Jump to content

Yamaha 9.9 sport, erfaringer?


slogmåken

Recommended Posts

Hei

 

Er det noen som har erfaring med den nye 9.9 hk yamaha sport?? Skal visstnok være en 15 hester som er strupet ned til 9,9.Har bestilt en sånn motor men er spent på ytelelsene. Prøvde først en vanlig 9,9 firtakter til yamaha men måtte levere den tilbake pga den var for svak, fikk bare såvidt båten (akseladd 2210) opp i plan med den. Motoren jeg har bestilt, 9,9 sport blir da satt opp til 15hk. Undrer da også på om det går an å videre sette den opp til 20 hk da blokka på denne skal være lik 20 hesteren. Motoren er stor og forholdvis tung, veier rundt 51kg og er da lik 20 hesteren. Å se de to 9.9 hesterne til yamaha ved siden av hverandre var ganske sjokkerende, sporten var betydelig kraftigere. Forstår dette er en ny motor som få har testet ut.?

 

Noen erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til den aktuelle motoren og kan dessverre ikke kommentere mulighetene med akkurat den. Siden du ikke har fått andre svar enda kan jeg vel bidra med noen generelle kommentarer fra mine erfaringer med opptrimming/ombygging av mindre påhengsmotorer. Jeg har selv en 10 hk bygd om til 15 hk og 2 stk 4 hk bygd om til 5 hk. Videre hadde jeg tidligere også en 6 hk bygd om til 9,9 hk. Hvor mye som skal til for å gjøre om en "nedtrimmet" motor til sitt "opprinnelige" potensiale varierer jo veldig fra "bare" å fjerne en stoppeskrue for gasspådraget eller en strupeplate under forgasseren til å måtte åpne reedventiler, bytte forgassere og eksosdeler.

 

Men uavhengig av om det er enkelt eller mer omfattende (og eventuelt dyrt å bygge om) så er min erfaring at de ekstra kreftene man får først og fremst kommer på litt høyere turtall. Dette medfører at man ikke nødvendigvis får noe særlig mer krefter for typisk å komme opp i plan, men snarere mere krefter for å få opp toppfarten etter at man har kommet opp i plan. Denne båten er vel ellers godkjent for opp til 15 hk.

Link to post
Share on other sites

Hei Helge og takk for svar!

 

Interressant det du skriver om trimming. Nå er denne yamahaen jeg snakker om ganske ny så jeg regnet vel ikke med så mange hadde prøvd denne, men dette er da slik jeg skjønner det en original 15 hk (lik 20hk) som er nedtrimmet til 9,9 slik bl.a. mht ungdommen og reglementet der, dette er en helt annen motor enn den originale 9,9 firtakteren som jeg prøvde, (362 mot 212 kubikk) Jeg er uerfaren med nye små firtaktere, men trodde (mye pga reklamen) at nå var de moderne firtakterne omtrent like spreke som totakterne, ihvertfall at det store skillet var visket mye ut, men etter å ha prøvd den originale 9,9 en til yamaha ble jeg skuffet, for den orket ikke mye. Fulgte en 10(15hk) mariner med båten jeg nylig kjøpte, og den var noe HELT annet, opp i plan på øyeblikket og 19 knops fart. Solgte denne og satset da på en moderne firtakter da jeg skal bruke den mye til fisking/dorging, og med mye tomgangskjøring er nok en firtakter å foretrekke, håper da 9,9 sporten som da yter 15hk gjør jobben bedre, ikke toppfarten jeg ser etter, men at den uanstrengt går i plan med litt last. Uansett, det var interressant å erfare dette og se at kanskje firtaktterne fortsatt henger langt etter ytelsesmessig. Har litt erfaring med denne type båt, (askeladden 14) og vet at de er forholdsvis lettplanede.

 

Fine båter du har forresten, hadde selv to skibsplaster, 605 m115hk suzuki og en 655 m/150hk suzuki,( en rå og deilig båt, ) Har alltid hatt sansen for skibsplast, veldig praktiske og gjennomtenkte båter.

Link to post
Share on other sites

Glemte å nevne at alle de 4 mindre motorene mine som ble trimmet er 2-taktere. Her var altså min erfaring at trimmingen ikke ga noe særlig ekstra krefter i den nederste delen av turtallsregisteret og for å få båtene i plan. Men etterhvert som man fikk opp turtallet merket man tydeligere de ekstra hestekreftene. Dette henger vel sammen med at de fleste "nedtrimminger" fra fabrikk går på reduksjon av hvor mye luft og bensin motoren får suge i seg. Dette vil vel naturlig nok ha størst virkning ved høye turtall når motoren ut fra sitt slagvolum og turtall prøver å suge mest luft og bensin per tidsenhet.

 

Det er nok litt forskjellige erfaringer (og sikkert meninger) rundt hva som er sprekest av 2-takt og 4-takt. De begrensede erfaringene jeg har mellom 2- og 4-takt er vel at de stort sett er like spreke på høye turtall, men at 2-takt virker litt sprekere under akselerasjon fra lave turtall. Men det er ikke så mange forskjellige motorer jeg har kunne sammenligne samt at dette sikkert kan variere litt ut fra slagvolum etc på de motorene man sammenligner.

 

Mht Skibsplast-båtene så har jeg sansen for disse ja, absolutt - om enn ikke akkurat alle modellene. 450VS (1500 Seabird) er vel den jeg liker best mht utseendet av alle Skibsplast sine båter, men den er jo ikke akkurat stor. 655 har også et bra utseende etter min smak (øvre halvdel av skalaen i alle fall), men det er noen 22-fotere jeg synes er enda litt penere mht linjer enn 655. De har imidlertid et vesentlig dårligere tilbud av innvendig plass og løsninger for overnattingsturer enn 655 og det oppsummerer vel hvorfor vi valgte 655.

 

Den 150-hesteren du hadde på din 655 må jeg tilstå jeg har hatt lyst på da det vel er den optimale motoren på en 655. Den gir nok vesentlig mer skyv ved akselerasjon enn de beskjedne 10 Hestekreftene mellom Suzuki DF140 og DF150 skulle gi inntrykk av. Vil tro toppfarten ikke er så veldig forskjellig mellom disse motorene, men at akselerasjonen er det. DF150 er vel ved lavere turtall tilnærmet samme motor som DF175.

Link to post
Share on other sites

Heisann

Takker for fyldig svar. Jeg vil bare si at jeg nå har prøvd ut den yamaha motoren jeg snakket om, yamaha 9,9 sport firtakt. Dette var en fantastisk motor, kunne overhodet ikke sammenlignes med en vanlig 9,9 hester firtakt. Jeg hentet motoren idag, da var den nettop ankommet fra fabrikk og lå i eske,jeg så de fjernet skruen og oppjusterte den til 15hk, fikk den hjem og nappet i startsnora, startet på et halvt drag og gikk som en klokke. Jeg merket en umiddelbar forskjell bare ved å vri på gassen, den var mye kjappere og hadde betydelig mere krefter enn den forrige. Toppfarten på denne askeladd 2210 båten ble helt oppunder 20 knop, en knop mere enn en 15hk totakts mariner som stod på båten før. Der fikk jeg da beviset på at firtaktere faktisk kan matche totaktere også i ytelse. Denne motoren virker veldig lovende!, støynivået var behagelig og lavt over hele turtallsregisteret synes jeg. Konklusjonen blir altså at dette er en helt annen motor enn en original 9,9 og absolutt verd de snaue tre tusenlappene i forskjell. Er også fornøyd med yamaha forhandleren, de ytte god service og var veldig hjelpsomme.

 

Fikk lyst å kommentere dine betraktninger om skibsplast båtene også. Jeg er enig med deg at det finnes finere båter i den klassen, selv om skibsplast jevnt over har veldig fine båter, yamarin 6110 hadde jeg en gang, og personlig liker jeg utseende bedre på den, men skibsplasten var langt bedre til tur og overnatting, ja 655 var veldig praktisk og som en liten turbåt å regne, veldig fornøyd med den båten. Det var en 150hk totakt jeg hadde på den, og den gikk behagelig og kultivert, svær motor på 2,7l. Akselreasjonen var svær som du sikkert skjønner. Eneste aberet med den motoren var at den var litt for bred i motorbrønnen, men det gikk da greit.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med din nye 15 HK og bra at den var sterkere enn den andre.

 

Jeg trodde at det var en Suzuki DF150 og altså en 4-takter du haddde. Det er nemlig nesten samme motor som DF175.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Heihei :smiley:

Har denne Yamaha 9,9 hk Sport på min 10 fots With , og det går som det suser og ekstra deilig er det at motoren er stillegående !

Jeg hadde også en Mariner 10 hk 1996 modell da den ''skjærte'' seg måtte vi punge ut for ny motor og kjøpte likegodt det beste som han Yamaha-forhandleren sa, og dette syntes jeg lønte seg stort :flag:

 

Lykke til videre med båten og motoren :D

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/28/28379/baaaatenmin.jpg

Har en 1985 With Dromedille med 9,9 hk SPORT 2009 mod :D

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med godt valg av motormerke :wink:

 

Jeg har lest igjennom her og har et par kommentarer selv om det ikke har så mye å si nå kanskje.

 

Trimming/Oppgradering av 4takt er gjerne mer omfattende enn 2 takt da det etter hva jeg har hørt stort sett dreier seg om tenningsmodul og kamaksler.

Det er ikke like rimelig og enkelt å skifte som dyser og reedventiler.

På en 2takt må man i verste fall bytte eksospipe også.

Det er det nok de færreste som i så fall gjør og da får man nok den effekten som Helge nevner her.

(Kun effekt på toppfart)

 

Ellers tenker jeg at den første 9,9 hk du testet kanskje ikke fikk full rettferdighet da du ikke nevner noe om propell.

Hvis du har for stor propell for båten vil du jo aldri få den i plan.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...