilbåt i siget?  

308 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg synes det blir mer og mer seilbåtstoff her på forumet. Stadig vekk leser man om folk som skal begynne eller har begynnt å seile. (Er selv i den kategori)

Tenkte å lage en poll om dette og om det er tendenser fra å skifte den ene eller andre veien?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Vi motorbåtfolk får holde sammen. Kommer ikke til å konvertere. :smash:

Jeg synes vel egentlig at vi båtfolk får holde sammen jeg.

Jeg er midt i konverteringen fra snekke til Seilbåt. Hva fremtiden vil bringe, er det vel ingen som vet. Det er godt mulig jeg en dag bytter tilbake.

Når jeg hadde snekka, hilste jeg på alle på sjøen og vil fortsette med det. Det er jo noen i seilbåt som ikke hilser på motorbåtfolk og motsatt. Det er også merkbart at ganske mange som styrer båt fra Flybridge, ikke har nok beveglighet i nakken til å kunne se ned på en snekke og legge merke til at noen hilste. (noen antar også at det er uproblematisk å kjøre i halvplan forbi en liten båt man tar igjen bakfra og at 4 meter eller der omkring burde være nok)

*nok surmuling* .... De aller fleste er flinke og jeg kommer uansett til å fortsette å hilse på alt fra kajakk til danskeferger med et stort smil om munnen. De som ikke har lyst å hilse tilbake, skal få slippe det.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg er også en slik "hilsemann". Men danskebåten har jeg sluttet å hilse på. Maken til overfladiske folk. :lol:

Ærru gæærn??? Når man vinker febrilskt til danskebåten, er det så mange som hilser tilbake at det veier opp for maaange nautiske mil med fritidsbåter.

Er været fint, kan det bli mer enn hundre som vinker tilbake. Cruisebåter er enda mer takknemmelig å hilse på. Spesielt på 17.Mai når man har kamuflert båten med bjærkeris (Sambo, mener det ikke er ris men trær jeg drar ombord.... hun om det) og norske flagg.

:flag:

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Sakna alternativ for motorseglar i pollen...

Det var jo en real glipp - men er ikke motorsegler EGENTLIG seilbåter?

Uansett, motorseilbåtfolk få stemme alt etter hvordan de føler seg mest hjemme. :similey:

Nauticat er jo en fantastisk fin båt...

Har registrert at flere vil ha ett delt forum, ett for seil og ett for motor, fortsetter dette trenger en bare en motor tråd :smiley:

Nå må vi være litt snille, altså. :nono: Har overhodet ikke lagt opp til en skyttergravekamp mellom seilere og motorbåtkjørere. Men det er litt artig å se om det er en trend at seilbåter er i siget.

Seilbåter siger gjerne bedre enn motorbåter.... så det er en trend. :wink:

Av de som har svart og har byttet båttype siste to år er det jo en klar overvekt motor-> seil 24 mot seil->motor 6.

Hvis forumet ble delt, tror jeg det ville være vanskeligere for en del å bytte underforum enn å bytte båttype... eller tar jeg feil?

Redigert av HaHa (see edit history)
Av de som har svart og har byttet båttype siste to år er det jo en klar overvekt motor-> seil 24, seil->motor 6.

Nå har vi jo bare 130 svar så langt men det ser ut at det er en trend mot seilbåt. Ikke bare de som har skiftet, men også de som har planer om det.

Av tilsammen 49 motorbåteiere har svart 9 (nesten 20 %) at de har planer om å gå over til seilbåt - mens ingen har planer andre veien.

I redlighetens navn må vi jo påpeke at det er ikke en representativ spørreundersøkelse, siden folk som har skifteplaner er mer sannsynlig å lese denne tråden og svare på pollen enn andre. Men likevel, jeg har prøvd å holde pollen så nøytral som mulig så jeg tror at pollen kan tolkes dithen at seilbåter er i vinden.

Det som overasket meg mest var at seilbåteiere i absolutt antall er faktisk i stor flertall og at mange av de har blitt det nylig. 26 av 78 av seilbåteiere har blitt det de to siste årene. Det er en tredjedel av seilbåteiere som har svart!

Få se om tallene enderer seg fremover...

Uten at jeg kan dokumentere det er det mitt intrykk at mange her på baatplassen har skiftet fra motor til seil, og at det blir stadig flere aktive medlemmer med seilbåt, eller med planer om å kjøpe seilbåt.

Det virker som langt færre skifter fra seil til motor, selv om det også forekommer. Har selv gått fra motor til seil, men det begynner å bli en del år siden nå. Kan snart feire 10års jubeleum med seilbåt.

Ska kje du snart konvertere til ein sånn ein da?

rullator.gif

Har registrert at flere vil ha ett delt forum, ett for seil og ett for motor, fortsetter dette trenger en bare en motor tråd :smiley:

jaaaaaaaaaaaa del forumet - så blir vi kvitt seilepinglene som prøver å gjøre en real motorbåteier misunnelig og mobber :lol::lol::lol:

(og hold dere unna når dere får trøbbel med maskin haha)

Redigert av jab (see edit history)

Hadde ikke tenkt å stemme i denne pollen, men siden den begynte å vise en så skjev fordeling så måtte jeg gi mitt bidrag for å få % delen lykklige motorbåt eiere opp.

Jeg var som noen kanskje husker ,i konverterings modus for ett års tid siden. Men familien satt seg totalt på bakbeina og jeg fant vel ut etterhvert. At jeg var blitt for gammal, til å stresse med alle disse hyssingene og våte laken. Liker å ha det tørt i båten. må tenke på gikta vet dere.

Er nok riktig at en seilbåt kan være ute i røffere vær enn en motorbåt. Men hvorfor i all verden skal jeg være ute i åpen sjø i møkka vær?????????

Har god tid i båten jeg. Så er det dritt vær, så ligger jeg i ro.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...