Jump to content

Erfaringer rundt seilcharter i Hellas?


JubaTuba

Recommended Posts

Hei,

 

Vi er en gjeng som ønsker å leie seilbåt i sommer (juli) for øyhopping i Hellas.

Ideen er at vi er to som ønsker å være der i 4 uker og ha med oss venner som er der to uker av gangen slik at vi hele tiden "fyller" båten.

Altså, to er hele tiden på båten. En vennegjeng er med de første to ukene, og en vennegjeng de neste to ukene.

 

Vi har aldri leid båt fra charterselskap før og lurer på om noen har noen erfaringer og dele (gode og dårlige)?

 

Er det noe spesielt man må tenke på ved leie?

Er det vanlig at forsikring er inkludert og hva dekker typisk en slik forsikring?

Hvilke formelle krav/papirer kreves for å dokumentere båtkunnskaper?

Hva koster typisk havneleie i døgnet?

 

Kan noen anbefale selskaper som driver utleie? Vi ønsker å levere båten et annet sted enn der vi henter så selskapet bør ha opplegg for slikt. Dette betyr også at de som kommer enten må reise fra eller til fra forskjellige steder.

 

Jeg vet mange av øyene i Hellas har egen flyplass. Er det gode muligheter for å fly mellom øyene? Grunnen til at jeg spør er at jeg antar det er dyrt/vanskelig å få flybilletter til Norge med forskjellig ankomst og avreisested.

 

Vurderer å leie katamaran. Har noen erfaring med katamaran i Hellas? Er det problematisk med havner og slikt eller går det stort sett greit?

Seiler med langturdrømmer

Link to post
Share on other sites

Å leie seilbåt i Hellas er den optimale ferie etter min smak.

En kortversjon:

-Forsikring ligger i leia, men det er en egenandel ved skade. Gjelder båt og utstyr. Depositum må påregnes.

-Selskapene der nede er rimelig seriøse etter mine erfaringer, men du kan også gå via et norsk chatreselskap og norske lover komme da selvølgelig inne i bildet

-De går ofte etter engelsk standard, en må i alle fall ha noen form for kompetansebevis. En bør være seil-og båtvant.

- Byhavner kan koste fra 0 til 10-20 Euro. I Marinaer må en regne med betydelig høyere priser, kanskje opp til 50 Euro.

- Det er flyplasser med lokalfly på de største øyene og god fergeforbindels samt hurtigbåter.

Obs. Reiser en i fellesferien juni/juli skal en være oppmerksom på meletemien( nordlig kuling) i Klykadene.

Du kan sende en melding dersom du ønker mere detaljer. Ha en fin tur.

Link to post
Share on other sites

hei,

 

M.h.t charter må dere ført bestemme området der øsnker å seile i. I Kykladene og Dodekaneserne kan det blås mye midt på sommeren, men det er jo alltid sol og varmt liekvels, så er man ute etter sportslig seiling er det flotte områder. HAr manAthen som utgangspunkter saroniske et mer rolig alternativ, selv om det kan være friskt der også. Ioniske hav og Sporadene er områder med roligere vind. Flott er det uansett.

 

Velg en nyere båt hvis dere har råd, gamle båter er ofte noe nedslitt. Pass på å få båt med bimini!! Ellers kjekt med påhengsmotor til jolla. Videre bør dere velge båt ut fra kompetansenivå - en stor båt er naturlig nok mer jobb håndtere - og når det går galt går det som regel skikkelig galt :yesnod:

 

M.h.t ansvar i forb. med skade er det to modeller, enten betaler man inn et depositum man eventuelt ikke får igjen alt av hvis dere har forårsaket en skade. Den andre modellen er at men betaler for en ekstra kasko-forsikring som dekker deg uansett.

 

Kompetansebevis kreves som regel av minst to om bord, men norsk båtførerbevis holder vanligvis. VHF lappen bør minst en ha.

 

havneleie varierer fra gratis til oppunder 20 Euro for de fleste landsbyhavner. Det er sjelden man får strøm, men vann og diesel får man som regel på kaia med små tankbiler. Det finnes noen marinaer, men de er meget få og prisene høyere.

 

Tips: Jeg ville kjøpt Rod Heikells "Greek Waters Pilot" på Amazon og lest denne fra perm til perm. Dette er "bibelen" for seiling i Hellas, og et absolutt must. Den finnes som regel om bord, men ikke alltid i siste utgave.

 

Har ikke egen erfaring med katamaran, men det kan jo ofte være problem med plass i havnene. Ligger man mest på svai er det selvsagt ikke noe problem.

 

For fly melom øyene sjekk olympic airways hjemmeside. Det går en del fly, men ikke hver dag til de minste plassene. Det er muilg man må via Athen. Ellers er jo fergene et alternativ.

 

M.h.t tilbydere er det mange mulige, men jeg vi anbefale følgende hvis dere seiler ut fra Athen: http://www.sailgreece.gr/ Greker med veldig sans for nordmenn, (seilt på norsk båt) som leier ut egne båter

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar og råd.

 

Depositum var jeg forberedt på. Av charterselskap har vi sett på Sun Sail og norske Seven Seas Yachts. Den første er jo velkjent. Den siste er norsk og virker grei nok (formidler bare gjennom andre).

 

Hva tenker du på med engelsk standard? Vi er to som har RYA dayskipper fra før av. Er det noe slikt du tenker på?

Jeg har ikke båtførerprøven men holder på med D5L nå (ferdig juni) men får neppe sertifikatet i tide og ikke gjelder det utenfor skandinavia før A'en er på plass. Har lyst på å utvide til D5LA allerede til høsten så tenkte først å søke senere siden jeg uansett ikke har planer om å føre båt over 15m. VHF/SRC har jeg. Hvertfall kjedelig å måtta ta båtførerprøven når jeg aldri vil trenge før eller siden. Kanskje ta RYA yachtmaster offshore først.. hm?

 

Takk for opplysningen om meletimien. Fant ut litt mer på http://www.sailingissues.com/meltemi.html. Mye lokale forhold som spiller inn også. Og jeg som fryktet det motsatte - dvs. at det ville bli mange dager med lite/ingen vind på den tiden av året. Så feil kan man ta :)

Seiler med langturdrømmer

Link to post
Share on other sites

Du og co-skipper må nok vise fram noen form for kompetansebevis, og for å være helt ærlig så blir det meste godtatt, det er min erfaring. Men det er i alle fall viktig er at dere har den praktiske kompetansen som skal til, selv om dette er et enkelt farvann å seile i. Ankring og havnemanøver er ofte den største utfordringen. Meltmien er ikke garantert, men svært vanlig. Er båten over 40 fot kan en også ta seg fram i en rimelig meltemi (liten kuling). Sjøen kan bli krapp og slitsom for mindre båter. Har dere planer om litt tøff seiling ta med vester og noe ekstra sikkerhetsutstyr.

Hold et øye etter s/y Hydra :wink:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vind i seg selv er forsåvidt greit nok men ble mer overrasket over hvor sterke strømmer det kan bli mellom noen av øyene der. 5 knop strøm med vind i mot kan gi ufine forhold. Skal skaffe den boken det vises til :)

 

Bekymrer meg egentlig ikke for seilingen men lurte mer på hva som kreves av formaliteter/papirer. Båten blir på 40-49 fot (vant med jeanneau 42).

 

Hva gjelder vind og strøm er jeg mer bekymret for comfort for dem som er med så vi legger ikke opp til tøff seiling. Antok vel egentlig at det er vester og liner til alle men kanskje greit å ta med en skikkelig en (deckvest) så man ikke får en som er i veien.

Seiler med langturdrømmer

Link to post
Share on other sites

Det er vanligvis kun standard livvester ombord, skal en seile i noe vær kan en kanskje bestille seilervester, men mange tar med seg sine egne. En kan sikkert avklare formalitetene med charterselskapet. Jeg har for øvrig ikke opplevd noe særlig strøm å snakke om selv vi har troklet mye rundt øyene i Klykadene, her er lite tidevannsforskjell.

Link to post
Share on other sites

5 knop strøm med vind i mot kan gi ufine forhold.

 

Med en sterk meltemi kan det være en del strøm i de trangeste pasasjene mellom øyene, men strømen går da med vinden.

 

Hvis dere ikke er kar for å seile i kuling og opp mot liten storm bør dere nok holde dere unna Kykladene og helle rvelge andre områder.

Link to post
Share on other sites

Noen bilder å hygge seg med så lenge.

Fra en seiltur i Hellas 2006. Vi leide båt privat av norske eiere.

 

Flotte bilder. En ting jeg funderer på er når man kommer til nye steder hvordan vet man hvor man kan legge seg til?

Som feks det ene bilde der en frue går i land på leideren.

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder. En ting jeg funderer på er når man kommer til nye steder hvordan vet man hvor man kan legge seg til?

Som feks det ene bilde der en frue går i land på leideren.

Les "Greek waters pilot" som er nevnt ovenfor her

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

...En ting jeg funderer på er når man kommer til nye steder hvordan vet man hvor man kan legge seg til? ....

Vi så hvordan de andre lå fra før. Oftest sier det seg selv også.

 

Visste du at båten heter "Afrodite"? :smiley:

Det viste jeg ikke. Litt morsomt da min første seilbåt var en Aphrodite 30.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En liten ting til. Hvis båten du leier ikke har det lokale kartet, som er plastbelagt, og har mye flott info, med bilder ect på baksiden, så kjøper du det i første havn, dette mer med å utfylle infoen du finner i boka til Henkel.

 

Vi seiler Catamaran der i år fra 11.07 - 25.07

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Her ser du kartene du vil kjøpe , hvis de ikke finnes i båten.

De gir all den info du trenger.

veldig gode.

 

http://www.jimbaerselman.f2s.com/

 

utgaven som heter Pilot Charts

klikk på den og se hva den byr på.

 

 

På denne siden er det også litt mer info fra en engelskmann som har seilt der en stund.

Redigert av NOR_Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...