Jump to content

Hvor langt er oljen kommet nå? (ref. grunnstøting Full City)


Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg er interessert i å se utviklingen av oljeflaket, og det er sikkert mange av oss.

 

Kl ca 16-17 tiden:

Nå kom den første oljen til Fevik, Grimstad. Badestranden "vår" har fått besøk av det første tynne laget olje. Dette er omtrent som når man mister noen dråper diesel på sjøen. Men ispedd enkelte små felter med mer "motorolje".Svaberget begynner å få et tynt lag olje. Det blåser vel bris/ frisk bris ca vestlig. Altså skrått inn på kysten vår.

 

Har hørt at et flak har passert forbi oss.

 

Hvor er det observert olje, og hvordan er flakene (tynne, tykke?)

 

Legg gjerne inn dine observasjoner, med ca klokkeslett.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at oljen (asfalt!) har nådd frem til Naverfjorden i Nord/Østlig rettning. Selve Naverfjorden ser ut til å være skånet, det stopper ved Ravnen (Der vi har hytte). Her holder de nå på med å suge opp oljesølet. Med lenser samles oljen i bukter og viker og trekkes inn til steder der den suges opp i septikkbil.

Trist syn langs stranden/kyststripen der oljen sitter igjen på fjellet, men virkelig bra å se at det settes inn storeresurser på å fjerne øljen som ligger i sjøen.

 

Har noen fine trebrygger til salgs, godt tjærebehandlet men må hentes)

Link to post
Share on other sites

Endel klumper og oljedekte fugler, noen bukter i nærheten er tilgriset. Dette er ved hytta ved Andvikstranda utenfor Stavern. Får oppdatering fra lillesøs som er på veg til hytta på Skåtøy senere i kveld. Standa nedenfor hytta her kan vi ikke bruke. Ligger olje rett under sanden.

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Endel klumper og oljedekte fugler, noen bukter i nærheten er tilgriset. Dette er ved hytta ved Andvikstranda utenfor Stavern.

 

Mvh

Pjolter

 

Jeg vil anta den lille bukta innenfor Jesperen i Naverfjorden (3-4 brygger med småbåter der) har fått smake mer av oljen enn den siden campingene ligger på, været pleier å stå mer inn på østsiden.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vel, for hver time som går vil oljen som flyter fritt på havfalten fortynnes ved spredning, synke eller mikses i sjøvannet dersom det er litt vind. Tiden jobber mere effektivt på det åpne hav enn oljelenser, det er i alle fall sikkert.

 

Også denne gangen hadde vi en stor porsjon flaks!

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg snakket med en brannkonstabel fra Grimstad tidligere i dag. De jobbet med å værne Haslatangen som er et sårbart friluftsområde. Tenker jeg tar en tur senere i kveld for å se hvordan det ser ut, og om de vil ha noe hjelp. De ville ikke ha det tidligere i dag.

 

Håper inderlig vi slipper tykk oljen her nede.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Kl 22 i går var det kommet litt mer olje. Noen meter med tykkere klissete olje. Gikk en tur og så et svanepar litt tilgriset, men sannsynligvis ikke dødlig.

 

Kl 09 i dag var det ikke kommet mer olje på "min strand".

 

Dette gjelder Fevik, Grimstad.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Tøffet en tur nå i ettermiddag fra Kragerø til Kreppa.

Kreppa er stengt med oljelenser, trolig i forebyggende hensikt.

 

Kunne heller ikke se at denne lensen hadde stoppet en eneste dråpe nå for 30 minutter siden. Ikke noe olje å se på fjorden fra Gumø/Fluer og ut mot Arø/Buholmen.

Tidligere i dag kjørte jeg rundt Oterø/Røssholmen og deler av Jomfrulandsrenna uten å se annet enn antydninger til det som så ut som noen dråper dieselolje som var sølt ut. I sundet mellom Gumø/Sauholmen var det antydning til oljehinne i de trange sundene, men ellers så det greit ut.

Var og besøkte venner som hadde seilt fra Risør og til Kragerø igår og de seilte gjennom oljeflak og det syntes godt på skroget i dag, men gikk greit å vaske av.

Ellers så er mange hytter stengt for sesongen allerede, en del båter tatt opp og dette skyldes sikkert en kombinasjon av at ferien er på hell for mange, dårlig vær og oljesøl/frykt for mere søl.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...