Jump to content

Spleising av taufender


Ancas

Recommended Posts

:wink: Hei, jeg ønsker hjelp til spleising av taufendere til min Ancas 63 mod.

som dere kan se er det ikke noe særlig fint med plastfendere på en slik båt.

båten er førøvring bunnsmørt og klargjort for sesongen, men mangler

taufendere ! Håper jeg kan få tips om forskjellige spleisemetoder til dette ...

ancas1.jpg

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Link to post
Share on other sites

Jeg går ut fra at du har basiskunnskapene om spleising iorden. Ikke overraskende er det de samme prinsippene som gjelder for mer dekoraktige spleiser.

 

Det er to begrep du vil støte på hvis du ser i en bok om dette. Det ene er KRONE og det andre er SJAUER. Kort fortalt er en krone det du får når du først legger over neste kordel og så under neste etter det igjen. Resultatet er at alle kordelene blir liggende tilbake langs tauet. En sjauer er akkurat motsatt, først under - så over. Da blir kordellene liggende samlet i forlengelsen av tauet. Kombiner disse to variantene og du lager en fender. F.eks. kan du legge 10-15-20 kroner etter hverandre ned langs utsiden av tauet. Der kan du gjøre et enkelt innstikk i tauet. Så går du oppover tauet med sjauere til du kommer til "toppen". Hvis du vil ha fenderen tykkere gjentar du hele prosessen, eventuelt flere ganger. Dette blir en veldig enkel, og kanskje ikke spesielt vakker fender. Vakker blir den først når du eksperimenterer litt med avslutninger og dine egne spesialstikk. Men uansett vil du se at hele fenderen består av sjauere og kroner.

 

Beklager at jeg ikke kan bidra med noen internetside med fine illustrasjoner. Men kjenner jeg båtplassen rett tar det nok ikke så lang tid før noen andre har funnet noen.

 

Lykke til, ikke noe er så bra som å sitte på fordekket med en  :wink: og et tau som skal spleises.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Spleising er vel ikke riktig ordbruk, knyting/fletting er vel mere rett, dette dersom du vil ha fenderen dekket med tauverk. Broderen var ekstrem på dette. Dersom det er av intresse kan jeg høre med ham om han er intressert i å ta på seg slike oppgaver. Han kan " knyte" det meste.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett taufendere til salgs i båtbutikk,- tror det var hos Swang på Lysaker i Oslo at jeg så slike til salgs. Ihvertfall er det sikkert flere som kan skaffe slike hvis du ikke absolutt vil lage dem selv da...

 

Lykke til!  En pen båt fortjener fendere som står i stil,- enig med båteier i det!   :cool:

Link to post
Share on other sites

Hei så noen som var ferdig spleiset i båtbørsen `s blad for en tid tilbake. Husker ikke hvilken utgave.

Ikke så dyre til håndarbeid og være, men det er jo hyggelig og kunne spleise disse på egen hånd. " Da kan du skryte litt ekstra " med en så vakker båt.

Link to post
Share on other sites

tor inge: Takker så mye for ett godt svar.Tenker att om ett par månder og litt trening

så er fenderene klar, skal legge ut ett bilde, så får vi se om ¨det blir godkjent av

dere på båtplassen ;-)

 

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...