klugg Startet 18.April.2009 Del på Facebook Startet 18.April.2009 (redigert) Innledning Jeg oppretter denne som en mer generell topp-overhalingstråd for senere nytte for andre noviser på motorskruing. Feilsøket ligger i denne tråden: Yanmar 1gm10, startvansker og bankelyd Hva ser vi, og hva sier bildene Her er bilder av blokk og topp. Hva sier de? Noe sier meg at det har vært dårlig sirkulasjon av kjølevann en stund her, i hvertfall... Pakningen virker som et tynt metallflak, bare. Og rundt boringen kan det se ut som om pakningen ikke har holdt helt tett? Er alle hullene kjøling ("klokka" 2, 4, 5, 7 og 10 på bildet av blokka)? Det virker som om det har stått olje i toppen et sted siden det er slik søl som kom i det jeg tok den av. Skal ikke alt ha rent ned egentlig? Hva skal gjøres - og hvordan? Jeg får hjelp til toppen (ventilene), men skal ordne blokka selv. Jeg skal da rense kjølekanaler, fjerne pakning og rense tilstøtende flater. Hvordan gjør jeg dette? Hva mer bør/skal jeg gjøre? Hva må jeg tenke på ift å passe på så jeg ikke skader noe eller får noe skit på feil sted? Bilder Redigert 18.April.2009 av klugg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
klugg Svart 19.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2009 Løfter denne opp fra dypet. Kan noen hjelpe meg med råd? :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 (redigert) Hei Klugg! Så jo ikke helt bra ut dette! Fjern dysa..pakk den inn og legg den vekk så lenge, ev. få den sjekket men det mener jeg å huske fra tidligere tråd at du har gjort. Lever inn topp for avretting og slipe ventiler og seter. Sjekk slitekant i sylinder, om nødvendig må den hones og inn med nye stempelfjærer. Om dette er nødvendig...ja da kan du like gjerne ta full overhaling og skifte rådelager, veivlagere og simringer. Da blir det sikkert enklere å få staket opp kjølekanalene også for din motor er jo helt igjengrodd. Utifra det jeg kan se så har nok din motor vært mer enn varm flere ganger, husk at sjøvann krystalliserer seg ved temp over 55 gr. C Egentlig så har nok vært heldig at motoren ikke har skjært seg. NB: Få sjekket dieselpumpa også.....etter dette har du faktisk en ny motor. Om du ikke trenger å gjøre alt dette, så må du uansett justere ventil klaring etterpå. Mener å huske at det er 0,30mm på begge ventiler på kald motor. Lykke til! Mvh Kjell Redigert 19.April.2009 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Det kan se ut til at du har hatt en lekkasje i toppakningen her ja! Egentlig greit, da er det jo en ting som vil bli bedre etterpå.... Dekk til de to store hullene der støtstengene skal være, så du ikke får dritt nedi der. Skrap ren pakningsflaten, og rengjør kjølekanalene så godt det lar seg gjøre. Stak også utav toppen, det pleier å legge seg mye saltavleiringer og rust der. En grundig sliping av ventilene, så er det bare å montere i hop igjen. Sannsynligheten er stor for at den starter mye lettere etterpå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
MortenK Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 I og med at du får sjekket toppen av kyndige, så har du gjort mye der. Når det gjelder blokka og gjengrodde kjølekanaler, så kan det se verre ut en det er. Du merket deg sikkert at toppakningen kun har noen få hull for kjølingen, mens blokka har mange. Det er naturlig at det blir liggende litt rusk der det ikke er gjennomstrømning. Så her ville jeg først gjort skikkelig rent og sett hvordan det ser ut etterpå. Viktig at anleggsflatene for toppakniongen gjøres helt rene og er plane. Det kan se ut som du har hatt litt dårlig toppakning, uten at jeg kan si det sikkert. Lykke til Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post Share on other sites More sharing options...
klugg Svart 20.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2009 Lever inn topp for avretting og slipe ventiler og seter. Takk for svar! Hva er det man gjør ved avretting av toppen? har allerede slipt ventiler/seter (har fått hjelp, men kunne se at det var greit for slev en en menigmann: slipepasta og drill, slik at ventil og ventilsete sliper hverandre) Sjekk slitekant i sylinder kan du være så snill å forklare hva som ligger i det? Er slitekanten sylinderveggen? og rengjør kjølekanalene så godt det lar seg gjøre Takk til deg også! :) Er det bare å stake/skrape så mye som mulig der man kommer til? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
klugg Svart 20.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2009 I og med at du får sjekket toppen av kyndige, så har du gjort mye der. Hei og takk igjen! Han var bare opptatt av ventilene, og slipte dem for meg. De så ikke så ille ut, men noe lekkasje har det nok vært der. Forkammeret var helt fint. Når det gjelder blokka og gjengrodde kjølekanaler, så kan det se verre ut en det er. Du merket deg sikkert at toppakningen kun har noen få hull for kjølingen, mens blokka har mange. Det er naturlig at det blir liggende litt rusk der det ikke er gjennomstrømning. Så her ville jeg først gjort skikkelig rent og sett hvordan det ser ut etterpå. Håper det ikke er så ille som det ser ut, ja! Har ikke slitt med varmgang. i hvertfall ingen alarm. SKjønte ikke helt hva du mente med hull. Er det fler hull i blokka, under pakningen? Tok bare med meg toppen og gikk, så har ikke vært oppi og tatt av pakningen ennå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Avretting av toppen betyr at den blir (høvlet) slik at den blir 100% plan. Din motor har nok sikkert vært nokså varm pga dårlig kjøling og da kan den ha slått seg litt. Ang. slitekant: Kjør stempelet litt ned og kjenn etter i sylindervegg der øvre stempelfjær stopper ved øvre dødpunkt, der vil du kjenne hvor markant slitasjen er. Bruker motoren din mye olje ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 slipepasta og drill, slik at ventil og ventilsete sliper hverandre) Er det bare å stake/skrape så mye som mulig der man kommer til? Ikke drill, det blir feil!! Slipeskaft med sugekopp, slipingen skal gå frem og tilbake, ikke kun en vei! Løft ventilen innimellom og snu den en hav tørn, og slip videre. Til sist setter du blyantstreker på tvers av anleggsplaten fire steder, setter ventilen i og beveger den forsiktif frem og tilbake, løfter opp og inspiserer. Er blyantstreken borte er slipingen OK! Stak og skrap alt du kommer til ja! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
MortenK Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Avretting av toppen betyr at den blir (høvlet) slik at den blir 100% plan. Din motor har nok sikkert vært nokså varm pga dårlig kjøling og da kan den ha slått seg litt. Hvi du ikke har vært plaget av varmgang, tviler jeg på at toppen er skjev. Dette er en ensylindret motor og toppen er av støpejern. Forøvrig kan man vel enkelt sjekke om toppen er plan ved å legge den på en glassplate på et meget finkornet smergelpapir. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post Share on other sites More sharing options...
klugg Svart 20.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2009 Ikke drill, det blir feil!! Slipeskaft med sugekopp, slipingen skal gå frem og tilbake, ikke kun en vei! Ok. Da var han litt enkel i metoden sin han som hjalp meg. Det er spor til skrutrekker i ventilene, så det skal nok gå greit. Stak og skrap alt du kommer til ja! Men da blir det mye krafs nedi kanalene i blokka, da. Men kanalene går kanskje ikke dypere ene at jeg får det ut med magnet/støvsuger eller annet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Om man skal slipe med drill finnes en forsats som gjør at man sliper vekselvis frem og tilbake, på samme måte som man ville gjort det for hånd. Jeg ville ha sjekket ventilene med blyantmetoden, eventuelt med litt diesel i portene etter montering for å se at de holder tett. Det blir en del grums i kanalene ja. Om du klarer å få noe ut med våtstøvsuger er det bra, hvis ikke vil uansett noe av dette følge med kjølevannet ut. Men jo mer du klarer å få ut manuelt desto bedre.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
klugg Svart 20.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2009 Jeg ville ha sjekket ventilene med blyantmetoden, eventuelt med litt diesel i portene etter montering for å se at de holder tett. Vi testet med parafin. Kom ingenting. :) Også er det bare å ordne ting mens man venter på toppakning fra Holland... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Da burde det være på stell ja! Hvis motoren har en tappekran for vann nederst på sylinderen kan det være lurt å åpne her også for å stake ut det som måtte ligge av rust etc. nederst i kjølekappen. Men dette kan nok med fordel vente til toppen er på plass igjen, slik at du kan skylle gjennom med vann for å få ut grumset! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
klugg Svart 20.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2009 Var oppi og tok pakningen nå, og det jeg ser er at det som på bildet ser ut som igjengrodde kanaler bare er nedfall fra kanalen i toppen ned på pakningen som blokkerer noen av kanalene. Så det har vært fin kjøling. Puh... Hvorfor er forresten det en del av konstruksjonen; at noen kanaler blokkeres av pakningen? En av boltene ble med ut da jeg demonterte. Jeg ser at det er en skade på en gjenge. Den må vel fikses. Men ser i dette innlegget en som sier at man uansett må gjøre seg flid med muttere/bolter før jeg skrur den på igjen. Er det virkelig så nøye? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 har du skikkelig anleggsflate for topppakningen når du har gjort reint? Bildet av toppen viser et par tvilsomme områder mot sylinderen, men det er kanskje bildet som lyver? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
klugg Svart 20.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2009 (redigert) har du skikkelig anleggsflate for topppakningen når du har gjort reint? Bildet av toppen viser et par tvilsomme områder mot sylinderen, men det er kanskje bildet som lyver? Det må jeg vel teste på en måte når pakningsrestene er borte. Har ikke tatt det ennå. Noen tip om fjerning? Noen tips om pakningsrestfjerning? Tok av boltene nå, og gjengesett på biltema er neste på handlelista. Holder det å alltid å gjenge opp, eller kan det i noen tilfeller være aktuelt å handle nye bolter/muttere? Forøvrig: Denne var knall for å forklare sønnen hva pappa driver med år han kommer ned, svart over hele seg og med et bredere glis for hver nye motorlærdom: The four stroke diesel engine Redigert 20.April.2009 av klugg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MortenK Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 En av boltene ble med ut da jeg demonterte. Jeg ser at det er en skade på en gjenge. Den må vel fikses. Men ser i dette innlegget en som sier at man uansett må gjøre seg flid med muttere/bolter før jeg skrur den på igjen. Er det virkelig så nøye? Det er veldig viktig at muttere og bolter er i god stand. En annen ting er at det er viktig at boltene tidligere ikke er skrudd i med for høyt moment, for da svekkes strekkfastheten i materialet i boltene, noe som kan resultere i at de løsner eller rett og slett ryker. Rengjør bolter og muttere grundig og inspiser. Dersom de har skader på gjenger eller liknende, bør de byttes. Det må jeg vel teste på en måte når pakningsrestene er borte. Har ikke tatt det ennå. Noen tip om fjerning? Noen tips om pakningsrestfjerning? Tok av boltene nå, og gjengesett på biltema er neste på handlelista. Holder det å alltid å gjenge opp, eller kan det i noen tilfeller være aktuelt å handle nye bolter/muttere? Forøvrig: Denne var knall for å forklare sønnen hva pappa driver med år han kommer ned, svart over hele seg og med et bredere glis for hver nye motorlærdom: The four stroke diesel engine Pakningsfjerning: Du kan bruke en pakningsskrape. Det brukte jeg. Gjenge opp nye gjenger: Sjekk nøye om du behøver å gjenge opp i blokka. Hvis gjengene kun er dårlig på bolter og muttere, byttes de. Hvis du må gjenge opp, vær supernøye med ikke å få sponrester ned i motor, sylinder og kjølekanaler. Dekk skikkelig til før du gjør noe. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post Share on other sites More sharing options...
klugg Svart 20.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2009 Sjekk nøye om du behøver å gjenge opp i blokka. Hvis gjengene kun er dårlig på bolter og muttere, byttes de. I blokka glir de fint. Og det er bare en bolt som er dårlig på et sted og tilhørende mutter er treig. Tenkte å fikse de to (hva heter det å gjenge utapå en bolt?) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skoppy Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 gjenge bakke Sitér dette innlegget En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen Link to post Share on other sites More sharing options...
MortenK Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 I blokka glir de fint. Og det er bare en bolt som er dårlig på et sted og tilhørende mutter er treig. Tenkte å fikse de to (hva heter det å gjenge utapå en bolt?) Her vill jeg vurdert å kjøpe ny(e) bolter og mutter(e) Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post Share on other sites More sharing options...
klugg Svart 21.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2009 Hvis en bolt eller mutter har en liten skade som man retter opp ved å friske opp gjengene, taper den seg da på noen måte? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 Det tviler jeg sterkt på, så lenge det er kun snakk om en liten skade og ikke et lengre parti som er svekket. Men hva som menes med en liten skade kan lett bli litt uklart, et bilde hadde forklart mye... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
klugg Svart 22.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2009 Gjenge opp nye gjenger: Sjekk nøye om du behøver å gjenge opp i blokka. Hvis gjengene kun er dårlig på bolter og muttere, byttes de. Hvis du må gjenge opp, vær supernøye med ikke å få sponrester ned i motor, sylinder og kjølekanaler. Dekk skikkelig til før du gjør noe. Jeg har gått over muttere og bolter, som er ok nå. Men samtlige boltehull gir motstand (har bare prøvd med bolt og fingerkraft. ) Det er oljegrisete nedi hullene. Dersom jeg kjører ned gjengetappen, er jeg redd det blir spon digjen jeg ikke får opp. Men det finnes kanskje en slag børste som kan skru med seg bøsset opp fra dem? Sto i gjengehylla på biltema, og fant den ikke... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
klugg Svart 28.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2009 I manualer står det at jeg skal coate/kle begge sider av pakningen med "Three Bond 50 gasket sealer". Hva er dette? Må jeg ha det? Kan jeg bruke et annet produkt i stedet? Hva da? Hvor får jeg tak i det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.