Jump to content

Smart patent bordløsning...


Batdilla

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er nå snart ferdig med å bygge opp igjen setene i konebåten Selco 13 fot. Til ikke å være møbelsnekker synes jeg det blir ganske bra. I forbindelse med dette kom jeg på noe som jeg selv synes er ganske smart. På baksiden av setene foran var det en tynn finerplate opprinnelig. Funksjonen til denne platen er å dekke over trekket som er strukket rundt treverket under og festet der. Jeg har tenkt litt på hvordan jeg skulle gjøre det med bord i båten. Kunne gjerne tenkt meg og hatt ihvertfall et lite bord et eller annet sted. Men det er ikke all verdens plass i en 13 fot Selco. Så fikk jeg den lure ideen å bruke en tykkere plate som bakvegg på forsetene og hengsle denne platen slik at den kan slås opp og brukes som bord når man sitter i sof**n bak. Tror ideen er bra, men jeg trenger hjelp av kunnskapen i dette forumet til å finne en løsning som gjør at bordplaten holder seg oppe. Jeg har forsøkt å lage en illustrasjon som viser hvordan jeg tenker det.

 

Det jeg trenger, er en eller annet patent som kan festes under bordplaten og som støtter mot ryggen på setet, der spørsmålstegnet er i fig. 2. Bak i ryggen på setet er det et slags hanskerom, se fig. 3, hvor det er plass til evt. å stue unna en opphengsløsning når bordet er slått ned. Jeg har tenkt litt på noe i retning av løsningen som er under på strykebrettet til admiralinnen. Det ene benet på brettet festes i en slags brakett som sitter under på brettet og man bestemmer høyden på brettet avhengig av hvor i braketten man fester inn benet. Eller finnes det ferdige løsninger som egner seg til dette?

 

Venter spent på å høre hva de kloke hoder anbefaler.  :cheers:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Har laget en løsning under setet som ligner på en skjærefjøl. Bordet kan trekkes ut og foldes videre ut til siden med støtteben under. Bordet kan fjernes helt eller trekkes ut etter behov.

 

http://home.no.net/berbmo/5.jpg

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Som Jonny39 sier: se i Watski katalogen. Kostet kr. 309 i 2001 og ser slik ut:

artiklar.lasso?-database=Roca&-layout=i&-recordID=34185&Image2=jpeg&-image

Heter Roca. Produktbeskrivelse: http://lasso.mallverkstan.net/roca/artikla...&-Token.image=2

 

Alternativt kan du bruke type Rakego, teleskopisk i alu. Også i Watski katalogen fra kr. 253 til 463,-

artiklar.lasso?-database=Roca&-layout=i&-recordID=33271&Image1=jpeg&-image

Produktbeskrivelse: http://lasso.mallverkstan.net/roca/artikla...ub_group=Rakego

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Takk for svarene, alle sammen. Jeg har mest tro på Rakego teleskop løsningen. Jeg får dykke ned i Watski katalogen på vei hjem i dag og se hva jeg finner.


TMe: Batdilla har tydeligvis klart det jeg har lurt på lenge, nemlig å kunne vise frem egne skisser/tegninger sammen med tekst. Fortell, fortell, dette var interessant. Skissene har du antakelig laget med et eller annet CAD-program.
Ikke noe CAD-program. Jeg brukte Paint Shop Pro, som kan lastes i 30 dagers prøveversjon fra http://www.jasc.com/. Du kan gjøre mye av det samme i Paint, som følger med i Windows også. Men Paint Shop Pro inneholder mer funksjoner og kan lagre i flere filformat. Paint Shop Pro er også fin å bruke til behandling/finpussing av egne digitale bilder, så programmet har mange anvendelsesområder. Det inneholder mange funksjoner, samtidig som det ikke er så komplisert at det er umulig å lære seg det. Det er såpass enkelt at jeg vil tro de fleste klarer å bruke det direkte uten å lese noen ting. Og så kan man lære seg litt mer avanserte øvelser etter hvert.

 

Men i utgangspunktet kunne skissen min vært laget i Paint. Deretter er det bare å lagre filen og legge den ut et eller annet sted på nettet og linke til filen i innlegget. Informasjon om utlegging av bilder på nettet for linking til innlegg finner du i Hjelp øverst på siden. På Hjelp siden velger du Introduksjon og et stykke ned på siden er det forklart hvordan man f.eks. kan bruke minebilder.no til å legge ut bilder/skisser man har laget. På samme sted finner du også informasjon om hvordan du putter inn bilder i innlegg.

 

Hvis du lurer på noe mer, skriv noen ord så skal jeg forsøke å hjelpe.

Link to post
Share on other sites

Hei.


TMe: Skissene har du antakelig laget med et eller annet CAD-program.
Et utmerket gratis nedlastbart CAD program, Qcad,  finnes på:

http://www.qcad.org . Det beskrives som ''QCad is a free open-source 2D CAD system for Linux, various Unices and Windows''

 

Jeg har lastet det ned selv og det fungerer helt utmerket. Egner seg godt til skisser som Baatdilla's, og kan også brukes til å tegne koblingsskjema for det elektriske i båten.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...