Jump to content

Summer Dream 28 FB, noen med erfaring?


blackdev

Recommended Posts

Vi er fortsatt i byttemodus, ser nå på en Summer Dream 28 Flybridge, dette er etter hva jeg ser på bildene en svær og bred båt, er det noen her på forumet som har erfaring med denne typen?

 

Vi er to voksne og fire unger i alderen to til femten år, jeg er redd den muligens blir i tregeste laget for ungdommen, men perfekt for fruen og de minste, en annen ting, jeg ser at motoren faktisk er plassert under pantryet midt i salongen, betyr dette at det blir mye motorstøy?

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Jeg så på en slik en. Innredningsløsningen er trang mtp å være flere enn 4 som overnatter.

 

Har egentlig lyst på en slik, da den gir mye båt for pengene etter mine preferanser. Men hvis dere tenker å være 6 på tur, er den nok trang.

 

SveinH (tror jeg) har mye erfaring med den båten.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en summer dream 28 i 4 år. Denne båten var uten flybridge, da den var bygget om. Vi bygget om den til å bli 90% lik en scand baltic.

Men sånn som den er orginalt med fly= hold deg unna. Elendige løsninger, trangt, går våt i sjøen, sakte gående. Vi hadde 150 hk motor og klarte max 8 knop. Kan sende deg noen bilder av den jeg hadde bygget om, viss intresse :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vedr. hastighet påvirkes det direkte av tyngde. De første modellene hadde tykt skrog, og var dermed unødvendige tunge. Mener i alle fall å ha lest det et sted...

 

150 hk og 8 knop høres ut som om det enten var noe feil med motor, utveksling eller propell...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

ops! skal stå 120 hk. Det var en ford 2715E motor. Både motor og båt var 1986 mod.

Motoren, gir, utveksling osv. ble tatt hånd om av Haugen maskin. Så tror ikke det var problemet, de er vel spesialister på Ford.

Båten gikk i 8-9 knop, mars fart var 6-7 knop. Tror ikke om du hadde satt inn 400hk, at du ville fått fart over 14-15 knop. Da ville bare hekken grav seg mere ned i vannet :crazy: Men det er vel her som med alle andre båter som skal selges at selger legger på noen knop. Ser mange med scand baltic båter og volvo 158 hk, oppgir fart på båt til 18-19 knop. Det er ikke mulig!!!! Jeg hadde det før, og vi hadde mars fart på 12-13 knop. Og maks var kanskje 15-16. Og da skulle det være opptimale forhold :sailing:

Link to post
Share on other sites

He he...

 

Ja, jeg ser mange rare hastighetsangivelser i annonsene. Noen ganger lurer jeg bare på om vi har hatt tungdrevne båter. For de hastighetene som er oppgitt kombinert med motorstørrelsene høres ut som fantasi i enkelte tilfeller.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en summer dream 28 i 4 år. Denne båten var uten flybridge, da den var bygget om. Vi bygget om den til å bli 90% lik en scand baltic.

Men sånn som den er orginalt med fly= hold deg unna. Elendige løsninger, trangt, går våt i sjøen, sakte gående. Vi hadde 150 hk motor og klarte max 8 knop. Kan sende deg noen bilder av den jeg hadde bygget om, viss intresse :yesnod:

 

 

Det var jo vektige synspunkter, send gjerne bilder eller post de her i tråden sånn at alle får se din løsning! :flag:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Innleggene som har kommet på denne tråden gjør meg vel en smule skeptisk til modellen, må vel erkjenne at jeg har falt for Scand sine båter, da spesielt Scand Queen, men har så langt ikke funnet noen eier av en slik båt som kan tenke seg å bytte med oss :nonod:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Modellen er i seg selv ok synes jeg. Derfor jeg har vurdert den.

 

Men jeg tror den fort blir trang for 6 mennesker på tur. Husk at ungene vokser også, så om det skulle gå bra med 4 i bausengen nå - kan det bli trangt neste år...

 

Ser du etter et kalesjefritt alternativ, eller bare en praktisk familiebåt?

Sjekk i det siste tilfellet ut Maxim motorbåten. Er en 10 knops båt, men veldig praktisk innredet. Godt med plass til familien + evt også noen venner av ungene...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Modellen er i seg selv ok synes jeg. Derfor jeg har vurdert den.

 

Men jeg tror den fort blir trang for 6 mennesker på tur. Husk at ungene vokser også, så om det skulle gå bra med 4 i bausengen nå - kan det bli trangt neste år...

 

Ser du etter et kalesjefritt alternativ, eller bare en praktisk familiebåt?

Sjekk i det siste tilfellet ut Maxim motorbåten. Er en 10 knops båt, men veldig praktisk innredet. Godt med plass til familien + evt også noen venner av ungene...

 

 

Jeg ser vel etter en praktisk familiebåt på over 24 fot, med diesel og som marsjer på 20+, med toppfart mellom 25-30 knop.

 

I tillegg skal den helst ikke koste over 250000, tar vedkommende vår Nor-Dan i bytte så hadde det vært en stor fordel :cheers_wine:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Vi fjernet fly bridgen, og satte på et påbygg med vinduer. Laget sittegruppe akter, laget kalasje stenger og tilpasset en ny kalasje, nede forand hadde vi en stor seng, + sittegruppe (se bilde), + pantry, toalett m/dusjplass og en stikkseng. Jeg brukte stikksenga den var 80cm x 220cm, kona la ned bordet i sittegruppa, da ble senga 120x230. vi hadde begge barna i senga helt i baugen, den var stor. God plass til 2 voksne. Totalt hadde vi sengeplass til 6 voksne.

Alt trevirke ble bygget/laget hos "visterflo båtbyggeri".

Redigert av litt peiling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne Hasla 27 ser jo bra ut... - Litt tregere enn det du oppgir som ønsket, men med god plass...

 

Kunne tenkt meg denne selv...

 

og her er en Bonanza 28 til 230000,-

 

 

Har vært i kontakt med Bonanza eier tidligere, han ønsker seg større og raskere båt, har nå sendt mail til eier av Hasla 27, så får vi se, har også kontakt med en som har en Windy 24 til salgs, det er også en båt vi kunne tenke oss, god plass og fin fart for ungene :yesnod:

 

Ellers så er den båten du har lagt ut bilder av midt i blinken i forhold til hva vi ønsker oss!

 

Meget pen båt med flotte løsninger, men den er vel ikke til salgs og eier vil sikkert ikke bytte den mot en Nor-Dan 6100 :smiley:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde SummerDream 28 for noen år siden. Står om den i Erfaringsdatabasen og på min hjemmeside.

 

Båten er på mange måter veldig bra men har også noen ulemper. Kommer kjapt på disse:

Fordeler:

  • Lavt akterdekk, passer godt for fisking o.l. (selvlensende).
  • God oversikt ved finmanøvrering fra flybridge.
  • Enkel og kjapp tilgang til dollbord og dekk fra fly.
  • Stort toalettrom.
  • Bra med stueplass men litt begrenset tilgang til disse.

Ulemper:

  • Begrensede fartsressurser. Min hadde 230 hk og gikk 19 knop.
  • Få faste sengeplasser.
  • Motor i salong (støy).
  • Litt trang inngang fra akterdekk til salong (lavt).

Båten har veldig stort volum i forskipet og tilsvarende mindre i akterskipet og i tillegg til propelltunnell så gjør det at den setter seg litt på hekken samtidig som den skyver vannet foran seg i stedet for å løfte seg oppå. Den blir jo da litt hard og våt i motsjø men den takler likevel styggevær godt i 12-14 knop.

 

Hovedgrunnen til at vi solgte var mangelen på faste sengeplasser.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...