Jump to content

Trykk i kjølevannet md21b


kipp36

Recommended Posts

Hei

Har samme problemet selv. Alle jeg har rådført meg med, både lærde og ulærde mener det må være toppakningen som lekker eksos over til kjølevannsystemet. Når jeg presser motoren litt, dvs over ca 2800 o/min stiger kjølevæskenivået i ekspansjonstanken så det "renner over". Kan heller ikke kjenne eksoslukt fra kjølevannet, har sjekket resten av de sannsynlige (og usannsynlige) årsakene til problemet og må nok bite i det sure eplet og skru av toppen.....

Redigert av Rubbar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan ha luft i ferskvannsystemet.

Hvis problemet ditt har oppstått i forbindelse med at du byttet kjølevannet kan du ha fått luft i systemet ved at du har fylt for fort.

I så tilfelle ville jeg prøvd å bytte en gang til og helle LANGSOMT på for å unngå luftlommer.

Link to post
Share on other sites

MD21 er en Indenor-motor, egentlig en Peugeot. Motorene er nærmest uslitelige, men har en liten svakhet.

 

Aluminiumstoppene må etterdras hvert år ellers går toppakningen. Det er imidlertid ikke vanskelig å ordne det, og som regel er ingen annen skade skjedd. I verste fall må du høvle toppen (planslipe).

Link to post
Share on other sites

hei igjen, nå har jeg skrudd av toppen, noen som vet hvor jeg kan få tak i deler, dvs ny toppakning og bolter pluss diverse andre pakninger uten å måtte spandere hele feriepengene.......og er det noen som vet om det finneses rep.hånbok som kan lastes ned noen plass?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Du kan ha luft i ferskvannsystemet.

Vil ikke luft i systemet etterhvert forsvinne ut i ekspansjonstanken, siden vannet sirkulerer ganske fort ?

 

Har selv problem som nevnt ovenfor(med vann som forsvinnet fra eksp.tank. I tillegg ligger det igjen noe gult skum i ekspansjonstanken og opp under lokket på eksp.tank og dessverre der hvor vannet har gått over og nedover varmeveksler og dynamo. (forresten teit plass å ha dynamoen på MD21B) rett under en evnt lekkasje)). Lider min motor av samme problem ?

Hva er det gule skummet for noe ? Bør jeg åpne hele systemet å helle på noe rens av noe slag ? Har bare kjørt vann igjen systemet (spylet) lenge, før jeg blandet glykol/vann 50/50, som er der nå

Det rare er jo at motoren ikke blir noe ekstra varm, ved lite ferskvann. Iallfall ifølge motortempføler'n..

 

En annen ting er at jeg synes motoren ryker endel eksos. Kanskje det er en sammenheng ?

Link to post
Share on other sites

Glemte å nevnte at vannet ikke forsvinner helt, men blir gradvis mindre i tanken. Etter en tur på ett par timer (jevn fart ca 3600-3800 omdr/min), må jeg etterfylle ca 1 dl blanding 50/50 vann/glykol.

 

Her vedlegger jeg att par bilder av det gule "stoffet" fra eksp.tanken..

 

p6210088_redigert.jpg

p6210077_redigert.jpg

Redigert av AndreHugo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tipper det gule er oljerester, og at årsaken er at toppakningen lekker. Ikke noe uvanlig problem på disse motorene hvis de blir behandlet litt uvørent. Sjekk også at toppen er plan, de har lett for å vri seg. Så her blir det sannsynligvis bytte av pakning og eventuelt planing av topp. Husk etterteiting av bolter årlig de fem første årene etter bytte på disse motorene.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tenkte veldig det samme...

 

Hvis det gule er grease-aktig, er det korrekt beskrivelse du har.

 

Et alternativ er at hvis dette er pulveraktig tørt, så har noen forsøkt å bruke radiatortetting tidligere. Normalt blir det noe mørkere, så jeg heller mot olje.

Link to post
Share on other sites

Legger til: Hold hodet kaldt, at en toppakning ryker ett er 20 år er ganske normalt, uansett motor. Og på den motoren er det en forholdvis enkel jobb, mye verre på A utgaven.

Du trenger spesialnøkkel for å komme til topplokksboltene.

Kjør en stund med maskinoppvaskmiddel etterpå for å bli kvitt oljen. (Tapp vannet etpar ganger før du fyller frostvæske.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...