Jump to content

Tenningsproblem på yamaha 25 hp 1984-85


biozide

Recommended Posts

hei

Motoren går fint , men er tungstartet. Etter 2-5 min kommer det et puff...så dør motoren,men starter etter 10 drag. Hvis jeg stopper motoren med dødmannsknappen kontrollert, starter den på 1-2 drag.

Akkurat som den enten hopper over en tenningssekvens eller at den får for lite fuel. Byttet ut bensin, plugger og kabler.

 

spm:

1. 84-85 modellen, hvilket oktan-nummer skal den ha? 95 el 98.

2. Hvis den er innstilt på 98, er det greit å få endret tenningstidspunkt med lampe? gjort dette på bil mange ganger , men aldri på en påhenger.

3. Kjøpte Ngk BR7HS-10 tennplugger...hva er anbefalt åpning på pluggen...0,6 0,7?. Vet at 10 på pluggen står for 1,0mm kanskje mye?

 

mvh

 

Jon I

Redigert av biozide (see edit history)
Link to post

1mm er iallefall anbefalt åpning på de 3 sylindrede modellene, tror 25'en også skal ha det.

 

95 okt skal være rikelig.

 

Hvordan ser pluggene ut? Dersom motoren "nyser" og den nederste pluggen er hvitere/renere enn den andre, så kan det indikere dårlig tetningsring på veiva, slik at vann suges inn

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Byttet ut bensin, plugger og kabler.

 

Byttet ut noe i bensinsystemet? F.eks prøvd med annen tank/slange? Prøvd å pumpe på blæra mens den går på topmgang?

 

For meg så høres det litt ut som at den ikke klarer å skaffe nok bensin på tomgang, og så suger flottørhuset tomt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hadde akkurat samme problem med en mercury 10hk. dorget og innimellom kom et puff, frekvensen økte, tilslutt stoppet den ved puffene på tomgang. Justerte balndingsskruen og det ble bra :smiley:

Prøv det enkle først :smiley:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post

Nå kom det blandingsproblemet tilbake, er det noen her som er konger på påhengere????? kjørte en lang tur i dag, det gikk fint helt til jeg skulle legg til. Da begynte motoren å gå litt ugjevnt, når jeg satt den i fri å gi gass var den liksom ikke "rapp" på vei mot "rusingen". Lyden var som når man gir gass med choken ute...en litt baaahhh lyd. ikke lett å gjengi den her;-) Trenger hjelp fort!:) stilte meg helt vekk på blandingsskruen.

Redigert av biozide (see edit history)
Link to post

Hei igjen!!

 

Tok opp motoren i dag og satt den på bukk. tror jeg har funnet problemet.

 

Motoren tenner dårlig på den ene kabelen. Når jeg dro ut den øverste tennpluggkabelen under drift slutter motoren å hakke selvom om den selvfølgelig går på 1 syl.

Byttet om kablene og det samme skjer når jeg nappet ut den nederste...altså er det mekaniske inkl bensintilførsel ok. Den ene utgangen på coilen gir på en måte feil eller lite tenning og slår den andre syl litt ut av jevn takt.

 

Kan dette være et Coil problem eller et problem et annet sted i tenningen?? :headbang:

Link to post
Det er helt vanlig att den nedre simmringen på veiva ryker på denne modellen , dette gir de problemene du beskriver!

 

Bernt

 

 

Er det nå så vanlig dette som folk skal ha det til, det blir ofte nevnt men det er skjelden løsningen....jeg har også noe av det samme problemet som trådstarter men jeg tror ikke at det er simmeringen...det er nok enten bensintilførselen eller en defekt coil hos meg, har ikke funnet helt ut av det ennå.

Hilsen Geir

Link to post
Kan dette være et Coil problem eller et problem et annet sted i tenningen?? :headbang:

 

Hadde samme problem med motorsykkelen min ifjor - 02 Triumph Bonneville med 1 coil med 2 uttak. Overslag i den ene viklingen på høyspent sida, gjorde at den først fusket kraftig på 1 syl, før den sylinderen tilslutt døde helt. Men syl nr 2 gikk som den skulle.

Ny Coil, alt ok!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hei Ivar

Takk for tipset!!

 

Jo , det er nok ikke langt fra sannheten hos meg også!! Fikk tak i en coil ista som skal prøves, men først skal jeg bytte om plussene på coilen for å bekrefte at den ene siden på coilen er dårlig, altså at det ikke er primær men sekundærsiden i tenningsystemet som er problemet.

Link to post

Hei

 

Har dere lyst å se noe trist, var lei tenningsproblemet etter å ha skiftet coil og tenningsmodul så jeg delte motoren etter at jeg fant vann på pluggen : Noen som kan gi meg en god forklaring på dette?

 

Det er vel bare å brette opp ermene og gjøre rent , skifte pakning? evnt. toppakning med det samme=?

 

imag0115.jpg

 

imag0113.jpg

 

Jon Ivar

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...