Jump to content

Byttet fra VP MD7A til Solé Mini 17, får ikke opp turtallet


benq

Recommended Posts

Da overskriften i mitt forrige innlegg ble endel misvisende så prøver jeg på nytt. "Da jeg nå har skiftet til en "Sole Mini 17" fra en "VP MD7A" og var ute og prøvekjørte idag fikk jeg bare ett turtall på 1750 omdr . Har bruket drevet som var der fra før ett "VP 110S" drev. Hadde jeg brukt ett "Sole" drev så hadde det vært en reduksjonsfaktor på 2,2:1 på en 14" propell. VP drevet har en faktor på 1,91:1 på samme propellen.Kan det være at dette gjør så stort utslag? I tillegg så er båten veldig skitten under. Noen som har en forklaring?

Link to post
Share on other sites

Stemmer det 13 hk @ 2600 omdr.

Du har altfor mye stigning.

 

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object> Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

 

Dette ble noe kryptisk :crazy:

eller var det denne du ville legge ut

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Hei Mulligan, hva betyr "<object width="425" height="344"><param name="movie" value="

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object> "

Og det at Solen har 1000 omdr. mere. Vel er det noen få HK. mere men har det så stor betydning?

Link to post
Share on other sites

:crazy::eek: Hvis motoren jobber så tungt at den ikke engang kommer opp i halvparten av det turtall den skal ha må den da røket noe inni granskauen? :nonod: Sikker på det ikke er andre ting som spiller inn, sikker på du får fullt pådrag? Dersom du hadde fullt på 1750 og den skal ligge på 3600, og den gikk normalt uten antydninger til "stress" tror jeg ikke turtallet du leser av er riktig. Slik du forteller må jo motoren gå med 100 om ikke flere 100% overlast, dette ville du merket, motor ville nok også blitt kvelt med det avviket du her nevner 1750-3600 :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

3600 er maks omdr. og som sagt så fikk jeg 1750 omdr. forover. På reviseringa så får jeg rundt 2100 omdr. Når jeg kobler i fri og kjører den på tomgang så får jeg maks omdr. Motoren ryker ikke og det virker ikke som den sliter unødig heller. Kan det være stigningen på propellen? Hvordan sjekker man dette? Kan det være forholdet mellom VP drev og Sole motor?

Link to post
Share on other sites

At en motor som er konstruert for å løpe med 3600 omdreininger ikke får åndenød om den ved maks pådrag ikke greier mer en 1750 skjønner jeg lite av, men men....

En motor som skal avgi topp effekt ved en gitt RPM skal også avgi varme.

 

Denne varmen fraktes bort med sjøvann via sjøvannspumpen/varmeveksleren. Når en motor tvinges til å yte topp effekt ved ca halvparten RPM blir mengden sjøvann halvert og mengden varme som skal fraktes bort blir også halvert.

 

Det er skadelig for motoren og den vil gå i stykker under slike forhold.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Det blir nå ikke slik at en får ut topp efekt om en motor lastes ned slik at den kalrer kun halvparten av det turtallet den er konstruert for. Det første man lører når en utdanner seg til maskinist er og beregne indikert efekt i det regnestykket kommer turtallet inn. Pumpen på en dieselmotor er begrenset til og gi en maksimal mengde pr slag så bremser man ned motoren til halvt rurtall får man også halv efekt og derav heller ingen røyk eller varmgang. Justeringen for maksimal dieselmengde er den skruen som er blombert på de fleste motorer for at klåfingrede kvaksalvere ikke skal skru på den.

Link to post
Share on other sites

Kan det være stigningen på propellen? Hvordan sjekker man dette? Kan det være forholdet mellom VP drev og Sole motor?

Med din nye motor er tilgjenegelig effekt flyttet oppover i turtall, mens propellen avgir samme effekt til vannet ved samme turtall som før. MD7A har 13hk ved 2600rpm, Sole mini 17 har 16hk ved 3600rpm. Sole'n yter ikke 13hk ved 2600rpm, men ved et høyere turtall. Din nye motor og gammel propell på gammelt drev blir å sammenligne med å kjøre bil på for høyt gear.

 

En leverandør av propeller kan hjelpe deg å beregne en ny.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Synes det er rart at motorlevrandør ikke har tatt hensyn til dette.Sole har reklamert med motorer som passer til volvo seildrev,men da må de ikke glemme hvor forskjellig turtall disse motorene har.Mange seildrev har eller hadde saktegående volvomotorer med maksturtall rundt 2400.Da blir det feil å sette inn en med langt høyere maksturtall uten å endre propell eller utveksling.Enhver oppegående motorforhandler bør forstå at dette vil slite ut den nye motoren på et blunk. :nono:

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å skifte propell på det aktuelle drevet (VP 110S). Jeg fikk ingen beskjed om at det ville bli feil turtall p.g.a. feil propell da jeg bestilte motoren, ikke før vi startet den og satte den i gir oppdaget vi at det var altfor lite turtall. Dette må man vel kalle dårlig informasjon fra forhandler. Hadde jeg visst det så hadde jeg kanskje skiftet drev også, enklere når alt var ute. Er det så at jeg ikke bør bruke båten nevneverdig før dette er oppklart???

Link to post
Share on other sites

Den har nok vært på sjøen i 3-4 år.Jeg kjøpte den nå sist høst og fikk ikke tatt den på land. Hadde noen kompiser som var nede og tok vekk blåskjellkolonier, men det skulle ikke ha noen betydning på turtallet, for det er jo lavt selv om båten ligger i havna.Hva kan skje hvis jeg bruker den nå??? (Verste fall)

Link to post
Share on other sites

Hva med å slipe et par? tommer av diameteren før du kasserer den gamle propellen? Den blir ikke optimal men kanskje god nok. Har selv tatt av litt av diameteren på en båt vi satte propelldyse på og dette fungerte utmerket. (Forutsetter at du kan løfte og justere diameteren flere ganger uten noen større kostnad)

Er forundret over at motoren ikke ryker med fullt pådrag og så lite omdreininger. Dette er ulikt de erfaringer jeg har med slik "skeivkjøring" av motor.

Link to post
Share on other sites

Groe har stor betydning for fremdriften,og særlig hvis propellen er full av ulumskheter.Seildrev er ikke noe jeg har særlig rede på,men er det slik at det er gir på motor utenom drevet.I så fall kunne du fått et nytt gir med en annen reduksjon på som passer både drev, propell og båt.Etter min mening burde forhandler dekket disse utgiftene,eller ihvertfall delvis.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...