Jump to content

Kostbar båt havarert.

Pelle Parafin

Recommended Posts

Ser ut til at det ikke er så trangt på utsiden av øya. For alt vi vet kan vedkommende ha gått på skjær lenger ute og kjørt opp til øya for å ikke synke mer enn det vi ser på bildene...

Hvis det smalt på i 15 knop kan vi jo håpe at det ikke skjedde akkurat der...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg tenkte på det samme... Men det kan jo være at det bare hadde påført større skader på skroget og allikevel ikke hadde reddet interiøret. Ser jo ut til at båten ligger stødig der den ligger...

(Uten at jeg har peiling på om den ligger i en "bakke" eller noe slikt)

Ser også ut som at den ene redningsbåten prøvde å "dytte" båten nærmere land på en av bildeseriene jeg så...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Vi har to Lysefjorder, dette er den i Hordaland.

overview.jpg

Stedet der han gikk på grunn er merket i detaljkartet under

skaatoey2.jpg

Jeg vet ikke hva som har skjedd. Jeg startet tilbaketuren etter en flott helg med å høre på VHF at båten sto på grunn, at han selv sto på land og "holdt tampen". Det hele hørtes veldig fredelig ut, og da vi gikk forbi så det ut som en kurant avslepingssak. Senere hørte vi at det toppet seg litt, og da jeg gikk tilbake var dramaet i full sving.

Det var endel vind og sjø, men ikke noe dramatikk. Det kunne se ut til at han hadde vært på vei sørover "indre led", den vi alle bruker. Jeg kan ikke tenke meg at han uten videre har gått på der han sto, noe må ha skjedd i forkant. Om det har vært en grunnberøring, motorstopp eller annet, vet jeg ikke. I alle fall et trasig syn.

Laholm

Denne saken ble nevnt i går og i dag under trådene "Båt-relaterte nyheter i mediene" og "Dagens bilde", og den observante leser kan da se at båten gikk ned ved Laksholmen(og Skotøya) i nærheten av Lysefjorden sør for Bergen. Men akkurat hvor den grunnstøtte, er det såvidt meg bekjent ikke opplyst om. Jeg legger her ved en link med kartutsnitt fra nettsiden til Bergen Sjøredningskorps:

Kartutsnitt som viser hvor Rodman 56 sank.

Her er et kartusnitt i mindre målestokk hentet fra Kystverket sin hjemmeside hvor de som ikke er så bevandret i geografi, og andre, kan zoome inn og ut for å få oversikt over hvor dette er i verden:

Kartutsnitt fra Kystverkets hjemmeside

Lagt til: Jeg ser at Laholm kom meg i forkjøpet med kartutsnitt og en forklaring.

Redigert av Capitaine (see edit history)

I etterpåklokskapens lys kunne man sagt at dette hadde ikke skjedd dersom han hadde hatt dødmannsknapp...

Men det er mye man kan si i etterpåklokskap...

Er jo veldig uheldig at han har falt og sannsynligvis slått seg i svime en stund. Klart dette er en forklaring som man fort kan stille spørsmålstegn ved, men det er ikke min jobb...

Hvis så har skjedd skal en være takknemlig for at det skjedde nå og ikke i fellesferien med ditto trafikk. En 58 foter i plan inn i skrogsiden på en annen båt hadde ikke vært noe hyggelig utfall...

(Er seff klar over at dødmannsknapp på en slik båt er svært uvanlig... :smiley: )

Fekk kjeft - gjekk på land

Om opplysningene i linken stemmer, ser det nok ikke ut som båtføreren hadde den helt rette dagen...

Sitat:

"Sundag blei ein dårleg dag for den eksklusive Rodman 56. I 12-tida i dag kjørte den på halvplan forbi Vedholmen Landhandel, så båtane som låg ved butikken knuste til kai. Underteikna kjørte etter og tok båten igjen utanfor Kvalsundet.

Føraren, ein høfleg mann i 60-åra, fekk beskjed om at dette var båtkjøring av verste sort. Han beklagde feilvurderinga og lovde å legga båten av plan neste gong. No spørs det om det blir noko "neste gong" denne sommaren."

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...