Jump to content

Overhale toppen på ensylindret diesel, Yanmar 1gm10


klugg

Recommended Posts

Innledning

Jeg oppretter denne som en mer generell topp-overhalingstråd for senere nytte for andre noviser på motorskruing. Feilsøket ligger i denne tråden: Yanmar 1gm10, startvansker og bankelyd

 

Hva ser vi, og hva sier bildene

Her er bilder av blokk og topp. Hva sier de? Noe sier meg at det har vært dårlig sirkulasjon av kjølevann en stund her, i hvertfall... Pakningen virker som et tynt metallflak, bare. Og rundt boringen kan det se ut som om pakningen ikke har holdt helt tett? Er alle hullene kjøling ("klokka" 2, 4, 5, 7 og 10 på bildet av blokka)? Det virker som om det har stått olje i toppen et sted siden det er slik søl som kom i det jeg tok den av. Skal ikke alt ha rent ned egentlig?

 

Hva skal gjøres - og hvordan?

Jeg får hjelp til toppen (ventilene), men skal ordne blokka selv.

Jeg skal da rense kjølekanaler, fjerne pakning og rense tilstøtende flater. Hvordan gjør jeg dette?

Hva mer bør/skal jeg gjøre?

Hva må jeg tenke på ift å passe på så jeg ikke skader noe eller får noe skit på feil sted?

 

Bilder

2toppen800.jpg

blokka800.jpg

Redigert av klugg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Klugg!

Så jo ikke helt bra ut dette! Fjern dysa..pakk den inn og legg den vekk så lenge, ev. få den sjekket men det mener jeg å huske fra tidligere tråd at du har gjort. Lever inn topp for avretting og slipe ventiler og seter.

Sjekk slitekant i sylinder, om nødvendig må den hones og inn med nye stempelfjærer.

Om dette er nødvendig...ja da kan du like gjerne ta full overhaling og skifte rådelager, veivlagere og simringer.

Da blir det sikkert enklere å få staket opp kjølekanalene også for din motor er jo helt igjengrodd.

Utifra det jeg kan se så har nok din motor vært mer enn varm flere ganger, husk at sjøvann krystalliserer seg ved temp over 55 gr. C

Egentlig så har nok vært heldig at motoren ikke har skjært seg.

 

NB: Få sjekket dieselpumpa også.....etter dette har du faktisk en ny motor.

Om du ikke trenger å gjøre alt dette, så må du uansett justere ventil klaring etterpå. Mener å huske at det er 0,30mm på begge ventiler på kald motor.

 

Lykke til!

 

Mvh Kjell

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan se ut til at du har hatt en lekkasje i toppakningen her ja! Egentlig greit, da er det jo en ting som vil bli bedre etterpå.... Dekk til de to store hullene der støtstengene skal være, så du ikke får dritt nedi der. Skrap ren pakningsflaten, og rengjør kjølekanalene så godt det lar seg gjøre. Stak også utav toppen, det pleier å legge seg mye saltavleiringer og rust der. En grundig sliping av ventilene, så er det bare å montere i hop igjen. Sannsynligheten er stor for at den starter mye lettere etterpå... :cheers:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I og med at du får sjekket toppen av kyndige, så har du gjort mye der.

Når det gjelder blokka og gjengrodde kjølekanaler, så kan det se verre ut en det er. Du merket deg sikkert at toppakningen kun har noen få hull for kjølingen, mens blokka har mange. Det er naturlig at det blir liggende litt rusk der det ikke er gjennomstrømning. Så her ville jeg først gjort skikkelig rent og sett hvordan det ser ut etterpå.

 

Viktig at anleggsflatene for toppakniongen gjøres helt rene og er plane. Det kan se ut som du har hatt litt dårlig toppakning, uten at jeg kan si det sikkert.

 

Lykke til

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Lever inn topp for avretting og slipe ventiler og seter.

Takk for svar!

 

Hva er det man gjør ved avretting av toppen? har allerede slipt ventiler/seter (har fått hjelp, men kunne se at det var greit for slev en en menigmann: slipepasta og drill, slik at ventil og ventilsete sliper hverandre)

Sjekk slitekant i sylinder

kan du være så snill å forklare hva som ligger i det? Er slitekanten sylinderveggen?

 

og rengjør kjølekanalene så godt det lar seg gjøre

Takk til deg også! :) Er det bare å stake/skrape så mye som mulig der man kommer til?

Link to post
Share on other sites

I og med at du får sjekket toppen av kyndige, så har du gjort mye der.

Hei og takk igjen!

Han var bare opptatt av ventilene, og slipte dem for meg. De så ikke så ille ut, men noe lekkasje har det nok vært der. Forkammeret var helt fint.

Når det gjelder blokka og gjengrodde kjølekanaler, så kan det se verre ut en det er. Du merket deg sikkert at toppakningen kun har noen få hull for kjølingen, mens blokka har mange. Det er naturlig at det blir liggende litt rusk der det ikke er gjennomstrømning. Så her ville jeg først gjort skikkelig rent og sett hvordan det ser ut etterpå.

Håper det ikke er så ille som det ser ut, ja! Har ikke slitt med varmgang. i hvertfall ingen alarm. SKjønte ikke helt hva du mente med hull. Er det fler hull i blokka, under pakningen? Tok bare med meg toppen og gikk, så har ikke vært oppi og tatt av pakningen ennå.

Link to post
Share on other sites

Avretting av toppen betyr at den blir (høvlet) slik at den blir 100% plan. Din motor har nok sikkert vært nokså varm pga dårlig kjøling og da kan den ha slått seg litt.

 

Ang. slitekant: Kjør stempelet litt ned og kjenn etter i sylindervegg der øvre stempelfjær stopper ved øvre dødpunkt, der vil du kjenne hvor markant slitasjen er. Bruker motoren din mye olje ?

Link to post
Share on other sites

slipepasta og drill, slik at ventil og ventilsete sliper hverandre)

 

Er det bare å stake/skrape så mye som mulig der man kommer til?

 

Ikke drill, det blir feil!! Slipeskaft med sugekopp, slipingen skal gå frem og tilbake, ikke kun en vei! Løft ventilen innimellom og snu den en hav tørn, og slip videre. Til sist setter du blyantstreker på tvers av anleggsplaten fire steder, setter ventilen i og beveger den forsiktif frem og tilbake, løfter opp og inspiserer. Er blyantstreken borte er slipingen OK!

 

Stak og skrap alt du kommer til ja!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Avretting av toppen betyr at den blir (høvlet) slik at den blir 100% plan. Din motor har nok sikkert vært nokså varm pga dårlig kjøling og da kan den ha slått seg litt.

 

Hvi du ikke har vært plaget av varmgang, tviler jeg på at toppen er skjev. Dette er en ensylindret motor og toppen er av støpejern.

Forøvrig kan man vel enkelt sjekke om toppen er plan ved å legge den på en glassplate på et meget finkornet smergelpapir.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Ikke drill, det blir feil!! Slipeskaft med sugekopp, slipingen skal gå frem og tilbake, ikke kun en vei!

Ok. Da var han litt enkel i metoden sin han som hjalp meg. Det er spor til skrutrekker i ventilene, så det skal nok gå greit.

Stak og skrap alt du kommer til ja!

Men da blir det mye krafs nedi kanalene i blokka, da. Men kanalene går kanskje ikke dypere ene at jeg får det ut med magnet/støvsuger eller annet?

Link to post
Share on other sites

Om man skal slipe med drill finnes en forsats som gjør at man sliper vekselvis frem og tilbake, på samme måte som man ville gjort det for hånd. Jeg ville ha sjekket ventilene med blyantmetoden, eventuelt med litt diesel i portene etter montering for å se at de holder tett.

 

Det blir en del grums i kanalene ja. Om du klarer å få noe ut med våtstøvsuger er det bra, hvis ikke vil uansett noe av dette følge med kjølevannet ut. Men jo mer du klarer å få ut manuelt desto bedre....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da burde det være på stell ja! Hvis motoren har en tappekran for vann nederst på sylinderen kan det være lurt å åpne her også for å stake ut det som måtte ligge av rust etc. nederst i kjølekappen. Men dette kan nok med fordel vente til toppen er på plass igjen, slik at du kan skylle gjennom med vann for å få ut grumset!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Var oppi og tok pakningen nå, og det jeg ser er at det som på bildet ser ut som igjengrodde kanaler bare er nedfall fra kanalen i toppen ned på pakningen som blokkerer noen av kanalene. Så det har vært fin kjøling. Puh... Hvorfor er forresten det en del av konstruksjonen; at noen kanaler blokkeres av pakningen?

 

En av boltene ble med ut da jeg demonterte. Jeg ser at det er en skade på en gjenge. Den må vel fikses. Men ser i dette innlegget en som sier at man uansett må gjøre seg flid med muttere/bolter før jeg skrur den på igjen. Er det virkelig så nøye?

Link to post
Share on other sites

har du skikkelig anleggsflate for topppakningen når du har gjort reint? Bildet av toppen viser et par tvilsomme områder mot sylinderen, men det er kanskje bildet som lyver?

Det må jeg vel teste på en måte når pakningsrestene er borte. Har ikke tatt det ennå. Noen tip om fjerning? Noen tips om pakningsrestfjerning?

 

Tok av boltene nå, og gjengesett på biltema er neste på handlelista. Holder det å alltid å gjenge opp, eller kan det i noen tilfeller være aktuelt å handle nye bolter/muttere?

 

Forøvrig: Denne var knall for å forklare sønnen hva pappa driver med år han kommer ned, svart over hele seg og med et bredere glis for hver nye motorlærdom: The four stroke diesel engine

Redigert av klugg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En av boltene ble med ut da jeg demonterte. Jeg ser at det er en skade på en gjenge. Den må vel fikses. Men ser i dette innlegget en som sier at man uansett må gjøre seg flid med muttere/bolter før jeg skrur den på igjen. Er det virkelig så nøye?

 

Det er veldig viktig at muttere og bolter er i god stand. En annen ting er at det er viktig at boltene tidligere ikke er skrudd i med for høyt moment, for da svekkes strekkfastheten i materialet i boltene, noe som kan resultere i at de løsner eller rett og slett ryker. Rengjør bolter og muttere grundig og inspiser. Dersom de har skader på gjenger eller liknende, bør de byttes.

 

Det må jeg vel teste på en måte når pakningsrestene er borte. Har ikke tatt det ennå. Noen tip om fjerning? Noen tips om pakningsrestfjerning?

 

Tok av boltene nå, og gjengesett på biltema er neste på handlelista. Holder det å alltid å gjenge opp, eller kan det i noen tilfeller være aktuelt å handle nye bolter/muttere?

 

Forøvrig: Denne var knall for å forklare sønnen hva pappa driver med år han kommer ned, svart over hele seg og med et bredere glis for hver nye motorlærdom: The four stroke diesel engine

 

Pakningsfjerning: Du kan bruke en pakningsskrape. Det brukte jeg.

 

Gjenge opp nye gjenger: Sjekk nøye om du behøver å gjenge opp i blokka. Hvis gjengene kun er dårlig på bolter og muttere, byttes de. Hvis du må gjenge opp, vær supernøye med ikke å få sponrester ned i motor, sylinder og kjølekanaler. Dekk skikkelig til før du gjør noe.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Sjekk nøye om du behøver å gjenge opp i blokka. Hvis gjengene kun er dårlig på bolter og muttere, byttes de.

I blokka glir de fint. Og det er bare en bolt som er dårlig på et sted og tilhørende mutter er treig. Tenkte å fikse de to (hva heter det å gjenge utapå en bolt?)

Link to post
Share on other sites

Det tviler jeg sterkt på, så lenge det er kun snakk om en liten skade og ikke et lengre parti som er svekket. Men hva som menes med en liten skade kan lett bli litt uklart, et bilde hadde forklart mye...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Gjenge opp nye gjenger: Sjekk nøye om du behøver å gjenge opp i blokka. Hvis gjengene kun er dårlig på bolter og muttere, byttes de. Hvis du må gjenge opp, vær supernøye med ikke å få sponrester ned i motor, sylinder og kjølekanaler. Dekk skikkelig til før du gjør noe.

Jeg har gått over muttere og bolter, som er ok nå. Men samtlige boltehull gir motstand (har bare prøvd med bolt og fingerkraft. ) Det er oljegrisete nedi hullene. Dersom jeg kjører ned gjengetappen, er jeg redd det blir spon digjen jeg ikke får opp. Men det finnes kanskje en slag børste som kan skru med seg bøsset opp fra dem? Sto i gjengehylla på biltema, og fant den ikke...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...