Jump to content

OK å sette på annen type akselanode?

Snekker'n

Recommended Posts

På vår snekke med Yanmar 96hk diesel har vi kun 1 anode.

Dette bildet viser hvordan den ser ut:

img_1776.jpg

I fjor hadde anoden falt av i løpet av sesongen, og båten var følgelig helt uten anode.

Som dere ser på dette bildet er det plass til en anode på akslingen før propellen.

img_0266.jpg

For eksempel en slik:

25272_l.jpg

Original-anoden er faktisk vanskelig å få tak på, og den er dyr.

Når den i tillegg kan finne på å falle av i løpet av sommeren, så finner jeg ikke mye positivt med den.

Er det noe i veien for å enten å bytte ut original-anoden med en aksel-anode som vist over, eller eventuelt bruke begge typer samtidig?

Buster X med Yamaha 70

Opplevde det samme med den bakmonterte bosvik-typen første sesong med min båt. Men de 2 siste sesongene har jeg benyttet Locktite når jeg har festet anoden - da har den nesten ikke vært til å få av igjen om høsten. Hvis du velger å montere anode forran propellen så husk å ta hensyn til at akslingen "presses inn i båten" opp til 1 - 2 cm. ved full fart.

Redigert av terron (see edit history)

Akselanode er helt greit, og du har jo god plass. Sjekk bare at du bruker selvlåsende mutter. Jeg fikk en gang en slik med vanlig mutter, og etter en tid hang og slang anoden på akslingen før den forsvant.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I min verden er det ikke noe som heter "original-anode".

Skulle nok ha brukt begrepet "original-montert anode".

Jeg er enig i at her passer det bra med en vanlig aksel anode

Antar at en Biltema-anode som jeg viste bilde av vil gjøre nytten.

Tror denne inneholder minst like mye sink som den lille mutter-anoden.

Med "mye" mener jeg her totalvekt og ikke % sink.

Buster X med Yamaha 70

I min verden er det ikke noe som heter "original-anode".

Jeg er enig i at her passer det bra med en vanlig aksel anode.

Jeg er ikke helt enig, NilsPils... Denne anoden vil ikke være i kontakt med propellen ! Dette ser ut som en Sleipner aksling, hvor anoden omslutter mutter i bakkant og toucher propellen samtidig ! Jeg har samme, men ingen bilder. Men akslings-anoden som trådstarter bør ha fåes kjøpt bl.a. hos LaSa ! 3,5 eller 4,0 i aksel-diameter forteller hvilken ! Ikkeno problem ! :wink:

På min Master er det montert en "flat" anode på hæljernet i 2 stk bolter, med kobberkabel opp til mutteren på hylsefestet(ekstra mutter) i tilegg til evt mutteranoden.

Dette var interessant. Vi har jo samme type båt.

Hvordan er kobberkabelen festet fra hæljernet og opp til hylsefestet?

Ser for meg at dersom kabelen ikke er festet godt nok kan den komme inn i propellen.

Buster X med Yamaha 70

Min er bare den tjukkeste batterikabelen fra biltema med kabelskofestet på bolten(på hylsefestet) med ekstra mutter, klippet og avisolert og banket flat, som blir stukket inn under jernet til anoden(fra biltema). Kun de siste 2 cm som er avisolert og banket. Klemmes fast med festeboltene gjennom hæljernet. Så kort at den ikke treffer propellen hvis en av endene skulle løsne. Bytter også kabel hvert år !

Kablen ligger rett ned fra bolten, bak "veggen" fra hylsa. Kan sikkert sikres med en kraftig strips rundt hæljernet og.

Redigert av Seasu (see edit history)

Jeg har nettopp bestilt denne fra Maritim, er på vei i posten nå.

zink.jpg

Ellers er det en del om sinkanoder for propell/aksling i denne ganske nye tråden.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 4 uker senere...
Hvis du velger å montere anode forran propellen så husk å ta hensyn til at akslingen "presses inn i båten" opp til 1 - 2 cm. ved full fart.

Er det enighet om at 1-2 cm er passe?

Grunnen til at jeg spør er at akselanoden til 35 mm aksel er 65 mm lang, og jeg har 70 mm aksel å montere den på. Antar at jeg da bør kappe av anoden, men hvor mye?

Buster X med Yamaha 70

Jeg mener i sin tid å ha lært av Hulda at det er den fysiske avstanden under vannlinjen mellom anode og materialet som skal vernes som er viktig.

Dersom dette er riktig vil det kunne være hensiktsmessig å montere en stor anode aktentil (med litt avstand mellom skrog og anode) og innvendig trekke kabler til ror, aksel, trimplan, skroggjennomføringer o.a.

Dermed blir det enket å bytte en stor anode som verner annet utvendig materiale.

Da ble det en "belte og buksesele"-løsning.

Valgte å bruke både anode av samme type som originalmontert og en akselanode.

Akselanoden ble kappet av et par cm i lengden.

img_3005.jpg

img_3014.jpg

Skruene ble festet med locktite, så jeg håper at anodene ikke ramler av.

Den observante leser vil også se at propellen er satt inn med bunnstoff.

Er lei av å ligge i kaldt vann og skrape rur. Håper at beistene ikke fester seg på Seajet'en.

Buster X med Yamaha 70

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...