Jump to content

Brann ombord. Slukkeredskap.


Ketil M

Recommended Posts

Inspirert av en annen tråd på forumet vedr. brann ombord, inviterer jeg alle sakskyndige til å komme med sine innspill.

Innlegg av typen; "Jeg tror", "Jeg mener å huske" eller "Jeg mener å huske at en kompis...." er av særdeles liten interesse. De har vi nok av fra før.

 

Kun harde facts fra kvalifisert personell takk! Ingen fagdiskusjon som går over hodene på alle andre heller.

 

Spm:

1. Må vi ha brannslukningsapparat i motorrommet? I såfall - hvilken type?

2. Holder det med pulverapparat? Hvor mange?

 

 

Kjør debatt!

Link to post
Share on other sites

Hvor mange superkvalifiserte som ikke får bruke kompliserte termer tror du sitter klar til og svare på dine spørsmål?

I så fall kan du jo starte med og fortelle hva det er du har tenkt og slukke brann i En 10 fots jolle eller et crusskip. Hva man velger er vel svert avhengig av hva man skal slukke.

Jeg kan jo fortelle hva jeg har valgt men det er ikke sikert at det har noen relevans for det du trenger.

Får det første fårebygg brand: Ungå søl/lekarser av brenbare vesker og gass, pas på varme eksosrør og slanger, ha et forskriftsmessit El-anlegg med skikkelige sikringer i asmsvar med den kabelen de skal beskytte (god selektivitet).

Varsle i tidlig fase: Gassalarm, Flamevakt/temperaturvakt i maskinrom, røykvarslere i lugarer og salinger, alle disse bør vøre samenkoblet.

Jeg har montert Automatisk Halon branslukker i maskinrom fordi jeg tror det er best. Videre har jeg tre 5kg pulveraparat ombord.

Hva du trenger vites ikke men om du forteller hvilken båt det gjelder kan sikert mange komme med tips.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal svare med en gang jeg har avklart reglene helt sikkert. Ettersom jeg er 99,99% i kontakt med brannsikkerhet på land, så vil jeg ikke være bombastisk ettersom det er forekjell på land og vann når det gjelder krav.

 

Ikke det du spør om, men som nevnt i første svar så er det selvsagt aller mest å hente på å stanse brannen før den får begynne, men skal ikke gå inn på dèt nå.

Link to post
Share on other sites

Mitt valg av slukkeutstyr i vår 29 fots vestlandsbåt.

 

1 x 5 kg CO2 i motor rom.

1 x 6kg ABC ved styreplass

1 x 3 ltr. AFFF, dette til bruk ved drivstoff søl/lekasje

 

Har manuell utløysning på CO2, pga har ikkje automatisk motorstopp.

 

Etter mi meining er pulver det beste håndslokkemiddelet (sjå effektivitetsklassane)

 

Fordelene med skum er at sikten ikkje vert redusert og at det hindrar gjenntenning.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Løfter denne tråden med tanke på denne tråden.

Under den siste brannen på sandspollen så sa brannvesenet at skum eller vann er det beste å slukke med, noen som har noen formening om det?

 

I min båt er det kun et 3 kg skumapparat og en røykvarsler i lugaren. Ser nå at jeg bør oppgradere betraktelig med maskinromsslukker m.m

 

Det burde vel også være noen som sjekker apparatene, er det noen forsikringsselskap som tilbyr dette?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

For båter under 15m henvises til EN ISO 9094-1 Small craft - Fire protection.

 

Der står det blant annet at båter med innenbordsmotor under dørken skal ha fast installert brannslukkingsutstyr i motorrommet for bensinmotor uavhengig av størrelsen og for dieselmotor på 120 kW eller større.

 

Desverre må en betale dyrt for disse standardene som gis oss diverse pålegg. Det er imidlertid håp om at EU skal komme med regler som sier at offentlige lover og regler skal være gratis tilgjengelige. Det er lov å håpe.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

En brannmann som holdt kurs i varme arbeider på jobben, mente det var å foretrekke å bruke skum. Dette forde det var mere effektivt i forhold til ettertenning.

Ellers bør en jo ha slokke apperat i nærheten av førerplass, bysse og maskin. Avstengningsmulighet på drivstofftilførsel bensin/diesel/gass er også viktig.

Brannteppe kan være effektivt og renslig i byssa! :flag:

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Det burde vel også være noen som sjekker apparatene, er det noen forsikringsselskap som tilbyr dette?

 

Det viktigste er å snu slukkerene rundt/ opp ned av og til. Dette for å hindre at innholdet "setter" seg, klumper seg, eller liknande.

Rist godt på de nokre gonger i året :smiley:

Så er det den årlige varmesjekken- Dersom manometer viser bra nivå, så er det griet å vite om dette er riktig. Manometer kan henge seg opp/låse seg.

Hold øye med manometer og varm opp slukkeren i feks badekar/bøtte med varmt vann.

D avil trykket inni flaska stige- og manometer skal vise dette. Da virker det :smiley:

 

 

Nye (pulver)slukkere er ofte så billig at det kan være greit å skifte jevnlig uansett.

Sei feks kvart 2-3 år. Den gamle slukkeren skal du ta med deg bak garasjen og la barna og mor

få prøve seg på ein gammel sofa.

 

Mange med bra utstyr.

Men kven er sjefen ombord?

Kven skal kalle opp hjelp?

Kven skal ta seg av barna?

Kven skal sette ut jolla?

Kven skal slokke?

¨

Skal far ombord både kalle hjelp og sette ut jolla og slukke?

 

Alle må øve på allt

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har ett 5 kg halonanlegg i motorrom. med glassampull.

3 stk 2 kg pulver.

En vannslange tilkoplet saltvannspumpe ved ankervinchen forut. Overaskende bra trykk p[ den pumpa, så den kan også brukes til brannslukning ( så lenge det er strøm til å drive pumpa).

 

Spørsmål: Halonanlegg er jo nå fy.fy.

Anlegget ombord i Mariell er fra 1987 og tviler på om det noen gang er blitt kontrolert. Noen som vet om det er mulig å få kontrolert det anlegget? Firmaer i Vestfold?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hva som er "best", kan ikke engang jeg svare på. Selv om jeg jobber i brann / redningsvesenet.

Det er veldig mange faktorer som spiller inn. Diesel, bensin, innredning, hjelp til andre++++

Hvilken type brann skal slukkes?

 

Men, i trawleren har vi: 2 X 1kg. automatisk halon i motorrommet.

1 stk. 6 kg. pulver i et lett tilgjengelig skap, tilkoblet fastmonterte rør til motorrommet og dyser. Da kon jeg levere 6 kg. pulver uten å opne luker.

1 stk. 6 kg. pulver i hovedlugar.

1 stk. 3 kg. pulver ved førerplass, inne.

3 stk. røykvarslere, en i hver lugar / salong. Disse skal byttes ut med seriekoblede, og da vurdere jeg

en i motorrom, en i hver lugar,+ en i et skap på flybridge. Da hører vi med en gang om det skjer noe inne, eller i motorrom.

 

Så, får vi håpe at vi aldri får bruk for det...........

Link to post
Share on other sites

Disse skal byttes ut med seriekoblede, og da vurdere jeg

en i motorrom, en i hver lugar,+ en i et skap på flybridge. Da hører vi med en gang om det skjer noe inne, eller i motorrom.

 

Så, får vi håpe at vi aldri får bruk for det...........

 

Tenkt samme tanken, men tvilte litt på om vanlig trådløs-seriekoblede til eks hus, hedde tålt varmen i motorrom? Noen som har prøvd? Blir sikkert hundre grader nedi der på full guffe sommerstid?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Og så kan det være greit med en oversikt over hva som finnes og hvor.

Slik at alle vet.

 

Imponerende og virkelig noe å ta tak i

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Bra oversikt fra Mulligan.... ett av mine høstprosjekter...

 

I tillegg til det som er lagt inn her .. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=53395

 

har vi:

 

2x 1 Kg pulver i Salong

1x 1 kg pulver i hver av de to sidekabinene

2x 1 kg pulver i hovedkabin

1x 1 kg pulver i bysse

1x brannteppe i bysse

1x 5 kg CO2 bak på hekken

 

i tillegg til brannvarslere osv....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Akkurat hva en slukker en brann med, er for meg ikke det viktigste. Det som jeg føler er litt "glemt", er hva som skjer dersom du har tømt pulverapparatet, og brannen blusser opp igjen ? Det er ikke lenge det varer før pulverapp. er tømt, og da er det viktig å ha en backup.

Tror for egen del mer på vann/skum til håndslukking. Pga kjølende effekt :sweat:

Link to post
Share on other sites

Da kan det åpenbart være en fordel å ha et apparat til, som kan håndtere etterslukking. Evt, kanskje det aller beste...et brannteppe.

 

I vår båt er det installert aut. slukker i motorrom, et 6 kg apparat i sovelugar forut og et 3 kg i hovedlugar midtskips. i nårheten av pentry. Et brannteppe er montert mellom akterdekk og hovedlugar, svært lett tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Det burde vel også være noen som sjekker apparatene, er det noen forsikringsselskap som tilbyr dette?

 

En gang i året bør disse sjekkes av kyndig personell.

Ta gjerne med det eller de dere har hjemme i huset i samme slengen, like viktig å kontrollere disse med jevne mellomrom.

Brannstasjon er et bra alternativ for slik sjekk, da vet man hvertfall at sjekken blir utført av profesjonelle.

På apparatene er det også sikkert en klisterlapp for årlig kontroll, om ikke så be den som sjekker apparaten om han kan klistre på og signere for utført sjekk. På den måten vil en alltid ha kontroll med når apparatet sist var kontrollert.

Link to post
Share on other sites

Viktig tema dette.

 

Har selv opplevd båtbrann i nabobåt. Der fikk vi slukket raskt med et 2kg apparat. Det gikk 5 sekunder så sa det poff på nytt(ettertenning). Hadde heldigvis ekstra appart tilgjengelig og fikk stoppet den nye brannen og, da brannvesenet kom satte de vann på og kjølte ned.

 

Så nå er det 6kg skum + 2*2 kg med pulver ombord hos meg.

Link to post
Share on other sites

Skulle vært sånn kontroll av dette i båter sånn som vi har hjemme. Ikke alltid greit å ta ut halon anlegg som er fastmontert, tunge pulverapparater o.l når det blir veldig mye av det. Liten vits med masse fancy utstyr om man ikke vet at det fungerer. Kanskje en forretningside dette :yesnod:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...