Jump to content

Service på dyser, FordSabb 2728T gått 1700 timer


VannTro

Recommended Posts

Da var tiden kommet for en kontroll av dysene på Forden. Motoren har gått 1700 timer og har blitt forsøkt "fikset" med diverse "lurium" for å redusere blårøyk. Nå tok jeg endelig mot til meg å tok ut dysene for kontroll. Det viste seg at samtelige dyser lå 15-20 bar under anbefalt åpningstrykk samt at en av de hadde feil. 2 styrepinner i mellonmstykket harre røket, noe som kunne ført til at sylinderen ikke fikk diesel da hull i mellomstykket og dyseholderen skal flukte for å sende diesel ned til dysenålen.

 

Legger inn noen bilder av jobben.

 

dyse1.jpg

Her er bilde av dyse nr.1 og nr. 2 etter at akselen med vippearmer til ventilene og retur-rør til diesel er demontert.

Momentet for boltene som holder dysene nede i blokka er 20Nm

 

dyse2.jpg

Her er overgangen mellom dieselrør og dyse gjennom siden på toppen

 

dyse3.jpg

Her er dyse 1-2-3 montert, men 4-5-6 har lofritt påpir i hullet sitt

 

dyse4.jpg

Her er akselen med vippearmene samt returrøret til diesel som sitter på dysene

 

dyse5.jpg

Her er dyse nr. 4 ferdig overhalt og klar til montering

 

dyse6.jpg

HEr ser vi overgangen mellom dyserøret på siden av blokka inn gjennom blokka og skrudd fast i dysa

 

dyse7.jpg

Her er alle dysene motert og returrøret til diesel er også montert

 

dyse8.jpg

Her har akselen med vippearmer kommet på plass. Tiltrekkningsmoment for boltene var her 30Nm

 

dyse10.jpg

Her har også toppdekselet kommet på plass og men ser den siden av toppen som dieselrørene kommer inn på.

 

 

Når alt var gjort var det tid for starting. Normalt må den kinnes 5-10 sekunder for å starte etter vinteropplag, men i dag startet den momentant.

Skal bli spennende å se om blårøyken reduseres og om motorkarakterestikken blir annerledes !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvor skaffet du deler til dysene. Må gjøre samme jobben på mine 2 stk 2704. Men eg vil også shimse opp dysene 10 bar på åpningstrykket..

Hva koster det ca å overhale ein slik dyse??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Gamle Jahre Diesel (Nå Sørensen & Balchen) på Holmlia i Oslo fører deler til CAV dysene. Hva de tar for jobben er jeg litt usikker på. Jeg leverte de i utgangspunktet til Neve (Bosh Verksted i Drammen) de tok 5 av dysene, renset, shimset opp og glødet kobberpakkningene, dette tok de ca 1800,- for. Den 6. dysa måtte skifte spiss og mellomstykke, dette måtte de bestille fra Tyskland. Da dro jeg heller til Sørensen & Balchen som hadde deler på lager. De tok kr. 1000,- for disse, men synes jeg hadde kjørt så langt at jobben skulle de ikke ha noe for.

 

Utrolig koselige folk med skikkelig service de gutta hos Sørensen & Balchen. Kom deg på fjorden var beskjeden da jeg dro :flag:

Dieselverkstedet var også råflott med det siste av utstyr. Så ut som et laboratorie....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Flott dokumentasjon på utført jobb Vanntro. Observerte akkurat det samme som deg da jeg sjekket mine dyser / spisser i 06. Alle hadde mellom 20 - 30 bar for lavt åpningstrykk. Justerte opp til max som er 218 bar. Jobben ble utført av Vestfold Elektrodiesel.

Link to post
Share on other sites

Cav dyser altså.. Lurer på heile nummeret på dei dysene som står i 150 / 155 hk 2704 motoren. Noen som vet..

Har ein leverandør av slikt som kanskje har dette da..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Når jeg ser i dele-lista til 2704 som ligger i dokumentarkivet så ser det ut som dysa heter 9K546E (se side 70 i dokumentet). Det ser dessuten ut som det er ei dyse uten skims. Den ser ut til å ha justerings-skrue på toppen. Enklere kan det ikke være. Kjenner du en med trykktestingsutstyr så gjør du jobben selv.

 

Ehhh....når jeg ser nærmere etter er det vist dysa i dieselpumpa jeg titta på.

 

Ring Sørensen & Balchen og spør etter Ask. Han er verksmester der og hjelper deg med svar på to sekunder. De kan virkelig Ford og dieselsystemene på dem.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er et verksted i Bergen som har et veldig godt rykte for vel utført arbeid. Maritim diesel, det het tidligere Haugland diesel og der har jeg fått overhalt dyser til min 2704.

 

Avtalte på forhånd når de kunne ta dysene og hele jobben ble da tatt mens jeg ventet. Samtidig fikk jeg en skikkelig innføring i hvordan dysene skulle virke og hva som måtte sjekkes. Den gang var de rimelig og ikke minst, resultatet var bra.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Første turen er nå unnagjort. Jeg har nok litt lett propell til å bare å være 2 + nyfødt om bord. Maks turtall skal være 2450rpm. Før overhaling fikk jeg 2500rpm, nå fikk jeg 2600rpm. Farten økte også med en knop. Når det gjelder røyken ble den langt mer fraværende ved kaldstart. Den er der, men det er ikke lengre flaut. Ved 1400rpm og 7,5 knop (kosefart) kommer motoren opp i ca 65 grader (vann) og da var røyken fraværende. Dette er en kjempeforbedring da vi har slitt med sur røyk i kosefart tidligere :cheers:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei, kjekt å høre at det blei bra.

Jeg skal gjøre dette til høsten når jeg skal ha båten i hagen.

Vi glade Ford eiere priser oss lykkelig over at det er enkelt å fikse slike ting selv.

Tanken mine går til eiere av noen motorer som ha trøbbel med sinse injektorer..... :nonod:

En motor som skal stå i en båt og slite kan ikke ha alskens elektronikk, styringe etc.

Det som er det mest avansert på Sabb/Forden som jeg har, er magneten som sitter på stoppen på pumpa, og det for holde. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hva koster overhalingen du utførte av dysene. Eg fekk pris på nye fra england

 

> These are ££52.00 each exchange (you will need to return your old

> units) plus VAT and delivery,

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ferdig justert dyse med ny dysespiss + nål og mellomstykke(det er hva som normalt behøver å byttes) kommer på ca 1050,- pr. stk. (Neve Elektrodiesel Drammen). Her bestilles delene fra Tyskland og koster ca. kr. 700,-

 

Hos Sørensen & Balchen kommer delene fra England(tror jeg) og koster ca. kr. 1000,- Arbeidet er jeg usikker på hva de tar for, da de justerte og skimset opp den ene Neve ikke kunne ta på sparket gratis for meg(jeg hadde jo kjørt så langt var kommentaren deres).

Jeg vil nok uansett anbefale Sørensen & Balchen da jeg synes det virket som både kompetansen og verkstedet(foka & ustyret) her var helt "Outstanding".

 

Jeg ble fortalt av en som har ganske så god insikt (ansatt i militæret) at CAV har en dysefabrikk i Brasil hvor kvaliteten er så som så. De hadde åpnet disse dysene og sjekket dem under microskop og metallet så ut som et "månelandskap", så hvor dysene er produser er nok litt avgjørende. Jeg antar derfor, at det pga forskjellige delepriser er snakk om dysespisser og mellomstykker produsert på to forskjellige fabrikker.

 

Du kan jo høre med respektive leverandører hvor dysene deres er produsert. Militæret har hatt store problemer med Brasiliansk kvalitet.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Veldig interessant dokumentasjon for oss Ford-eiere. Men er det virkelig nødvendig med denne operasjonen etter "bare" 1700 t? Jeg har hørt om motorer som har gått mye mer enn det uten å ha blitt åpnet for justering. Min har nå gått 1900 timer (2726 T) men har ingen sjenerende røyk. Bare litt hvit røyk ved oppstart.

Men din beskrivelse, gode råd og bilder er gode å ha ved evt. senere justering av dysene. Så det er lagt til i mine bokmerker. :cheers:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Dyse-sjau er slett ikke nødvendig om du ikke har noen feilsymptomer. Symptomene på lavt åpningstrykk eller slitte dysespisser som drypper vil være en tungstartet motor som ryker til dels mye ved oppstart. Ikke oppnådd toppturtall kan også være et symptom.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Min har nå gått 1900 timer (2726 T) men har ingen sjenerende røyk. Bare litt hvit røyk ved oppstart.

Sjekket mine igjen i 2006 etter 3400 timer ca. Var også sjekket i 2000 ( 2728 TIM ). Fremdeles er det tildels mye røyk ved kaldstart, ellers ingen. Motoren trenger belastning og temperatur for at røyken skal forsvinne. Ellers lever jo disse Fordene sitt eget liv, starter og går når de skal, ingen elektronikk, slikt sett er det bare fryd og gammen egentlig.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Siden dere Ford eiere synes det var kjekt med litt bilder og forklaring tenkte jeg at jeg kunne legge inn litt bilder og forklaring vedrørende den dysen som måtte skifte spiss/nål og mellomstykke. (Vi gutta liker slikt da...)

 

dyse5.jpg

 

Her er hele dysa. Helt nederst på denne sees dysespissen. For å komme til denne settes toppen av dysa i ei skrustikke og i bunn av "holderen" er det ett par fordypninger slik at en fastnøkkel får tak.

Den mørkeste delen av dysa er "holderen" som skrues av. Da kommer dysespiss, dysenål, mellomstykke, fjær, og skims ut.

 

dysedeler.jpg

 

Her er dysenåla fra venstre, så mellomstykket og til høyre dysespissen hvor nåla settes ned i midten.

 

dysedelerknekk.jpg

 

Her er mellomstykket snudd og man kan tydelig se hullet til høyre som dieselen skal gå gjennom, samt at to styrepinner som skal ned i dysespissen for å flukte med dieselhull i dysespissen er knekt.

Sammenlign med bildet over dette så ser dere andre siden av mellomstykket hvor styrepinnene som skal flukte med selve dysa er intakte.

 

mellomstykke.jpg

 

Her er et nærbilde av mellomstykket hvor man enda klarere kan se de knekte styrepinnene. Hullet til venstre er der dieselen kommer.

 

mellomstykkeogdysespiss.jpg

 

Her er flatene som skal flukte på dysespiss og mellomstykket. Dieselhull henholdsvis til venstre på mellomstykket og til høyre på dysespissen.

 

dysenaal.jpg

 

Legger også inn et nærbilde av dysenålen. Ikke så veldig enkelt å se, men det har bygd seg opp et ørlite sjikt av fastbrent sot på den. Det er hva som skjer når åpningstrykket er for lavt og dysen ikke lukker tidsnok samt åpner for tidlig. Det blir også grader på spissen grunnet sot-sjiktet. Dett forværrer seg naturligvis jo lengre den går slik og til slutt må nål og spiss skiftes. (Slik ble det forklart av en av gutta hos Sørensen & Balchen).

 

Hos meg kunne resultatet av knekte styrepinner blitt at dysen ga for lite diesel ved at hulene i mellomstykket og dysespissen ikke lengre fluktet og til slutt ikke noe i det hele tatt.

 

Det var dagens dyse-dose :cheers:

 

Redigert: P.S. Husk at det i bunnen av dysene ligger en relatrivt tykk kobberpakkning som enten må skiftes eller glødes før dysene monteres igjen !!! (pleier å følge med dysa når den taes opp. Etter å ha fjernet boltene som holder dysen bruker man to skrutrekkere under der boltene satt og bender litt, da spretter dysen opp.)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da har eg sjekket at dette ikke er Brasil dyser. Svar i mail

 

Dear John Inge,

Many thanks for your mail. These are Ford injectors from Acton, London, UK.

Some injectors do come from Brazil, but not ours. Ours are genuine British Ford, Kind regards, Stephen Seahorsepower Ltd

 

The price for the 12 injectors will be £624.00, the delivery will be £70.00 by courier express.

VAT is not charged to Norway as you are outside the EU, we can accept payment by bank transfer if preferable, Kind regards, Stephen Seahorsepower Ltd

service exchange injectors old unit to be return or surcharge of £250.00 will be charged.

 

Altså dei gamle i retur

8800 for 12 dyser. Er det så gale da

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Altså dei gamle i retur

8800 for 12 dyser. Er det så gale da

Du kan jo sjekke med Maritim diesel i Bergen, de hadde samme ordingen med retur av de gamle. Dette er jo en stund siden, men reagerte på at det ikke var så dyrt.

 

De reparerer både dyser og dieselpumper. tlf 55 30 25 80

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg skjønner må det være en grei pris. Moms kommer vel i tillegg.

 

Inkl mva blir det vel.. 8600 etter dagens kurs.

694 pund x 9,9 x 1,25

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det var gunstig Birchwood 33. Jeg tror jeg ville kastet meg på og handlet. Ikke minst kunne de fortelle at dysene ikke var Brasil-vare, tror ikke så mange Norske levrandører kan garantere deg det.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...