Jump to content

Valg av batteri tips forslag meninger


flight

Recommended Posts

Ikke lett å gi noe kvalifisert fasit på hva du bør velge. Som du selv skriver er det masse og velge i.

Du må først bestemme deg for type batterier og hvor mye penger du vil spandere. Ingen vits å anbefale noen dyre AGM hvis det blir langt over budsjett. Størrelse må du også bestemme deg for. Du må også kjøpe noe som du har plass til. Kjøp så stort som du har plas til. Ingen vits å spare på slikt i en snekke. Hører sjelden om folk som har for mye tilgjengelig strøm :rolleyes:

 

Selv byttet jeg batterier i fjor. Jeg ville ikke legge alt for mye i batterier. Tenkte å kjøpe Sønnack, men siden Nautilus har fått litt pepper av flere her valgte jeg noe annet. Ser at Maritim nå selger noe sorte Sønnack. Tipper de nå har fått ordnet opp og at de sikkert er bra. Biltema har batterier som sikkert er ok. Har hørt flere si seg fornøyd med dem. Jeg valgte å kjøpe "tette" batterier av en lokal pusher (BÅTBUA) i Fredrikstad. Prisen er ok og de har fungert bra hittil. Har også hørt flere som har vært fornøyd med dem.

 

M.a.o. tror jeg ikke du kan gjøre så mye feil. Kjøp batterier som er beregnet for din bruk.

 

Ikke dyputlad dem hvor mye, og pass på å lade dem så raskt du har anledning.

Ser f.eks en del som kommer hjem på søndag etter en helg stilleliggende i skjærgården. De "parkerer" båten og kobler til lading først dagen før de skal ut neste gang. Kna være helgen etter, men også flere uker til.

Jeg lever i den tro at det er bedre å lade batteriene opp når man kommer inn til kai. La laderen stå på til de er toppladet og koble fra. Du kan selvsagt også i tillegg koble på laderen før du skal ut neste gang.

På denne måten bevarer du batteriene bedre.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter det jeg har hørt så har Optima batterier med stor startstrøm kapasitet så det holder sikkert til din 60Hk hvis den ikke er særdels tungstartet. Tror det er litt forskjellige typer- red top, blue top etc. Forhør deg med forhandler hva du bør velge til start.

De er vel ikke av de rimligste, men kompakte og tøffe.

Til forbruk er det vel ok med f.eks 2X100Ah batterier hvis du har plass. Mål hva du har plass til og sjekk litt hos forskjellige leverandører. Størrelsen kan variere mye. Noen er høye, smale og ikke så lange, mens andre er lavere, brede og lange.

Ta en titt på batterier hos www.maritim.no og his www.biltema.no så får du en formening om hva jeg mener.

 

Kanksje du skal ha plass i en batterikasse e.l....

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bare kjøre de klassiske, billige åpne bly/syre på hele pakken?

 

Eget startbatteri, som kun brukes til dette formålet.

Egne traksjonsbatterier for forbruk; gjerne seriekoble to store 6V batterier som tåler dyputladninger.

 

Eieren av S/Y Regina har mange fornuftige meninger om dette, se spesielt på denne siden.

Snakk med f.eks. Altitec om dette. (Se også under produktmenyen, traksjonsbatterier.)

 

Dersom du ikke vil bruke for mye penger: Gå for billige Biltema batterier...

 

PS: Kom over denne.

Redigert av shaukaas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...