Jump to content

Hvordan fjerne brakkvanns brunfargen i vannlinjen?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Båten min har alltid ligget i brakkvann slik jeg har forstått. Så også nå. Det er fint mtp motoren (som er saltvannskjølt) men ikke så kult for plasten på utsiden.

Ca midt i sesongen begynner den å bli styggbrun, og selv om jeg har prøvd å vaske den - blir den stygg mot høsten. Høyttrykkspyler da bort vanlig skitt, men brunfargen sitter.

Har tom brukt Autosol og diverse rens, men får ikke bukt med "underfargen" i brunfargen...

Hva bør jeg bruke?

Hvordan gjør jeg det?

Hvor skaffer jeg det?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jo, men problemet vil jo komme tilbake til høsten. Er jo grenser for hvor mange ganger man kan pusse med 1200 papir? - Eller misforstod jeg noe?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

:lol: :lol: :lol:

Nja, liker ikke godt høy vannlinje...

Men hjelper det med feks. å ha noen tykke lag med voks der?

og hjelper syre mot denne brunfargen?

Ok, da blir det tur til Maritim eller et slikt sted...

Hvis ikke 10% saltsyre kan kjøpes som "husholdningsartikkel" på eks. Felleskjøpet...

:smiley:

Anbefaler å bruke oxalsyre. Den tar den brune linja samt rustflekker. Saltsyre virker også bra, men er mer etsende.

Hvis du ikke får tak i oxalsyre, så kjøp Owatrol terrasse-rens eller teakrens som innholder nettopp oxalsyre.

Spesialprodukter for båt er neppe bedre, men mye dyrere. Slipemidler og rubbing ville jeg i det lengste unngått.

Jo, men problemet vil jo komme tilbake til høsten. Er jo grenser for hvor mange ganger man kan pusse med 1200 papir?

Du har rett i det , men la de skure hull i skroget. Andre har argumentert mot dette før.

Eg vasker med Deep Clean. Spray på, ta en halv røyk, så"skumlegg" eg skroget med børste og båtshampo for å holde det vått mens eg drar ut slangen.

Og så kaldtvanns spyling med vanlig slange. Raskt over med såpevann for å nøytralisere syrevask, og ny runde med vann :smiley:

Eg bruker heller ikkje gelcoat-rens.

Når båten er vasket slik så er den ren.

I år brukte eg ca 4t på skroget. Det var lang tid. Det var med polering.

Gikk seint siden båten låg på sjø og eg polerte og vaska fra gummibåten :cheers:

Ferro-bet trur eg er samme virkning :yesnod:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Spesialprodukter for båt er neppe bedre, men mye dyrere.

Kanskje dyrere, men 150,- kroner for en boks Gelcoat Cleaner som varer minst tre sesonger kan jeg leve med. At jeg i tillegg kan bruke produktet uten å ikle meg "vernedrakt" som f.eks. ved bruk av Deep Clean ser jeg også på som en fordel.

mvh Knut Erik

Hvis ikke 10% saltsyre kan kjøpes som "husholdningsartikkel" på eks. Felleskjøpet...

1 liter 30% saltsyre fåes kjøpt i vanlige jernvare/byggvare-butikker som OBS, Byggmakker osv. Men obs, obs: All syre er etsende (gelcoaten tar ikke skade) og må behandles med varsomhet. Pass godt på øynene og huden.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg bruker et helt genialt produkt som jeg kjøpte på Swang i Oslo. Det heter EFFX Vannlinjerens, men finner ikke det på Swangs side. Men søkte på Yahoo.no og fant følgende :

Hvit gelcoat gulner i vannlinja, det er ikke til å komme fra. Rundt metallbeslag kan det også blir stygge rustrenner. Det finnes produkter i handelen som tar seg av dette, uten at du trenger å gå løs på styggedommen med rubbing eller sandpapir.

I vår har vi prøvd EffX vannlinjerens. Det er et temmelig nytt, norsk produkt. I likhet med andre produkter som skal gi nytt liv til gulnet gelcoat, er det basert på syrer. Vannlinjerensen leveres på sprayflaske. Bruken er såre enkel:

¨ Spray på det gulnede eller rustskjemmede området

¨ Gå hjem, gjør noe annet eller stå å se på at det jobber

¨ Gled deg over hvit og frisk gelcoat

Vi har sett stoffet i funksjon, og bekrefter at det virker. En temmelig gul vannlinje ble hvit og fin, uten noen som helst mekanisk bearbeiding eller behov for vask eller skylling i etterkant. En hyggelig bieffekt er at det tørkede slimlaget og noe av ruren på bunnstoffet forsvinner, noe som forenkler jobben på undervannsskroget. Vår test ble gjort i temmelig kaldt vær, med flere minusgrader i luften. Da gikk det en times tid før vi så resultater. I mildere / varmere vær skal det virke atskillig raskere.

Vi prøvde også vannlinjerensestoffet på en annen båt, der et metallbeslag hadde laget en ordentlig guffen rustrenning på akterspeilet. Båten sto inne i en hall, der temperaturen var noen få varmegrader. Det ble sprayet på i et par omganger. Deretter tok vi lunsj, og da vi kom tilbake var rusterenna vekk.

EffX Vannlinjerens selges i 0,5 liters flasker til kr 129,-. Mer informasjon: Steen Larsen Chemicals, tlf 35 50 39 05.

Se http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/c1...65?OpenDocument

Jeg tok det på en tvistdott, . NB Bruk hansker, etsende - vætet området, ventet noen minutter og svampet det av med rent vann. Blendahvitt uten pes!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...