Jump to content

Forslag til en god teakolje/ tealsealer som varer?


TideRace

Recommended Posts

I dag har jeg rengjort teakdekk og teaken på akterplattformen.

Dette har i 3 år kun vært vedlikeholdt med grønnsåpe og vann og var nå blitt utrolig grått og møkkete.

Jeg brukte dette middelet som var både enkelt og raskt å bruke,

dessuten var det effektivt og gjorde en meget god jobb i løpet av 2 timer inkludert ventetid på prosessene:

13062009068.jpg

 

Denne bestod av to kanner,

hvor jeg først brukte "Deep Cleaner 1" (virkningstid 20-40 minutter) og etterpå "Deck Cleaner 2" (virkningstid 10-15 minutter).

 

Resultatet ble som du ser under meget bra.

Slik var fargen på dekket, bare mye mer møkkete...

13062009063.jpg

 

 

13062009060.jpg

 

13062009061.jpg

 

13062009066.jpg

 

Nå er dekket tørket, og har fått en lys, gyllen og ren fargetone.

Noen som har forslag til en oljebehandling som vil vare hele sesongen?

Jeg ser Båtmagasinet har god erfaring med noe som heter Golden.

Eller kan jeg like gjerne bruke ren teakolje?

Eller skal jeg bare fortsette med brun grønnsåpe (bruk grønnsåpe=beregnet for treverk) ?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har brukt Golden produktene i 7 år og er meget tilfreds med disse. Prosessen er enkel:

Jeg fukter først dekket med vann. Sprøyter på Golden teak cleaner og vasker dekket med børste. Lar dette virke noen minutter. Vasker det så vekk med vann og børste.

På en varm vårdag er dekket tørt i løpet av noen timer. Hvis dekket er blitt grått kan en deretter ha på et middel som heter Golden teak brightner. Dette har jeg aldri benyttet, da jeg har gått rett på Goldet teak sealer. Dette har jeg påført med en liten svamp. På vanskelige steder har jeg brukt kost. I løpet av noen timer er dekket tørt og klart til bruk. Fargen blir gylden brun.

Link to post
Share on other sites

Evita IV, varer behandlingen da? Jeg er en av dem som synes teak er penest når det er oljet (ikke lakk!)

Jeg brukte ifjor Hempel teakolje etter Hempel rens(pulver). Så meget pent ut synes jeg.

Var også over en gang i løpet av sommeren med et strøk.

Problemet var bare at etter to tre regnskyll når høsten kom så var oljen vekk, og badeplattformen var like grå og trist i vår.

Har i år brukt Benarolje, så får vi se :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er mange som påpeker at oljen suger til seg eksos med mer. Etter (og før) at jeg hadde vært igjennom samme behandling skrek teaken på min plattform etter olje, da den var begynt å sprekke opp flere plasser. Ikke det at olje hjelper noe særlig på det som allerede har begynt å srekke, men det forhindrer vel ytterligere problemer.

Link to post
Share on other sites

Evita IV, varer behandlingen da? Jeg er en av dem som synes teak er penest når det er oljet (ikke lakk!)

Problemet var bare at etter to tre regnskyll når høsten kom så var oljen vekk, og badeplattformen var like grå og trist i vår.

Har i år brukt Benarolje, så får vi se :smiley:

Jeg bor i Finnmark og båten ligger ute hele året. Været er ofte litt anderledes her enn sørafor for å si det mildt.

Jeg gjør behandlinga 1 gang pr år. Jeg bruker IKKE olje etter behandlinga med Høveling Golden teak sealer. På våren kan en tydelig se at dekket har behov for olje. Det blir noen områder som tydelig er mer slitt enn andre.

Skal en unngå skitt på dekket under sesongen, så må kanskje det ekkes til når det ikke er i bruk. Alternativet da er olje m/lakk og det er ei større utfordring å beholde pent. I tillegg blir det livsfarlig glatt!

At teaken begynner å sprekke, kan tyde på at det i utgangspunktet ikke har fått riktig behandling.

 

For å holde dekket rent benytter jeg kun vann og en myk børste. Alternativt er litt grønnsåpe i vannet, eller Høvelig Golden tek cleaner direkte på et vått dekk. Jeg har kjøpt mine produkter fra Sea Crest

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...