Jump to content

Sabb SM 42 Hk i Scand 25. Toppturtall? Noe å se etter


Daffy

Recommended Posts

Lurer på å kjøpe en Scand 25 Med Sabb SM 42 hk.

Er det noe spesiellt jeg bør se etter?

Hvilket turtall skal den ha?

 

Er det slik at den er null verdt selv om den går siden den er gammel og med saltvannskjøling.

Gått på ferskvann 90% av levetiden?

 

Nå kan dere gjette hvilken båt det er :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ingen som kjenner til disse motorene?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg som har misforstått. Beklager.

Det er ferskvannskjøling på den.

 

det er en 81 modell.

den har gått i ferskvann de første 26 år

 

Selger mente det var samme blokka som Volvo MD21?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Selger mente det var samme blokka som Volvo MD21?

 

OK! Da er det vel den som ble kalt Sabb Status. Denne hadde vistnok et lavere effektuttak enn VP sine, og derfor også lavere max turtall. En veldig god motor, så lenge den ikke blir kjørt for hardt. Litt følsom ved oppvarming og nedkjøling, bør ikke belastes for hardt før den er gjennomvarm. Og har godt av å gå litt på tomgang for å kjøle seg ned. En motor som har fungert fint i 28 år kan jo ikke være dårlig, men det er jo bare å innrømme at den nærmer seg slutten da på grunn av alderen. Den kan holde ett år til, fem år, ti år... Sånn er det å ha båt, stadig nye overraskelser i vente. Men jeg tviler på om denne er noe dårligere enn andre motorer fra 1981, så lenge den er greit vedlikeholdt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for tips :)

 

OK! Da er det vel den som ble kalt Sabb Status.
sikkert siden den heter SM. Det er kanskje Status Marine?

 

Dette høres litt betryggende ut :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg kjøpt denne båten.

Og i den lå det en bruksanvisning.

Den ligger vist i arkivet her også

 

Motoren heter Status-marine Basert på Peugeot

Modell XDP 4.90

 

Dette er en motor som er levert i "3 utgaver"

36 hk 2200 omdr

42 hk 2600 omdr

52 hk 3400 omdr

 

Ale blir levert med 2,1:1 utveksling

42 og 52 kan også bli levert med 2,6:1

 

Selger sa dette er 42 hk men jeg får kun 2100-2200 omdr på maks.

Det er jo mulig det er alt for stor propell. Men hvis ikke må det jo være 36 hk jeg har.

Gearet som sitter der i dag er skiftet i fjor og er et Hurth ZF 15 M

På platen der står det A=1,88 B=1,95

Tilsvarer dette utvekslingen er det jo nesten 1:1

 

 

Noen som vet hva forskjellen er på disse 3 motorene?

Er det dieselpumpen som må justeres eller er det noe mer?

 

Hvis vi skrur opp dieselpumpen kan det være at den f. eks trenger mer kjøling slik at det sitter forskjellige varmeveksler på dem?

 

En annen sak er jo lagre som har tuslet i 2000 omdr i 28 år da.

De er kanskje ikke like glad i å plutselig få 3400 omdr å løpe på.

Nå vil jo det kun bli i korte perioder og spesiele tilfeller men...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Synes du sa den var saltvannskjølt jeg! Da har den vel ikke varmeveksler...

 

Jeg ville latt den være akkurat som den er. Da er muligheten stor for at den fortsatt vil virke en del år fremover!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg som har misforstått. Beklager.

Det er ferskvannskjøling på den.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

det går nok greit :smiley:

men det kan kanskje være gearet som gjør at jeg ikke får høyere turtall?

 

Hva betyr A og B på dette gearet?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hva betyr A og B på dette gearet?

 

Kan det være forskjellig utveksling forover og bakover? Normalt skal man vel ha et propellturtall på 12-1500 rpm på en slik båt, så det virker naturlig at du har en utveksling et sted mellom 1,5:1 og 2:1 her. Så om mangelen på turtall ikke skyldes motoren eller feiljustert turteller så kan det være at du har for tung propell. Eller en tareskog under båten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er iallefall ikke noe skog under båten.

Litt skjell var det jo der men jeg synes ikke det var mye.

Det her var vel det meste.

scandclassic_propell.jpg

 

Ellers ser man jo her

scand_classic_opp_av_sjoeen_2.jpg

scand_classic_opp_av_sjoeen_3.jpg

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...