Jump to content

Nei nei og atter nei. snakk om å ha uflaks


Mr_J@n

Recommended Posts

Skulle ta en tur ut på fjorden idag, deilig vær og greier. men da jeg hoppet oppi båten så jeg til min store forskrekkelse, vann inni båten,mye vann, pumpa måtte pumpe 15-20min for å få tømt den for vann. tenkte med en gang at det var pluggen som var løs. men så mye vann da,

nei den var på plass, så det er nok en lekasje i drevet eller noe??

 

Så da må den vel opp på land igjen tenkte jeg, uansett så tok jeg meg en tur ut for å fiske litt, avslappende vet dere.

 

Da jeg dro tilbake til båttplassen min, skulle jeg bakke for å sakke litt på farta sånn at jeg ikke dundret inn i brygga, at gikk bra helt til den siste justeringa på farta, da skjedde det ikke mye,

dunka borti brygga med baugen, fan#¤//%&() skrek jeg å hoppet ut, bygga var like fin,men båten fikk et stykk sår :wink: :wink:

Hvorfor, jo da jeg heiste opp drevet, så jeg svaret, propellen var borte, fan, er det mulig.

 

Sorry for språkbruken folkens, men nå er jeg rimelig lei, vist det noen gang skal kåres noe som heter, den mest uheldige, da er jeg en kandidat til tittelen.

 

Trenger nå sårt en propell til mercrusier drev, må kjøre båten ca 2 nm for å få den på land.

 

 

Link to post
Share on other sites

Stakkars deg, Mr. J@n :wink:. Du har hatt en del problemer, men sånt skjer. Har hatt en del problemer selv med forgasser og at vi kjørte motoren tom for olje (motoren var ny og vi var ikke vant til å fylle på olje fra før av :lol::wink:) Dette resulterte at vi ikke fikk brukt båten på noen måneder....men, men. Håper det ordner seg for deg så fort som mulig, men heldigvis er det tidlig i sesongen.

 

mvh

jonhei

Link to post
Share on other sites

Du må jo skaffe deg en dykker for å ta opp propelleren. Du har sikkert en formening om hvor den er. Låsesplint og mutter ramlet sikkert av når du skulle "bakke".

 

Noen er svært uheldig, men når man er på bunn så er det bare en vei opp.

 

Se fremover og vær positiv.

 

:seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Ja, det jo en mulighet, men vil det lønne seg og hyre en kar til å lette etter den??

Har ikke fått skjekka hvor dypt det evt ligger, ikke har jeg sjøkart over område heller, så jeg må ned å hive ut fiskesnøre.

 

Er det noen foresten som har byttet disse bellowene, er det vanskelig?? (alpha pre one drev)

Link to post
Share on other sites

Hvor er dette da? gi meg posisjonen så skal jeg sjekke dybden,, Hør etter med lokale dykkere eller evt, dykker skole eller de som driver med dykkerkurs. De tar sikkert på seg et slikt oppdrag hvis det ikke er for dypt.

 

Lykke til

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Føler med deg. I stedet for å la depresjonen sige inn er det bare å ta et problem av gangen og arbeide seg fremover. Alt har sin løsning og selv om man av og til har lyst til å gi opp er det slik at utholdenhet lønner seg. Snart er du på fjorden uten problemer... :seeya:

Link to post
Share on other sites

Føler med deg. Nå må vel bunnen være nådd m.t.p. uflaksen din!

Er det ikke mulig å få hjelp av Redningsselskapets dykker i en sånn situasjon? Husker ikke hva som står i medlemspapirene i farten, men mener å huske at de hjelper til med å finne mistet propell.

Noen som vet sikkert??

Link to post
Share on other sites

He he.. det samme skjedde meg for 14 dager siden at propellen "datt av", men midt i skipsleia i oslofjorden utenfor svestad i ganske frisk bris... meget ubehagelig.. og da lærte jeg at man må jo også ha muttere og skiver for propellfesting, og ikke bare propell.. nå fikk jeg min nye propell for 2200,- hos progress, så jeg tok meg ikke bryderiet ved å anskaffe en dykker som må ned på 60 meters dyp....

Link to post
Share on other sites

Det var da svært til uflaks! Hvorfor mister man egentlig propellen? Det har jeg aldri vært borti før, det må jo være en ekkel opplevelse. Tenker jo fort at det kanskje kan skje meg òg?    

 

Kan man på noen måte sørge for at slikt aldri vil skje?    :seeya:

Link to post
Share on other sites

Kan man på noen måte sørge for at slikt aldri vil skje?

Det skal vel sitte et låseblekk innenfor muttra som skal være brettet rundt muttra slik at det ikke er mulig at muttra løsner og skrur seg av. Sikkert lurt å kontrollere tilstanden på dette låseblekket nå og da.
Link to post
Share on other sites

Må du leie profesjonelle vil det neppe lønne seg å lete etter propellen.

Spør heller den lokale dykkerklubben, hadde det vært her i Høllen skulle vi nok fått tak i den... :seeya:

Men sikker kan man ikke være, det er utrolig vanskelig å finne ting under vann, spes. dersom man ikke vet akkurat hvor de er.  :smiley:

Hvis propellen forsvant under bakking kan den ha  skrudd seg et godt stykke gjennom vannet.

Link to post
Share on other sites

Hvis propellen forsvant under bakking kan den ha  skrudd seg et godt stykke gjennom vannet.

Jeg mistet min propell under oppbakking i fjor sommer. Fant igjen propellen nå i vår da det var som klarest i vannet. Propellen hadde falt rett ned etter at den falt av akslingen.

 

Er du heldig bør propellen ligge rett ned noen meter ut fra bryggen. Hvis det ikke er for dypt prøv med vannkikkert en dag er det stille og godt lys. Min propell stod med et blad ned i sanden og var lett å fiske opp med en krok på en lang stang. Kroken ble tredd inn i akslingshullet på propellen. Det var riktignok bare 2-3 meter dypt, men i prinsippet bør metoden kunne brukes hvis du er optimalt heldig.

Link to post
Share on other sites

Det var da svært til uflaks! Hvorfor mister man egentlig propellen? Det har jeg aldri vært borti før, det må jo være en ekkel opplevelse. Tenker jo fort at det kanskje kan skje meg òg?    

 

Kan man på noen måte sørge for at slikt aldri vil skje?    :smiley:

Har mistet propell selv.

 

Hadde kjørt fra Bergen til Mandal med en Viksund 660 snekke. I det vi ankom Mandal for første gang og skulle legge til brygga skjedde det ytterst lite når jeg slo bakk.

 

Fikk en dykker til å hente opp propellen. Viste seg at den var svært hardt angrepet av tæring, trolig som en følge av manglende zink på mutteren.

Link to post
Share on other sites

Hvor er dette da? gi meg posisjonen så skal jeg sjekke dybden

Er ikk så god på dette med posisjoner og slikt, stedet heter Gylte, ligger midt mellom Vindfangerbukta og Halangspollen, men var nede og fikk lodda dybden rett bak båten ikveld, sånn ca 6-7 meter, så det bør være innen rekkevide for en dykker, skulle tatt dykkern selv ifjor men utsatte det igjen :smiley::puke:

 

Skal sjekke opp med noen lokale dykkerklubben her i Drøbak imorgen, om de tar slike oppdrag.

 

Det ergelige er jo at drevet er "nyoverhalt" av verksted, de har vel glemt et eller annet.

Link to post
Share on other sites

Ny propell til det du har ca 1.900 hos MerCruiser forhandler. Jeg kjøpte en (nesten ny) her på Båtplassen for 500,-. Hvis du har et greit forhold til den lokale Mercruiser forhandleren har han helt sikkert noe liggende på loftet som du kan få låne.............

 

Enkelt og greit å skifte propell mens båten ligger på vannet. Drevet opp, fastnøkkel, stor skrutrekker og en gummibåt gjør susen. Har gjort det sjøl to ganger (siste gang på et skjær utafor Koster). Så slipper du å landsette båten.

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg skal ta en ringerunde idag, ser greit ut å få skrudd den på, det at jeg må ha den opp er fordi den tar inn vann, ca 2l itimen :smiley:

 

Batdilla

Skal høre med de om de kan være med på en minneverdig løsning, men trur ikke jeg kommer langt der.

Link to post
Share on other sites

Mr_J@n : Jeg er fritidsdykker, og kan se om ikke jeg kan hjelpe deg, evt. med å finne en som kan. Send en IM med kontaktinfo hvis du er interessert. Bor i Bærumsområdet.

 

Ellers litt generelt om dykking: har sett dybder på 60 m nevnt her, der kan man ikke dykke med vanlig luft på flaskene, den blir nemlig giftig. 45 m er det meste en bør dykke på med vanlig luft, og grensen for tid på den dybden er 5 minutter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...