Jump to content

Snaue 14 V på instrumentet for lite?


zooper

Recommended Posts

Hei, har litt strømproblemer. Først litt input, så et par spørsmål til de opplyste guruene.

 

 

Jeg byttet ut batteriene i båten for en uke siden da jeg har hatt for lite strøm og trodde det sannsynligvis var her feilen lå. Jeg har hatt startproblemer og hadde håpet på at det var batteriene (men starteren har fortsatt vansker for å slå inn). Men, så ser jeg nå at Voltmeter viser ca 13.9 V når jeg marsjer av gårde (husker ikke hvordan dette var tidligere). Batteriene ladet jeg fult opp før jeg satte dem i båten, og jeg har ikke brukt den foruten en liten testtur - så de burde være så godt som fulladet. (jeg har to stykk 100A forbruk og ett stykk 100A start). I håndboken mener jeg at det står at min Yanmar 4jm-te gir 55 Ah. Her er starter og dynamo en og samme greie.

 

Videre så er det en liten boks med en lysdiode (laderegulator/spenningsregulator/strømregulator - vet ikke hva dette heter). Lysdioden lyser fast hele tiden - jeg mener at denne i fjor pulserte, men husker ikke helt. Hvordan skal denne lyse? Er den defekt? I så fall, noen som kan anbefale meg en spesiell type fra Maritim - helst noe billig?

 

Hva bør Voltmeteret vise når jeg marser avgårde? Er ca 14 for lite, og hvilken betydning har dette? Kan instrumentet være defekt?

 

Kan jeg reise på ferie?

Link to post
Share on other sites

når jeg masjer med min bayliner så viser voltmeteret på dasjen 13volt og dette er bra hos meg, ingen strøm problemer hos meg... men når batteriene er litt nærmere halv så viser voltmeteret 12,5volt.. sikkert pga lading av batterier..

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Hvis det er et blybatteri du har som startbatteri, så gjelder følgende:

 

12,72 V fullt ( 12,72 eller over )

12,6 V 75%

12,3 V 50%

12,0 V 25%

11,72 V tomt

 

Ladekurve:

50% - 80 % oppladet kalles absorbsjonsfasen(bulk), og da er batteriene mottakelige for store strømmer. ( 14,4 volt)

80% - 100% oppladet kalles utjevningsfasen , og da skal spenningen reduseres til 13,8v, og batteriene er ikke så mottakelige lenger...

Redigert av sydspissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ladekurve:

50% - 80 % oppladet kalles absorbsjonsfasen, og da er batteriene mottakelige for store strømmer. ( 14,4 volt)

80% - 100% oppladet kalles utjevningsfasen(bulk) , og da skal spenningen reduseres til 13,8v, og batteriene er ikke så mottakelige lenger...

 

Med andre ord kan jeg gjøre regning med at ladingen er som den skal være?

 

Hva med lysdioden - hvordan skal en slik lyse?

Link to post
Share on other sites

Ikke helt.

Først er det bulklading (maks strøm og spenning) opp til ca. 80%,

deretter skulle det bli utjevning (lite strøm men konstant spenning) opp til ladeslutspenningen (hos bly-syre vanligvis ca. 14,4V).

Deretter følger vedlikehold med gjerne maks. 13,6V.

 

Instrumentvisninger på dashbord er skjelden nøye så sant dette er "originale" instrumenter.

Det blir ofte feilvisning allerede pga. tilkoblingen (spenningsfall på pluss/minus/begge to).

Så skulle man kontrollere alle visninger regelmessig både direkte på batteriene og med digitalt multimeter =>som stemmer.

 

Bayliner 285.

Hvis dette stemmer er 13,0V i fra dynamo en grunn for å sjekke dynamoen,

som ikke jeg antar siden du forteller om "ikke noe strøm problemer". :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt startproblemer og hadde håpet på at det var batteriene (men starteren har fortsatt vansker for å slå inn).

 

Dette var interessant for meg. Jeg har en 2 år gammel Yanmar 96hk.

En gang i mellom skjer INGENTING når jeg vrir på nøkkelen.

Så kan jeg vri noen ganger til. Plutselig slår starteren inn, og da starter selvfølgelig Yanmar'n på første slaget.

Har fulladede batterier, og har gjennomgått el-systemet med tanke på irr/dårlig kontakt.

Har du noe av de samme symtomene?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Min dynamo leverer kun 14V (25 år gammel modell), det står stemplet på selve dynamoen. Du kan jo muligens sjekke dette på din egen.

 

Et tips ang startproblemer er å gå nøye over alle koblinger mellom batteri og starter, sjekk spesiellt batteribrytere evt "1/2/1+2"-vendere. Har hatt dårlig kontakt i slikt selv. Jeg kunne høre innslagsreleét på starteren, men den greide ikke å dra motoren rundt.

Link to post
Share on other sites

Har du noe av de samme symtomene?

Samme symptomer, og en tisltand som bare blir værre.

 

Jeg hører det knepper i startermotoren, men den tørner ikke. Etter mange forsøk, og av og til på første forsøk, slår den inn og starteren begynner å gå og motoren starter. I det siste har jeg derimot merket meg at den går litt tregere i begynnelsen enn tidligere, og at dette bare blir værre. Jeg lurer derfor på om det kun er snakk om dårlig kontakt ett eller annet sted.

Link to post
Share on other sites

Kan det være dårlig kontakt i selve startnøkkel-kontakten?
Ja,det kan det være, hvis du ikke engang hører klikket fra releet er det store muligheter for det.Det kan også være dårlig kontakt andre steder langs denne kretsen.Husk en starter får strøm fra 2 steder.Den ene er den forholdsvis svake strømmen som du sender ned til releet via startnøkkel og danner den velkjente klikkelyden.Da kobler releet inn den sterke strømmen som kommer direkte til starteren via den tjukke batterikabelen.Så hvis du ikke hører klikket kobles heller ikke den sterke strømmen til som skal dra startmotoren rundt.Altså,intet klikk,så feilsøk langs kabelen som går til og fra startnøkkel.Klikker det,så feilsøk langs den tjukke kabelen som går direkte til starter,som regel via hovedbryter,og her skal kontaktene være skikkelige for det er mye strøm som skal frem her.Det kan også være feil i selve releet eller starter,men det er veldig dumt og begynne å skru før kabler er sjekket.Ikke glem at minuskabelen er like viktig.Releet kan også ha egen ledning til gods.
Link to post
Share on other sites

Dette var interessant for meg. Jeg har en 2 år gammel Yanmar 96hk.

En gang i mellom skjer INGENTING når jeg vrir på nøkkelen.

Så kan jeg vri noen ganger til. Plutselig slår starteren inn, og da starter selvfølgelig Yanmar'n på første slaget.

Har fulladede batterier, og har gjennomgått el-systemet med tanke på irr/dårlig kontakt.

Har du noe av de samme symtomene?

 

 

Hei, da har dette løst seg, det viste seg å være smuss og irr som var skylden. I båten har jeg en hovedstrømbryter under dørken for å kutte strøm i tilfelle brann, en sånn liten en med en rød plastnøkkel (ikke batterivelgeren 1, 1+2, 2). Jeg koblet fra ledningene og kuttet dem et par centimeter og fjernet en drøy centi med isolasjon slik at jeg fikk nye friske ledere, deretter filte jeg igjennom smuss og irr på de sinkbelagte kabelskoene og messingmutterne, dursjet bryteren i alle hulrom og vred om nøkkelen sikkert 50 ganger. Deretter renset jeg alle delen med fiberklut og spray, skridde det hele sammen igjen, og voila - jeg sparte tusenvis av kroner i ny starter.

 

Takkk for alle innspill

Link to post
Share on other sites

Jeg har to dynamoer, den ene vifteremen røk og dermed var det null lading på den ene batteribanken. instrumentet viste at den fortsatt ladet, falt bare ned til rett under 13 volt. Ladelampa lyste som rakkern selv om det så ut som jeg hadde ladeeffekt fortsatt selv med endynamo ute av drift.

First

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...