Jump to content

Noen som har prøvd VHF fra BT?


Hobby 430 Sport

Recommended Posts

Jeg har ikke erfaring med den, og ei heller har jeg hørt om andre sine erfaringer, men jeg ser den har særdeles lav maksimal sendeeffekt, kun 2 Watt. Den er derimot vanntett i henhold til klassifiseringen IPX7 (1 meter i 30 minutter) basert på informasjon fra biltema.no. Her er en direkte link til informasjon om VHF'en:

 

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=155551

Link to post
Share on other sites

2 watt sendestyrke er nok i minste laget. Vanligvis har handholdte VHF 5 watt.

 

(Når du henviser til en annen webside bruk knappen med jord og kjetting til å lage linken :smiley: )

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Nei denne wattstyrken har bare noe å si når du skal sende. 2 W går nok helt fint å kalle opp båter i nærområdet men jeg ville ikke stolt på å komme i kontakt med kystradioen når du ikke er i nærheten av en radiostasjon.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ikke mange kronene en trenger å legge til for å få en håndholdt med 5w. Det ville jeg gått for om jeg skulle gå for en billigversjon. Dvs. det gjorde jeg da jeg gikk for en billigversjon, og den holder i lange baner som eneste vhf i båten i det området jeg farter i.

Synes også det er et poeng i å kunne lade vhf'en i båten eller la den gå på strøm og ikke være avhengig av vanlige batteri, men fint om de også i tillegg kan bruke slike lommelyktbatteri. Pris på min syntes jeg å huske var 998.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Gammel tråd men jeg vil bare dele mine erfaringer med BT sin VHF. Har en Standard Horizon håndholdt med GPS og DSC som referanse (5W maks). Var en tur i byfjorden i Bergen og et stykke ut Hjeltefjorden. Biltema sin VHF fikk inn omtrent 2/3 av meldingene jeg fikk inn med den andre vhf radioen min. Ikke alle var like tydelig å høre på biltema sin. Med motorlyd i bakgrunnen gikk det ikke an å skru volumet høyt nok til at du kunne få med deg alt. Med Standard Horizon sin VHF er det ikke noe problem å skru opp volumet mer enn høyt nok. Du kan riktig nok slakke av på gassen eller flytte deg til et roligere sted, men kan være litt upraktisk. Når jeg var rett med Askøybroen på Askøy siden fikk jeg ikke inn værmeldingen som ble sendt klokken 12 på arbeidskanalen, men det gjorde jeg med den andre radioen min. Nå skal det sies at Standard Horizon virker veldig bra. Jeg fikk inn melding fra en båt som var ca. 20 NM unna utenfor Fedje når jeg befant meg i Hjeltefjorden. Testet biltema sin også med å sende, og signalet der virker sterkt hvertfall noen kilometer unna. Som eneste VHF ville jeg kanskje ikke ha brukt den, men som reserve i nød blir det et tja. Står bakpå at den ikke bør brukes i nødsituasjon. 

Link to post
Share on other sites

MegaTrondy skrev 40 minutes ago:

Gammel tråd men jeg vil bare dele mine erfaringer med BT sin VHF. Har en Standard Horizon håndholdt med GPS og DSC som referanse (5W maks). Var en tur i byfjorden i Bergen og et stykke ut Hjeltefjorden. Biltema sin VHF fikk inn omtrent 2/3 av meldingene jeg fikk inn med den andre vhf radioen min. Ikke alle var like tydelig å høre på biltema sin. Med motorlyd i bakgrunnen gikk det ikke an å skru volumet høyt nok til at du kunne få med deg alt. Med Standard Horizon sin VHF er det ikke noe problem å skru opp volumet mer enn høyt nok. Du kan riktig nok slakke av på gassen eller flytte deg til et roligere sted, men kan være litt upraktisk. Når jeg var rett med Askøybroen på Askøy siden fikk jeg ikke inn værmeldingen som ble sendt klokken 12 på arbeidskanalen, men det gjorde jeg med den andre radioen min. Nå skal det sies at Standard Horizon virker veldig bra. Jeg fikk inn melding fra en båt som var ca. 20 NM unna utenfor Fedje når jeg befant meg i Hjeltefjorden. Testet biltema sin også med å sende, og signalet der virker sterkt hvertfall noen kilometer unna. Som eneste VHF ville jeg kanskje ikke ha brukt den, men som reserve i nød blir det et tja. Står bakpå at den ikke bør brukes i nødsituasjon. 

 

 

Hvilken Standard Horizon modell har du? 

Link to post
Share on other sites

Eg kjøpte biltema sin håndholdte vhf som nødløsning medan eg venta på ny vhf antenne til stasjonær. 

Eg leverte den tilbake etter ein tur på fjorden.  Vi var to båter som hadde samme vhf og forsøkte å holde kontakt. Barnas cobra leke walkie-talkier hadde bedre rekkevidde. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...