Jump to content

Seile Kristiansand - Hanstholm, er det gjørbart?


mingebretsen

Recommended Posts

Heisann:)

 

Jeg er relativt ny på seilbåt, men har mange år i motorbåt bak meg. Jeg har aldri krysset hav før, bare kjørt langs sørlandskysten. Jeg og noen kamerater har lekt litt med ideén om å seile Kristiansand - Hanstholm, om jeg har forstått rett, er dette den korteste strekningen mellom Norge og Danmark. Båten er en 20 fots Triss Magnum. Vi har gps, vhf, kompass og papirkart.

 

Hvordan er det å seile denne strekningen? Utifra den informasjonen over, vil det være stort problem for meg og to kamerater og seile over til danmark til sommeren?

 

Takk:)

Link to post
Share on other sites

Det er vel bare å hive seg ut i det. Etter det jeg har fått vite tar det ca en dag. Men, Hanstholm er ikke verdens mest spennende by hvis dere er ute etter noe liv!

Jeg bor p.t. 5 mil unna! Er selv ny seiler og ligger i Struer... Dette er inne i Limfjorden!

Link to post
Share on other sites

Selvsagt er det gjørbart. Om det er lurt med en en såpass liten båt og med liten erfaring er noe annet. Jeg ville nok ha bygd på meg noe mer erfaring først, ikke minst hvordan båten oppfører seg i dårlig vær. Husk at vestkysten av Danmark ikker er bare-bare, og det kan være guffent å komme seg inn i havnen enkelet steder hvis det er litt sjø.

Link to post
Share on other sites

Husk at vestkysten av Danmark ikker er bare-bare, og det kan være guffent å komme seg inn i havnen enkelet steder hvis det er litt sjø.

 

Dette er veldig viktig. Dette pga at det er ingen ting som hindrer vinden/bølgene når dere skal inn. Men dette gjelder i dårlig vær. Da har det hendt at båter har kommet sidelengs inn i havnen, eller blitt knust på utsiden.

 

Men med planlagt seiling og værvarsel som viser go siden til er bra.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hvis begrunnelsen for å dra til Hanstholm kun er avstanden, så vil jeg foreslå at du heller drar til Skagen evt. via Grimstad/Arendal. Det er noen få NM lengre riktignok, men sannsynligheten er stor for at du vil seile i motvind mot Hanstholm. SW er den dominerende vindretningen. Så det er godt mulig at overfarten Arendal/Skagen vil kunne seiles på kortere tid enn Kristiansand/Hanstholm, avhengig av vær og vind.

 

Det er ikke for ingenting at farvannet mellom Hanstholm og Hirtshals heter "Jammerbugt".

 

Det er svært delte meninger om Skagen, noen synes det er en forferdelig støyende havn, andre synes det er en permanent russefest.

 

Uansett bør værmeldingen studeres nøye. Her kan du også finne 7 dagers varsel for bølgehøyde/bølgeretning, trykk og vind. Å seile inn i en fremmed dansk havn om natten, særlig i sjøgang, kan være mer spennende enn mange liker. Spesielt i motvind og motstrøm. Du bør beregne seilaset sånn at du ankommer ved soloppgang, så du har god margin på å kunne seile inn i havnen i dagslys. Et noe spesielt navigasjonsvarsel for DK er: "Hvis du ser land så er du for nær". Det er langgrunt mange steder, så pass godt på kardinalmerkene. God tur.

Redigert av tjaldur (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Korteste vei fra Norge til Danmark er etter sigende fra Svartskjær på utsiden av Tromøya ved Arendal og ned til Hirtshals. Det ser ikke sånn ut ved første øyekast på kartet, men begynner man å måle så ser man at det stemmer :-) Så slikt sett er det ingen grunn til å starte fra Kristiansand. Forskjellen er riktignok ikke stor, bare et par nm, så det er heller ingen grunn til å reise fra Kr.sand til Arendal for å starte der, etter min mening da. Den fremherskende vindretning er som nevnt SW. om dette stemmer vil man på turen til Danmark ha brukbar vindretning enten man starter her eller der, det er vel på returen det blir større utfordringer. Har man flaks med vinden kan man sikkert seile tilbake til Kristiansand, har man uflaks blir det Lyngør i steden, fint der også..

Folk har reist rundt jorda i mindre båter enn deres, og Terje Vigen skal jo etter sigende ha rodd over fra Grimstad i ei åpen rosjekte, så m.h.p. båtstørrelsen burde det ikke være noen umulighet. I tillegg til de tingene du nevnte ville jeg bare nevne: redningsvester/eller i det minste flytevester. Varme klær, det blir grisekaldt om morgenen for den som sitter ute (lue og votter kan være lurt å ha med- ikke sikkert du får bruk for det, men det kan meget godt være du ønsker deg det om du ikke har) Ei jolle eller en flåte er jo flott å ha i tilfelle noe dramatisk skulle hende, men på en 20 foter er det vel begrenset med plass. Med grei vind bruker dere kanskje 15-20 timer over. Starter dere på ettermiddag/kveld fra Norge kommer dere frem i dagslys. Det kan jo være greit. Husk lanterner som virker.

Etter min mening planlegger man seg ofte ihjel (undertegnede inkludert) - Nike sier det greit " Just do it"

 

God tur!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takker for svar!

Vi skal bygge oss opp erfaring nå utover våren med seilturer rundt her på sørlandet. Vi skal også høre med noen bekjente, mer erfarne seilere om å få være med på deres 40 foter. Jeg er enig med det dere sier, ofte må man bare hoppe i det.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har flere ganger vært ned mot danmarkskysten og fisket i en 30 foter. Da har vi gjerne vært 4-5 stykker på kosetur. Det som har skremt meg mest er hvor ubrukelige folk blir når de er skikkelig sjøsyke.

Hvis du / dere ikke er sikker på at dere ikke blir sjøsyke av å rulle i bølger i mørke anbefaler jeg sjøsyketabeletter.

Ellers høres det bare trivelig ut med en slik tur hvis du kikker igjennom rådene over først.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

[...]Jeg er enig med det dere sier, ofte må man bare hoppe i det.

 

Har seilt Tønsberg - Skagen en rekke ganger (hvertfall 10) med en bittelitt større båt (Albin Viggen ~23 fot), og vil si det er bare å hive seg ut. Første gangen hadde ingen av oss ombord særlig erfaring ut over optimistjolle og skjærgårdsseilas, men sålenge du behersker å holde en kompasskurs og plotter posisjonen i kartet jevnlig (enten med GPS eller med klokke og logg) er det ikke spesielt vanskelig. Likevel er det en del saker å passe på, som gjør ting mye triveligere og litt tryggere.

 

Uvær:

Ikke stol på værvarselet, det gir gjerne en grei indikasjon på hva du kan vente deg, men er på ingen måte noen garanti. Alt vær er også 5 ganger værre på åpent hav, enn hva det ser ut som på værvarselet. "Frisk bris, 10m/s økende mot kvelden, kuling på utsatte steder. Bølgehøyde 1,6 til 2 meter. Delvis skyet og god sikt [...]" Det høres slett ikke ille ut, hva? Særlig ikke når du står i shorts og t-skjorte og pakker båten i en sjarmerende liten sørlandsby og temperaturen bikker 15 grader. I virkelighetenTM betyr dette en særdeles slitsom seilas, med kryssfokk og bunnrevet storseil 30-40 grader krengning og de største bølgene er over 4m høye. Fullstendig ubehagelig, men har du tatt dine forhåndsregler, kan det faktisk være riktig artig. En annen ting som er litt skummel er tordenværsbyger, de kommer gjerne helt uten å være nevnt på værmeldingen. De innebærer ofte vindstyrke på 20-25 m/s, ekstreme mengder nedbør og kanskje også skypumper (og selvfølgelig også lyn og torden). Disse er egentlig ikke noe problem, da du ser de komme på lang avstand. Hvis du tror du blir innhentet av en slik er trikset å ta ned mest mulig seil, gjerne alt unntatt en liten stormfokk eller bunnrevet storseil, skalke alle luker og få regntøy, redningsvester og sikkerhetsliner på mannskapet. Har du flaks bommer den værste delen på dere, uansett er det meste over på 1/2 til 2 timer.

 

Godvær:

Man tror kanskje at vindstille og sol fra skyfri himmel er godt vær, lenger fra sannheten er det vanskelig å komme.... I en så liten båt som min (og din) har du antakelig bare en miroskopisk påhengsmotor å hjelpe deg med. Blir du liggende i totalt havbleike og ikke engang har styringsfart, vil du rimelig raskt prøve motoren. Du kommer ikke særlig langt med 5 liter bensin, og du vil gjerne også spare 1-2 liter til å manøvrere i havnen... Få ting sliter mer på mannskapet enn å ligge totalt stille å dvaske i timer eller kanskje dager, har opplevt å ligge å vente på vind i Skagerakk i 25 timer uten at det var mulig å få vinden til å fylle noe seil i 3-4 av de kunne vi se Danmark om vi sto på bommen med kikkert., før strømmen tok oss for lagt fra land igjen. Så ta med nok bensin, hvertfall til 1/3 av avstanden, helst mer, er antakelig ikke snakk om mer enn 15-20 liter for å få båten din hele veien uansett.

 

Orden ombord:

Hold ståldisiplin på personlig utstyr ombord. Alt som ikke brukes akkurat nå må pakkes vekk i bag/stuerom, og alt (absolutt alt) av løst gods (lommelykter, kaffekopper, ekstra taljer, flasker, puter) må legges slik at det ikke kan ramle rundt. Hyller er vanlighvis særs lite egnet til dette, da ting faller ut rimelig raskt. Nest etter vindstille så er en rotete båt, der underbukser, svømmevester, kokekar, øl, saltvann og en sjøsk førstereisgutt svømmer rundt på gulvet i salongen det absolutt værste for mannskapets moral.

 

Radarreflektor:

Har du ikke radarrflektor, så kjøp en. Blir det tåke eller dårlig sikt er 20 fot seilbåt fryktelig lite, særlig når en 50.000 tonns bananbåt raser forbi i 35 knop 100m forran baugen.

 

Proviantering:

Ha nok "lettvint mat" (kjeks, pølser på termos, matpakke, frukt) til ca. ett døgn, og "nødproviant" (posesuppe, hermetikk)

til 3-4 dager. Seilasen over kan ta fryktelig lang tid, dere kan bli nødt til å søke nødhavn ett sted med søndagsstengt butikk etc..

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Kanskje burde det arrangeres en BP turregatta fra Sørlandet og til Danmark. Problemet med Hirtshals og Hanstholm er at det ikke er noen underholdning der nede. Tar man med etpar gode kverrulanter fra BP, så burde jo den saken være biff. Da blir det sikkert seilt hva remmer og tøy kan holde, for å forsvare at man har vært storkjeftet på bp.......

Link to post
Share on other sites

Ikke helt enig, har bodd i DK, Frederikshavn 1 12 år, med jevnlige besøk i Skagen, i båt og i bil. Noen helger er åpnebart verre enn andre og noen helger har flere svensker. Men det er flere havner mellom Skagen og Frederikshavn som er hyggelige. F. eks. Aalbæk, Strandby, Hirtsholmene, Rønnerhavnen (1,5 m).

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Heisan,

 

Tenkte jeg kunne komme med en liten oppdatering her. Jeg fikk aldri seilt til Danmark. Tidlig sommer, mens en reperatøt skulle fikse noe på roret mitt klarte han å knekke bommen. Dette gjorde at jeg utsatte turen over. Egentlig nokså glad dette skjedde, da jeg føler jeg har mye mer seilerfaring nå, en da. Jeg har nå kjøpt en Comfort 30, ettersom jeg skal flytte til Oslo til sommeren, da skal jeg bo i denne.

 

Så, nå planlegger jeg tur til Danmark i Påska, og går dette bra har jeg lyst å prøve meg på Nordsjøen og Shetland i Sommerferien. Så snart jula er overstått skal jeg kjøpe inn litt sikkerhetsutstyr.

Er det greie forhold i påska for seilas til Danmark? Har værtfall hørt om Nordsjøen at det er best å dra på sommeren, om man ikke virkelig vil kjempe mot naturkreftene.

Link to post
Share on other sites

Med fare for å sette i gang nok en trøstesløs diskusjon om seil vs. motor, våger jeg meg likevel frempå.

 

Det opprinnelige forslaget om seilas fra Kristiansand til Hirtshals vil jeg advare mot. Jeg har krysset Skagerrak et flertall ganger i motorbåt. Grimstad til Skagen er kort vei, noe under 70 nM. Vår praktiske erfaring er at kryssingen er enkel hvis værmeldingen er god, og man husker at det faktisk er mørkt der sørpå på nettene, selv midt på sommeren.

 

De siste gangene har vi gått sørover fra Egersund til Tyborgøn og inn i Limfjorden. Hirtshals egner seg best for ferger og fiskere som skal levere fangst. I Limfjorden er det et flertall gode gjestehavner, jeg ville heller gå dit enn til Hirtshals.

 

Skagen er en god havn, men festfaktoren er høy. Sist sommer lå vi noen netter i Fredrikshavn. Veldig god gjestehavn, men lavere partyfaktor (passer oss godt, men kanskje ikke alle andre).

 

Når dette er sagt, så er det vår erfaring at det er dejlig å være norsk i Danmark, også når man er båtfant.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Er det greie forhold i påska for seilas til Danmark? Har værtfall hørt om Nordsjøen at det er best å dra på sommeren, om man ikke virkelig vil kjempe mot naturkreftene.

 

Påsken er grei nok den. Kan være litt kaldt og du må regne med tykk havtåke. Som oftest skinner sola langs land, du seiler rundt i fin bris i t-skjorte. 5 n.mil fra land ligger havtåka tykk. Alt blir vått, mørkt og veldig kaldt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg ordnet meg fri i påskeferien, samt gitt beskjed til mannskap om å holde hele påskeferien fri. Dermed vil vi ha 10 dager til rådighet. Da er det bare å vente og håpe på at været sammarbeider. Gleder meg som en unge til min første havkryssing. Til sommeren skal jeg være med på en annen båt til Skotland, så dette blir en fin prøvelse :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...