Jump to content

Prosjekt: Joda 7500


Kodvaag

Recommended Posts

Da var Joda'en klar for sjøen.

 

De siste putene ble lagt inn i går kveld.

 

 

Her er et utdrag av hva jeg har gjort denne vinteren, i helt usystematisk rekkefølge:

 

Laget kursfortegnelse fra sikringsboks med nummererte sikringer.

Polert propell med 3M fin pusseduk.

Sparklet småriper i gelcoat over og under vann med gelcoat farge 1132.

Skiftet oljefilter motor, og olje motor og gear. (samme oljetypen)

Trukket kobberkabel fra rorhylse til minus for å unngå tæring på motor og gear.

Montert bjelkeklammer 3mm på akselgjennomføringa, for å jorde minus mot zink i sjøvann.

Grunnet/male trustlagerbrakett.

TIG sveiset sprekker i badeplattform, og lagt nytt tykkere tredekke.

Skrapet, pusset, primet to strøk og stoffet et strøk med selvpolerende under vannlinjen.

Malt øverste dollbord blått, var opprinnelig brunt.

Montert 2 messing/glass ko-øyer fra stikkøye til cockpit.

Koblet så Ladix 15A landstrømladeren ladet rett batteri.

Montert BEP skillerele for automatisk lading av begge batterier.

Montert manuell lensepumpe.

Klamret fast slanger langs skott til/fra lensepumpe.

Montert ny teak wc dør og cabin dør.

Byttet kalesje i Markilux stoff fra Helly Hansen, til blå.

Kjøpt skaiposer til å ha den nedslåtte kalesjen i.

Isolert motorrom med 50mm Porolon isolasjon på vegger, og Biltemas blygummi/skummmatter i lokket.

Montert manglende krom-ring låsebeslag pantry dør.

Deksel over propanbrenner: Kuttet i to og montert hengsler.

Skiftet propellzink

Skiftet akselhylsezink, og forbundet denne med hæljernet via kobberkabel.

Klemt alle store uisolerte kabelsko pånytt med skikkelig tang.

Smørt propellhylse med EP2 fett

Støpt igjen hull i siden etter gammel vhf antenne.

Montert låsebeslag pantry dør.

Skiftet signalhorn.

Printet ut Servicemanual og Deleliste til motoren (PDF filer)

Rengjort varmeveksler

Skyllet ferskvannskjøling med Systemrens.

Skiftet termostat og rød kjølevæske.

Innjustert gear/gasshendel

Forsenket mutre/skruer til innfesting av gear/gasshendel pga fingerklemfare.

Skiftet turbo pga eksoslekkasje grunnet rust i eksosturbinkjølekappa, og treghet i senterlager.

Sveiset ører på turboflens (utbedret hjemmelaget syrefast eksosbend)

Byttet til ny generator, sjekket tilkoblinger, lader

Byttet impeller (original)

Bedret ventilasjon/kaldlufttilførsel i motorrom med 4stk 3" slanger og 2 nye luftinntak på bb. side.

Lagd servanthylle/innredning bad med vannfast finerplate, kantet med teaklist.

Montert skai på "ytterveggen", og malt gulv bad.

Montert vannslange fra T-stykke ved trykkvannspumpe frem til vask på toalett.

Montert teak dørkarmer og montert ny baderomsdør i teak.

Dørk utenom motorrom er "Laminert" (avstivet) med 6mm finer, malt og kledd med 10mm selvklebende Biltema isolasjonsmatter.

Tapet isolasjonsskjøter med sølvtape.

Motorromsluker laminert og kledd med Biltemas bly/skumgummimatter.

Felt ned syrefaste håndtak/dørkbeslag i mange dørkplater både inne og utendørs.

Forsterket dørk (laminert dobbel) under cabinbord.

Lagt ny 16mm teakgulv med teaklist i forkant til gulv førerplass. Stivere, og litt større enn det gamle.

Montert dobbelt opp med rustfrie slangeklemmer og kuleventiler på alle skroggjennomføringer.

Strammet og montert ekstra skruer der det manglet i salong foran. (Løse ryggstøtter o.l.)

Dashbord:

Støpt igjen gamle hull.

Kledd hele dashbord (5 flater) med 4mm teakfiner, kantlistet med teaklister og oljet.

Montert hydraulisk "kort"styring med kun 3,5 runder på rattet fra full sving ene veien til full sving andre veien.

Montert manglende bolter i rorblad.

Montert mahogny destroyerratt.

Under montasje av hydraulisk styring ble denne montert lengre oppe/vinklet på dashbord, så det blir lettere å stå å kjøre.

Montert 2 stk 12VDC sigarettennerkontakt i dashbord.

Montert to voltmetere, en til forbruk og en til startbatteriet.

Montert ny dieselmåler med giver.

Montert ny vanntankmåler.

Skiftet plasdekselet i yanmarpanelet.

Lagt opp alt elektrisk nytt.

Montert superswitchbryter for:

-Trykkvann

-Kjøleskap

-Innvendig belysning

-Instrumentbelysning

-3 stk vindusviskerbrytere

-Topplanterne

-Alle andre lanterner

-Horn.

Montert Wallas 2400 varmeapparat bb side bak, og bryterpanel for dette på dashbordet.

Skiftet alle tre vindusviskermotorer, viskerarmer og pusserblader.

Fikset "alarm" summer motoralarm/oljetrykkfall.

Montert Radio/CD spiller med skjult "Boss Hide-away" radioantenne og 4 høyttalere

 

 

Så følger det noen bilder av det ferdige resultatet, der det står og venter på kranbil.

 

Nå kan sesongen 2009 offisielt begynne.

 

 

 

 

 

IMAGE_554.jpg

 

IMAGE_588.jpg

 

IMAGE_555.jpg

 

IMAGE_559.jpg

 

IMAGE_560.jpg

 

IMAGE_561.jpg

 

IMAGE_585.jpg

 

IMAGE_572.jpg

 

IMAGE_573.jpg

 

IMAGE_574.jpg

 

IMAGE_577.jpg

 

IMAGE_580.jpg

 

IMAGE_581.jpg

 

IMAGE_583.jpg

 

IMAGE_568.jpg

 

IMAGE_569.jpg

 

IMAGE_570.jpg

 

IMAGE_564.jpg

 

IMAGE_565.jpg

 

IMAGE_566.jpg

 

IMAGE_557.jpg

 

IMAGE_558.jpg

 

 

 

 

Helt til slutt kan jeg legge inn noen bilder som er to-tre år gamle.

 

 

IMG_3612.jpg

 

IMG_3618.jpg

 

IMG_3616.jpg

 

IMG_3615.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Blir det ny lakk på bordet også? :giggle:

 

Bill. mrk. "har lakk mangler pågangsmot" Nei Det blir ingen ny lakk i år, hverken på respatexbordet inne eller teakfinerbordet ute.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Godt jobba! Men den der med ledning mellom batteriminus og anoden for å unngå tæring på motor og gear skjønte jeg ikke! Motoren står i luft, ikke i vann! Så den eneste tæringen du kan være utsatt for her er innvendig i sjøvannsdelen av kjølesystemet, og der skal det være egne anoder hvis kombinasjonen av materialer tilsier at dette er nødvendig. ...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Men den der med ledning mellom batteriminus og anoden for å unngå tæring på motor og gear skjønte jeg ikke! Motoren står i luft, ikke i vann!

 

Det strømmer saltvann gjennom motoren (varmeveksler og intercooler)

Ergo oppstår det galvaniske strømmer, og motoren ruster opp.

Har akkurat byttet turbo, for at kjølekappa rundt eksosturbinene var opprustet.

Dessuten. Pappa sa det.

 

 

Tror jaggu du kan ta jobben i min til vinteren nå har du det jo i fingra :cheers:

 

Båtmekkingen min var en forberedelse til ferien min, ikke en jobbsøknad.

Men, jeg takker for tilbudet. :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

I dag, 15-04-2009:

 

IMAGE_595.jpg

 

...smoke on the water:

IMAGE_601.jpg

 

IMAGE_603.jpg

 

IMAGE_602.jpg

 

 

 

Høy tomgang:

 

IMAGE_605.jpg

 

 

Gikk 25 knop, eller gode 46 km/t (nesten 47 km/t) med fulle tanker.

 

Så deilig med lydisolasjon, og radio!

Kunne slippe ned turtallet til 2500 rpm uten at den gikk ut av plan, og da var det ganske stille og fint ombord.

 

Kjørte den en time, og så prøvde jeg maks turtall i noen sekunder, 3500 rpm gikk den nå, i fjor høst gikk den bare 3100 rpm.

 

 

:flag::flag::flag::flag::flag::flag:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Grattis

 

Takker!

 

 

 

 

 

Typisk altså!!!

Med en gang jeg sjøsetter båten så blir det slik vær...

 

 

 

http://www.yr.no/nyheter/1.6567259

 

Bor du i Sør-Norge kan du se frem til mange dager med fint vårvær.

 

I nord må folk derimot forberede seg på en god runde med nordnorsk vintervær.

 

Varer i mange dager

I sør er det altså mange som kan glede seg over høytrykk og godvær i dagene fremover, forteller statsmeteorolog Øyvind Johnsen.

 

– Store deler av landsdelen får ganske bra vær. Denne værsituasjonen blir rimelig lik frem til og med mandag. Kanskje går det også en dag til.

 

 

varsel.jpg

 

 

Ikke bare fordeler med å bo i Kristiansand.

 

Noen som kan anbefale en god solfaktor?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Har du varmer ombord?

 

 

Du ser kontrollpanelet nederst til høyre på dashbordet..

Men det er smør på flesk..

Her sør har vi solskinn og varme alltid! :lol:

 

 

IMAGE_560.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Her er det en som har tatt den enda litt lengre enn deg med en Joda 7500 Kodvaag, men han får ikke mer fart selv om han har mer pulver....

Joda 7500 med VP D3 160hk

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Motoren min hadde 140 hk når den ble satt inn, og da greide den 2800 rpm for at i valget mellom en litt for lett og en litt for tung propell, så ble den tyngste valgt.

Etter litt stilling på dieselpumpa, og fabrikkny turbo, så gjør den 3500 rpm, så den yter vel litt mer enn den skal, sikkert det samme som Volvoen yter.

 

Volvoen i annonsen er en moderne 2,4 liter, jeg har en gammeldags 3,5 liter, med de fordeler og ulemper det medfører...

Kunne godt hatt 222 hk versjonen av samme motoren som jeg har, men nå prioriterer jeg å bygge ut loftet her hjemme først....

 

Men, det er bare en ting båten min mangler når du kjører full fart, og det er 100 hk mer... Selv Ulv_1 kjører jo fra meg!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...