Jump to content

Nok en turisfisker druknet


fiskebat

Recommended Posts

Det er er sikkert noen her som kan blåse opp sjøkartet Nord for Sula (I Fosna) her , dette er ett av Norges vanskeligste og farligste områder , der selv de flikeste navigatørene her på baatblassen ville hatt problemer med å komme seg inn til Sula fra havet.

 

 

 

 

 

kart_1134552c.jpg

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er er sikkert noen her som kan blåse opp sjøkartet Nord for Sula (I Fosna) her , dette er ett av Norges vanskeligste og farligste områder , der selv de flikeste navigatørene her på baatblassen ville hatt problemer med å komme seg inn til Sula fra havet.

 

Har du noe mer info, eventuelt en link til noen som har?

--

Jon

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med paddemark? ---

 

Er vel et mye brukt utrykk av oss godt voksne -betegner område på sjøen med mye underavanns skjær - båer - og brott-

skvalpeskjær . Og alt dette "strødd" utover et stort område.

og derfor et område som er meget vanskelig og farlig å gå i om man ikke er lokalkjent

Kansje med lokalt tilsnitt ?Utrykket altså.

Vet at min fars generasjon brukte dette.

Link to post
Share on other sites

I området det her er snakk om så befinner vi oss helt ytterst i havgapet hvor det nesten alltid er store havdønninger som siger over grunnene.

I tillegg så er landskapet preget av lave holmer og skjær. I en liten lettbåt kan det være vanskelig å orientere seg i landskapet når båten dupper opp og ned i de store havdønningene. Avstander og peilinger blir vanskelig å bedømme!

 

Det skal heller ikke den store vindstyrken til før området fråder i hvitt skumsprøyt og sjømerkene forsvinner ut av synet. Dette er et område hvor man absolutt ikke bør befinne seg i drittvær.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Dette området har krevd liv før!

 

Natt til 14 oktober 1899 feide en orkan over Frøya og krevde livet av 140 fiskere. Ulykken er kjent som Titranulykken .

 

Det tragiske ved denne hendelsen er at den meget godt kunne vært unngått hvis fiskerne, som var stasjonert helt vest på Frøya på fiskeværet Titran, hadde blitt advart mot været som var i anmars.

På denne tiden fantes nemlig ikke telefonforbindelse ut til øya.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Leo Oterhals bok "Stormhav" skildrer dette godt. Kan anbefales.

 

De rodde ut 13, en fredag! Og stormen kom på natta. Interresant å lese hvordan noen leste av barometer og så an været og varslet storm selv, slik at de ble liggende i havn. Mens andre utpå havet den natta klarte å forutsi hva som var i ferd med å skje slik at de var på tur til havn før stormen kom som ut av en sekk.

Link to post
Share on other sites

Det har hvert sparsomt med opplysninger om denne ulykken .

Det jeg hvet hvar att det skjedde i nærheten av lykta oppe i høgre hjørne (Gullskitleia) av det forstørra kartet og det skyltes ikke dårlig vær eller grunnstøting.

Båten var en liten aliminimumsbåt av skjærgårstype med derenerende dekk , altså luft under dekket og det har skjed tidlgere i følge kjentfolk der , att en slik båt har veltet under kjøring da alle ombord oppholt seg i en side på båten.

 

Det betyr kanskje att en del skjergårsjepper burde utprøves og testes mere før de ender som uleiebåter der en ikke kan regne med att brukerne er båtvante folk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...