Jump to content

Hva bør det koste å montere en motor?


Nadheim

Recommended Posts

Det blir sannsynligvis ny motor på meg. Siden disse greiene veier nesten 500kg, må jeg ha hjelp.

 

Jeg skal ha en motor ut, og en ny inn. Den nye motoren passer rett på drevet, eksosbend osv er de samme, og andre tilkoblinger passer. I et annet pristilbud jeg har fått, skulle vekstedet ha 15 000,- for montering. Jeg kan ikke fatte at det skal koste så mye å løfte en motor inn.

 

Hva bør jeg betale for en slik operasjon, forutsatt at motoren "går rett inn"?

Link to post
Share on other sites

Huh. Klarer du ikke dette selv, hvis du får hjelp til løftingen, eller rigger deg til med noe for å løfte inn/ut? Er motoren helt plug-in i forhold til det som i dag sitter inne, er det vel overkommelig å skru av og skru på igjen? Eventuelt ved å ta noen notater mens man skrur fra de forskjellige tingene i ro og mak? Ikke ville jeg betalt noen 15 000 for en slik jobb ihvertfall. Da hadde jeg heller betalt en motorkyndig kamerat et par lapper for å være med og gjøre jobben selv. Men har du evt. ikke tid, blir saken en annen. Spørsmålet er hvor lang tid man må beregne på jobben x en viss timepris. Hvis vi antar en timepris rundt 700,-, vet ikke hva det ligger på, så er det snakk om mer enn 3 dagers arbeid. Det tror jeg neppe et autorisert verksted bruker. Uten å ha altfor stor peiling, ville jeg anslått at man kommer langt med innmontering på en dag.

Link to post
Share on other sites

Jeg var i kontakt med et verksted for prisoverslag på overhaling av en AQAD 31A. Utmontering og innmontering av motoren anslo han til å utgjøre 1 - 1 1/2 dags arbeid. Altså 7,5 - 11 timer. Med en timepris på 589 inkl. mva. så blir dette mellom 4400 - 6500 kr.

 

Hvis det stemmer det som du sier, at den nye motoren din går rett inn, så vil det jo ikke innebære mere arbeid enn det gjør å løfte ut og inn min motor. 15000 er 2 til 3 ganger så mye som en slik jobb bør koste.

 

I mitt tilfelle så vil jeg komme til å gjøre jobben selv hvis det blir aktuelt. Med egen traktor med frontlaster tror jeg nok det skal går greit å få ut motoren og sette den på en palle oppå en henger og få kjørt den til verkstedet.

Link to post
Share on other sites

En faktor som må tas hensyn til er eventuell garanti ifm. montering. Er dette en helt ny motor som skal innmonteres, mister en kanskje noe av garantibeskyttelsen hvis man monterer selv.

 

Personlig hadde jeg nok vurdert sterkt å montere selv i dette tilfellet, men det er viktig å kjenne sine egne begrensninger.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

En faktor som må tas hensyn til er eventuell garanti ifm. montering. Er dette en helt ny motor som skal innmonteres, mister en kanskje noe av garantibeskyttelsen hvis man monterer selv.

Tviler litt på det i tilfellet montering av motor m/drev. Er det så veldig mye som kan gå galt mht til oppretting så lenge det er eksakt samme motor som settes inn igjen? Hadde det vært snakk om aksling, kunne det kanskje blitt brukt mot en at motoren ikke ble rettet opp skikkelig etter montering. Men uansett bør det gå ann å komme seg rundt dette ved å heller konsultere verkstedet for en siste sjekk etter at man selv har montert det inn. Det bør uansett bli mye billigere, samtidig som man har alt på sitt tørre.
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk montert ut en 400 kg motor hos båtbygger.

Litt demontering i dørk

Frakobling av alle tilkoblinger.

Utheising av motor og montering på pall.

Plugging av kjølevann og diesel i motor og i slanger i båten.

Demontering av instrumentpanel og kabelstokk.

Litt eksosmikkmakk.

 

Motor og instrumentering klar til avseding til ny eier.

Alt klart for ny motormontering.

 

2 mann i 3 timer á drøye 500 pluss moms.

Regning under 4000 og jobben var godt utført.

 

Innmontering av ny motor:

Båt står i hagen.

Kranbil henter ny motor i garasjen: 5 minutter.

Kranbil kjører 10 meter og setter ned støttebein på nytt: 2 minutter.

Krana heiser min nye motor opp og putter den ned i motorrommet: 2 minutter.

 

Nye fester/motorlabber står riktig plassert. 10 sekunders lirking og alle 4 motorlabbfester er gjenforent med sine motorlabber.

 

300 kroner til kranbilfører.

 

Tilkoblinger og montering av diverse nytt instrumentpanel tar resten av kvelden.

Omlegging av eksos til større dimensjon og nytt løp tar litt lenger tid.

 

Poenget? 15.000 er blodpris!

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Tviler litt på det i tilfellet montering av motor m/drev. Er det så veldig mye som kan gå galt mht til oppretting så lenge det er eksakt samme motor som settes inn igjen? Hadde det vært snakk om aksling, kunne det kanskje blitt brukt mot en at motoren ikke ble rettet opp skikkelig etter montering.

Ja, der er ting som kan gå gale, emn det er muligens ikke likt på alle motorer/drev.

 

Jeg har montert inn Steyr med Mercruiser drev. Der skulle motoren monteres nøyaktig, der er aksling fra drevet og inn. Så her ble der oppretting, men bare på fremre festene, bakre festene står montert på drevet. Jeg monterte inn motoren, og fikk verkstedsfolkene til å rette opp motoren, da har jeg garanti på det.

Med justering og montering av drevet utenpå transomplaten, var de 2 personer i 2 timer, så den store kostnaden snakker vi ikke om.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

skal selv montere (ny?) motor i neste sesong og ahr hentet tilbud fra en verksted. De kom med et overslag på rundt 25.000,-

Her er det kanskje mer arbeid da båten er ny og det må skjeres ut for drev, men så er da motorommet veldig stot og mann slipper og plukke ut noe motor...

 

Hadde igrunn ikke trodd at det ville koste så mye. Etter dette har eg begynt å vurdere en ny motor igjen. kjøper eg en bruktmotor til 70.000 og den rykter etter 5 år og eg da ønsker å montere en ny motor, koster dette langt over 100.000, og da kan eg likegodt kjøpe en ny med en gang....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...