Jump to content

Nordkapp 17fot , Maks motorstørrelse?


tjeah

Recommended Posts

Jeg har en HT, altså med tak. Den er godkjent for 140hk og 8 sitteplasser. Sitter en Merc 90 på den nå, men vurderer å sette på 115 eller 140- Det tåler den godt.

 

Men selvfølgelig må man se an tilstanden på båten.

 

Jeg har kjøpt hydraulisk styring, sikrere og lettere.

 

Har du sett på hylleveggen inni, babord side ? Skal sitte ei aluplate der med info om båt og motor og serienr etc

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme type Nordkapp 17 som "brodern" og jeg har en tresylindret Johnson 60 hk. fra -91 på den. Den fungerer helt utmerket og båten går lett i plan med fire voksne oppi. Marser fint på 18-20 knop. Før hadde jeg en johnson 50, og den måtte jeg "tyne" for å få båten opp i plan med fire voksne. Ufattelig at det kan være så stor forskjell fra 50 til 60 hk. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

En venn av meg har en Nordkapp 17 (Prins eller noe sånt, uten HT) med 115Hk. Den planer med 8 personer ombord og tre bak på vannski.

Selv om dette er stor motor på denne båten, så er det ikke vanskelig å håndtere den.

 

Båten må ikke forveksles med Nordkapp 16, da snakker vi om et helt annet skrog som neppe tåler denne motorstørrelsen.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Får ikke sjekket om det er noe skilt til båten enda, går på tiden for krykker med avrevet akilles så får vente litt med det;P Men har sjekket opp litt bilder av disse Nordkapp 17 båtene og de ser litt "bredere" og kraftigere ut enn den jeg har, så da må det være en Nordkapp 16 jeg har. Stod i papirene jeg har fått på båten at den var 17 fot lang, og antok da med at det da var en "Nordkapp 17! Dumme meg=) Men så mye mer enn 90 hest er ikke å anbefale altså..50 hest er kanskje akkurat knapt det også så får prøve å finne noe midt i mellom på sikt! Takk for alle svar:D

Link to post
Share on other sites

Har en slik 16 fot liggende (Ratt fremst, ikke tilbaketrukket som 17 fot), og har lest en del om anbefalt motor.

Det kan se ut som at de fleste sier 50hk er i nedre område. Den går bra, men sliter litt med mye last. Og må tynes en del.

Med 90hk får du en racer som drar rett opp i plan uansett hvor mye en laster med. Men med kun 1 i båten har den en tendens til å bli litt løs i hekken, og vingle litt.

Så fant egentlig ut at 70HK jeg har fått på forsvarsutsalg er ganske ideel til den båten :)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Kjapp som en Grevling veit du :)

 

Jeg har lest at Nordkapp 17 DC og HT er oppgitt med samme vekt, 400 kg. Skulle jo tro at en båt med halvtak(HT) vil veie litt mer. Men jeg aner ikke.

 

Og det er bare en antakelse at en 16 Nordkapp veier litt mindre :)

 

Har tatt feil før jeg :cheers:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...