Jump to content

Radar reflektorer


bliss X

Recommended Posts

Bør vel ha en radar reflektor, men er litt i tvil om hva man bør kjøpe.

Skal jeg først montere noe slikt skal det være noe som fungerer. Blir litt skeptisk når enkelte påstår at den beste reflektoren er en bærepose med tomme ølbokser  :sailing:

 

Den reflektoren jeg vurderer er nokså dyr ifh mye annet, men er den effektiv?

Se FIRDELL BLIPPER 210-7 RADAR REFLEKTOR

Link to post
Share on other sites

:newyearsign::sailing:

Hei Lasse

Det er en veldig god reflektor du ser på der, men som du sier er den nokså dyr.

Har en kammerat som har en som er nesten lik denne , har selv en annen type som er litt biligere og som virker ganske gått(Det sier hvertfall min far) han får meg inn på radaren sin på ca 6 nm +/-  når vi kommer imøte hverandre.

du kan jo se på denne siden:http://www.mamut.com/controls/shop3/standardplist.asp?wwwalias=batutstyr&subgid=5&gid=20

 

Håper å ha hvert til litt hjelp

 

:newyearcheers: :newyearcheers:

M.v.h.

Captain

Link to post
Share on other sites

Kan desverre ikke sette inn en referanse her, men har lest flere steder at denne typen her

Bilde

er den beste forutsatt at den henges opp riktig. Den riktige måten skal vist være slik at det samler seg regnvann opp i den og tømmer seg selv når noen står akkurat under den.

 

Når det gjelder ølbokser skal jeg tilføye:

 

1) produksjonen av tomme bokser med utgangspunkt i fulle bokser er det beste ved reflektoren

 

2) boksene skal ha fått lett medfart før reflektoren virker best

 

3) ikke handlepose, men søppelpose har jeg lest, noe som gjør pkt 1 enda morsommere  :sailing: men ellers....

 

 

:newyearsign:

 

NB De gangene jeg så den reflektoren som du har i sikte så var den montert rett foran masten. Betyr ikke dette at den blir skjermet bakfra av masten (i aluminium), dvs at radarstråler aktenfra når bare i liten grad frem til reflektoren? Andre reflektorer som monteres lenger fra masten - gjerne i akterstaget -  burde da ha sine fordeler. Sjekket linken en gang til og de skriver at akkurat det ikke gjør noe, men...

 

NB-2 Hvis den monteres foran masten: blir det ikke mer problematisk for forseilet? Akterstaget virker også der mer fornuftig for meg

Link to post
Share on other sites


Lasse: ........blir litt skeptisk når enkelte påstår at den beste reflektoren er en bærepose med tomme ølbokser  :sailing:


 

....det er vel mere en fattig trøst og det faktumet at alle har ingrediensene til en slik tilgjengelig? :lol: - og er ikke ølboksene tomme så har man jo en grei unskyldning.....

"(hikk).. men kjære deg da, nå schhhhkal du høre - jeg bare (hikk) lager en ny radarreflektor (hikk) ...det er viktig med sikkerhet til sjøssss!"

 

Man tager hva man haver......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Her er en test av radar reflektorer:http://www.ussailing.org/safety/Studies/ra...lector_test.htm Noen som vet om flere tester ?

 

ellers har jorton disse:http://www.jotron.no/maritime/products/tro...ron_cyclops.htm  samt også en aktiv modell også.

 

Min egen variant er å ta en rull med aluminiumsfolie å krølle den lett i en stor sort søplesekk  :sailing: Den skal vist virke meget bra. (man kan da vente med ankerdramen (øl) til skuta er fortøyd  :lol:)

 

Jotron maritime:http://www.jotron.no/maritime

Link to post
Share on other sites

Dette er et stadig tilbakekommende tema. Har fulgt med i båtpressen mer eller mindre jevnlig i over tyve år. Jeg har lest endel tester av radarreflektorer. Av passive reflektorer kan jeg ikke huske å ha lest om noen som er bedre enn Firdell Blipper. Koster riktignok endel, men det er hvertfall et bidrag til at følelsen av sikkerhet øker. Dessuten er denne lettere å montere optimalt enn den sammenleggbare............................................. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse  :smiley:

 

Ser at Seatronic har en radar-reflektor til 310 kr,-. Den er for seilbåt, og synes på en avstand av 4 nm. Ellers har de noen som heter Echomax, som koster i fra 1650 kr,-.

 

Ellers har jeg sett at radar-reflektorene vanligvis festes i akterstaget.

 

Forøvrig var det godt dette temaet kom opp, da jeg og har planer om å investere i dette.

 

:newyearsign:

Link to post
Share on other sites

Takker for gode inspill så langt.

 

Dette er ikke lett.

 

Radar reflektor er sikkerhetsutstyr, og det værste som finnes er sikkerhetsutstyr som ikke fungerer slik man forventer. Falsk trygghet er ikke bra. Ble overrasket over at blipper nærmest blir slaktet i den testen bph viser til. Testresultatene stemmer ikke med de spesifikasjonene leverandøren oppgir. Er nokså nøye på det, når det gjelder å investere i sikkerhet. Det kan gjerne koste litt, bare man vet at det fungerer.

 

Noen som vet om andre tester av f.eks blipper?

 

Til captain: Får ikke den linken du oppgir til å fungere.

:newyearcheers:

 

NB! Her en en sammenligning mellom Echomax og Blipper:

http://www.landfallnavigation.com/echomax.html

Link to post
Share on other sites

Det ble meget vanskelig for meg også, dette, er selv på utkikk etter en "rør" reflektor av samme utsende som Morbri reflektorene i testen. Men ble i tvil pga de dårlige resultatene. Grunnen er at jeg vil skjule reflektoren mest mulig pga det estetiske.

 

Men snubla også over en lovende reflektor kalt Tri-Lens: http://www.tri-lens.com

en grundig omtale av den her: http://www.tri-lens.com/practical_sailor.txt

 

Personlig hadde jeg aldri kjøpt en aktiv reflektor for kuen x band radar og stolt på denne. En har ingen garanti for at skipene i nærheten kjørere x band i regn å tåke.

 

Kort om radar:

x eller 3cm radar, også kalt godvers radar, er det som blir brukt av lystbåter.

S eller 10cm radar, blir stort sett bare brukt av nytte trafikk, ofte sammen med en 3 cm radar.

 

Jo kortere bølgelengde som benyttes jo mer påvirkes den av atmosfæriske forhold som regn og tåke.

Ved god sikt vil en 3cm radar oppdage små gjenstander best. Dersom ved regn eller tåke, velges en 10 cm radar for at pulsbølgene skal påvirkes minst av værforholdene, mister den 3 cm radarens evne til å oppdage små mål.

 

Ved god sikt og mye sjø vil en 3 cm radar ha den ulempen at den tar inn for mye refleksjon fra bølgene rundt båten, Slik at små båter kan bli skjult av bølge.

I dårlig vær er det faktisk en del skip som kun bruker s band radaren.  (Color Lines båter inkludert her)

 

En god løsning for fritids båter bille være om AIS kom i lystbåt versjon med en folkelig pris under 10.000.  Litt AIS infor her: http://www.transpondertech.se (proff løsning)

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest alle innleggene foran, er jeg mer forvirret enn før. Derfor er jeg lykkelig over at jeg ferdes i en del av landet hvor radar og radarreflektor så langt har vært 100 % unødvendig

Jeg fant nettopp en rørlignende sak i stuverommet på min båt som fulgte med fra forige eier i Bergen. Nå skjønner jeg hva det er for noe rart - en radarreflektor. Og sannsynligvis noe jeg bare skal hive på nærmeste søppelfylling !?

Ellers er min oppfatning at uten egen radar har man intet på sjøen å gjøre i tåke. Derfor vil jeg nok  når behovet melder seg, heller investere i en radar enn en rådyr reflektor.

Man kan aldri stole på dagens nyttetrafikk, og da tenker jeg ikke på norske besetninger.

Jeg skal ikke gå mer i detaljer,men jeg tror de fleste skjønner hva jeg mener.

Link to post
Share on other sites

Søren om jeg vet egentlig....Navigatører på store skip er vanligvis opptatt av å bruke anti-kollisjons systemet sitt og å navigere vha radar.Selv foretrekker jeg å ikke å bruke så mye  sea clutter og rain clutter.Det vil si at støyen i bildet rundt senter av eget skip er veldig

sterk,og da ser jeg ingenting av hva som befinner seg nært-dvs innen 1 nm.

Dette området er uinteressant vanligvis og fordelen er at jeg prøver å fange opp mest mulig detaljer i radarbildet fra land og ekko fra andre skip.(skip=ikke lystfartøy)Må innrømme at jeg

har hoppet himmelhøyt ved et par anledninger :lol:

En annen ting som vi lystfartøy førere skal huske er at 50 meter for oss er et hav,mens et handelsfartøy lurer på hva i himmelens navn vi holder på med lenge før vi begynner å bekymre oss.Et skip fortsetter i kurslinjen en kabel eller to etter at roret er lagt over og til det skjer noe,og reduseres farten eller maskin stoppes så er dette også tidkrevende.Pass dere inn til Slagen,Risavika og Mongstad!! :nono: Tankbåtene der er tunge å stoppe.(Jeg glemmer

ikke brett seileren som for i skutesida vår i Åmøyfjorden-han skrek illsint at vi hadde vikeplikt for seilbåt og attpåtil kom han fra styrbord :cool: Vår lengde250 m lang-hans lengde 2 meter :lol:

Ser jeg en lystbåt på radar så "glemmer" jeg den fort vanligvis,antagelig så har jeg en litt usunn innstilling om at lystbåtene får holde seg unna.Tror det kan komme av at navigatører

på større skip tenker 20-40-60 minutter frem i tid.Situvasjonen i øyeblikket er egentlig grei nok vanligvis.Men det er jo ikke til å komme bort ifra at noen steder er man mere på vakt enn

andre steder.

Amerikanerene er desidert de værste lystbåt seilerene å måte.De gnåler værre enn 200 sinte grekere fulle av galde om den svære importne 30 fots seilbåten sin og hvor godt en må holde klar av dem.Alt på kanal 16 såklart!Tilslutt blir en jo så lei at en gladelig dreier en 350 000 tonner trill rundt bare for å få dem til å holde snavla si.

 

Men spørsmålet var-virker radar reflektorene?Ja,de har en effekt når vannet er strykejernsflatt.Når det er litt choppy så drukner lystbåten i sjø ekkoet,men er lettere å skille ut på radar hvis en redusere sea clutter.Spesiellt for seilbåter kan reflektor være nyttig-men for feks båtene til Pirus og KOB  med  2 store jernhester spiller det liten trille.

 

Min mening:Bruk gjerne radar reflektor men aldri stol på at et handelsfartøy virkelig har sett

dere! Tutes eller blinkes det i deres retning det så  snu rundt 360 grader !

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at thor har bekreftet min skepsis til radarreflektorenes fortreffelighet og nytte.

I mitt forige innlegg mente jeg selvsagt at norsk besetning er bedre enn utenlandsk. Da tenker jeg på slike ting som å seile i påvirket tilstand. Det har vi mange eksempler på.

Dessverre har vi noen eksempler med norske offiserer innblandet, men de er nok i mindretall.

Men både på grunn av mannskapets tilstand og skipenes størrelse, er det lurt å regne med at de andre ikke kan vike.  Til Thor: jeg har også erfaring fra handelsflåten og kjenner forholdene fra begge sider.

Link to post
Share on other sites


anton: Jeg tror nok at thor har bekreftet min skepsis til radarreflektorenes fortreffelighet og nytte.....

.....jeg har også erfaring fra handelsflåten og kjenner forholdene fra begge sider.


I beste mening: Jeg får en liten fornemmelse av at man ombord i handelsfartøy ikke har radaren "særlig godt på vakt" med henblikk på lystbåter. M.a.o. man har oppmerksomheten primært rettet på risiko for kollisjon med andre handelsfartøyer og fare for grunnstøting. :cool:

 

Dette gjør det i tilfelle ikke noe bedre når/hvis de fleste radar-raflektorer har mere eller mindre av "dødvinkler" hvor de er mindre effektive... :lol: :lol:

 

Et annet spørsmål som dukker opp fra bakhodet er: Montro tester man ser av radar-reflektorer er gode nok? Det ser ut til at en reflektor kan få et godt resultat publisert fra et hold, men det motsatte fra et annet.???? :cool::lol: :lol:

 

Kan noen sette dette på plass, eller er det noe slikt vi må leve med? Det er jo så mangt og meget "sikkerhetsmyndigheter" har ansvar for å sertifisere, godkjenne etter normer. Hva med radar-reflektorer i så henseende?

 

Er det kort og godt fordi dette er for "ullent" også for fag-instanser at det bare flyter? Falsk trygghet basert på radar-reflektor som ikke holder mål kan være like fatalt som redningsvester som ikke duger...!

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites


PanPan: anton: Jeg tror nok at thor har bekreftet min skepsis til radarreflektorenes fortreffelighet og nytte.....

.....jeg har også erfaring fra handelsflåten og kjenner forholdene fra begge sider.

Mvh Jan


 

 

Min mening er at utenlandske mannskapers forhold til bla rusproblematikken ikke ligger tilbake for europeiske mannskapers holdning.For enkelte nasjonaliteter er den betraktelig

bedre.Det som kan utløse litt "amper stemning" er en helt annen måte å tenke på som kan

være litt vanskelig å forstå for en Ola Dunk.

 

 

I beste mening: Jeg får en liten fornemmelse av at man ombord i handelsfartøy ikke har radaren "særlig godt på vakt" med henblikk på lystbåter. M.a.o. man har oppmerksomheten primært rettet på risiko for kollisjon med andre handelsfartøyer og fare for grunnstøting. :cool:

 

 

Lystfartøy skal jo ta hensyn til nytte trafikken da Jan?Og det burde jo ikke være så vanskelig

det-vi er der jo kun for vår fornøyelses skyld.

Link to post
Share on other sites

Selvsagt skal man ta hensyn til nyttefartøy, men det er desverre ikke alle nyttefartøy som oppfører seg slik de burde heller.

 

Opplevde følgende:

 

Midtfjords mellom vestfold og svenskekysten på vei østover. Båten som går mellom Strømstad og Sandefjord kommer mot oss i det fjerne.  Det er ingen andre båter i nærheten. Jeg legger om kursen nokså mye for å vike med god margin, og seiler videre. Vi er nå ikke lengre i nærheten av kollisjonskurs.

 

I det båten nærmer seg legger den plutselig om kursen, og styrer rett mot oss. Jeg må igjen legge meg på en helt annen kurs for å være sikker på å holde klar. Dette synes jeg var unødvendig. Hadde han fortsatt et par minutter til på samme kurs, eller tatt det litt "roligere i svingene" ville det ikke vært noe problem.  

Link to post
Share on other sites

Thor: Ditt « Svar #20 på: idag 07:17 » er blitt noe "lapskaus" av hva og hvem som skal ha sagt og sier hva..... :lol: Gjør ikke meg noe, for man kan se av sammenhengen av innleggene over, men, men .... sier nevner dette for ordens skyld. :lol:

 


PanPan: I beste mening: Jeg får en liten fornemmelse av at man ombord i handelsfartøy ikke har radaren "særlig godt på vakt" med henblikk på lystbåter. M.a.o. man har oppmerksomheten primært rettet på risiko for kollisjon med andre handelsfartøyer og fare for grunnstøting. :cool:

Thor: Lystfartøy skal jo ta hensyn til nytte trafikken da Jan? Og det burde jo ikke være så vanskelig det-vi er der jo kun for vår fornøyelses skyld.


Jeg holder meg unna nyttetrafikken så godt jeg kan. Det er sjelden jeg har hatt noe å kritisere den for, snarere tvert i mot. Eksempelvis Bastø-fergene, som jeg har opplevd en 20-års tid, er egentlig svært hensynsfulle hvis folk bare bruker vettet. Er det få båter ellers i farvannet slik at trafikkbildet er rimelig enkelt, ja da legger disse fergene opp kursen slik at alt går knirkefritt. Men kommer det annen nyttetrafikk inn/ut Drøbaksundet og/eller Drammensfjorden, samtidig med at fergene passerer, da bør ikke en lystbåt skjære over fjorden fra den ene siden til den andre! Da holder jeg meg langs land til farvannet er klart! Området er jo en "trafikk-separasjonsone" og det bør alle lystbåter ha den største respekt for slik at den friheten til ferdsel som vi i praksis har i området kan bli opprettholdt!

 

Jeg har også opplevd at et stort nyttefartøy ga meg plass i god tid uten oppfordring fra min side. På broen der må det ha stått en sjømann som forsto at jeg kunne ha kommet i store vanskeligheter om han bare hadde "glemt meg". Det blåste en 16 - 18 meter pr. sekund, og jeg måtte ha tatt en jibb for ikke å gå i veien for ham. Jibb i slik vind er ingen spøk - det skjønte han på broen. Slik hensynsfullhet er det bare å ta av seg hatten for!

 

Så til RADAR-REFLEKTOR: "Fornemmelsen" jeg snakker om ovenfor er tanker jeg gjør meg når jeg leser innleggene på denne tråden. Jeg vil helst ikke forflytte meg på tvers av en skipsled i dårlig sikt/tåke. Men det kan hende at tåken kommer kastende over en. Har hørt at området rundt Skagen kan være lumskt om morgenen. Da er det at jeg i tilfelle ville håpe at radar-reflektoren min "virker" og at radarene på de store fartøyene er stillt inn slik at de ser meg. :cool:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at du har god erfaring med nyttefarøy.Er enig i at det må benyttes conduite fra begge sider.Det tror jeg gjøres også,så langt det er mulig.Men,aldri,aldri,aldri stol på at du er sett spesiellt i mørket/tåke/dis og med litt sjø.Hold avstand.

 

 

"radarene på de store fartøyene er stillt inn slik at de ser meg."

 

 

 

Mjaaaaaaa.Antagelig så er de opptatt av fiskebåter,Color line,Stena Line ferger.Skal de til

Gøteborg så ser de etter ei luke for å smette foran trafikken syd fra.Eller de ser etter bøya...

Hold avstand.  

Link to post
Share on other sites

PBO hadde en reflektortest i -99 :seeya:.

 

Man testet kun båten (7 m), båten med Cyclops 1, 2 og 3, Firdell Blipper 210 og 300, Mobiri S2 og S4, Oktohedralen, Visiball, samt en plastsekk med aluminiumfolie.

 

På 4 nm avstand. I rolig sjø. Med to båndbredder, X og S :sailing:.

 

Firdell Blipper 210 viste seg noe bedre enn bare båten. Oktohedralen i noen tilfeller dårligere enn bare båten :sad:. Testvinnere ble Firdell Blipper 300 og Cyclops 3 denne gangen.  

 

I tilfelle noen har nytte av disse opplysningene.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Kreativiteten har løpt løpsk for en tid tilbake og jeg kom på en ide :sailing:. Lurer på om det er noe i det:

 

Når båtprodusenter støper skrog og overbygg i glassfiber så kunne de bruke et lag med matte hvor det ligger et tynnt metalltråd bland de mange glasstrådene i hver retning. Så lenge til slutt avstanden mellom de enkelte metalltrådene blir under 15mm (ved 3cm bølgelengde) burde det reflektere radar ganske bra, og arealet blir jo stort selv om det ligger litt lav mellom bølgene. Styrkemessig kan det ikke bety noe - fortsatt er det meste glassfiber. Og de færreste plastbåter er vel utformet etter stealth-prinsipper.

 

Nå? Kan jeg bli rik med denne ideen? :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...