Jump to content

Hva følte du da du besto (eller strøk til) båtførerprøven ?

oslofjord

Hva følte du da du besto båtførerprøven ?  

121 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Denne båtførerprøven bringer slett ikke bare med seg sorg og fortvilelse over formynderstatens klamme hånd over maritim livsutfoldelse.

Nei til min overaskelse har junior med stor entusiasme feid gjennom pensumliteraturen og øvelses eksamener og blitt familiens stolthet som første i slekta med båtførerbevis. Båtførerprøven er rett og slett blitt et positivt ladet begrep !

Det må feires med en poll !!

Redigert av salt (see edit history)

Skal si du imponerer salt, dette må da vel være den beste pollen du noen sinne har "snekret i hop" her på forumet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg gjorde som Pjolter og tok prøven på begynnelsen av 80-tallet, i 81 tror jeg det var. Takket være en mor med sans for å ta vare på gamle ting, fikk jeg sendt kopi av vitnemålet fra ungdomsskolen til øvrigheta, og sitter nå med flunkende nytt båtførerbevis. Selv om jeg pga alderen strengt tatt ikke trenger det, er det jo litt hyggelig å ha det uansett - gikk jo en hel vår med båtførerprøven som valgfag på skolen.

Jeg fikk vel lappen første gang i 1984 eller noe slikt, etter valgfag på ungdomskolen og skummel eksamen til slutt med sensor og greier som ba meg fortelle om hvordan båtene skulle styre for ikke å kræsje med hverandre samt litt navigasjon med fyrlykter, kompassroser og slikt, pluss en slik dobbeltlinjal så man kunne lage to streker samtidig og flytte kompass kursen helt til andre siden av kartet, uten at det hjalp noe særlig den gang det tok fyr i motoren på båten til pappa og vi leverte den til nærmeste verksted for reparasjon og skikkelig vask da, som alle sikkert vet, det blir mye bakepulver rundt omkring i en båt etter at man har fyrt av et slikt rødt apparat, ikke det at fargen på brannslokningsapparatet betyr mye for meg i og med at jeg nesten er fargeblind og hadde litt problemer med å fortelle sensor hvilken farge som var hva på kartet, bortsett fra på kartet der fargene var klare og fine, men helst ute om natta da det ikke er så lett å se forskjell på rødt og grønt eller gult når man har glemt å kjøre hjem før det blir mørkt, nå derimot, 25 år senere, er jo det bare trivelig og ungene sover sikkert godt mens jeg håper at motoren holder hele veien hjem til vi er godt i havn og da kan også far sove godt i mors fang. For jeg bestod eksamen, den gang, selv om jeg mistet sertifikatet en gang mot slutten av 90-tallet og "mor" fikk meg til å ta kontakt med Norsk Test og fikk senere lappen i posten, som nå ligger over NAF kortet mitt i lommeboka og koser seg.

God sommer, og god tur, med eller uten sertifikatet :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...