Jump to content

Anbefalt baupropell og ankerwinch akter, til Bavaria 38 AC (02-05)


Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Må igjen spørre dere der ute om tips og råd:

 

1.

a) Hvilken baupropell anbefaler dere til en Bavaria 38 AC, vekt 7 tonn+?

b) Er det best å dele startbatteri (et større ett) mellom baupropell og eventuelt ankerwinch, og legge solide kabler frem :confused: ?

c) Det nye er visst å ha tunnellen dypere, så dypt at halve tunnellen ligger "nedenfor" skroget. Er dette bra?

d) Hvilken pris kan en forvente å få utført en komplett installasjon for, inkl. alt?

 

2.

a) Hvilken ankerwinch (akterut) anbefaler dere til en Bavaria 38 AC, vekt 7 tonn+?

b) Blytau eller kjetting?

c) Er det best å dele startbatteri (et større ett) mellom ankerwinch/baupropell, og legge solide kabler akterut?

d) Hvilken pris kan en forvente å få utført en komplett installasjon for, inkl. alt?

Redigert av Vår Sommer Ro (see edit history)
Link to post

Har en oppgradert SP95 i båten vår. Den passer bra. I din båt ville jeg valgt SP80(eksSP75) en med dobbel visper. De nye 5-bladerne bråker mindre også, samt de gir mer power.

 

Sleipner har i likhet med Maxpower nedsenkbare thrustlere. Dette er en fordel ved bølger. De ordinære vil slite i bølger pga att de ikke blir montert dypt nok.

 

Priser 40000-75000,- ferdig montert.

 

Jeg liker best kjetting pga tyngde. Den fjører lett på tyngden. Ingen rå rykking. Men det er ikke fritt fall, men kontrollert utkjøring. Ulempe er mer støy ved bruk av kjetting. For oss er kjetting (falsk?) trygghet.

 

 

Når det gjelder kjøring av winch og thrustler er motoren altid i gang. Kabeltykkelse er viktig, mye power som skal igjennom disse. Men en skikkelig montør kan dette, ikke akkurat sience rocket.

Vi sees!

Link to post

Du bør minst ha SE80 i din båt. Det er kurrant å montere propell i båten din. Montering med tunnellen så langt ned har jeg kun sett skissert i monteringsanvisningen til sleipner, men har aldri sett det "live" til dags dato. Jeg har montert ganske mange baugpropeller (ca. 25 stk hittil i år) og aldri sett slike installasjoner utført av andre heller, og kommer ikke under noen omstendighet til å gjøre det selv. Mener å huske at jeg har pleid å ta rundt 33000 for Se80 ferdig montert. Da er tunnellen laminert både innvendig og utvendig (mange bruker bare bilsparkel på utsiden) og med passende spoiler for å redusere vannmotstanden.

 

Når det gjelder ankervinsj akter så har quick veldig gode og prisgunstige vinsjer. Har montert massevis av disse og aldri opplevd reklamasjoner. Genius-serien har også frittfall hvis du ønsker det. Og bruk kjetting. Det er det eneste som fungerer i lengden. Pris på disse vinsjene mener jeg å huske ligger på rundt 20-23000 alt inkl. litt avhengig av valg av anker, evt. vipperulle o.li.

Link to post
Montering med tunnellen så langt ned har jeg kun sett skissert i monteringsanvisningen til sleipner, men har aldri sett det "live" til dags dato. Jeg har montert ganske mange baugpropeller (ca. 25 stk hittil i år) og aldri sett slike installasjoner utført av andre heller, og kommer ikke under noen omstendighet til å gjøre det selv.

 

Ja, det er riktig at denne løsningen er skissert i monteringsanvisningen. Hvorfor er det da ingen som monterer den slik? Personlig så synes jeg det virker som en fornuftig løsning. Hvorfor sier du at du ikke under noen omstendigheter kommer til å montere den slik?

Link to post

Jeg kommer aldri til å montere det slik først og fremst fordi jeg er skeptisk til båtens sjødyktighet. Dessuten er monteringen mer omfattende og dermed dyrere for kunden. Moderne båter vrir seg mye, og jeg er svært skeptisk til hvor mye dette tåler, spesielt med tanke på at båtene skal seiles på åpent hav og utsettes for store belastninger.

 

Nedfellbare trustere er bra saker. Eneste minuset med de er at det koster flesk. Når det er sagt så er det ofte enklere å montere og effekten er veldig god fordi tunnelllen kommer så lavt.

Link to post
Kan bare ikke klare og forstå hva man skall med truster i en Bavaria 38 den styrer jo helt fint både forover og bakover med roret. Dette med truster må da være blit en hysterisk motesak.

 

Helt enig at båten er meget manøverdyktig. Men pr dags dato er havnene klin fulle i fellesferien og det tyter inn båter overalt. Dermed får en ikke opp farten slik at en blir drivende i stedet. Havnene i Sverige spes er bygget for båter 25-30 fot og er trange.

 

Derfor blir thrustler et sikkerhtetsutstyr.

Vi sees!

Link to post
Nedfellbare trustere er bra saker. Eneste minuset med de er at det koster flesk. Når det er sagt så er det ofte enklere å montere og effekten er veldig god fordi tunnellen kommer så lavt.

 

Nå ser det ut som jeg får et tilbud på den nedfellbare varianten av SP80. Prisen ligger ikke så mye over standard SP80 tilbudet (ca. 10%). Den nedfellbare varianten er dyrere i seg selv, men i følge montør ble det mye mindre arbeid å innstallere denne, så derfor bra tilbud.

Innstallatør hadde ikke innstallert nedfellbar versjon tidligere, men de har lang erfaring med tunnell. Problemet med tradisjonell tunnell hos meg er at tunnellen blir så lang, og det er lite gunstig.

 

Jeg har alltid vært litt skeptisk til nedfellbar variant pga. mer leamikk = mer potensielt trøbbel. Men det er kanskje ikke tilfelle? Har jeg grunn til å være skeptisk?

Link to post
Kan bare ikke klare og forstå hva man skall med truster i en Bavaria 38 den styrer jo helt fint både forover og bakover med roret.

 

Det er riktig, den styrer bra med roret. Men forutsetningen er at en har fart, og det er ikke alltid lett å opparbeide seg i en trang havn. Tendensen er at lystbåthavnene blir trangere og trangere, og båtene blir større og større. En baupropell står helt klart øverst på min ønskeliste.

Link to post

heldig for dere!.

 

Selv har jeg opplevd flere situasjoner hvor jeg har savnet baugpropell. Det er spesielt i trange gjestehavner eller hvis jeg skal ligge longside, og selvfølgelig kun når det er en del vind. Legger til at jeg stort sett seiler alene eller sammen med små barn, og da er det så som så med hjelpen når fortøyninger skal festes.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

En stoorrr fordel er for hjelpe til mot vind! :smash: Uten thruster i min båt må vi være to hvis det blåser "feil" vei når jeg skal legge meg på min faste plass.

 

Et lite tips til alle som vil installere thruster: over dimensjoner!!!!! Spør de som har thruster om de er fornøyd med sin.

Erfaringsmessig må jeg si at folk er så kjipe på kronene når det kommer til thruster. Noe de taper på den dagen det blåser og de virkelig trenger det litt ekstra som thruster gir.

Redigert av Bützfleth (see edit history)
Link to post

Ang diskusjonen for / mot baugpropell, så stiller jeg meg også på "mot" siden.

Hvis jeg skulle kjøpt en Bavaria 38 (ikke så utenkelig) og den hadde baugpropell montert, så ville dette trekke ned prisen i mine øyne. Arbeidet med å få demontert den og plastet igjen hullene ville da blitt ekstrakostnader ifbm et eventuelt kjøp.

S/Y Surprise

Link to post
Hvis jeg skulle kjøpt en Bavaria 38 (ikke så utenkelig) og den hadde baugpropell montert, så ville dette trekke ned prisen i mine øyne.

 

Enig hvis det er en tunellthruster.

Jeg kjenner en som har en sånn båt med tunellthruster.

Jeg veit ikke hvor fornøyd han er.

Når han virkelig trenger thrusteren, dersom det sjøer og blåser litt, så virker den ikke fordi den blir liggende for høyt i sjøen på grunn av det flate, grunne, forskipet.

Link to post

Har hat og kjørt båter i størelsen 32-56 fot de siste 25 år og jeg har kjørt ganske mye. Baugpropell er noe jeg aldrig har følt noe som helst behov for på noen av de båtene. Hadde en 35 fots cruser hvor det sto en sleipner SP75 i den da jeg kjøpte båten, den bråkte så jevlig at jeg fjernet sikringene til den for sikerhet skyld. Hade jo ikke noe behov for og bruke den da båten hadde derv og styrte helt fing både forover og bakover.

Link to post
Hvis jeg skulle kjøpt en Bavaria 38 (ikke så utenkelig) og den hadde baugpropell montert, så ville dette trekke ned prisen i mine øyne. Arbeidet med å få demontert den og plastet igjen hullene ville da blitt ekstrakostnader ifbm et eventuelt kjøp.

 

Ang nedsenkbar så hadde den også blitt hevet ut. Uten tvil.

 

Hvorfor ville du gjort det? Jeg har en bitteliten båt og derfor ikke erfaring med store båter med/uten baugpropell. Derfor er jeg er nysjerrig på hvorfor du mener det må bort.

Go ahead, make my kernel!

Besøk båtsiden min på http://baat.taske.no/

Link to post
Må si meg litt enig.

Nå har jeg riktignok en ganske liten båt i denne sammenheng, men jeg kan ikke tenke meg, og har ikke opplevd, noen situasjon hvor det har vært noen nytte i en slik.

Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg.

Dette helt avhengig av båtens manøveringsevne. Jeg savnet aldri baugpropell på min tidligere Hero, og jeg har seilt mange Bavaria uten å savne det heller, men i noen situasjoner kunne det være kjekt å ha. På min båt med dobble ror og senkekjøl er det nærmest nødvendig dersom jeg vil legge meg inn i en havn.

Til kaftein ØL, det er greit at du ikke vil svare på det jeg spurte om, men da kan du jo si det! og jeg vil akseptere det fullt ut.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...