Jump to content

Spenningsbegrenser


puteunderarmen

Recommended Posts

mye elektrokompetanse her vet jeg :sailing:

 

Har ved etpar anledninger bakket med påhenger, og gitt litt mye gass, slik at den går ut av vannet, og da blir turtallet meget høyt. dette fører til at den uregulerte spenningen ut fra motoren også blir veldig høy, og da ryker alle pærene mine i lanternene. skjedd to ganger :headbang:

 

Trenger å lage en enkel spenningsbegrenser får å hindre dette! Forslag?

 

ps: ikke kom med forslaget: lær deg å føre båt... :nono:

Link to post
Share on other sites

Dersom det er en "liten" påhengsmotor det er snakk om så er spenningen turtallsavhengig og ikke ren likespenning.

 

Som jeg husker det så er det magneter på svinghjulet som lager denne spenningen og ikke egen vekselstrømsgenerator med likeretterbru.

 

Hvordan man "spenningsregulerer" en dårlig likespenning er jeg ikke helt sikker på, men dersom du innstallere en lite bil/motorsykkel batteri så vil det fungere som en kondensator og akkumulator. Det du kunne ha gjort var å prøve dette først med et vanlig bilbatteri dersom du har dette tilgjengelig, jeg trur nemlig ikke spenningen vil overskride 15-17 volt med denne løsningen.

 

Dette var et forsøk på å løse ditt problem på en enkel måte uten noe form for spenningsregulering, men du var kanskje ikke ut etter dette svaret.

 

Lykke til - må få høre hvordan det går.

 

:cheers:  

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

hmmm trodde det var vekselspenning som kom når det er uregulert. du mener altså at det er likespenning. ble usikker, lenge siden jeg har holdt på med slike beregninger.

for dersom det er veksel, så må jeg jo likerette før jeg kopler til batteri.

Link to post
Share on other sites

hmmm trodde det var vekselspenning som kom når det er uregulert. du mener altså at det er likespenning. ble usikker, lenge siden jeg har holdt på med slike beregninger.

for dersom det er veksel, så må jeg jo likerette før jeg kopler til batteri.

Ja nå skal jeg IKKE være super påståelig pga at det er en stund siden jeg har holdt på med dette.

 

Spenningen som kommer fra motoren skal være tilnærmet 12-14 volt og ment brukt til belysning og annet utstyr. At denne spenningen er vekselspening er helt usansynlig, men jeg husker at den ikke var helt "ren".

 

Før du da kobler på noen batteri eller lignende så må du sjekke med leverandør eventuelt måle med et multimeter.

 

Sjekk spenningstype før du går til neste skritt. :smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

vanskelig å sjekke spenningstype ekszakt med multimeter, men satt mit FLUKE instrument på veksel, og målte 6v ved "dorgefart" og målte 23v ved fullt pådrag. Var så sikker på at det var veksel at jeg ikke målte likespenning.

Tror jeg må teste med Skopet. tror i alle fall ikke at spenningen er glattet med kondis.

Link to post
Share on other sites

Sjekk med leverandøren / forhandleren av motoren din! Det er ikke standardløsninger her, fordi flere små (eldre) påhengere har forskjellig system etter "generatoren". Siden du disponerer både Fluke og scoop (og tydeligvis KAN å bruke begge), burde det være "pis-ov-keik" å se hva som kommer ut ved forskjellig turtall.

I letteste fall, kan det være så enkelt som å sette på en diode og et lite batteri (acu), og problemene med overspenning er borte. Lykke til.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hadde jo håpet på: joda det er lett, det er bare å ......

tenkte jeg skulle slippe å dra skopet med meg i båten. må installere på laptop og sette meg inn i hvordan den funket osv!

Motoren er en suzuki 25 hk fra 70 tallet, dersom det hjelper. Er redd jeg ikke skjønner forslaget med diode og acu. vet ikke hva en acu er :flag:.

 

Mulig jeg må gå for batteriløsningen, men vil helst unngå det foreløpig, da det er et vinterprosjekt, med tanke på at opplegget må se bra ut :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Å finne ut om det er veksel- eller likespenning er veldig enkelt:

 

Du har allerede målt på AC-området og fått en spenning som til og med stiger med omdreiningstallet.

 

Hvis du forsøket å måle på samme måte med instrumentet satt på DC-området (men ikke gå lengre ned i spenningsvalg enn det du har brukt) da vil instrumentet vise en DC-spenning som er meget lav. Dette skjer selvfølgelig fordi de positive og negative pulsene i en eventuell vekselspenning vil oppheve hverandre.

 

Hvis du derimot også på DC-området leser en spenning på flere volt, som stiger med omdreiningstallet, da vil jeg si at du har en pulserende likespenning   -   altså en vekselspenning som er "grovlikerettet", men ikke filtrert. Hvis dette er tilfellet; da hjelper du deg godt med å henge innpå et lite "motorsykkelbatteri", det vil både glatte spenningen og hjelpe til med å stabilisere den.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei "puteunderarmen"!

 

Her finner du mye info om emnet:

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1075497346

 

Det som genereres i spolen på motoren din, er temmelig sikkert vekselstrøm med uregulert spenning. Hvorvidt denne passerer via en likeretter på veg til lanternene dine, og således blir til likestrøm, bør du kunne verifisere med et voltmeter, ved å måle med hhv. AC- eller DC-innstilling på instrumentet.  

 

Dersom du ønsker å regulere spenningen, må du nok ha en likespenning først.  Til ditt formål vil du kunne få en tilfredsstillende regulering/stabilisering av likespenningen vha. en liten akkumulator (f.eks. et 12V motorsykkelbatteri). Dermed har du også driftsspenning tilgjengelig til lanternene dine når motoren ikke går, og kan også holde liv i f.eks. et ekkolodd uavhengig av motoren.

 

Den enkleste løsningen, dersom du kun er ute etter lanternelys, er vel å sette 24V pærer i lanternene. Da skal det mye til for at de ikke overlever.

Link to post
Share on other sites

Spenningen ut av ladespolen er definitivt en veksel-spenning.

For en liten formue kan man kjøpe er original likeretter, eller lage en selv for noen få kroner, dette har vært diskutert her flere ganger tidligere.

Men dette løser egentlig ikke problemet.

Spenningen ut fra spolen varierer nemlig, som du har konstatert, svært mye mellom min og max turtall og med/uten belastning.

Din måling antar jeg er med belastning? Uten belastning kan spenningen komme opp i 50V eller mer.

Dette gjør også at man kan få kraftig overladning dersom man kobler et batteri direkte til likeretteren.

 

Det finnes flere løsninger på dette, hvis man bare skal drive lyspærer direkte finnes det en original spennings-regulator, men denne gir 12VAC og kan altså ikke brukes til batteri-lading.

Meg bekjent finnes det ikke noen ferdig kombinert likeretter/spenningsregulator for batteri-lading på markedet, ganske utrolog egentlig....

 

Selv har jeg laget en enkel spennings-regulator av en 3-pins 15V regulator som styrer en kraftig PNP transistor, dette fungerer til batteri-lading.

Kan evnt. poste en tegning av dette til uka.

Dersom det bare er snakk om direkte-mating av lyspærer kan det muligens være nok med en shunt-regulator i form av en kraftig 12V zener-diode.

Elfa har en som tåler 50W.

http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/2016537.htm

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker 24volts pærer, og det er de som har røket når motoren har gått over rød-streken.

 

Må vel satse på clasern og likeretterbro og batteri. hadde håpet på en superløsning!

Er temmelig sikker på at det er veksel. den likeretterbroen koster jo ingenting.

Link to post
Share on other sites

Motoren er en suzuki 25 hk fra 70 tallet, dersom det hjelper. Er redd jeg ikke skjønner forslaget med diode og acu. vet ikke hva en acu er :cryin:.

Sorry, trodde du visste...  Acu er (min) forkortelse for akkumulator (kort: bil- eller motorsykkel-batteri).

Eller ser jeg at du har fått mye gode råd her. Forøvrig: Motor fra 70-tallet (går den rundt :nonod: ) er litt for gammelt for min viten. Gjør som du har fått hint om m.h.t. målingene. Lykke til

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...