Grand Banks jr Startet 28.Juli.2009 Del på Facebook Startet 28.Juli.2009 Motoren ville ikke starte, og gjennom litt "analyser" av den og hjelp i en annen tråd har jeg kanskje funnet årsaken: Det lekker vann inn i oljen, og dermed er det vel enten rusthull eller topp pakningen som er ødelagt? Men hvordan går jeg frem for å skru fra hverandre motoren, og finne årsaken til elendigheten? Noe jeg bør passe spesielt på, for å hindre ødeleggelse av deler og mye ekstra arbeid? Kompresjon, ventilløftere med videre ser bra ut: Først så det ikke ut til at det var vann i oljen, for oljen på peilepinnen var helt fin. Men i dag pumpet jeg ut med liten pumpe, og da viste det seg at det var bra med vann i oljen... Ser ut til at havariet skjedde mens båten lå i hjemmebåsen sin. (Godt det ikke skjedde i dårlig vær/ kritisk situasjon.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
fredivar Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Et sted som det kan komme vann inn er via utette simringer i vannpumpa. Det er 2 stykker, en fir å hindre at olje kommer ut og 1 for å hindre at vann kommer inn. De er derfor montert "rygg mot rygg". Skru av vannpumpa og se om det er regn til at det kan ha kommet vann inn via akselen til denne. Det er hull under vannpumpa som det vil dryppe vann ut av når motoren går og den ytterste av disse er slittt. En fin manual som ikke er for MD2, men MD5 er "MD5 for dummies" skrevet av en svenske. Mye er likt som på MD2, spesielt måten man gjør det på Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Flott Fred Ivar, vet du om vann i oljen den veien kan hindre motoren i å starte? Dvs. den starter jo, men sviver ikke... Blir oljen i seg selv så seig at motoren sliter med å dra seg rundt? Eller... Skal lese gjennom guiden :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Polarn Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Min MD21B fikk vann i olja gjennom vannpumpa. Motoren skar seg nesten. Rådelagera er nå meget slitte som resultat og olja var meget grå. Du må nok flushe motoren med olje. Ta av oljefilteret og splitt det. Sjekk etter metallspon. Er det masse av det der er nok rådelagera tatt kvelden. Motoren kan dermed bli vansklig å få til å gå. Men det pleier å komme en helvetes skrikelyd når rådene har tatt kvelden. Om motoren går fint rundt som det ser ut til er nok sviveproblemet ditt et annet sted. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 I dag, da jeg pumpet ut den grå oljen, så helte jeg på fersk olje i den andre enden bare for å "spyle litt" med fersk olje... Hva bør jeg egentlig gjøre for å få ut den grå oljen? I morgen må jeg nok til og skru av filteret osv. Var ikke helt kledd for en grisejobb i dag ;-) PS: Hvordan splitter jeg filteret egentlig? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Polarn Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Jeg måtte bytte olje omlag 4 ganger før den ble bra, ca 50 liter Når det gjelder filteret splitter du det fint med en skrutrekker. Prøv å ta med deg en gjennomsiktig boks som du heller olja fra filtert oppi. Litt lettere å se spona da. Bare å rive opp filteret. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Takk Polarn. FredIvar: Skru av vannpumpa og se om det er regn til at det kan ha kommet vann inn via akselen til denne. Hvordan ser jeg om det er lekk her? Skal jeg bare dra ut impelleren med akslingen? - og hva så? Hvordan kan jeg se om det lekker inn i motoren denne veien? :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
fredivar Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Nei, ikke dra ut impeller med akslingen. Løs heller flensen på baksiden og ta av hele pumpa. da kan du sjekke akselen Men siden du nevnte tidligere at den ikke gikk når du kuttet diesel til en av sylinderne, heller jeg til at det er den ene toppakningen som er røket.Enten fra vannkanal til sylinder, eller vannkanal til oljekanal, eller begge deler. Hvis du tar av eksosmanifold (8 skruer,) burde du også kunnne se om det er vannperler på den ene utløpet. Ikke la det stå for lenge hvis det er kitt vann i sylinder. Stempelfjærene kan raskt ruste fast. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Jepp, jeg vil jobbe raskt. Får gå ned og skru av dette i morgen. Da starter jeg med å skru av toppen på bakre sylinder (den som ikke klarer å dra motoren). Hvordan bør jeg behandle motoren FØR jeg skrur av og sjekker topp pakningen? - Det er vel ikke mye sunt for motoren å stå med grå olje...? - Skal jeg bare helle på med frisk olje, og deretter pumpe denne ut igjen? Og la motoren stå uten olje mens jeg jobber med toppen... Eller hva? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
fredivar Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 MD2 har 2 lokk på siden som kan åpnes for å komme til å bytte rådelager. Jeg ville åpnet disse ,fått ut mesteparten av olja. Hvis det ikke er for mye grå olje vilje jeg tørket ut med en klut som ikke loer, og deretter sprayet med diesel. Hvis det er mye grå olje ville jeg sprayet med avfetting før diesel. Tørk og få på ny olje. Du kan også ta av luftfilterne og spraye litt 5-56 eller liknende inn i innsuget og tørne motor forsiktig rundt. Da vil det renne inn når innsugningsventilene åpner. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 bare la oljen være der til du har funnet ut hva problemet er gjør ikke noe mere skade om den er der du får bare mere utgifter med å evt.bytte oljen en gang til Tapp motorren for vann før du demonterer toppen Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Ok. Et "dumt" spørsmål: Hvor er rådelageret? Dvs hvor er disse åpningene du skriver om? (Jeg regner med at de er nederst på motoren et sted, på "kortsidene") Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 @ Laluna II: Så oljen med vann i gjør ikke noe korrodering? Dvs skade? Er vannet "oppslukt" av oljen? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
fredivar Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Lokkene er nedenfor hver sylinder, på samme siden som eksosmanifold. De er ca 10 x15 cm store. Rådene er stengene som er i øvre del sitter i stempelet, og nedre del er festet i veivakselen. Rådelageret er lageret som sitter nederst på råden, og ligger rundt veivakselen Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 for å spare på oljen så kan du vel bytte inn med halvparten diesel de første par "skyllingene" (olje er jo dyrt!) Gjorde det selv og har ikke merket noe negativt av den grunn, men rett meg gjerne om det er galt... Kul video du hadde mekket da :) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Da fikk vi plassert navn på de ulike delene inni der også. Ikke værst... Blir fort en grisete jobb dette her. Godt jeg ikke fikk vasket kjølen før forrige tur. (Hadde vært bortkastet tid...) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Takk blacki ;-) Liker å jobbe med video: Gjør det mer og mer også i jobben... Må jo finne på noe gøy når motoren konker midt på sommeren... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
jensemann2 Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 sikker på at det ikke er gjennom eksosen du har fått vann i olja da? Det fikk jeg på min en gang. Da glemte jeg å stenge bunnkranen etter å ha kjørt og vannet steg opp i eksos slangen og rant inn i motoren bakveien. Fikk vann i olja og væskeslag på en sylinder. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Jeg vil jo ikke si "aldri", men båten er jo over 30 år og har i mine 3 år med den ikke hatt slikt problem før. Har ikke gjort noen forandringer som skulle føre til problemer heller. Eksosen går ut over vannlinjen. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
fredivar Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Noen linker til dokumenter: Svensk Instruksjonsbok mm Workshop manual: http://www.privateer26.org/pdf/Volvo_MD1-D1-MD2-D2.pdf (Dette er til forløperen MD2, ikke MD2B. forskjellen er først og fremst sylinderdiameter 79 mm istedet for 89 og at den bare ga 15 Hk mot 25 på MD2B) men ellers så er de veldig like Hadde glemt det, men så det igjen i den siste manualen, noe som heter "crankcase ventilation", det er som tidligere fortalt slangen fra oljepåfyllinga til luftfilter, men i tillegg er det en rørstump som kommer opp på toppen fra innsuget/luftinntaket til hver sylinder. Hullet som vannet kommer inn fra manifolden og skal ned i sylinderen er lite og gror lett igen. På bildet her er det minste hullet der hvor vannet kommer inn fra manifold og blir presset ned i sylinder. Dette var helt tett på denne motoren, og det hadde kommet vann inn i begge sylinderne. Når jeg fikk renset opp hullet igjen ble det større enn orginalt, fordi det var rustet bort endel. Derfor er det her brukt "Kjemisk metall" og bygd opp rundt hullet. Hvor godt det virker over tid vet jeg ikke, men så langt har det virket (50 timer) Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Når du startet motoren og ikke fikk turtall, så du på røyken til båten da? Det er sannsynlig at den ble hvitaktig hvis det kom vann inn i en sylinder (vanndamp i eksos). Før du skrur av toppen, må manifolden av. Sjekk om du ser tegn til vann/rust i eksosutløpet i toppen. Hvis det er det, må det enten være toppakningen, eller selve toppen som er problemet (Men det er også mulighet for at pakningen til manifolden kan være utett og at vannet kommer inn denne veien) Men det er litt merkelig at du skulle få "majones" i olja hvis vannet kommer inn i sylinderen. For normalt vil dette bare spyttes ut igjen sammen med eksos, hvis ikke det er for mye vann, sa vil du få bråstopp med mulige fatale følger siden vann ikke lar seg komprimere på samme måte som luft. For du har vel ikke tørnet motoren mot normalt dreieretning? For da kan vann bli sugd inn fra eksosslangen og inn i sylinder. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Nei, motoren er ikke tørnet feil retning. Det går ikke med manuell sveiv, og strømmen er aldri koplet feil retning på starter (den ville vel ikke slått seg ut uansett). Jeg skrur av eksosmanifold senere i dag og rapporterer. - Før det blir det vel bare gjettelek? ;-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Jeg fikk så mye besøk av familie i dag at jeg ikke rakk nedenom båten. Hadde lovet rapport i dag, men må prøve på nytt i morgen ;-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Jepp, været i dag stopper meg fra å jobbe videre (Sørlandet). Blir for mye vugging i båten til at jeg klarer å stå "på hue" og skru båtmotor... Men hvordan skal jeg planlegge dette? 1) Skru løs vannslangen (begge) fra eksosmanifold 2) Løsne alle kabler fra manifold 3) Skru ut manifold (sjekke om det ligger vann der) 4) Skru av "løftekroken" på motoren 5) Skru av ventilløfter (eller hva det hodet på toppen som støtstengene dytter i heter) 6) Ta ut støtstenger forsiktig 7) Løsne skruene som holder toppen (6 stk?) 8) Ta av toppen og sjeke den for skader, samt sjekke toppakningen Men hvordan ser jeg om topp pakningen er ødelagt? Pleier det å være tydelig? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 (redigert) Du pleier å kunne se spor på pakningen hvor det har lekket ja. Husk å merke støtstengene, så du får rett stang på rett plass etterpå. Disse er slitt inn med løftere og kuler, og bør helst ikke byttes om på... Redigert 30.Juli.2009 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.