Ketil M Startet 15.Juli.2009 Del på Facebook Startet 15.Juli.2009 Inspirert av en annen tråd på forumet vedr. brann ombord, inviterer jeg alle sakskyndige til å komme med sine innspill. Innlegg av typen; "Jeg tror", "Jeg mener å huske" eller "Jeg mener å huske at en kompis...." er av særdeles liten interesse. De har vi nok av fra før. Kun harde facts fra kvalifisert personell takk! Ingen fagdiskusjon som går over hodene på alle andre heller. Spm: 1. Må vi ha brannslukningsapparat i motorrommet? I såfall - hvilken type? 2. Holder det med pulverapparat? Hvor mange? Kjør debatt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Hvor mange superkvalifiserte som ikke får bruke kompliserte termer tror du sitter klar til og svare på dine spørsmål? I så fall kan du jo starte med og fortelle hva det er du har tenkt og slukke brann i En 10 fots jolle eller et crusskip. Hva man velger er vel svert avhengig av hva man skal slukke. Jeg kan jo fortelle hva jeg har valgt men det er ikke sikert at det har noen relevans for det du trenger. Får det første fårebygg brand: Ungå søl/lekarser av brenbare vesker og gass, pas på varme eksosrør og slanger, ha et forskriftsmessit El-anlegg med skikkelige sikringer i asmsvar med den kabelen de skal beskytte (god selektivitet). Varsle i tidlig fase: Gassalarm, Flamevakt/temperaturvakt i maskinrom, røykvarslere i lugarer og salinger, alle disse bør vøre samenkoblet. Jeg har montert Automatisk Halon branslukker i maskinrom fordi jeg tror det er best. Videre har jeg tre 5kg pulveraparat ombord. Hva du trenger vites ikke men om du forteller hvilken båt det gjelder kan sikert mange komme med tips. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
minibussen Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Jeg skal svare med en gang jeg har avklart reglene helt sikkert. Ettersom jeg er 99,99% i kontakt med brannsikkerhet på land, så vil jeg ikke være bombastisk ettersom det er forekjell på land og vann når det gjelder krav. Ikke det du spør om, men som nevnt i første svar så er det selvsagt aller mest å hente på å stanse brannen før den får begynne, men skal ikke gå inn på dèt nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sera Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Mitt valg av slukkeutstyr i vår 29 fots vestlandsbåt. 1 x 5 kg CO2 i motor rom. 1 x 6kg ABC ved styreplass 1 x 3 ltr. AFFF, dette til bruk ved drivstoff søl/lekasje Har manuell utløysning på CO2, pga har ikkje automatisk motorstopp. Etter mi meining er pulver det beste håndslokkemiddelet (sjå effektivitetsklassane) Fordelene med skum er at sikten ikkje vert redusert og at det hindrar gjenntenning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Løfter denne tråden med tanke på denne tråden. Under den siste brannen på sandspollen så sa brannvesenet at skum eller vann er det beste å slukke med, noen som har noen formening om det? I min båt er det kun et 3 kg skumapparat og en røykvarsler i lugaren. Ser nå at jeg bør oppgradere betraktelig med maskinromsslukker m.m Det burde vel også være noen som sjekker apparatene, er det noen forsikringsselskap som tilbyr dette? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Det burde vel også være noen som sjekker apparatene, er det noen forsikringsselskap som tilbyr dette? Ihvertfall gjør mange brannstasjoner det. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 For båter under 15m henvises til EN ISO 9094-1 Small craft - Fire protection. Der står det blant annet at båter med innenbordsmotor under dørken skal ha fast installert brannslukkingsutstyr i motorrommet for bensinmotor uavhengig av størrelsen og for dieselmotor på 120 kW eller større. Desverre må en betale dyrt for disse standardene som gis oss diverse pålegg. Det er imidlertid håp om at EU skal komme med regler som sier at offentlige lover og regler skal være gratis tilgjengelige. Det er lov å håpe. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Har eit hauggammelt halon med manuell, og eit pulver på 5kg. + vannslange tilkoplet permanent. 27 fot skip Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
aileenll Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 En brannmann som holdt kurs i varme arbeider på jobben, mente det var å foretrekke å bruke skum. Dette forde det var mere effektivt i forhold til ettertenning. Ellers bør en jo ha slokke apperat i nærheten av førerplass, bysse og maskin. Avstengningsmulighet på drivstofftilførsel bensin/diesel/gass er også viktig. Brannteppe kan være effektivt og renslig i byssa! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Det burde vel også være noen som sjekker apparatene, er det noen forsikringsselskap som tilbyr dette? Det viktigste er å snu slukkerene rundt/ opp ned av og til. Dette for å hindre at innholdet "setter" seg, klumper seg, eller liknande. Rist godt på de nokre gonger i året Så er det den årlige varmesjekken- Dersom manometer viser bra nivå, så er det griet å vite om dette er riktig. Manometer kan henge seg opp/låse seg. Hold øye med manometer og varm opp slukkeren i feks badekar/bøtte med varmt vann. D avil trykket inni flaska stige- og manometer skal vise dette. Da virker det Nye (pulver)slukkere er ofte så billig at det kan være greit å skifte jevnlig uansett. Sei feks kvart 2-3 år. Den gamle slukkeren skal du ta med deg bak garasjen og la barna og mor få prøve seg på ein gammel sofa. Mange med bra utstyr. Men kven er sjefen ombord? Kven skal kalle opp hjelp? Kven skal ta seg av barna? Kven skal sette ut jolla? Kven skal slokke? ¨ Skal far ombord både kalle hjelp og sette ut jolla og slukke? Alle må øve på allt Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Har ett 5 kg halonanlegg i motorrom. med glassampull. 3 stk 2 kg pulver. En vannslange tilkoplet saltvannspumpe ved ankervinchen forut. Overaskende bra trykk p[ den pumpa, så den kan også brukes til brannslukning ( så lenge det er strøm til å drive pumpa). Spørsmål: Halonanlegg er jo nå fy.fy. Anlegget ombord i Mariell er fra 1987 og tviler på om det noen gang er blitt kontrolert. Noen som vet om det er mulig å få kontrolert det anlegget? Firmaer i Vestfold? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
rover Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Hva som er "best", kan ikke engang jeg svare på. Selv om jeg jobber i brann / redningsvesenet. Det er veldig mange faktorer som spiller inn. Diesel, bensin, innredning, hjelp til andre++++ Hvilken type brann skal slukkes? Men, i trawleren har vi: 2 X 1kg. automatisk halon i motorrommet. 1 stk. 6 kg. pulver i et lett tilgjengelig skap, tilkoblet fastmonterte rør til motorrommet og dyser. Da kon jeg levere 6 kg. pulver uten å opne luker. 1 stk. 6 kg. pulver i hovedlugar. 1 stk. 3 kg. pulver ved førerplass, inne. 3 stk. røykvarslere, en i hver lugar / salong. Disse skal byttes ut med seriekoblede, og da vurdere jeg en i motorrom, en i hver lugar,+ en i et skap på flybridge. Da hører vi med en gang om det skjer noe inne, eller i motorrom. Så, får vi håpe at vi aldri får bruk for det........... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Firmaer i Vestfold? Hjelpen er nær Mariell. Human Verneservice. Spesialfirma. Ligger i Bekkeveien, oppi åsen bak gamle Lidl. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Takker og bukker Mulligan. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Og så kan det være greit med en oversikt over hva som finnes og hvor. Slik at alle vet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Disse skal byttes ut med seriekoblede, og da vurdere jegen i motorrom, en i hver lugar,+ en i et skap på flybridge. Da hører vi med en gang om det skjer noe inne, eller i motorrom. Så, får vi håpe at vi aldri får bruk for det........... Tenkt samme tanken, men tvilte litt på om vanlig trådløs-seriekoblede til eks hus, hedde tålt varmen i motorrom? Noen som har prøvd? Blir sikkert hundre grader nedi der på full guffe sommerstid? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Og så kan det være greit med en oversikt over hva som finnes og hvor.Slik at alle vet. Imponerende og virkelig noe å ta tak i Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Bra oversikt fra Mulligan.... ett av mine høstprosjekter... I tillegg til det som er lagt inn her .. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=53395 har vi: 2x 1 Kg pulver i Salong 1x 1 kg pulver i hver av de to sidekabinene 2x 1 kg pulver i hovedkabin 1x 1 kg pulver i bysse 1x brannteppe i bysse 1x 5 kg CO2 bak på hekken i tillegg til brannvarslere osv.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Akkurat hva en slukker en brann med, er for meg ikke det viktigste. Det som jeg føler er litt "glemt", er hva som skjer dersom du har tømt pulverapparatet, og brannen blusser opp igjen ? Det er ikke lenge det varer før pulverapp. er tømt, og da er det viktig å ha en backup. Tror for egen del mer på vann/skum til håndslukking. Pga kjølende effekt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Da kan det åpenbart være en fordel å ha et apparat til, som kan håndtere etterslukking. Evt, kanskje det aller beste...et brannteppe. I vår båt er det installert aut. slukker i motorrom, et 6 kg apparat i sovelugar forut og et 3 kg i hovedlugar midtskips. i nårheten av pentry. Et brannteppe er montert mellom akterdekk og hovedlugar, svært lett tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Det burde vel også være noen som sjekker apparatene, er det noen forsikringsselskap som tilbyr dette? En gang i året bør disse sjekkes av kyndig personell. Ta gjerne med det eller de dere har hjemme i huset i samme slengen, like viktig å kontrollere disse med jevne mellomrom. Brannstasjon er et bra alternativ for slik sjekk, da vet man hvertfall at sjekken blir utført av profesjonelle. På apparatene er det også sikkert en klisterlapp for årlig kontroll, om ikke så be den som sjekker apparaten om han kan klistre på og signere for utført sjekk. På den måten vil en alltid ha kontroll med når apparatet sist var kontrollert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LTKH Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Viktig tema dette. Har selv opplevd båtbrann i nabobåt. Der fikk vi slukket raskt med et 2kg apparat. Det gikk 5 sekunder så sa det poff på nytt(ettertenning). Hadde heldigvis ekstra appart tilgjengelig og fikk stoppet den nye brannen og, da brannvesenet kom satte de vann på og kjølte ned. Så nå er det 6kg skum + 2*2 kg med pulver ombord hos meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Skulle vært sånn kontroll av dette i båter sånn som vi har hjemme. Ikke alltid greit å ta ut halon anlegg som er fastmontert, tunge pulverapparater o.l når det blir veldig mye av det. Liten vits med masse fancy utstyr om man ikke vet at det fungerer. Kanskje en forretningside dette Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.