Jump to content

Finnes det klart bunnstoff for drev?


Ribtjenester

Recommended Posts

Hempel hadde et klart bunnstoff, Mille Klar tror jeg det het. Det var imidlertid ingen suksess når det kom på markedet. Ble melkehvitt etter en stund og fungerte dårlig såvidt jeg husker. Til å begynne med skulle man bruke en boks med noe annet (husker ikke navn på det) før man strøk på Mille klar, men det ble uansett aldri bra.

Kan hende de har funnet en bedre formel etter dette. Forhør deg hos en forhandler.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Prøvde Hempel Mille sitt såkalte transparante drevstoff for noen år siden. Helt ubrukelig. For det første ble det hvitt og hadde nærmeste ingen funksjon. Generelt synes jeg drevstoff er mye arbeid for lite. Har prøvd det meste, men samme erfaring: Det spirer og gror uansett!

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Hempels PROP CLEAR i fjor sommer. Hvor godt/dårlig stoffet fungerer, vil vise seg litt senere i år..

Nå kan jeg bekrefte at dette fungerte fantastisk dårlig. Hele båten er dekorert med VC17m under vannlinja, bortsett fra aluminiums drev, propell og aluminiums rorstamme. Alle tre sistnevnte var grodd vanvittig!

Noen som har et stoff, som kan brukes på aluminium, som faktisk funker? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Pussig dette med groe på drev. Mengden groe avhenger selvfølgelig av bruk, forhold i havnen og, temperatur, lys osv. Det pussige er at på min båt gror det relativt godt (vet ikke hvilket drevstoff som ble benyttet av VP verkstedet), mens på nabobåten i havnen gror det vesentlig mindre. Kan dette ha andre forklaringer enn forskjellig bunnstoff?

Link to post
Share on other sites

Eneste jeg har funnet som virker noenlunde bra på drev er Alusafe. Tror også det er Hempel. Jeg tynner det ut og sprøyter det på med malingsprøyte med kompressor hver gang jeg har båten oppe for bunnsmøring. Holder som sagt bedre enn alt det andre jeg har forsøkt. Men det er et problem med groe på drev.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke alt det styret med bunnstoff på drevet. Er det ikke bare å vaske drevet med en kost av og til når du bader om sommeren. Jeg har et Mercruiserdrev som jeg rengjør og boner om under vårpussen, og ellers i sesongen vasker jeg over det når jeg bader (og det er ikke ofte). Minimalt med groe og rur på det. Mange som misunner meg det blanke og fine drevet på marinaen:-) Dessuten er det vel like billig å ta en hurtigslipp en gang på høsten og vaske drevet som det er å kjøpe bunnstoff, tape og kost. Da får du i tillegg sjekket anoder og spylt bunnen ren. Men Mercruiser sine drev er jo sorte og det tror jeg nok er en fordel kontra Volvo sin lyse farge.

Link to post
Share on other sites

Drevet er vel neppe så tilgjengelig på en seilbåt, så dette med å bade for å drive vasking er vel neppe en aktuell løsning på problemet...

 

Kan groingen skyldes f.eks. at overflaten i aluminiumen blir porøs ifm tæring/tæring fra landstrøm?

Er det aluminiumens egenskaper som gjør den mer "grobar" enn andre overflater? Eller er det det faktum at man ikke bruker skikkelig gift (kopper) på aluminium?

 

Forøvrig fikk jeg nok et argument for å gå til innkjøp av kompressor og luftverktøy; å spraye drevet med malingssprøyte hørtes jo ut som en interessant løsning!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...