Jump to content

Bruke sibirsk lerk som erstatning for teak?


knutza

Recommended Posts

Jeg fikk i dag en reklame for Coop obs bygg, og der har de terrassedekke i sibirsk lerk. Det står at dette treslaget er svært robust mot slitasje og ekstremt robust mot sopp og råte. Plutselig slo tanken meg: kan man bruke dette istedenfor teak i båt? Jeg har bruk for litt trevirke i båten min. Båten er av glassfiber, men noe av "garnityren" er i teak. Endel av denne teaken må skiftes ut, og det er ikke så lett å få tak i teak, i tillegg er det jo sinnsyke priser på teak.

Noen som har erfaring med sibirsk lerk, enten i båt eller annet bruksområde ute?

Link to post
Share on other sites

Sakset fra "Gjør det selv" nr 9/2009 som hadde en reportasje om bruk av forskjellige treslag. Under punktet "Terrassebord og hagemøbler" står det: "Du kan bruke lerk, men ikke fordi lerk er selvimpregnerende. Lerk som du lar stå ubehandlet gråner og fliser seg opp, og det går ikke på en terrasse der du går med bare føtter... lerk har en lei tendens til å vri seg".

 

Dersom dette stemmer ville ikke jeg brukt det i båt :wink:

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Omentrent samme gråfarge som teak?

 

Tja, ikke veldig langt unna hvertfall.

 

Lerk som du lar stå ubehandlet gråner og fliser seg opp, og det går ikke på en terrasse der du går med bare føtter... lerk har en lei tendens til å vri seg".

 

Det kan være veldige spenninger i lerka som gjør at den vrir seg ja. Det er hvertfall min erfaring med tresorten. Er ikke noen ekspert i det hele tatt, men jeg vil kanskje si at lerk er litt som furu egentlig på mange måter.

 

Holdbart er den hvertfall.

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når en leter etter alternative treslag til båtdekk er det viktig at en ikke bare vurederer motstanden mot råte, men også tenker på andre egenskaper.

 

I tillegg til stor motstand mot råte har teaken den spesielle egenskapen at den er nesten helt "død". Dvs. at den ikke så lett sprekker ved tørke eller vrir seg. Derfor egner den seg (i tillegg til båtdekk) veldig godt til utskjæringer og deler av helved. Jeg har sett eksempler på hele dørblad som er skåret rett ut av stokken uten at de sprekker eller deformerer seg over tid. Tror ikke det er mange andre treslag som ville egnet seg til det.

 

Ved produksjon av båtdekk er det veldig viktig at en velger trevirke som er skåret riktig. Det gjelder også for teak. Desverre ser en svært ofte flaskskårete teakstaver. Dette, sammen med at det etter hvert brukes for ung teak, spesielt plantasjeteak, har gjort at teak har kommet i miskreditt.

 

Når det gjelder alternative treslag så er det mange muligheter dersom en velger å olje/lakke dekket, men neppe mange dersom en vil ha ubehandlet tredekk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Du finner teak på Biltema i Tromsø, har ikke sjekket prisen, men har vært og sett på den og da hadde de iallfall noe. Litt forskjellige bredder og tykkelser.

Det jeg har sett av teak på BT er flaskskåret. Sikkert OK til interiørdetaljer men ikke til båtdekk. Staver til dekk SKAL være "quartersawn".

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

En i båthavna med stålbåt som lagde seg ny badeplatform med syrefast ramme og staver i sibirsk lerk. Skal følge med litt på utvikklingen. Ei badeplatform får jo juling så det holder når det spruter sjø både over og under.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Man kan jo og prøve Fretex, de kan jo få inn gamle teakbord som man kan høvle og sage opp etter behov.(fant sjøl ett på 2x1,5m der)

 

Det var et kanontips, skal stikke innom der i morgen

 

Skal følge med litt på utvikklingen. Ei badeplatform får jo juling så det holder når det spruter sjø både over og under.

 

Kjempeflott, holder du oss oppdatert på hvordan det fungerer?

Link to post
Share on other sites

Skal ta noen bilder nå i våres og noen til høsten så ser man utviklingen. Han hadde klokke-tro på dette selv.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

På 60 og 70 tallet ble det laget en del ytterdører i hel tre Teak. Disse blir byttet ut nå, og da ender de fleste på søppelfyllingen :headbang:

Kan være lurt å kontakte noen snekkerfirmaer, eller rett og sett se etter på fyllingen.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Det var en som solgte en teakgarasjeport på finn.no for noen dager siden, men den gikk fort gitt! Sto til 1000,-

Har også vurdert gamle teakmøbler, men veldig ofte, kanskje tilogmed oftest er det bare et tynt lag teak ytterst og finèr og spon under. Så undersøk dem ordentlig! :smiley:

Redigert av thomsped (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...