Jump to content

Vil denne sytingen i media aldri ta slutt ?

oslofjord

Er det for mye båtsyting i media ?  

112 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3078830.ece

lnyh3BLASER1605_1032392x.jpg

Dette er den årlige saken om at båtfolk er noen tullinger så jeg skal ikke gjenta det jeg tidliger har skrevet om ukritisk båtjournalistikk som alltid konkluderer med at båtfolk er noen idioter og alt er verre enn i fjor.

Dog er det et noen pussige poeng.

Er det ikke litt fantasiløst å nesten alltid måtte dra med KNBF og/eller Redningselskapet hver gang en båtsak skal i avisen ?

Kan man ikke være fornøyd med at obligatorisk bevis endelig er vedtat uten å fortsette å krisemaksimere.

Den store "nyheten" er at det vistnok at det i 2004 døde 51 mennesker til sjøss.....i år 2004 ! De må ti år tilbake for å finne nok ulykker til å bevis at livet på sjøen er farlig........den virkelige nyheten burde være at det er mindre farlig til sjøss nå enn for ti år siden.

I 2008 døde 20 mennesker i forbindelse med vanlig fritidsbåter ( untatt kano) : 7 falt over bord, 10 kantret og 3 døde ved båthavari.

http://www.folkehjelp.no/filestore/statist...9-jan-april.pdf

Det gjøres et poeng av at de ulykkesutsatte mennene på ca 50 bør ta båtprøven: Jeg vil påstå at det likvel er nyttigere å tvinge disse statistsisk sikre kvinnene i de tusen hjem til å lære seg mer båtteori slik at de ikke bare blir med gutta som pynt.

Det er gammelt nytt at mange av de som er utsatt for ulykker er erfarne båtfolk.....men de blir vel ikke mindre erfarne av å gå på kurs.....

Det skrives om den forferderlige "ankerdrammen", men er ikke poenget med ankerdrammen netopp at man venter man er ferdig med båtkjøringen får man dikker ??? Blir det neste et forbud mot å drikke alkohol i båt i naturhavn/gjestehavn fordi man kan snuble i fylla ??

Statistikken er tindrende klar på at det er på vestlandet ( gjerne en kald høstdag) er er størst fare for å omkomme med fritidsbåt....hvorfor er da alle båtrartikler fra indre Oslofjord en vakker sommerdag ? Hvor mange er det som har omkommet innenfor drøbak de siste år ?

Nei, den sytinga i media vil aldri ta slutt. Det er faktisk ingenting vi nordmenn trives bedre med enn evig og konstant syting over hvor håpløst alt og alle er. Rike og feite, men lykkelige? :lipseal:

Det er værstingene vi vil til livs, sies det fra kompetent hold, og det skal man oppnå ved å innføre en prøve hvor bl.a. det å vite hva forkortelsen NSSR står for er en forutsetning for et trygt liv på sjøen. Ja, ja, julenissen kommer tydeligvis til enkelt hver eneste jul også i voksen alder!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Svart (redigert)

Våren 2010 får vi antagelig "beviset" på at båtfolks drikking er et økende problem:

1. Hypotesen i 2009: Folk drikker mer (??).

2. Dermed økes antall promillekontroller for å løse dette hypotetiske problem.

3. Dermed øker antallet som blir tatt med promille i sommer.

4. Dermed kan aviser antagelig neste sommer melde at det i 2009 var eksplosiv økning i antall fyllekjørere på sjøen......

Redigert av salt (see edit history)
Det er værstingene vi vil til livs, sies det fra kompetent hold, og det skal man oppnå ved å innføre en prøve hvor bl.a. det å vite hva forkortelsen NSSR står for er en forutsetning for et trygt liv på sjøen.

Nå blander du vel snørr og bart???? :giggle:

Jeg antar at du sikter til Aftenpostens hjelpeløse forsøk på sjøvettquiz (med god hjelp fra NSSR) hvor et av spørsmålene var hva NSSR står for. Den quizen ble diskutert i denne tråden, og har lite med den offisielle båtførerprøven å gjøre. Den bør vel få stå for Aftenposten/NSSR sin egen regning.

Svart (redigert)

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3078830.ece

"Hver tredje omkomne i fritidsbåtulykker de siste ti årene var påvirket av alkohol. Og bruken av alkohol fortsetter å øke."

Hvilke økning ? Har vi tall for perioden før disse 10 årene ??...da var promillegrensen høyere og fokus på promille mindre, så hvordan kan man vite at det i jappetiden f.eks. var mindre bruk av alkohol til sjøss enn i de siste 10 år ??

"De store politidistriktene langs kysten melder alle om økning i antall anmeldelser for båtkjøring i beruset tilstand....

...Også i Østfold økte antall anmeldelser for promillekjøring i fjor."

Logisk kortslutning......det fundamentale spørsmålet er jo om økningen i antall anmeldelser skyldes økning i antall fyllekjørere eller om det skyldes økning i antall kontroller !

Det er fint med hyppigere promillekontroller, men da bør de bli mer målrettet som f.eks i klokken 0200 om natten der folk erfaringsmessig skal hjem fra fest ikke midt på dagen i Oslo havn.

Svart (redigert)

Når det er så stort fokus på hvor stor fangsten av fyllekjørere er det muligens en del av en resultatorintert samfunntsutvikling. Offenlige etater som skoler og annet skal kunne dokumentere sukses i form av høye gjennomsnitts karakterer, intjening eller tollbeslag:

"Båten kostet 3,5 millioner kroner, men finansministeren forventer at dette betaler seg raskt."sies det i linken:

http://www.oslohavn.no/nyheter/ny-superra/

I år er det altså fokus på antall fyllekjørere, men neste år blir det nok antallet båtførere uten førerkort som står på dagsorden....eller kanskje en kombinasjon....antallet fyllekjørere over 30 år som mister retten til å føre båt ???

Men som sagt...hvis det er resurser til å stoppe de som suser rundt i fylla i 20 knop natterstid ( før han havner på et skjær) er alle (antagelig inkludert føreren....når han blir edru) glade for det.

La oss stikke fingeren i jorda litt.

Det er for my "fyll" ifb. båtbruk. Det er en av båtlivets gleder, men det må holdes på et "riktig" nivå.

Siden ikke alle klarer det på egenhånd - så må "Storebror" trå til, og han må gjøre det med forskjellige virkemidler, ihht gjeldende instrukser, forskrifter, lokale fortolkninger og lover. Et av virkemidlene er pressen.

Sjøen er ikke et fristed for fyll. Så ikke ødelegg det. La oss nyte alkoholen som den skal og ikke unne pressen disse fordummende innslagene.

Nå skal jeg straks medgi at jeg er glad i alkohol, dvs. jeg er glad i rødvin. Så jeg drikker 2 glass rødvin omtrent daglig. Ett glass når jeg lager maten og ett glass når jeg spiser den. Omtrent det eneste unntaket er når jeg seiler. Da drikker jeg ikke mine glass med rødvin før båtene er fortøyd. Jeg kan rett og slett ikke forstå at noen kan oppleve det som et tap, ja jeg får til og med inntrykk av at noen oppfatter det som et overgrep, at man ikke kan/bør nyte alkohol mens man seiler. Presis fordi jeg føler meg avslappet, tankespredt, til og med kreativ sommetider, når jeg drikker mine 2 glass, så er jeg jo nettopp tilsvarende mindre årvåken, påpasselig, nøye, grundig osv. på grunn av dem. Men det er jo ikke den tilstanden jeg helst vil være i mens jeg seiler, men tvertimot den tilstanden jeg gjerne vil være i når jeg ikke lenger seiler, altså årvåken mens jeg seiler, avslappet når jeg ikke seiler.

Men jeg har jo sørgelig vært nødt til å erkjenne at det slett ikke er alt i verden jeg forstår, selv om, heldigvis, at det kan forekomme at jeg en gang i blandt forstår mer etter at jeg har fått noe forklart. Så da jeg gjerne vil fremstå som en person med et åpent sinn så vil jeg gjerne forstå dette underlige fenomenet, altså at noen finner det fordelaktig for seilaset at man bruker alkohol mens man seiler.

Så, er det noen som kan forklare for meg fordelen ved å bruke alkohol, mens man seiler?

Hvor mange dør i sommertrafikken på norske veier?

En familie på sjøen er kanskje en familie som ikke blir drept i en møteulykke. Ferie og utfartsvær er livsfarlig, jeg opplever båtlivet som trygt sammenlignet med mye annet. Selvfølgelig skal man ha fokus på sikkerhet til sjøs, men man må også se på alternativene. Ulykker skjer dessverre hele sommeren, men hvor er det minst farlig å være? Sjøen???

Jeg skjønner ikke problemet, her driver politiet fårebyggende arbeid. Hvis det er noen som lar være å kjøre i fylla på grunn av frykt av å bli stoppet av politiet trenger men ikke flere argumenter for å fortsette med dette. På samme måte som kystvakten deltar i jakt på ulovlig fiske, dumpede biler i fjorden og andre sivile interresser gjør også politiet en viktig jobb på sjøen. La oss ta en hvilken som helst festival, man kommer ikke fra det faktum at det blir komsumert alkohol på festivaler. Hvis politiet da er innom "for å sjekke fortøyninger" på dagen skjønner vi at kansje folk er mer forsiktige med å dra hjem om natten i båten etter for mye alkohol. Samtidig kan politiet hjelpe til hvis man skulle få andre problemer med støy, vanskelige folk eller hva som helst. Det er ikke alltid den frivillige vakten er i stand til å rydde opp så da kan det vere greit å ha en politibåt i nærheten. Hvis det er noen som ikke tåler at politiet markerer seg på fjorden så er det faktisk disse personene jeg vil påstå syter. At media skal ha noe å skrive om er ikke noe nyhet.

Svart (redigert)
Jeg skjønner ikke problemet,..

Det er et problem hvis det skulle vise seg at de organisasjoner og etater som er premisselverandør for politikerne ikke har evne eller vilje til å ha en objektiv saklig virkelighetsoppfatning av livet på sjøen.

70 % i pollen på spørsmålet : " Har journalisten en objektiv beskrivelse av livet på sjøen ?" svarer: "Nei. Jourmalsiten har rotet seg bort i statitisk tallmagi og rikssynsere som av uklare årsaker alltid mener det er end flerre tullinger på sjøen enn året før."

Nå bør man, eller i hvert fall jeg, lese statistikk med den største årvåkenhet. Dermed er jeg selvsagt alltid usikker på om jeg har forstått den riktig. Statistikken for i fjor sier at ca. 1/3 av de som døde hadde alkohol i blodet. Dvs. 2/3 hadde IKKE alkohol i blodet. Skal jeg forstå statistikken sånn at faren for å falle overbord er dobbel så stor om man er edru?

Det håper jeg virkelig ikke, fordi jeg synes at alkohol i forbindelse med bilkjøring og seiling med båt er problematisk. Imidlertid er det ett element i statistikken man ikke behøver å spekulere på eller tvile på om man har forstått riktig: 100% av de omkomne hadde testosteron i blodet. Videre gjetter jeg på at 100% av de omkomne ville ha erklært, dersom de hadde blitt spurt: "Dette kan ikke skje med meg".

Dersom jeg gjetter riktig så her er vi fremme ved et aldri så lite, men snappy paradoks. Faren for å falle overbord er proprosjonal med viljen til å erklær at det ikke kan skje.

Skal jeg forstå statistikken sånn at faren for å falle overbord er dobbel så stor om man er edru?

Da tror jeg du bør lese litt mer om statistikk så vil du nok komme til an annen konklusjon...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Skal jeg forstå statistikken sånn at faren for å falle overbord er dobbel så stor om man er edru?

Teroretisk sett så kan vel det være riktig selv om jeg sterkt tviler på at så er tilfelle, men jeg vet det ikke. Jeg vet egentlig ingenting om hvordan fordelingen er blant de som ferdes på sjøen mht promille, graden av promille, eller ikke, det være seg de som faller overbord eller de som ikke faller overbord, men siden andre her påpeker din inkompetanse på statisstikk så regner jeg med at det betyr at vedkommende har full oversikt over alle relevante faktorer som gjør at han kan påstå akkurat det han påstår. Men jeg holder ikke pusten i påvente av at dette sjarmtrollet kommer med en briljant utredning om dette! :lipseal:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vær klar over at artikkelen mest sannsynlig ikke er skrevet av jouranlisten, men av et PR byrå som jobber for redningsselskapet e.l. Byrået leverer 75-80 % av artikelen på vegne av sin klient til (i dette tilfellet NSSR eller KNBF eller begge) Aftenposten. Aftenposten slipper med mindre å gjøre når de får det ferdigtygd. Jeg har hatt PR byråkunder som drev slik. De produserte artikler i mengder og hadde internkonkuranser om antall presseoppslag i media.

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...